تبیان، دستیار زندگی

ویژگی های دختر و پسر برای ازدواج

همه افراد در زندگی ویژگی هایی دارند که بهتر است قبل از ازدواج همسر آینده را با آن ویژگی ها آشنا کنند تا درزندگی مشترک دچار مشکل نشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
همسر خوب همسری است که با طرف مقابل خود تناسب داشته باشد.برای هر دختر و پسری ویژگی های ظاهری ، اخلاق و رفتار خوب، وضعیت مالی و ... در زندگی مشترک اهیمت دارد. در این مطلب می خواهیم به این ویژگی های خوب هر مرد و زن در زندگی اشاره کنیم.

ویژگی های ظاهری


 در زندگی مشترک ویژگی های ظاهری ، جزء ویژگی هایی هستند که در همان ابتدای ملاقات دختر و پسر به چشم می آید و برای فرد این سوال پیش می‌آید که در تصمیم خود به ازدواج  چقدر باید به ویژگی های ظاهری طرف مقابل اهمیت بدهد و آیا این ویژگی‌ها می‌تواند در کیفیت و دوام ازدواج آن‌ها تاثیر گذار باشد یا خیر.

ازدواج تصمیمی است که هر شخص باید خود برای زندگی آینده اش بگیرد و در این تصمیم معیارهای هرکس با دیگران متفاوت می‌باشد.برخی از افراد به ویژگی ظاهری بیشتر اهمیت می دهند و  نسبت به دیگران، برای زیبایی اهمیت بیشتری قائل هستند. ویژگی های ظاهری در آغاز یک رابطه باعث می‌شوند که فرد به بقیه ی ویژگی‌های فرد مقابل هم توجه کند.

هر فردی باید بداند اگر چه ظاهر در ازدواج جزءمسائل مهم زندگی محسوب می شود ،اما نمی تواند در دوام رابطه ی افراد تاثیر گذار باشد.پس برای این که فرد در یک رابطه رضایت بخش قرار بگیرد و بتواند این رابطه را برای مدت طولانی حفظ کند، نیاز دارد که به حد متوسطی از ملاک‌ها و معیارهایی که از لحاظ ظاهری برای او اهمیت دارند، توجه کند.

 اگر یک دختر مؤمن با یک پسر ی که از لحاظ اعتقادات دینی ضعیف است ، ازدواج کند، از نظر لباس پوشیدن، از نظر روزه گرفتن، نماز خواندن و یا معاشرت با دوستان شوهر و خانواده اش احساس ناراحتی خواهد کرد. او نمی‌تواند به اعتقاداتی که به آن پای بند است، عمل کند


اگر فرد در حد متوسط به این ویژگی های ظاهری توجه کند ،رضایت کلی برای او ایجاد می شود ولی اگر ویژگی های ظاهری را مد نظر قرار ندهد ممکن است این نارضایتی از ویژگی های ظاهری منجر به کاهش تمایل جنسی نسبت به همسر شود.

بسیاری از افراد به خاطر  اینکه شناخت کافی از ملاک ها و معیارهای مورد علاقه ی خود ندارند ، دست به انتخاب‌های نادرستی می‌زنند که در آینده نسبت به آن احساس رضایت کافی نمی‌کنند. حتی گاهی اختلاف قد در ازدواج نیز عاملی مهم تلقی می‌شود. شاید در ابتدا فکر کند که قد برایش اهمیت ندارد ولی بعد از ازدواج درگیر این مسئله شود.

پس لازم است که افراد پیش از ازدواج ملاک‌های خود را برای انتخاب همسر ایده‌آل به طور کاملا واضح برای خود تعریف کنند و به این شناخت از خود برسند که زیبایی برایشان شامل چه ویژگی‌هایی می‌شود.

 ویژگی فرهنگی خانواده


 یکی دیگر از ویژگی هایی که هر دختر و پسری باید در امر ازدواج باید به آن توجه کنند، ویژگی های فرهنگی خانواده هاست. شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانواده همسر آینده، در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر در زندگی زناشویی نقش مهی دارد. این مساله کمک می کند تا دختر و پسر در زندگی آینده  سازگاری بهتری با همدیگر پیدا کنند.

در واقع زمانی که دو نفر قصد ازدواج دارند باید خانواده های آنان از نظر فرهنگی با یکدیگر سنخیت داشته باشند و تناسبی میانشان برقرار باشد. اگر دختر و پسر در ازدواج خانواده ها را در نظر نگیرند و فقط معیارشان عشق باشد با مشکلات زیادی روبرو می شوند زیرا بعد از ازدواج هم باید با خانواده های یکدیگر رفت و آمد کنند و ممکن نیست که بتوانند از بدنه ی  خانواده کنده شوند.

فرد قبل از ازدواج باید با ارزش های فردی و اجتماعی شخص و همچنین آداب و رسوم آنها آشنا باشد. بداند که فرد و خانواده ی او چه رفتار و سلوکی دارند و آداب غذاخوردن و لباش پوشیدن آنها چگونه است .به همین خاطر ؛ شناخت زن و مرد از فرهنگ و واقعیت های ارزش فرهنگی همسر آینده، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
ازدواج

 ویژگی های مذهبی


 یکی از مهمترین اصول در انتخاب همسر آینده ، شناخت ویژگی های مذهبی اوست. پایبندی به ارزش های دینی بدون شك یكی از عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی است .اینکه فرد مورد نظر چه اعتقادی دارد و در چه خانواده ای از لحاظ مذهبی بزرگ شده است ، اهمیت بالایی دارد. اختلاف عقاید مذهبی در ازدواج می‌تولند زمینه ساز مشکلات زناشویی شود  و آرامش زندگی مشترک را برهم بزند.

دختر و پسری که با اعتقادات دینی متفاوت ازدواج می‌کنند؛ پس از احساسات پرشور جوانی، در زمینه‌های مختلف مانند تربیت فرزندان، مسافرت و گردش رفتن، انجام فرایض و مراسم دینی، اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاری خواهند داشت.

اگر یک دختر مؤمن با یک پسر ی که از لحاظ اعتقادات دینی ضعیف است ، ازدواج کند، از نظر لباس پوشیدن، از نظر روزه گرفتن، نماز خواندن و یا معاشرت با دوستان شوهر و خانواده اش  احساس ناراحتی خواهد کرد. او نمی‌تواند به اعتقاداتی که به آن پای بند است، عمل کند و گاهی اتفاق می‌افتد که شوهرش او را به انجام اعمال خلاف شرع مانند رعایت نکردن حجاب، دست دادن با مردان نامحرم و شرکت در جلسات لهو و لعب ومانند آن وادار کند و در صورتی که اطاعت نکند با او ناسازگاری کند.

 پس بهتر است دختر و پسر قبل از ازدواج این ویژگی طرف مقابل را هم مد نظر قرار دهند تا در زندگی مشترکشان دچار مشکل نشوند.

ویژگی های اقتصادی و سطح در آمد


 هر فردی در امر ازدواج فقط نباید به عشق و علاقه ای که بین او و طرف مقابلش ایجاد شده فکر کند.چون این عشق و علاقه بعد از مدتی کم می شود و آنها به باید به زندگی خود همراه با عشق ادامه دهند.

یکی دیگر از مسائلی که آنها باید در ازدواج و انتخاب همسر آینده به آن توجه داشته باشند، سطح درآمد و وضعیت اقتصادی مرد آینده است. بهتر است سطح درآمد و حتی نحوه پول خرج کردن هر دو طرف نیز باید قبل از ازدواج مشخص شود و درباره اینکه هرکدام چقدر از درآمدشان را صرف خرج خانه خواهندکرد، باید دقیق و شفاف صحبت شود.

نکات مهم  برای داشتن یک انتخاب خوب:


علاوه بر موارد بالا نکات دیگری هم در انتخاب یک همسر خوب لازم است . در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم:

سلامت جسم و روان: همانطور که گفتیم انتخاب یک همسر خوب هم برای دختر و هم برای پسر اهمیت زیادی دارد، چون فرد با این انتخاب برای آینده اش برنامه ریزی کرده است .اما گر انتخاب اشتباه باشد، در زندگی اش دچار مشکل می شود. یکی از مواردی که دختر و پسر باید آن را مد نظر قرار دهند، سلامت جسم و روان همسر آینده شان است.

 اگر یکی از طرفین از سلامت جسم و روان دچار ضعف باشند، ممکن است در زندگی دچار مشکل شوند، از این رو حتما قبل از ازدواج باید در این زمینه اطلاعاتی را راجع به همسر آینده به دست بیاورید.

برای اینکه دختر و پسر از سلامت روان همسر آینده شان با خبر شوند می توانند به نزد روان شناس بروند تا او با استفاده از تست های سنجش شخصیت و ویژگی های شخصیتی؛ آنها را از اختلال شخصیتی همسر آینده شان باخبر کند، زیرا اختلال شخصیتی ازدواج را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

 دختر و پسر باید در سطح تحصیلات به تشابه برسند و سطح تحصیلات زوج چندان زیاد نباشد تا مشکلات کمتری در آینده داشته باشند. تشابه در سطح تحصیلات باعث می شود زن و شوهر نسبت به یکدیگر درک بیشتری داشته باشند.


همچنین علاوه بر در نظر گرفتن سلامت روان طرفین ، باید سلامت روان خانواده هم مد نظر قرار گیرد. طرفین باید در نظر بگیرند که همسر اینده شان در چه خانواده ای از لحاظ روحی بزرگ شده است ، چون خانواده هایی که ارتباط صمیمی تری با هم  دارند و خشونت و طلاق و اعتیاد در آن ها وجود ندارد برای ازدواج مناسب ترند چون فرزندان این خانواده ها مشکلات خانوادگی کمتری را تجربه کرده اند.

 سطح تحصیلات: یکی دیگر از مواردی که دختر و پسر باید به آن توجه کنند، سطح تحصیلات آنهاست.قطعا زندگی یک شخصی که تا مرحله ی دکترا درس خوانده و تحصیلات کسب کرده ، با شخصی که هنوز لیسانس نگرفته است،پایدار نخواهد ماند.

 از طرفی فقط هم سطح تحصیلات در امر ازدواج نباید در نظر گرفته شود. مثلا شخصی چون خودش تا مرحله ی دکترا پیش رفته، حتما و حتما باید کسی را برای خودش انتخاب کند که او هم دارای تحصیلات بالاتر از خودش باشد. شخص با این طرز فکر هم ممکن است با مشکل روبرو شود.

 در واقع دختر و پسر باید در سطح تحصیلات به تشابه برسند و سطح تحصیلات زوج چندان زیاد نباشد تا مشکلات کمتری در آینده داشته باشند. تشابه در سطح تحصیلات باعث می شود زن و شوهر نسبت به یکدیگر  درک بیشتری داشته باشند. مطالعات نشان داده است که معمولا خانمها مردی را ایده آل می دانند که تحصیلات و شخصیتی مشابه با آنها داشته باشد اما در مورد جایگاه و منزلت اجتماعی برتری مرد را مناسب تر می دانند. به همین دلیل به دنبال افرادی هستند که مکمل آنها باشند.

زیاد بودن تفاوت در سطح تحصیلات موجب می شود که زوج ها دیدگاههای متفاوتی نسبت به مسائل مختلف داشته باشند و این ناهمسان بودن ها در اکثر موارد باعث می شود زن و مرد اختلاف نظرهای عمیقی با هم داشته و دائما در تعارض با یکدیگر باشند.

 همچنین تحصیلات در شخصیت افراد تاثیر زیادی دارد و زمانی که سطح تحصیلات تفاوت زیادی داشته باشد، همین موضوع باعث فشار بر بعضی از افراد می شود، حتی اگر خانم تحصیلات بیشتری داشته باشد.

 تعیین مکان زندگی :بهتر است است دختر و پسر قبل از ازدواج درباره مکان زندگی خود با هم صحبت کنند تا بعد دچار مشکل نشوند. برخی از پسرها به دلایلی مانند تنهایی پدر و یا مادرشان دوست دارند همچنان در کنار آنها بمانند و با آنها زندگی کنند، ولی شاید این موضوع مورد پذیرش همسر  آینده اش نباشدو یا بالعکس دختر به دلیل تنها بودن مادرش دوست دارد در کنار او باشد .به همین خاطر تعیین مکان زندگی هم یکی از موارد مهم برای انتخاب خوب است.

خصوصیات مرد و زن خوب برای زندگی


شناخت ویژگی های زن و مرد خوب در زندگی کمی زمان می برد. از این رو در ادامه مطلب برخی از این خصوصیات زن و مرد خوب را باین می کنیم.

احترام: احترام گذاشتن، موضوعی است که هر مرد و زن در زندگی باید نسبت به همدیگر داشته باشند.یک مرد و زن  خوب اهل سازش است و به خاطر منافع مشترك‌شان كوتاه می‌آید و به یکدیگر احترام می گذارد.

برای اینکه مرد به زن زندگی احترام بگذارد ، گاهی از خواسته‌هایش می‌گذرد. به احساسات و نگرانی‌های او گوش می‌كند و بدون نصیحت كردن یا رنجیدن، برای درك كردن‌شان تلاش می‌كند.

یک زن و مرد خوب می‌داند كه یك آدم بی‌عیب و نقص نیستید اما همسر آینده اش را همان‌طور كه هست دوست دارد و با دیگران مقایسه‌ نمی‌كند. برای نظر‌های او ارزش قائل است؛ قبل از هر تصمیم اساسی‌ای، نظر او را می‌پرسد و با تك‌روی سعی نمی‌كند حرف خودش را به كرسی بنشاند.

احترام فقط در لحن خوب و رفتار پرمحبت خودش را نشان نمی‌دهد. پس اول ببینید كه همسر آینده تان نشانه‌های بالا را در رفتارهایش نشان می‌دهد یا خیر و بعد وجود آن‌ها را در رفتارهای خودتان بررسی كنید.

 رعایت خط قرمز ها: در هر ارتباطی خط قرمز‌هایی هست كه با شکسته شدن خط قرمز ها ، چیز به هم می‌ریزد و البته محدودیت‌های همه ارتباط‌ها مثل هم نیستند. وقتی هم كه پای زندگی مشترك به میان بیاید، خط قرمز‌ها پیچیده‌تر و گاهی هم ممکن است غیرقابل عبورتر شوند.یکی از نشانه های زن و مرد خوب ، احترام به این خط قرمز هاست. این خطوط قرمز ممکن است حریم روابط کلامی و فیزیکی، صداقت، حریم خانواده، رازداری و... باشد.

یك همسر خوب و  ایده‌آل نباید تنها از مسیرهایی كه خودش درست می‌داند عبور كند بلكه باید ببیند مفهوم درست در ذهن همسرش چیست و در صورتی كه  انجام یك كار به تصور ذهنی همسرش در موردش آسیب می‌زند،آن را انجام ندهد.

دفاع از همسر: یکی دیگر از خصوصیات زن و مرد خوب این است که در هر زمان و مکان از همسرش دفاع می کند.این خصوصیت اگرچه مشترک است، اما مردها باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

گاهی تفاوت‌های خانوادگی، تفاوت در انتظارها و سبك زندگی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند باعث انتقاد دیگران نسبت به تصمیم مشترک دختر و پسر برای زندگی آینده شان شود. در چنین شرایطی اگر دختر و پسر ، همسر ایده‌آل برای هم باشند ، با شنیدن این داوری‌ها و گوشه كنایه‌ها از تصمیمشان دلسرد نمی‌شوند و برای راضی كردن دیگران، برنامه های خود را تغییر نمی دهند.

شاید دختر و پسر  با گرفتن یك تصمیم مشترك بتوانند راه را برای این ازدواج هموارتر كنند،اما اگر قرار باشد که در این تصمیم تغییراتی ایجاد شود، یک مرد خوب و ایده آل  هرگز بار این تغییرات را به دوش همسرش نمی‌اندازد و با قرار دادن‌ او در برابر دیگران، به‌دنبال حاشیه امنی برای خودش نمی‌گردد.

دوست داشتن بی قید و شرط:یکی دیگر از خوصیات دختر و پسر برای زندگی مشترک این است که بی قید و شرط همسر اینده اش را دوست داشته باشد. عشق بی قید و شرط یعنی اینکه زن و شوهر همدیگر را دوست دارند و صرف‌نظر از واکنش‌های طرف مقابل ، در جهت آسایش و سعادت او تلاش می‌کند. زن و شوهر هر دو می خواهند که عشقش بی قید و شرط او را دوست داشته باشد . در واقع شوهر قرار است پرچمدار عشق بی قید وشرط باشد. او قرار است آهنگ گام‌ها را تعیین کند.

 در حقیقت در زندگی زناشویی، این شوهر است که به دنبال عالی‌ترین منافع و مصالح برای همسرش می‌رود. شوهر حتی اگر با تلاش‌های زن هم کاملاً موافق نباشد از آن‌ها حمایت می کند. این شوهر است که به زن کمک می کند تا به اهداف و آرزوهایش برسد، زیرا برای او به عنوان یک شخص احترام قائل است و او را بی قید و شرط دوست دارد.

  وقتی شوهر از افکار، احساسات و آرزوهای خود حرف می‌زند زن احساس می‌کند شوهر به او اجازه داده تا در دنیای او وارد شود .وقتی شوهری مدت‌های طولانی درباره ی احساساتش حرف نمی‌زند، زن احساس می‌کند که شوهر رابطه‌اش را با او قطع کرده و در نتیجه، زن احساس تنهایی می‌کند.


 صحبت کردن با یکدیگر
: زن و شوهر خوب باید با یکدیگر صحبت کنند. در حالت معمولی زن بیشتر از مرد با همسرش صحبت می کند.مردها کم حرف ترند، اما مردی خوب است که با زنش به صحبت و گفت و گو بپردازد.

 مردان امروزی بیشتر این گفت و گوهایشان را هم در محیط کارشان مصرف می‌کنند و وقتی به خانه می‌رسند فقط یک کلمه برایشان باقی می ماند. وقتی زن می‌پرسد: «امروز چه طور بود؟» او فقط  پاسخ می‌دهد؛ خوب بود. یک چنین مختصر‌گویی هرگز نمی‌تواند الگوی یک شوهر کارآمد باشد. بسیاری از شوهرها باید این الگوی رفتاری خود را کنار بگذارند تا بتوانند نیاز همسر خود را به برقراری ارتباط بر آورده کنند.

مسائل زندگی در ابتدا از طریق ارتباط کلامی، به‌خصوص بحث در مورد افکار، احساسات و آرزوهای دختر و پسر مطرح می‌شود و با یکدیگر در میان گذاشته می‌شود.

افکار و احساسات و آرزوها را نمی‌توان با رفتار مشاهده کرد و متوجه شد که همسر آینده ات چه افکار و احساساتی دارد. یکی از عمیق‌ترین آرزوهای یک زن این است که شوهرش را بشناسد.

 وقتی شوهر از افکار، احساسات و آرزوهای خود حرف می‌زند زن احساس می‌کند شوهر به او اجازه داده تا در دنیای او وارد شود .وقتی شوهری مدت‌های طولانی درباره ی  احساساتش حرف نمی‌زند، زن احساس می‌کند که شوهر رابطه‌اش را با او قطع کرده و در نتیجه، زن احساس تنهایی می‌کند.

 در واقع گفتگو و تبادل نظر مثبت، باز، آزاد و همراه با تفاهم از مشخصات یک زندگی زناشویی سالم است. یک شوهر خوب و کارآمد باید ابتکار به خرج دهد و این نوع گفتگو و ارتباط را به شیوه معمول زندگی مشترک تبدیل سازد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .