تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با خواص سنگ ها؛ در نجف، عقیق، فیروزه، یاقوت، حدید و مرجان

آشنایی با خواص سنگ‌هایی که استفاده از آن‌ها توصیه شده است؛ وجود مغناطیس در سنگ (آهن ربا)، انرژی درون رادیواکتیو و حتی لیزری که از کانی‌ها به دست می‌آید، می‌دهند و خواص عجیب برخی سنگ‌ها را اثبات می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عقیق

نویسنده : علیرضا کاردار | روزنامه نگار
درباره خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ‌ها زیاد شنیده‌ایم ولی شاید با خواص درمانی  آن‌ها کمتر آشنا باشیم. عده‌ای منکر این خاصیت‌ها در سنگ‌ها و گوهرها هستند؛ منتها کارشناسان این زمینه، پاسخ این افراد را با چند مثال ساده مانند وجود مغناطیس در سنگ (آهن ربا)، انرژی درون رادیواکتیو و حتی لیزری که از کانی‌ها به دست می‌آید، می‌دهند و خواص عجیب برخی سنگ‌ها را اثبات می‌کنند. گرچه هنوز علم بشر به آن درجه نرسیده است که بتواند تمام این خاصیت‌ها را کشف و توجیه کند اما در این صورت هم می‌توانیم با استناد به احادیثی که از معصومین(ع) به دست‌مان رسیده، مطمئن شویم تعداد زیادی از گوهرهای اطرافمان، تاثیراتی دارند که ما از آن‌ها غافلیم. نمونه بارز این توصیه‌ها، روایتی است که می‌گوید: «حضرت علی(ع) همواره چهار انگشتر به دست می‌کردند: انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاری‌اش، حدید صینی برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها». (حلیة‌المتقین)  به همین بهانه، در پرونده امروز زندگی‌سلام، به سراغ   هشت گوهــر برگزیده که در آیات و روایات از آن‌ها نام برده شده است و بررسی خواص و تاثیرات شان رفته‌ایم. به دلیل شباهت خواص جزع یمانی با عقیق و زبرجد با زمرد از ذکر ویژگی‌های این دو سنگ صرف‌نظر کردیم. قابل‌ذکر است، مطالب این پرونده از کتاب «گوهرهای برگزیده» به قلم دکتر «مهدی دانش» و به کمک دکتر «داوود ناصح» دکترای جم‌تراپی (گوهر درمانی) گردآوری شده است.
 

عقیق

غم زدا و فرح‌انگیز 
از خانواده کوارتز است که لایه لایه‌ و هر لایه‌اش نرم یا سخت است. عقیق در یمن، هندوستان، ایران و چین در رنگ‌های مختلف وجود دارد ولی بهترین و توصیه شده ترین، عقیق یمانی و در منطقه جنوبی شهر صنعاست. در روایات، بیشترین تاکید بر استفاده از عقیق است. نقل است روزی جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و گفت: «یا رسول ا...، پروردگارم بر تو درود می‌فرستد و می‌فرماید انگشترت را در دست راست کن و نگین آن را هم عقیق قرار بده و به پسرعمویت علی نیز بگو انگشترش را در دست راست کند و نگین آن را عقیق قرار دهد.» در روایات است، آن انگشتری که حضرت علی(ع) هنگام نماز به فقیر داد، عقیق قرمز یمانی بود. آن روز 24 ذی الحجه بود که به روز خاتم بخشی مشهور شده است. (مجمع‌البحرین)
برخی خواص و فواید | افزایش نیرو، رفع بدخوابی، دفع انرژی منفی، ایمنی از عوامل هراس انگیز، غم زدایی و فرح انگیزی، جلوگیری از خون‌ریزی‌های شدید،  تعالی‌بخش روح و افزایش‌دهنده شادابی و آرامش.
نکات محافظتی | عقیق نسبتا سنگ سختی است فقط باید در برابر ضربات فیزیکی و ساییدگی از آن حفاظت کرد. برای تخلیه و پاک سازی از امواج منفی، می‌توان آن را هفته‌ای یک بار در آب جاری شست و برای شارژ شدن در معرض نور خورشید قرار داد.

 
فیروزه

فیروزه

برای شادابی روح
معرب شده «پیروزه» است. بهترین فیروزه جهان متعلق به نیشابور است. مرغوب‌ترین رنگ فیروزه، آبی آسمانی است و به رنگ‌هایی مانند آبی، آبی مایل به سبز و سبز یافت می‌شود. طبع فیروزه سرد و خشک است. فیروزه در دو نوع صاف (عجمی) و رگه دار (شجری) موجود است. از امام هادی(ع) روایت است که برای بچه دار شدن فردی، فرمودند: «انگشتری که نگینش فیروزه باشد بگیر و بر آن نقش کن آیه «رب لا تذرنی فردا و انت خیر الوارثین» را».  (مسند امام رضا(ع))
برخی خواص و فواید | شادابی روح، تقویت چشم، سعه صدر و تحمل سختی ها، تقویت قلب، آسان شدن کارها، دفع فقر و نیاز، پیروزی در برابر مشکلات، استجابت دعا، فرزندآوری، دورکننده دردها از دیدگان، گشایش کارها و شادابی روح.
نکات محافظتی | بنا به قولی، فیروزه سنگ زنده و یکی از حساس‌ترین سنگ‌هاست که بر اثر چربی، بوی بد و مواد شیمیایی به اصطلاح می‌میرد و رنگ آن کدر و مایل به سبز می‌شود. باید آن را در برابر مواد روغنی، شیمیایی، شوینده‌ها، الکل، عطر، آب داغ، گرد و غبار، نور مستقیم خورشید و عرق بدن محافظت کرد.

یاقوت

یاقوت

رفع‌کننده پریشانی و فقر 
سنگ مادر یاقوت، دولومیت است و سخت‌ترین سنگ پس از الماس است که رنگ‌های سرخ، صورتی، نارنجی، سبز، زرد، بیرنگ و کبود دارد. بهترین معدن یاقوت در کشمیر و پس از آن در بانکوک و برمه است. یاقوت تنها سنگی است که نام آن به صراحت در قرآن آمده است. مزاج یاقوت سرخ، گرم و خشک است. حضرت علی(ع) یاقوت را برای نجابت و شرافت در دست می‌کردند. حسین بن خالد از امام رضا(ع) نقل می‌کند که: «حضرت صادق(ع) می‌فرمود: انگشتر با نگین یاقوت به دست کنید که فقر را ازبین می‌برد.» (کافی ج6)
برخی خواص و فواید | تقویت سیستم ایمنی، تنظیم   عملکرد قلب، رفع پریشانی و فقر، زیاد شدن نیرو و پاک سازی بدن، بهبود عملکرد کلیه و کبد، ضد افسردگی، تقویت شخصیت، افزایش روحیه، ثبت حسنه در نامه اعمال و ایجاد نجابت و شرافت.
نکات محافظتی | یاقوت سرخ را می‌توان از همان روش شست و شو با آب جاری و شارژ در نور خورشید نگهداری کرد ولی یاقوت کبود را می‌توان در نمک خشک دریا و کمتر از یک ساعت در نور خورشید قرار داد تا از انرژی منفی تخلیه شود.
حدید صینی

حدید صینی

تنظیم‌کننده گردش خون 
گروهی حدید را همان سنگ هماتیت می‌دانند که به رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای یافت می‌شود. این سنگ برای موارد خاص توصیه شده و بهتر است همیشه همراه شخص نباشد چراکه استفاده مداوم از آن   ممکن است عوارضی همچون سردرد به همراه داشته باشد. به ویژه برای زنان باردار و خانم‌هایی که در دوره عادت ماهانه هستند، توصیه نمی‌شود. همچنین به همراه داشتن آن هنگام نماز مکروه است.
برخی خواص و فواید | مفید برای ایمنی از ترس، دفع وسوسه ها، وضع حمل آسان. تقویت قلب، تنظیم و فعال کردن گردش خون، غلبه بر وسواس عملی و اعتیاد، درمان پرخوری، مصرف سیگار و سایر اشکال افراط.
نکات محافظتی | چون این سنگ دارای آهن زیادی است، توصیه می‌شود با آب شسته نشود و برای شارژ فقط در نمک خشک دریا قرار داده شود. همچنین در برابر ضربات بسیار شکننده ظاهر می‌شود.

درّ نجف

درّ نجف

پرانرژی و آرامش‌بخش 
سنگی صاف و شفاف همانند شیشه و از خانواده کوارتز است. نوع بیرنگ آن در وادی السلام نجف و نوع مایل به قرمز آن که به درّ حسینی معروف است، در توابع کربلا یافت می‌شود.
برخی خواص و فواید |  سنگی پر انرژی و آرامش بخش است و سبب تقویت انرژی معنوی در انسان می‌شود و نیروهای منفی اطراف را دفع می‌کند. جریان خون را تحریک می‌کند و در درمان کمر درد و سردردهای مزمن موثر است.
نکات محافظتی | نگهداری از این سنگ بسیار آسان است. فقط کافی است یک یا دو بار در ماه، آن را در آب جاری شست و در برابر نور خورشید شارژ کرد.

مرجان

مرجان

دفع‌کننده چشم زخم
مرجان، گوهر عجیبی است، چون حلقه وصل بین گیاهان و سنگ هاست. طبیعت آن سرد و خشک است. بوته مرجانی با شاخه‌های خود، تپه‌های دریایی و صخره‌های مرجانی تشکیل می‌دهد. این صخره‌ها به مرور زمان از ترشح مواد آهکی در خلل و فرج سنگ‌های بستر دریاها به وجود می‌آید. بهترین و مرغوب‌ترین مرجان، نوع قرمز رنگ آن است. مرجان‌ها بسیار نیرومندند.
برخی خواص و فواید | درمان و تقویت قلب و تنظیم و فعال کردن سیستم خون سازی بدن، مفید برای بیماری‌های کم خونی و رفع آثار بد چشم زخم.
نکات محافظتی | مرجان‌ها به گرما، اسید و هر نوع مایع بسیار گرم حساس‌اند و در گذر زمان رنگ آن‌ها کم رنگ می‌شود. مرجان به طراوت و شادابی علاقه دارد و باید   گاهی در نمک دریا به اصطلاح حمام داده شود. همچنین نباید   در معرض مواد شیمیایی و اسیدها قرار بگیرد.
مروارید

مروارید

از بین برنده غم و‌اندوه
به طور طبیعی در دل صدف رشد می‌کند و به همین روش، مروارید پرورشی هم می‌توان به دست آورد. مروارید در مکان‌های مختلفی از دنیا یافت می‌شود که بهترین آن، مروارید خلیج فارس است. نقل است که مروارید را نباید به صورت تکی استفاده کرد و باید جفت باشد. نام مروارید نیز در قرآن آمده است؛ «لؤلؤ مکنون». طبع مروارید معتدل است.
برخی خواص و فواید |  قوت دل، مفید برای بیماری‌های کلیه،شادی آور، موثر برلطافت قلب و روح، از بین برنده غم و‌اندوه و ضعف روحیه.
نکات محافظتی |  مروارید، گوهری حساس است که عمر آن، 150 سال بیشتر نیست. مروارید را باید از عرق، رطوبت، عطر، آتش و گرما، بخار، الکل و مواد شیمیایی دور نگه داشت.

زمرد

زمرد

مفید برای گوارش
زمرد، سنگی سرد و خشک است. مرغوب‌ترین زمردها، بلورهایی با رنگ سبز سیر هستند. در روایتی از حضرت علی(ع) آمده است که فرمودند: «هرکس انگشتر زمرد به دست کند، همانا   گره گشاست و مشکل ساز نیست.» (کافی)
برخی خواص و فواید | باطل کردن سحر، آسان شدن امور، جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع، درمان بیماری پارکینسون، مفید برای دستگاه گوارش، جلوگیری از بدخوابی، تقویت قلب و چشم،افزایش محبت بین زن و شوهر.
نکات محافظتی |  نگهداری از زمرد بسیار دقت می‌خواهد چون سنگ سختی نیست و ممکن است بشکند. همچنین بعد از هر بار استفاده، در   آب جاری تخلیه و در زیر نور خورشید شارژ می‌شود.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .