تبیان، دستیار زندگی

روش های استفاده از عناب و خواص آن برای سلامتی

عناب میوه ای است پر فایده که همانند خرما یک هسته دراز و باریک دارد و به آن خرمای قرمز هم گفته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عناب

عناب خاصیت دارویی فراوانی دارد و در ابتدای رویش رنگ آن سبز و به صورت گرد می باشد و بعد از رسیدن به رنگ قرمز و زیتونی شکل درآمده و چروک می خورد. به این میوه علاوه بر خرمای قرمز ، خرمای چینی هم می گویند.

عناب درختچه ای است با برگ های کوچک و سبز رنگ که بومی مناطق گرمسیر است و از چین منشاء گرفته و برای هزاران سال در آنجا کشت و کار می شده است. امروزه این درخت می تواند در کل کره زمین یافت شود. عناب تازه در کره، چین، ویتنام و فروشگاه های هند بیشتر پیدا می شود و از آن برای کاهش اضطراب استفاده می کنند .در ایران هم  خراسان جنوبی قطب تولید عناب کشور میباشد. در طب سنتی عناب به عنوان یک آرامبخش محسوب می شود.

این میوه ی پر خاصیت را می توان به صورت خشک، دمنوش و یا چای استفاده کنید.عناب خشک هم همان خاصیت میوه ی تازه را دارا می باشد.عناب از نظر طب سنتی ، طبیعتی معتدل دارد و ابو علی سینا معتقد است که عناب کمی سرد است.

 زمانی که فرد مبتلا به اسهال شده ، بهتر است از عناب استفاده کند، چون این میوه می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مصرف عناب به هضم غذا کمک می کند و در جلوگیری از نفخ موثر است.


ارزش غذایی عناب :


میوه عناب کالری کمی دارد و سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.ارزش غذایی صد گرم عناب:

کالری: ۷۹

پروتئین: ۱ گرم

چربی: ۰ گرم

کربوهیدرات: ۲۰ گرم

فیبر: ۱۰ گرم

ویتامین C: حدود ۷۷٪ از نیاز روزانه بدن

پتاسیم: ۵٪ از نیاز روزانه بدن

این میوه به دلیل اینکه فیبر فراوانی دارد و کالری آن هم کم است ، بهترین میان وعده می باشد.همچنین دارای ویتامین (ث) می باشد و این ویتامین هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 پتاسیم موجود در آن نسبتا کافی است و پتاسیم هم  نقش مهمی در کنترل حرکات عضلانی و تعادل الکترولیت ها در بدن دارد. به علاوه میوه عناب دارای کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است و به این ترتیب انرژی بدن را تأمین می کند.
عناب

 خواص عناب


همانطور که گفتیم عناب دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی می باشد. در ادامه مطلب می خواهیم اشاره ای به برخی از خواص عناب داشته باشیم:

پیشگیری از سرماخوردگی:


 یکی از خواص عناب ، پیشگیری از سرماخوردگی است. همانطور که گفتیم این میوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با بیماری های ویروسی مقابله می کند . ویتامین (آ،ث) و پتاسیم موجود در عناب تازه از سرماخوردگی پیشگیری می کند و آن را درمان و سرفه ها را قطع می کند.در حقیقت در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است.

درمان بی خوابی:


عناب و دانه های آن در طب چینی معمولا برای درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی استفاده می شود. میوه عناب و دانه هایش ترکیبات معروفی به نام های فلاونوئیدها، ساپونین و پلی ساکاریدها دارند.

ساپونین موجود در عناب می تواند به عنوان یک آرام بخش طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد و تاثیر زیادی بر آرام کردن کل سیستم عصبی انسان دارد.

جوان سازی پوست و خاصیت ضد پیری:

 یکی دیگر از خواص عناب، خاصیت ضد پیری و جوان سازی آن است. در واقع آنتی اکسیدان های قوی موجود در این میوه  ،باعث می شوند رادیکال های آزاد مخرب که باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند کنترل شوند. به همین خاطر عناب به عنوان یک دارو ضد پیری شناخته می شود و در نتیجه باعث شادابی و جوانی پوست می شود. علاوه بر این عناب باعث می شود پوست سفت تر و زیباتر شود.

درمان جوش صورت و آکنه:

 عناب برای درمان جوش و آکنه هم بسیار مفید است.آنتی اکسیدان های موجود در عناب برای سلامت پوست صورت ضروری هستند و می توانند به راحتی التهابات پوستی مانند جوش و آکنه را درمان کنند. برای این منظور باید از آب یا عصاره عناب به صورت ماسک روی پوست استفاده کنید.

 ماسک عناب برای جوش های ریز، زیر پوستی هم بسیار مفید است. در این روش باید بر روی بدنه چند تا عناب، با یک چاقو خط بیندازید. سپس آنها را درون یک استکان آبجوش قرار دهید. سپس یک قاشق مرباخوری گل بنفشه به همراه یک قاشق چایخوری شیر خشت را به مخلوط موجود در استکان اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه این مخلوط را دم کنید.


پاکسازی و سم زدایی خون:


 یکی دیگر از خواص عناب، پاکسازی و سم زدایی خون می باشد. عناب می تواند برای تصفیه خون و دفع سموم از خون بسیار مفید عمل کند. ساپونین ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب می توانند به پاکسازی خون و دفع سم های موجود در بدن کمک فراوانی کنند. عناب با تصفیه و پاکسازی خون می تواند از خیلی بیماری ها در بدن پیشگیری کند.

مفید برای دستگاه گوارش
:

عناب موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود و کم‌اشتهایی را برطرف می‌کند. زمانی که فرد مبتلا به اسهال شده ، بهتر است از عناب استفاده کند، چون این میوه می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مصرف عناب به هضم غذا کمک می کند  و در جلوگیری از نفخ موثر است.

درمان یبوست:

یکی دیگر از خواص عناب، درمان یبوست می باشد.از آنجایی که در دنیای امروز تحرکات کم شده است و افراد فعالیت فیزیکی کمتری دارند و به همین دلیل دچار این مشکل می شوند.تحقیقاتی که درباره عناب شده است نشان داده است که یک درمان طبیعی و موثر برای این مشکل است.

افزایش رشد موها:


یکی دیگر از خواص عناب، افزایش رشد موها است. این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و تقویت موها نیز مفید است. برای اینکه عناب در رشد موها تاثیر گذار باشد، بهتر است از روغن آن به صورت موضعی استفاده کنید.

لاغری و کاهش وزن


همانطور که گفتیم کالری این میوه کم وفیبر  و پروتیئن آن به مقدار مناسب است که از پرخوری جلوگیری می کند ، به همین جهت برای لاغری و کاهش دادن وزن بسیار مناسب است.

درمان کبد چرب:

 آنتی اکسیدان موجود در عناب باعث شده است که این میوه به عنوان یک محافظ طبیعی برای کبد شناخته شود و بیماری های رایجی کبدی مانند کبد چرب را درمان کند.در واقع مصرف عناب ،سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این آنزیم‌ها نشانگر آسیب بافتی هستند. یافته‌های بافت شناسی نشان می‌دهند که این میوه اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های کبدی دارد.

فواید عناب برای دندان:

عناب دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. برای درمان دندان درد سائیده عناب را در محل کرم خوردگی دندان بگذارید.

مضرات عناب:

همانطور که گفتیم این خرمای قرمز ؛ خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی دارد، اما با این حال کسانی که آن را مصرف می کنند ، باید مواردی را توجه داشته باشند،چون زیاده روی در مصرف آن باعث زیان هایی به بدن می شود

عناب باعث افزایش ویتامین (کا) در بدن می شود و همین باعث غلیظ شدن خون می شود. به همین خاطر افرادی که غلظت خون دارند توصیه می شود که در مصرف عناب حد اعتدال را نگه دارند.

علاوه بر اینکه غلظت خون زیاد می شود،زیاده روی در مصرف عناب باعث اختلالات جنسی هم می شود. تحقیقات نشان داده زیاده روی در مصرف عناب می تواند باعث کاهش غرایز جنسی در فرد مصرف کننده شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف عناب می تواند در بدن ایجاد کند مشکلات گوارشی است. افرادی که سرد مزاج هستند، ممکن است با مصرف عناب دچار نفخ و تولید گاز در معده شوند که برای رفع این مشکل بهتر است عناب را به همراه مویز مصرف کنند.
روغن عناب

 طرز تهیه روغن عناب :


این روغن سرشار از ویتامین های گروه (ب ، ث ، ای)،مس و روی می باشد و برای تغذیه مو بسیار مفید است.همچنین این روغن فولیکول های موها را مرطوب نگه می دارد و از خشکی فولیکول ها که باعث ریزش مو می شود، جلوگیری می کند.

 روغن هسته عناب ، برای درمان شوه ی سر ، پوست خشک سر و خارش پوست مفید است و به عنوان یک ضد التهاب پوستی عمل می کند.

 برای تهیه روغن عناب ، بعد از چیده شدن ، باید به خوبی شسته شود و آن را خرد کرد وبعد مراحل سنگ زنی و خشک کردن را انجام می دهید و به صورت خمیر در آورید.

 بعد از آماده کردن خمیر برای استخراج روغنف خمیر را فیلتر کنید و ناخالصی های آن را از اسانس و عصاره عناب جدا کنید.این ماده به دست آمده روغن عناب است که به عنوان خوراکی و یا برای تقویت مو از آن استفاده می شود.

 خاصیت روغن عناب در ترکیبات فعال آن است. این ترکیبات فعال، نپلی فنل ها، آلکالوئیدهای سیکلوپپتید،ساپونین ها،ویتامین ها، موادمعدنی و اسیدهای آمینه  و اسیدهای چرب اشباع نشده می باشد.

 همه این مواد  باعث سلامتی پوست می شود. همچنین این روغن خواص ضد میکروی، ضد التهابی ،هیپوگلیسمی،آنتی اکسیدان دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

 برای استفاده از روغن در تقویت مو بهتر است چند قطره روغن عناب را به شامپو اضافه کنید.

طرز تهیه ماسک عناب:

 
ازآنجایی که دانه های عناب شیرین است ، نیاز نیست برای شیرین کردن آن از شکر یا نبات استفاده کنید و اگر دوست داشتید می توانید چند قطره آبلیموی ترش به آن اضافه کنید.


برای تهیه ماسک عناب به عرق کاسنی، گل گندم و عصاره عناب نیاز دارید .برای تهیه عصاره عناب ابتدا باید چند عدد عناب را کاملا بشویید و توسط یک چاقو برش هایی نازک بر روی بدنه آن ایجاد کنید. سپس عناب ها را به مدت یک ساعت درون نصف استکان آب جوش قرار دهید. سپس عناب ها را از آب بیرون بیاورید.

توجه کنید که برای گرفتن عصاره عناب ها هنگام خارج کردنشان از آب، حتما آن ها را فشار دهید. پس از آماده کردن عصاره عناب، آن را با گل گندم و عرق کاسنی مخلوط کنید تا به صورت خمیری دربیاید. سپس این خمیر را دور چشم خود بمالید و پس از اینکه خشک شد، صورت خود را به آرامی با آب بشویید.

ماسک عناب برای جوش های ریز، زیر پوستی هم بسیار مفید است. در این روش باید بر روی بدنه چند تا عناب، با  یک چاقو خط بیندازید. سپس آنها را درون یک استکان آبجوش قرار دهید. سپس یک قاشق مرباخوری گل بنفشه به همراه یک  قاشق چایخوری شیر خشت را به مخلوط موجود در استکان اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه این مخلوط را دم کنید.

 پس از گذشت سه دقیقه ،مخلوط را از یک صافی عبور دهید و هر روز، صبح و شب این ترکیب را نوش جان کنید. ته مانده این مخلوط را نیز بر روی صورت خود قرار دهید.


دمنوش عناب:


 برای تهیه دمنوش یا چای عناب ، آن را بشویید و هسته آن را بیرون بیاورید و میوه ی آن را خرد کنید و خرد شده ی آن را داخل یک قوری بریزید و روی آن آب بریزید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا به مدت 15 دقیقه دم بکشد.

 ازآنجایی که دانه های عناب شیرین است ، نیاز نیست برای شیرین کردن آن از شکر یا نبات استفاده کنید و اگر دوست داشتید می توانید چند قطره آبلیموی ترش به آن اضافه کنید.
رنگ چای ، قرمز یاقوتی یا قرمز مارون است ، شبیه رنگ میوه خشک اصلی است.

 چای و یا دمنوش عناب هم مانند میوه ی آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از فواید آن مفید برای سلامت استخوانها است. مقدار مناسبی از مواد معدنی در چای عناب وجود دارد ، یعنی آهن ، کلسیم و فسفر ، که می تواند به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و محافظت در برابر پوکی استخوان کمک کند.

 همچنین چای عناب مقادیر زیادی آهن دارد که برای گردش خون بسیار عالی و مفید است ، زیرا برای هر گلبول قرمز لازم است. این به معنای اکسیژن رسانی بیشتر به قسمتهایی از بدن است که به آن نیاز دارند ، در حالی که پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند.
 نکته: در تهیه دمنوش و چای عناب برای طعم دهندگی می توانید از زنجبیل و دارچین هم استفاده کنید. در این روش زمانی که عناب ها را داخل قوری می ریزید ، زنجبیل و دارچین را هم به آن اضافه کنید و بعد از دم کشیدن آن را صاف کرده و میل کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .