تبیان، دستیار زندگی

جملات زیبا و خواندنی در خصوص شب یلدا

شب یلدا یکی از طولانی ترین شب‌های سال است که در فرهنگ کهن ایرانی جایگاه خاصی دارد. در این شب خانواده های ایرانی در کنار هم جمع شده و با گرفتن جشن، شبی به یاد ماندنی را برای خود رقم می‌زنند. 
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب یلدا
شب چله یا همان بلندترین شب سال با شب نشینی مردم ایران کنار خانواده های خود برگزار می شود، در وصف شب یلدا متن های زیادی نوشته شده است. اس ام اس شب یلدا و جملات زیبا در مورد شب یلدا از انواع متن های پرمخاطب هستند و اغلب افراد این متن ها را در شب یلدا برای تبریک به دوستان و نزدیکان خود ارسال می کنند.

زیباترین جملات برای شب یلدا

یلدا، تو را دوست دارم، به اندازه همه ستاره هایى که در چشم هایت مى درخشند، اى خواستنى ترینِ شب ها! طعم تو، به اندازه همه صبح هاى دل انگیز آفتابى بهار، شیرین است.
*************
بوی یلدا را میشنوی؟
انتهای خیابان آذر، باز هم قرار عاشقانه پاییز و زمستان، قراری طولانی به بلندای یک شب، شب عشق بازی برگ و برف، پاییز چمدان به دست ایستاده!

عزم رفتن دارد... آسمان بغض کرده و میبارد. خدا هم میداند عروس فصل ها چقدر دوست داشتنی‌ست... کاسه ای آب میریزم پشت پای پاییز و تمام میشود پاییز، ای آبستن روزهای عاشقی، رفتنت به خیر...
شب یلدا
*************
شب یلدا؛ شبى که در آن انار محبت دانه مى شود و سرخى عشق و عاطفه، نثار کاسه هاى لبریز از شوق ما؛ شبى که داغى نگاه هاى زیباى بزرگ ترها در چشمان کودکان اوج مى گیرد و بالا مى رود.به نام نامی الله؛ گردش سال فقط یک شب یلدا دارد، من بدون تو هزاران شب یلدا دارم.
*************
عمرتون صد شب یلدا، دلتون قدر یه دنیا، توی این شبهای سرما یادتون همیشه با ما، دل خوش باشه نصیبت، غم بمونه واسه فردا، یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت.
*************
یلدا یعنی بهانه ای برای در کنار هم شاد بودن و زندگی یعنی همین بهانه های کوچک گذراست. قدمی مانده به یلدا، به شب خاطره انگیز و بلند به سپیدی زمستان و اناری که دلش قصه ی یکرنگی هاست.
شب یلدا
*************
آری خورشید ثابت کرد :حتی طولانی ترین شب نیز با اولین تیغ درخشان نور به پایان می رسد، حتی اگر به بلندای یلدا باشد، بیدار و امیدوار باش خورشیدی در راه است.
*************
یلدا فرصتی است برای دیدارها، وقتی کشاکش روزگار تو را از دیدار آنان که به چشمان تو نیازمندند، بازمی دارد. آتش گرم و کرسی خانه مادربزرگ ما را به گرد خویش آورده و گرمایش را با ما تقسیم می کند تا در زمستان سر در راه، به یاد چون امشبی همیشه گرم گرم بمانیم، در میان تقویم ورق خورده پدر بزرگ، سیاووش را می بینیم که از آزمون آتش سربلند بیرون می آید و پدربزرگ چه باشکوه داستان او را می گوید.

شب یلدا
یلدا بهانه ای است، بهانه ای، تا ما از فرمان کانال های پر پیچ و خم سیم های ارتباطات بگذریم و لحظه های قشنگ با هم بودن را به هیجان سریال های زندگی شیشه ای، بدل نکنیم.
*************
یلدا، بهانه ای است تا پندها و تجربه های ارزشمند پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی را که در پس وقت نداشتن ها و بی حوصلگی های کوچک ترها مدفون مانده اند، زنده کنیم.
*************
شب یلداست؛ شبی که در آن انار محبت دانه می شود و سرخی عشق و عاطفه، نثار کاسه های لبریز از شوق ما؛ شبی که طراوت هندوانه های تازه تابستان به سرمای دستان زمستان هدیه می شود و داغی نگاه های زیبای بزرگ ترها در چشمان کودکان اوج می گیرد و بالا می رود. در ازدحام بشقاب های کوچک بلور، شیرینی صمیمیت ها و یکدلی ها، تقسیم می شود و کام های همه را شیرین می کند.
شب یلدا
*************
امشب آخرین دقیقه آذرماه را ورق می زنیم و شمع های روشن زرد پاییز را فوت می کنیم. شب آغاز زمستان است، چراغ خانه ها هنوز بیدارند و خانه نشینان گرد آتش گرم دوستی، نشسته اند و خاطرات دیروز را پلک می زنند.

آن طرف هندوانه ای که ضربات چاقو خون سرخش را جاری کرده و این طرف مادر بزرگ که تسبیح فیروزه ای رنگش را بارها مرور می کند.

همه گرد هم آمده اند تا از روزهای خوب خدا سخن بگویند و به بهانه یلدا این طولانی ترین شب سال، فارغ از پیچ و خم های زندگی همدیگر را به شنیدن خاطرات خوب خویش میهمان کنند.
*************
یاد آن شب ها و یلدا ها بخیر برف بازی و سرما ها بخیر کرسی و مادربزرگ و قصه ها آن تخیل ها و رویا ها بخیر دست های بی حس و سرمازده کرسی و مطبوع و گرما ها بخیر آن تنقل ها، لواشک ها ترش نان شیرین و کدو حلوا بخیر مردم دریا دل آن روزگار پاک بازی و سودا ها بخیر جایشان خالیست اکنون پیش ما یاد آن بگذشتگان ما بخیر …

شب یلدا
از یلدا بپرس راز شب زنده داری عاشقان را. از یلدا بپرس که چگونه ستارگان بلندبخت، از آغاز زمین بی وقفه در شب ها سوسو زده و چراغ راه زندگی بوده اند.

بپرس که امید به دیدار صبح و ظفر چه اصالتی دارد؛ پیروزی نور بر تاریکی را چه حکمتی است؛ چیرگی امید بر نومیدی و ظلمت چه حقیقتی است؟

یلدا می داند که انهدام سلطه تاریکی چگونه است. شاهد همیشگی زمستان است یلدا؛ که مژده دوباره رسیدن بهار را در طویل ترین و چراغانی ترین شب زمین ندا می دهد.
*************
یلدای طولانی سال، بهترین مجال برای نیم نگاهی کوتاه به لحظه هاست؛ لحظه هایی که در سرعت عبور، خلاصه می شوند و می گذرند و این گذشتن، بهترین پیام برای زیبا زیستن ماست؛ زیرا شیرینی در کنار هم بودن لبخندهای امروز، هزار بار بهتر از اشک حسرت ریختن بر مزار جدایی های فرداست.
*************
آن شبی که برایم پر از درد و دلتنگی بود دوباره فرا رسید، ای کاش که فرا نمی رسید!  شبی که خستگی زندگی را از تمام وجودم احساس کردم، یک شب پر از درد و دلتنگی، شبی که در آغاز با بغض غریبی آغاز شد اما تمام غم و غصه های دلم٬ بغضم را شکستند و چشمانم را وادار به اشک ریختن کردند، اشک هایی که تمامی نداشتند و قطره قطره مثل خون بر زمین می ریختند. 
*************
شب یلدا
آری امشب شب یلدا است.
شب فال، شب عشق، شب هندوانه و شب آزادی وشب رهایی چیزی به یادم نمی آید،  جز اینکه امشب شب تنهایی من است.
*************
به گمانم تو اگر بودی و این فاصله ها کمتر بود، آسمان آبی تر! حالِ من بهتر بود، روزگار است دگر! نه به صبحش امید! نه دلِ شب زده ام آرام است آنچه هست، تلخی و دلواپسی و اندکی از ذوق نوشتن که درونم مانده، روزگارم یلداست!

شب یلدا
شب یلدای من پاییز دریاست، افق های خیالم تا ثریا ست، نگاهم ، پرتو پر نور پروین، پگاهم خیس از نم های غم هاست.
*************
شب یلدای من آغاز شد!

تنها چند دقیقه ناقابل مى تواند از یک شب عادى، شب یلدا بسازد ؛ ولى با هم بودن است که آن را نیک نام کرده و در تاریخ ماندگار شده است.


نه سرخی انار
نه لبخند پسته
نه شیرینی هندوانه
بی تو یلدا زجر آورترین شب دنیاست ...
بی من یلدایت مبارک !
*************
شب شما به شیرینی هندوانه
خندتون مثل پسته
و عمرتون به بلندی یلدا
شب یلدا مبارک
*************
شب یلدا عزیز هندوونه
اگر چه ترش و لیزه هندوونه
بهایش را چو پرسیدم ز یارو
بگفتا هیس جیزه هندوونه
*************
یلداست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست، تا سحر از وجودمان رخت بربندد، امشب بیداری را پاس داریم تا فردایی روشن راهی دراز باقیست. شب یلدا مبارک !
شب یلدا
*************
شما را گر شب یلدا بلنده
مرا لیست طلبکارا بلنده
*************
ولی هندونه ام در شام یلدا
سفیدیّش بود چون شیر گاوا
انارم ترش و گردوهام پوچه
و چشمان زنم افسوس لوچه
بود آجیل تلخ و سیب ها کال
و قطعاً می شود وارونه ام فالچون تیر رها گشته ز چلّه شده ایم!
مهمان شما در شب چلّه شده ایم!
از برکت ایـن سفره ی الوان شما
تا خرخره خورده،چاق و چلّه شده ایم!
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .