تبیان، دستیار زندگی

چشم دیدن آدم‌های موفق اطرافم را ندارم

دانشجوی ترم دوم رشته روان‌شناسی هستم اما مشکلی دارم که برایم دردسرساز شده است. یکی از دوستانم را به دلیل این که درس هایش خیلی خوب است و هم رشته ای من است، رقیب آینده شغلی خودم می‌دانم و مدام از روبه‌رو شدن با او اجتناب می‌کنم. کلا چشم دیدن آدم‌های موفق اطرافم را ندارم و دوست ندارم کسی از من بالاتر باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسادت، رقابت، مهارت


نویسنده : رضا زیبایی | روان‌شناس عمومی
مخاطب گرامی، اجتناب از رویارویی با شخصی که هم رشته‌ای و رقیب آینده شغلی شماست، ریشه در احساس ناامنی شما دارد. به نظر می‌رسد به طور ناخودآگاه از روبه‌رو شدن با این فرد اجتناب می‌کنید تا اضطراب‌تان کاهش یابد. رشته شما روان‌شناسی است اما دلیلی بر‌این نیست که مانع از بروز این احساسات شود. همان‌طور که خودتان هم اشاره کردید، نگران آینده شغلی‌تان هستید و هنوز با اهداف‌تان به عنوان یک روان‌شناس فاصله دارید. طبیعتا هرقدر مهارت‌های شما افزایش پیدا کند، توان شما برای حل چنین مسائلی در زندگی افزایش خواهد یافت.

اگر برای خودتان به قدر کافی ارزش و احترام قائل باشید، کمتر از پیشرفت دیگران احساس سرخوردگی خواهید کرد

 


خودتان را سرزنش نکنید

به جای این که به دلیل احساس‌تان به دیگران، خودتان را سرزنش کنید، ریشه‌ها و دلایل حسادت‌تان را شناسایی کنید. روان شناسان می‌گویند حسادت در نتیجه اعمال و رفتار دیگران ایجاد نمی‌شود بلکه نداشتن اطمینان و اعتماد به نفس درونی افراد، باعث به وجود آمدن چنین احساسی در آن‌ها می‌شود. سعی نکنید رفتار خودتان را توجیه کنید. شاید گاهی وقت‌ها بتوانید برای حسادت‌تان دلیل قانع‌کننده ای پیدا کنید اما در اغلب موارد این‌گونه نیست. انرژی مثبت باعث نتیجه مثبت هم می‌شود، پس‌سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید و به مسائل منفی فکر نکنید. همه چیز را درباره کار، رشته تحصیلی، هدف‌ها و خلاصه هر چیزی که مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت هدایت می‌کند، یاد بگیرید. قبل از این که کاری را شروع کنید به انتظارها و هدف‌هایتان در انتهای مسیر فکر کنید اما خیلی بلندپرواز نباشید.


از حسادت به عنوان محرکی برای رشد کمک بگیرید

از احساس حسادت برای توانمندی بیشتر خود استفاده کنید و آن را فرصتی در نظر بگیرید که باعث می‌شود با ایجاد حس رقابت، مهارت‌ها و دانش شما افزایش یابد. احساسات و هیجانات منفی همیشه بد نیستند! گاهی می‌توان از یک هیجان منفی مثل حسادت یا خشم به عنوان محرکی برای رشد و پیشرفت شخصی استفاده کرد. این هیجانات منفی به شما کمک می‌کنند برای رفع نقاط ضعف و کمبودهای خود تلاش بیشتری کنید.


خودتان را دست‌کم نگیرید

به خودتان پاداش بدهید. جالب است بدانید گاهی بی‌توجهی به خودتان باعث می‌شود رفتار دیگران برایتان خیلی مهم شود. اگر به قدر کافی به خودتان توجه کنید، زندگی دیگران چندان روی شما تاثیر نمی‌گذارد. اگر هیچ فردی توجه کافی به شما نداشته باشد، می‌توانید این توجه را از جانب خودتان به دست آورید. اگر برای خودتان به قدر کافی ارزش و احترام قائل باشید، کمتر از پیشرفت دیگران احساس سرخوردگی خواهید کرد. خود را لایق بهترین هدایا بدانید. گاهی خود را به یک نوشیدنی یا غذای خوشمزه دعوت کنید، لباس مورد علاقه‌تان را بخرید و در تنهایی جملات امیدوار‌کننده را تکرار کنید و حتی روی کاغذ بیاورید.

منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .