تبیان، دستیار زندگی

در گفت‌وگو با تبیان مطرح شد؛

هر آنچه باید درباره HD کردن تلویزیون بدانید

مدیر فرستنده‌های پرقدرت تلویزیونی و رادیویی می‌گوید: «خرید گیرنده‌های دیجیتال صرفاً برای دریافت شبکه‌های HD است وگرنه مردم چیزی را از دست نداده‌اند و به همه برنامه‌های تلویزیونی طبق روال گذشته باکیفیت SD دسترسی دارند.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلویزیون،اچ دی،شبکه هایhd،صدا و سیما،سوالات،فرمت،hevc،سرمایه گذاری،سامسونگ،ال جی،اسنوا،تبلیغات،گیرنده دیجیتال،ستاپ باکس،پشتیبانی،سوالات متداول،رسیور ماهواره،سیگنال،ایستگاه‌های فرستنده
در تاریخ 9 آذر 1399 سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از پخش 12 شبکه دیگر به‌صورت HD خبر داد اما این مسئله مخاطبان را با ابهامات و سؤالات زیادی روبرو کرده است.

خبرنگار تبیان سؤالات و مشکلات مطرح‌شده از سوی کاربران را با اصغر بحرانی مدیر فرستنده‌های پرقدرت تلویزیونی و رادیویی در میان گذاشته است که در ادامه پاسخ‌های وی را می‌خوانید.

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد؟
تصاویر باکیفیت SD به‌صورت MP4 فشرده‌سازی می‌شود اما فرمت HEVC برای فشرده‌سازی تصاویر HD کاربرد دارد که سه -چهار سال اخیر در سطح دنیا استانداردشده است. خصوصیتی که این فرمت دارد این است که برای تصاویر HD یا 4K ضریب فشرده‌سازی بالا و کیفیت خیلی خوبی دارد. در چند سال اخیر که سازمان صداوسیما تصمیم گرفت تصاویر HD را توسعه دهد، بهترین حالت این بود که از فرمت HEVC استفاده کند. این فرمت ارزش‌افزوده زیادی دارد و ازلحاظ میزان سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بهترین حالت است.

از کجا بفهمیم تلویزیون ما از فرمت HEVC پشتیبانی می‌کند یا خیر؟
تلویزیون‌هایی که چهار سال اخیر خریداری‌شده‌اند، معمولاً از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند اما برای اینکه متوجه شوید دستگاه شما از فرمت HEVC پشتیبانی می‌کند یا نه، بهترین راه‌حل این است که به برچسب بالا یا پشت صفحه تلویزیون، جعبه و یا دفترچه تلویزیون نگاه کنید، اگر روی آنها فرمت HEVC یا H.265 نوشته‌شده بود یعنی تلویزیون شما از فرمت HEVC پشتیبانی می‌کند. دقت کنید گاهی هم روی برخی از تلویزیون‌ها به‌خصوص آنهایی که در 3-4 سال اخیر خریداری‌شده‌اند، فرمت HEVC نوشته‌نشده اما وقتی در منوی تلویزیون نگاه می‌کنید می‌بینید می‌تواند از این فرمت پشتیبانی می‌کند چون برخی شرکت‌‌ها مثل سامسونگ، ال‌جی، دوو، اسنوا و... تبلیغاتی راجع به HEVC ارائه نکرده‌اند، درحالی‌که از فرمت HEVC برخوردارند.

چطور تلویزیونمان را HD کنیم؟
اگر تلویزیون از فرمت HEVC پشتیبانی می‌کند، برای دریافت شبکه‌های HD باید بار دیگر کانال‌ها را جستجو کنید اما اگر تلویزیون از فرمت HEVC پشتیبانی نمی‌کند، باید از دستگاه ستاپ باکسی که فرمت HEVC را پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. دقت کنید همان‌طور که اشاره کردیم ما برای فشرده‌سازی تصاویر از فرمت HEVC استفاده کردیم اما فرمت جدید یا استاندارد پخشمان، فرمت DVB-T2 است؛ بنابراین دقت کنید که گیرنده دیجیتال یا ستاپ باکس، هم باید از DVB-T2 و هم از HEVC پشتیبانی کند و هر دو این فرمت‌ها باید روی گیرنده دیجیتال نوشته‌شده باشد.

قیمت گیرنده‌های دیجیتال حدوداً چقدر است؟
حدوداً بین 300-400 تومان است؛ البته خرید این گیرنده‌ها صرفاً برای دریافت شبکه‌های HD و تماشای کانال‌ها با کیفیت تصویر بهتر است وگرنه مردم نه‌تنها چیزی را از دست نداده‌اند و به همه برنامه‌های تلویزیونی طبق روال گذشته باکیفیت SD دسترسی دارند بلکه در شهرهای مختلف و روستاها که 16 کانال را دریافت می‌کردند، در حال حاضر 4 کانال دیگر (تماشا، ایران کالا، شما، امید) اضافه‌شده و 20 کانال را دریافت می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه‌شدن این است که با دریافت شبکه‌های HD، تصویر سیاه شده یا صدا قطع‌شده و یا سرویس در دسترس نیست؛ مشکل چیست و چه‌کار باید بکنند؟
گیرنده باید الزامات دریافت سیگنال را داشته باشد؛ یعنی آنتن گیرنده تلویزیون باید آنتن فرستنده را ببیند. در گیرنده‌های دیجیتال تکنیکی وجود دارد که اگر آنتن گیرنده، آنتن فرستنده را نبیند، سیگنال‌های برگشتی کمک می‌کنند تا تصاویر نمایش داده شود. حال اگر با دریافت شبکه‌های HD دچار پرش یا قطع تصویر، قطع صدا و ... شدید، بهترین حالت این است که با خدمات پس از فروش برند تلویزیون خود تماس بگیرید؛ ممکن است تلویزیون نیاز به آپگرید داشته باشد و یا باید یک راهنمایی ساده مشکل حل شود.

اگر کسی تلویزیونش از فرمت HEVC پشتیبانی کند اما با جستجو موفق به دریافت شبکه‌ها نشود مشکل چیست؟
در حال حاضر شبکه‌های HD در تمام نقاط در دسترس نیستند و تنها در مراکز استان‌ها پخش می‌شوند بنابراین دلیل این مشکل می‌تواند این باشد که آنها خارج از مناطق تحت پوشش ایستگاه‌های فرستنده باشند که در آینده پوشش آن مناطق هم تأمین خواهد شد.

قبلاً شبکه‌های سه، تماشا، مستند و پرس تی وی باکیفیت HD قابل دریافت بود اما با HD سازی، آن شبکه‌ها در تلویزیون‌های فاقد فرمت HEVC یا گیرنده دیجیتال به‌صورت SD نمایش داده می‌شوند؛ آیا بین شبکه‌های HD جدید و شبکه‌های HD قبلی به لحاظ استاندارد تفاوتی وجود دارد؟
در دو سه سال اخیر، ما فرستنده‌هایی را آماده کرده بودیم تا این چند شبکه به‌صورت HD پخش شوند اما پخش این شبکه‌ها با فرمت HD به‌صورت آزمایشی بود؛ به همین دلیل آن تصاویر به‌صورت SD در بسته‌های قبلی پخش می‌شود و در مراکز استان‌ها آن HD تبدیل به HD استاندارد با فرمت DVB-T2 یا HEVC شده است.