تبیان، دستیار زندگی

روش فعال سازی میکروفون کامپیوتر در ویندوز

استفاده از میکروفون در ویندوز کامپیوتر برای کارهای مختلف همواره مورد نیاز است. به همین جهت تنظیمات مختلفی؛ جهت مدیریت میکروفون و ضبط صدا در ویندوز قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صدا در ویندوز
برای آشنایی با نحوه ی فعال سازی میکروفون کامپیوتر در ویندوز با ما باشید تا چند روش مختلف را در این خصوص به شما آموزش دهیم:

راهنمای تنظیم میکروفون

قبل از شروع هر گونه تنظیماتی در ابتدا باید از اتصال میکروفن به سیستم خود اطمینان حاصل نمایید. برای تنظیم میکروفن ابتدا در گزینه start سیستم خود، control panel را جست و جو کنید. سپس وارد بخش sound شوید، بخش playback، مربوط به تنظیمات صدا است.

در این بخش تمام اسپیکرهای متصل به سیستم شما نشان داده خواهد شد. اسپیکر فعال شما دارای تیک سبز می‌باشد و در صورتی که سیستم در حال پخش صدا باشد قسمت اکولایزر سبز رنگ خواهد شد.

بخش recording، مربوط به تنظیمات صدا است. در این بخش تمامی میکروفن‌های متصل به سیستم شما نشان داده خواهد شد. میکروفن پیش‌فرض دارای تیک سبز می‌باشد و در صورتی که در حال صحبت با میکروفن باشید قسمت اکولایزر سبز رنگ می شود.

نکته مهم: تمام لپ تاپ های نسل جدید دارای میکروفن هستند و در صورتی که مشکل نداشته باشد می توانید استفاده نمایید و نیاز به تهیه هدست جداگانه نمی باشد.

در صورتی که بر روی میکروفن فعال دوبار کلیک کنید، وارد تنظیمات میکروفن خواهید شد. در بخش level می توانید میزان صدای میکروفن را تنظیم نمایید.

در میکروفن هایی که از جک دو فیش استفاده می کنند یک بخش دیگر به نام microphone Boost وجود دارد که با تنظیمات آن می توانید شدت صدا را کم و یا زیاد کنید. توجه نمایید اگر شدت صدا بالا باشد میزان نویز صدا  افزایش خواهد یافت. همچنین پورت سبز رنگ مخصوص صدا و قرمز یا صورتی مخصوص میکروفن می باشد.

در صورتی که لپ‌تاپ شما دارای یک پورت باشد، باید از تبدیل دو به یک استفاده کنید:

-در صورت امکان از هدستی استفاده کنیدکه دارای پورت USB باشد.هندزفری مخصوص موبایل می باشد و بر روی لپ تاپ و pc به خوبی عمل نمیکند لطفا ازهندزفری استفاده ننمایید.-در صورت استفاده از هدست دو فیش، حتما میزان Boost تنظیم شده باشد.متصل بودن شارژر به لپ تاپ ایجاد نویز میکند در صورتی که باتری دستگاه مشکلی ندارد کابل شارژ را جدا نمائید

صدا در ویندوز

فعال کردن میکروفن

پس از اطمینان از تنظیمات مربوط به صدا در سیستم خود، روی علامت میکروفن در قسمت میانی بالای صفحه کلیک کند تا امکان صحبت کردن در کلاس، برایتان فراهم شود

پس از کلیک روی علامت میکروفن، رنگ آن به رنگ سبز تغییر خواهد کرد. بدین معنی که میکروفن شما قابل استفاده شده است توجه فرمائید برای این منظور لازم است مانند تصویر ذیل گزینه ALLOW را کلیک کرده باشید

برای انجام تست صدا، در منوی meeting وارد قسمت Audio setup wizard شده و مراحل زیر را انجام دهید. جهت بررسی عملکرد صحیح هدست/ اسپیکر و میکروفن متصل به رایانه خود در کلاس مجازی، بعداز انجام مراحل فوق، پنجره ای بصورت شکل زیر نشان داده خواهد شد. در پنجره جدید بر روی دکمه Next کلیک کنید

پنجره تنظیمات صدا ؛ صفحه اول

در پنجره بعد روی دکمه Play Sound کلیک نموده و در صورت شنیدن صدای موزیک از اسپیکر هدست و اطمینان از عملکرد صحیح آن روی دکمه Next بزنید. در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به خروجی صدا را در رایانه خود بررسی کنید.

- پنجره تنظیمات صدا ؛صفحه تست پخش صدا
در پنجره بعدی، شما باید تنظیمات مربوط به میکروفن خود را بررسی نمائید. بدین منظور با کلیک روی قسمت مربوطه و انتخاب میکروفن مورد نظر خود، از بین میکروفن های متصل به سیستم )درصورت وجودچند میکروفن روی سیستم( روی دکمه Next کلیک فرمایید

- پنجره تنظیمات صدا؛ صفحه انتخاب میکروفن
در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Record پنجره کوچک دیگری نمایش داده خواهد شد که اجازه استفاده نرم افزار از میکروفن را تعیین میکند، در این پنجره روی دکمه Allow کلیک کرده تا ضبط صدا ازطریق میکروفن آغاز شود. 
سپس روی دکمه شماره 1 کلیک کنید تا ضبط صدا متوقف گردد. پس از آن روی دکمه Play Recording کلیک نمائید تا صدای ضبط شده پخش شود. در صورت عملکرد صحیح روی دکمه Next کلیک کنید و در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به میکروفن را در رایانه خود چک کنید.

در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Test Silenceو  سپس  کلیک  بر روی  دکمه Next به  بخش  پایانی  تنظیمات صدا می رسیم.در پنجره نهایی این بخش یک سری اطلاعات کلی از وضعیت تنظیمات صدا به شما نمایش داده خواهدشد.

چگونه میکروفون را در گوگل کروم فعال کنیم؟

برای فعال کردن میکروفون در گوگل کروم، ابتدا باید مرورگر خود را آپدیت کنید و سپس باید قدم به قدم موارد زیر را انجام دهید:

وارد منو Settings شوید. به بخش Show Advanced Settings بروید، سپس وارد Privacy شوید و حالا مربع کنار گزینه Enable ‘OK Google’ to start a voice search را تیک بزنید تا میکروفون صوتی گوگل فعال شود.

اگر شما از میکروفن و وب کم اکسترنال استفاده می کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که زمانی که به آن‌ها نیازی نیست کابل اتصالی آن‌ها را از لپ تاپ و کامپیوتر خود بکشید اما در لپ تاپ‌ها میکروفن و وب کم بصورت درونی یا built-in بسته شده‌اند، بنابراین باید به صورت نرم افزاری آن‌ها را غیر فعال کنید.

صدا در ویندوز

نصب میکرفون در ویندوز 7 در کامپیوتر و نوت بوک

برای غیر فعال کردن میکروفن باید Device Manager مراجعه کنید. در لیست موجود منوی کشویی گزینه Audio inputs and outputs را باز کرده و از لیست باز شده بر روی گزینه Internal Microphone کلیک راست کنید. بر روی Disable کلیک کنید. سپس yes را انتخاب کنید.

در صورتیکه از کامپیوتر شخصی استفاده می کنید حتما بایستی یک عدد میکروفون اکسترنال با فیش کوچک تهیه کنید و به پورت میکروفون پشت کامپیوتر(رنگ صورتی ) متصل نمائید. در نوت بوک و کامپیوتر های all in one  نیاز به میکروفون اکسترنال نیست و داخل خود دستگاه تعبیه شده است.

ابتدا روی آیکون صدا که در کنار ساعت سیستمتان قرار دارد کلیک راست کرده و گزینه Recording Devices کلیک کنید. به تب Recording بروید و میکروفونی را که به کامپیوترتان وصل است را انتخاب کنید و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید.

فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰

تنظیمات ویندوز (Settings) را جهت دسترسی به تنظیم میکروفون در ویندوز ۱۰ باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input پس از انتخاب میکروفون مورد نظر روی Device Properties کلیک کنید.حال در صفحه تنظیمات باز شده روی Disable برای غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰ کلیک کنید. همچنین با غیر فعال کردن میکروفون، این دکمه به Enable تغییر پیدا می کند که با کلیک روی آن مجدد میکروفون فعال می شود.

همینطور در صورتی که تمایل دارید خودتان در خانه هم یک میکروفون ساده یا حرفه ای بسازید، مطالعه مطلب آموزش ۳ روش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

شما می توانید از روشی دیگری هم اقدام به غیر فعال کردن یا فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰ بکنید. تنظیمات ویندوز (Settings) را باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input روی گزینه Manage sound Devices کلیک کنید.

در صفحه تنظیمات میکروفون ویندوز که باز می شود، در قسمت Input باید میکروفون مورد نظر را انتخاب کنید. سپس دکمه Disable را فعال کنید. همین طور به صورت معکوس می توانید دکمه Disable را غیر فعال کنید تا میکروفون فعال شود. با تکرار همین روش می توانید سایر دستگاه ها را مدیریت کنید.

راه اندازی میکروفون در ویندوز ۱۰، سایر راه های فعال کردن میکروفون
همچنین از روش های زیر هم می توانید جهت فعال کردن میکروفون و رفع مشکل نشناختن هدفون در ویندوز ۱۰ هم استفاده کنید:

دکمه های Win+X را بزنید و سپس Device Manager را از لیست انتخاب کنید. حال روی Sound Video and Game Controllers کلیک کرده و روی کارت صدای خود راست کلیک کنید. در بین گزینه های مشاهده شده Enable را انتخاب کنید. بعد از ریستارت کردن ویندوز، میکروفون شما باید فعال باشد.

در روش دیگر روی آیکن صدا در تسکبار راست کلیک کرده و به تب Recording بروید. روی میکروفون خود راست کلیک کرده و گزینه Enable را بزنید.

اگر میکروفون خود را ندیدید، روی پنجره راست کلیک کرده و گزینه Show Disabled Devices را انتخاب کنید. سپس روی Properties کلیک کرده و در لیست کشویی موجود گزینه Use this Device) Enable) را انتخاب کنید. تنظیمات را Apply و OK کنید.

نحوه فعال سازی میکروفن هدفون در ویندوز ۱۰، رفع مشکلات میکروفون با استفاده از تنظیمات

اگر سیستم شما قادر به شناسایی میکروفون نیست یا در برخی از برنامه ها کار نمی کند، با استفاده از این روش می توانید مشکل را رفع کنید.

تنظیمات ویندوز را باز کرده و روی Privacy کلیک کنید. سپس Microphone را انتخاب کنید. در قسمت اول می توانید تنظیم کنید که سایر کاربران بتوانند از میکروفون استفاده کنند یا خیر؟ برای تغییر آن روی دکمه Change کلیک کرده و سویچ را فعال یا غیر فعال کنید.

سپس جهت دسترسی برنامه ها به میکروفون، مطمئن شوید که گزینه Allow Apps to Access Your Microphone فعال است. در قسمت Choose Which Apps Can Access Your Microphone هم می توانید مشخص کنید که چه برنامه هایی اجازه استفاده از میکروفون را داشته باشند.اگر میکروفون شما کار نمی کند، برای رفع مشکلات آن توسط Troubleshooter از روش زیر استفاده کنید:

تنظیمات ویندوز Settings را باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید. سپس دستورالعمل های روی صفحه را انجام دهید. پس از اتمام مراحل مشکل شما شناسایی و رفع می شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .