تبیان، دستیار زندگی

از کدو سبز چه استفاده هایی می کنند؟

کدو سبز، یکی از سبزیجاتی است که به گونه کوکوربیتاپپو تعلق‌دارد و در فصل تابستان به فراوانی یافت می شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدو سبز

کدو سبز را معمولا جزء سبزیجات می‌دانند و  می توان هم آن را به صورت خام مصرف کرد  و هم هم به صورت  پخته.

ارزش غذایی كدو سبز:

ارزش غذایی کدو سبز، بسیار زیاد است و این گیاه سرشار از ویتامین (آ؛ث) ، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر وریبوفلاوین می باشد.

کدو سبز یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد و مقدار قابل توجهی از ویتامین های (ب1 و ب6) مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند.

 مواد مغذی دیگری که در این گیاه وجود دارد، پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان می باشد.
ماست کدو

موارد مصرف کدو سبز:


بورانی کدو:


 از این گیاه پر مغذی استفاده های زیادی می شود. یکی از مصارف کدو ، ماست کدو یا همان بورانی کدوست . برای تهیه ماست کدو هم می توان کدوی آن را به صورت خام در ماست بریزید و با هم مخلوط کنید و میل کنید و هم اینکه کدوی آن را بپزید.

 برای این روش کدو را پوست می گیرید و آن را به صورت نگینی ریز کنید و در ظرفی با نصف لیوان آب بریزید  و آن را روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا کدو بپزد. در حین پخت می توانید کدو را با گوشت کوب له کنید تا کاملا کدو له شود . بعد از اینکه کدو پخت شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا سرد شود.

 بعد از اینکه سرد شد یک حبه سیر را له کنید و با کمی ماست و فلفل سیاه و نمک به کدو اضافه کنید و آن را میل کنید.

  کوکوی کدو سبز را می توانید داخل فر هم بپزید، برای تهیه کوکوی کدو سبز در فر باید سینی فر یا قالب دلخواه را کمی چرب کنید. سپس مایه کوکو را در آن بریزید. به مدت 40 الی 45 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. موقع خارج کردن از فر چک کنید که وسط کوکو پخته باشد.


خورشت کدو :


 یکی دیگر از روش های مصرفی کدو، تهیه خورشت خوشمزه با کدو است. این غذا بسیار مقوی و لذیذ است .

مواد مورد نیاز برای تهیه خورشت کدو:

کدو  4تا 5 عدد

 پیاز یک عدد

 روغن به مقدار لازم

 گوجه 3 عدد

سینه مرغ یا گوشت   یک تکه (اختیاری)

نمک ، فلفل، زردچوبه  به مقدار لازم

طرز تهیه:

 برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا کدوها را پوست کنید و آنها را ریز ریز کنید و بشویید. سپس پیاز را پوست کنید و به صورت نگینی خرد کنید . در ظرفی مقدار کمی روغن بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا تفت بخورد و طلایی شود. بعد از اینکه پیاز طلایی شده، کدوی ریز شده را روی پیاز بریزید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا پیاز و کدو به خوبی با هم بپزند.

بعد از پختن کدو ، گوجه ها را هم پوست بکنید و آنها را ریز کنید و روی کدو بریزید و دوباره در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا کدو و گوجه با هم بپزند.

اگر خواستید در این خورشت از گوشت یا سینه مرغ استفاده کنید، بهتر است در ظرفی جدا آن را بپزید و آماده بگذارید و زمانی که گوجه و کدو پختند آن را به مواد اضافه کنید.

بعد از اینکه گوجه هم مانند کدو پخت برای اینکه همه مواد مثل هم باشند، بهتر است آنها را با گوشت کوب له کنید.

 در مرحله آخر نمک، فلفل، زردچوبه و اگر تمایل داشتید مقداری رب انار یا آب نارنج بریزید و چند دقیقه اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و آب کدو و گوجه گرفته شود و بعد آن را با سبزی یا زیتون میل کنید.

نا گفته نماند که برخی از افراد کدو سبز را به صورت سرخ کردنی استفاده می کنند،این روش هم بسیار خوشمزه است اما کسانی که قصد لاغری و رژیم گرفتن را دارند، بهتر است آن را به صورت سرخ شده مصرف نکنند.
کوکو کدو سبز
کوکوی کدو سبز :

شاید تا الان نمی دانستید که با کدو سبز هم می توان کوکوی خوشمزه درست کرد، اما باید بگوییم که یکی دیگر از روشهای مصرف این گیاه پر خاصیت ، کوکوی آن است . این کوکوی خوشمزه را به چند روش می توان درست کرد.

 مواد لازم برای تهیه کوکوی کدو سبز:

کدو سبز 2 عدد

پیازچه 2 عدد

تخم مرغ 2 عدد

آرد سفید  یک دوم  پیمانه

بیکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

 طرز تهیه: (روش اول)

برای تهیه کوکوی کدو ، ابتدا کدوهای سبز را بشویید و خشک کنید. کدوها را با پوست رنده ریز کنید و سپس مقداری نمک روی کدوها بپاشید. به مدت 10 الی 15 دقیقه به کدو ها استراحت دهید تا آب کدو کم کم گرفته شود.

پس از این مدت زمان آب اضافی کدو را با فشار دست بگیرید. کدوها را داخل کاسه ای بریزید. سپس آرد، تخم مرغ ها، پیازچه های خرد شده، بیکینگ پودر، نمک و فلفل را اضافه و خوب مخلوط کنید تا مایه کوکو یک دست شود.

 در مرحله ی بعدی داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس با قاشق از مایه کوکو بردارید، کف دستتان آن را شکل دهید و داخل ماهیتابه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا یک طرف کوکو طلایی شود سپس برگردانید تا طرف دیگر آن نیز برشته و طلایی شود. کوکوهای کدو را در ظرف بکشید و به همراه ماست یا سالاد سرو کنید.

 کوکوی کدو سبز را می توانید داخل فر هم بپزید، برای تهیه کوکوی کدو سبز در فر باید سینی فر یا قالب دلخواه را کمی چرب کنید. سپس مایه کوکو را در آن بریزید. به مدت 40 الی 45 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. موقع خارج کردن از فر چک کنید که وسط کوکو پخته باشد.

 روش دوم:

 مواد لازم برای تهیه:

کدو سبز بزرگ دو عدد 

هویج متوسط  دو عدد

سیب زمینی متوسط یک عدد

پیاز متوسط یک عدد

تخم مرغ یک عدد

جعفری تازه خرد شده یک دوم پیمانه

شوید تازه خرد شده یک دوم پیمانه

پودر نعنا خشک یک قاشق مربا خوری

پودر چیلی یک ق م

آرد یک و نیم پیمانه

بکینگ پودر یک ق م

نمک و فلفل  به میزان لازم

 کدو سبز برای محافظت در برابر سرطان روده بزرگ بسیار مفید است . در واقع فیبر موجود در کدو سبز، مهم ترین دلیل آن ، برای درمان سرطان روده بزرگ می باشد. این گونه که،آب اضافی را در روده بزرگ جذب ،رطوبت مدفوع را حفظ و به خروج آسان آن از بدن کمک می کند.


طرز تهیه:

 با روش دیگری هم می توانید  این کوکوی خوشمزه را درست کنید. برای تهیه آن ابتدا سیب زمینی، هویج و پیاز را پوست  بگیرید و در ظرفی رنده کنید. کدو‌ها را بدون پوست گرفتن رنده کنید و پس از چند دقیقه آب اضافی سبزیجات رنده شده را بگیرید و دور بریزید.

سپس شوید و جعفری را ساطوری کرده و به مواد رنده شده اضافه کنید. پودر نعنا خشک، پودر چیلی، نمک و فلفل را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکنواخت شوند.

 تخم مرغ‌ها را در ظرف دیگری بشکنید و خوب هم بزنید، سپس آن را به مخلوط سبزیجات اضافه کنید و سپس آرد و بکینگ پودر را مخلوط کنید و روی مواد الک کنید، سپس مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

در مرحله آخر  ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید، ۳-۲ قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود و مایه‌ی کوکو را به شکل دلخواه در روغن داغ سرخ کنید و پس از سرخ شدن یک طرف، کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.
کوکو کدو سبز

روش سوم:
در این روش از تهیه کوکو کدو سبز ، از پنیر پارمزان استفاده می شود. پنیر پارمزان، پنیری سفت و تند می‌باشد که معمولاً به صورت رنده شده به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا استفاده می‌شود.

مواد لازم

کدو سبز متوسط 4 عدد

سیب زمینی متوسط 2 عدد

تخم مرغ 2 عدد

پنیر پارمزان رنده شده سه تا چهار قاشق غذاخوری

زعفران آب کرده دو قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه     به میزان لازم  

طرز تهیه:

 در این روش برای ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و آب‌پز کنید، سپس پوست بگیرید و رنده کنید تا له شود. کدو‌ها را پس از شستن رنده کنید، مقداری نمک روی آن بریزید و پس از ۱۰ دقیقه در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

 در مرحله بعد کدوی رنده شده و سیب زمینی له شده را در کاسه‌ای بریزید، نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران، تخم مرغ و پنیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. 

درب تابه را ببندید تا کوکو پخته و منسجم شود. پس از اینکه یک طرف کوکو طلایی شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی شود. کوکوی شما آماده خوردن می باشد.

خواص کدو سبز:


همان طور که گفتیم ارزش غذایی این گیاه بسیار بالاست و از خواص فراوانی برای سلامتی برخوردار است. کدو سبز از نظر طب سنتی طبع سرد و تر  دارد.در دادمه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 کدو سبز یک میوه کم نشاسته است. یعنی این میوه، کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارداز این رو برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است.

کلسترول، سدیم و چربی کدو سبز پایین است و به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می کند و حفظ تعادل آنها، برای سلامت قلب ضروری است.

 همانطور که گفتیم کدو سبز، نشاسته کمی دارد. غذاها و میوه های غیرنشاسته ای مانند کدوسبز ، فرد را سیر نگه می دارند و به درمان دیابت کمک می کنند.همچنین، فیبر رژیمی که در کدو سبز فراوان است، جذب گلوکز را به تاخیر می اندازد و به بیماران دیابت نوع 2 کمک می کند.

کدو سبز برای محافظت در برابر سرطان روده بزرگ بسیار مفید است . در واقع فیبر موجود در کدو سبز، مهم ترین دلیل آن ، برای درمان سرطان روده بزرگ می باشد. این گونه که،آب اضافی را در روده بزرگ جذب ،رطوبت مدفوع را حفظ و به خروج آسان آن از بدن کمک می کند.

میوه ها و سبزیجات سبز، مانند کدو سبز، گوارش سالم را افزایش می دهند.

کدو سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین است که هر دو دارای خواص ضد پیری بسیار قوی هستند ؛ از سلول های بدن و پوست، در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. زیرا رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس می شوند. همچنین، این دو آنتی اکسیدان، پوست را شفاف کرده و سلامت آن را افزایش می دهد.

یکی از مهمترین خواص کدو سبز خاصیت ملین بودن آن است. یکی از اصلی‌ترین خواص کدوها، رفع یبوست و درمان آن است. کدو از فیبر بالایی برخوردار بوده و از این رو مصرف خام یا پخته به آن به افرادی که دچار یبوست هستند، توصیه می شود.
نکته:نباید به کدو به عنوان یک غذا برای لاغری نگاه کرد چرا که در طولانی مدت بدن دچار فقر غذایی می‌شود اما اگر بتوانیم کدو را در کنار غذای خود مصرف کنیم می‌تواند یک عامل مهم در کاهش وزن محسوب شود. مصرف کدو در کنار غذاهای دیگر می‌تواند مانع از جذب اضافی مواد چربی و قند شود و یک تعدیل کننده برای دریافت انرژی محسوب می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .