تبیان، دستیار زندگی

11 وسیله ای که نباید با ماشین لباسشویی شست

شستن چه چیزهایی در ماشین لباسشویی خطرناک است؟

استفاده از ماشین لباسشویی ساده‌ترین روش برای تمیز و خوشبو کردن لباس‌ها است و گاهی ما برای راحتی کار خودمان هر چیزی که در اطرافمان می‌بینیم را سریع در ماشین لباسشویی می‌اندازیم اما این کار ممکن است ماشین لباسشویی شما را دچار آسیب کرده و یا عمر آن را کوتاه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماشین لباسشویی،لباس،بنزین،مواد شوینده،کفش،مواد پلاستیکی،شستشو،وسایل فلزی،لباس زیپ دار،لباس پولکی،مانتو،بارانی ضدآب،لباس پشمی،لباس زیر،لباس بچه
نخستین ماشین لباسشویی اتوماتیک در سال 1947 ساخته شد و در سال 1953 ماشین لباسشویی به یکی از وسایل ضروری خانه تبدیل شد، چنانچه تصور زندگی بدون این وسیله برای همه سخت و حتی غیرممکن است. درواقع، سهولت و رفاهی که ماشین لباسشویی در زندگی افراد ایجاد کرده باعث می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل فنی برای این وسیله، شرایط زندگی سخت شود اما گاهی سهل‌انگاری و عدم توجه به نحوه استفاده از ماشین لباسشویی آن را دچار آسیب می‌کند، مثل شستن لباس‌هایی که هم به ماشین لباسشویی و هم لباس‌ها آسیب می‌زند. در ادامه به معرفی 11 چیزی که هرگز نباید در ماشین‌لباسشویی شسته شوند، می‌پردازیم:

لکه‌های قابل اشتعال

اگر روی لباس‌هایتان بنزین ریخته و سعی دارید آن را پاک‌کنید، برای خلاص شدن از شر لکه یا بوی شدید بنزین هرگز آن را داخل ماشین لباسشویی نیندازید زیرا قرار دادن لباس‌های آغشته به ترکیبات قابل اشتعال مانند بنزین، الکل، استون و حتی روغن پخت‌وپز می‌تواند باعث آتش‌سوزی خانه شود؛ بنابراین بهترین روش برای از بین این لکه‌ها این است که آنها را با استفاده از آب داغ و مواد شوینده با دست بشویید.

کفش‌های پیاده‌روی و چرمی

انداختن کفش داخل ماشین لباسشویی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن آن است اما این روش ساده می‌تواند طول عمر کفش شمارا کم کرده و باعث کوچک شدن سایز کفش شود. همچنین شستن کفش‌های چرمی در ماشین لباسشویی هم می‌تواند باعث از بین رفتن پوست روی کفش شود. علاوه بر این، با شستن کفش داخل ماشین لباسشویی میکروب‌ها و آلودگی‌های پنهان‌شده در کفش ممکن است تا مدت‌ها درون ماشین لباسشویی باقی بماند و به سایر لباس‌هایتان نفوذ کند؛ بنابراین برای شستشوی کفش‌ها بهتر است از برس و مواد شوینده استفاده کنید.

مواد پلاستیکی

تا حد امکان از شست و شوی چیزهایی که تا حدی از پلاستیک ساخته‌شده مثل روکش‌های پلاستیکی صندلی ماشین، کف‌پوش خودرو، زیرانداز حمام و...خودداری کنید زیرا گرمای تولیدشده در حین شستشو، باعث از بین رفتن فرم و شکل یا ذوب شدن آنها می‌شود که اگر مقدار قابل‌توجهی از آنها از فیلتر ماشین لباسشویی عبور کرده و در دریچه گیر کند، می‌تواند به پمپ آسیب برساند.

خودکار

قبل از انداختن لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی حتماً جیب‌هایتان را خالی کنید زیرا اگر خودکار همراه با سایر لباس‌ها در ماشین لباسشویی شسته شود، امکان انتقال جوهر خودکار به سایر لباس‌ها و همچنین انفجار در طول شستشو وجود دارد.

وسایل فلزی

قبل از شستن لباس‌ها کمربند شلوار را جدا کرده و جیب لباس‌ها را با دقت نگاه کنید تا داخل آنها کلید، سکه و... وجود نداشته باشد زیرا وجود داشتن این وسایل فلزی در حین شستشو می‌تواند باعث شکسته شدن درب ماشین لباسشویی شود. اگرچه شیشه درب ماشین لباسشویی خیلی محکم است و به‌راحتی شکسته نمی‌شود اما یک سگک کمربند که در دور موتور 1600 دور در دقیقه می‌چرخد، می‌تواند باعث آسیب و شکسته شدن آن شود. همچنین چیز کوچکی مثل سکه می‌تواند منجر به مسدود شدن فیلتر شود و یا در هنگام چرخش دستگاه باعث خراب شدن آن شود.

لباس‌های زیپ‌دار

ازآنجایی‌که بیشتر شلوارها زیپ‌دار هستند، می‌توانید قبل از شستشو اقدامات خاص انجام دهید زیرا زیپ‌ها می‌توانند در لاستیک ماشین لباسشویی گیرکرده و درب را خراش دهند که درنهایت ممکن است منجر به شکسته شدن شیشه شود؛ بنابراین قبل از انداختن لباس زیپ‌دار داخل ماشین لباسشویی، زبانه‌های زیپ را کاملاً بالا بکشید و این‌جور لباس‌ها را داخل کیسه‌های توری بگذارید.

لباس‌های پولکی و کارشده

این دسته لباس‌ها بسیار ظریف و حساس هستند و شستشوی آنها در ماشین لباسشویی می‌تواند باعث آسیب به لباس شده و پولک‌ها و سنگ‌های کارشده روی لباس ممکن است در اثر چرخش وارد مخزن شود و به ماشین لباسشویی آسیب برساند.

مانتوهای بارانی ضدآب

مانتوهای بارانی ضد آب به دلیل آنکه آب را به خود جذب نمی‌کنند، در حین شستشوی با ماشین‌لباسشویی مانند بادکنک پر از آب می‌شوند و اگر ماشین لباسشویی نتواند آب را تخلیه کند و طی سیکل شستشو لباس پاره شود، تمامی آب به فضاهای دیگر منتقل‌شده و باعث انفجار شدید لباس در دستگاه می‌شود.

لباس‌های پشمی

لباس‌های پشمی به دلیل ظرافت در اثر چرخش در ماشین لباسشویی ممکن است حالت اولیه خود را ازدست‌داده و یا کوچک و بزرگ شوند. بنابراین بهتر است این لباس‌ها را با آب سرد و صابون شست‌وشو دهید.

لباس‌زیر

شستن لباس‌زیر در ماشین لباسشویی، هم برای لباس و هم دستگاه ضرر دارد. قلاب و فنرهای لباس‌زیر ممکن است به لباس‌های دیگر و حتی قسمت‌هایی از ماشین لباسشویی گیرکرده و باعث پارگی لباس و آسیب به دستگاه شود. بنابراین لباس‌های زیر را با دست بشویید  و یا آنها را در کیسه شستشوی لباس قرار دهید و سپس در ماشین لباسشویی بشویید.

لباس‌های ریز و کوچک

لباس‌های کوچک مثل جوراب و لباس بچه ممکن است در قسمت‌هایی از دستگاه گیرکرده و یا از طریق شیار بین لاستیک درب و دیگ، وارد مخزن زیر دیگ ولوله‌های دستگاه شده و درنهایت باعث سرازیر شدن آب از ماشین لباسشویی شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، وسایل کوچک را قبل از شستشو در کیسه توری قرار دهید تا مطمئن شوید امکان خروج آنها وجود ندارد.