تبیان، دستیار زندگی

تعریق سرد

عرق سرد؛ علت‌ها و درمان

عرق کردن از عملکردهای طبیعی بدن است. شما معمولاً به این دلیل عرق می‌کنید که بدنتان داغ می‌شود و نیاز دارد تا خنک شود. مثلاً وقتی هوا بسیار گرم است و شما در فضای باز ورزش می‌کنید و یا وقتی که اضطراب دارید یا ترسیده‌اید؛ اما گاهی بدن دچار چیزی به نام عرق سرد می‌شود. عرق سرد داستان دیگری دارد! در واقع عرق سرد شامل بخش‌های پیچیده و زیادی از بدن انسان می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عرق سرد
هر چند عبارت «عرق سرد»، یک تشخیص پزشکی واقعی نیست و چیزهای زیادی در مورد این پدیده وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بحث و تفسیر کرد، اما پزشکان می‌دانند بیماران وقتی احساس خود را در مورد عرق سرد توضیح می‌دهند چه می‌گویند و منظورشان چیست. در این مطلب هر آنچه باید در مورد عرق سرد بدانید به شما می‌گوییم؛ اینکه چه دلیلی دارد و چگونه درمان می‌شود.

عرق سرد چیست؟

به طور طبیعی عرق کردن، واکنش بدن نسبت به خیلی از عوامل بیرونی و درونی است. تعریق نرمال از طریق تبخیر، بدن را خنک می‌کند و در جواب به گرما یا تحرک زیاد اتفاق می‌افتد؛ اما عرق سرد نسبتاً متفاوت است. اصطلاح «عرق سرد» می‌تواند برای توضیح لرز، تعریق شبانه و یا دیافورزیس (یعنی تعریق در واکنش به یک بیماری یا دارو روی می‌دهد) به کار برود.
به طور کلی، کارشناسان عقیده دارند عرق سرد زمانی است که شما شروع به عرق کردن می‌کنید اما احساس سرما دارید. همین باعث می‌شود عرق سرد تا حدودی با تعریق معمولی متفاوت باشد که شما عرق می‌کنید و احساس معمولی یا گرما دارید.

علت عرق سرد چیست؟

علت‌های مختلفی می‌تواند سبب عرق سرد شوند اما به طور کلی، علت عرق سرد را می‌توان به عفونت، تب یا یک بیماری مربوط دانست، مثلاً یک حمله قلبی یا پایین بودن قند خون.
عرق سرد حتی می‌تواند علامت تغییرات هورمونی باشد، مثلاً در گُرگرفتگی‌های طی یائسگی یا تنظیم سطح هورمون‌ها بعد از بارداری.
احساس استرس یا اضطراب هم می‌تواند منجر به عرق سرد شود.
از دیگر دلایل ایجاد عرق سرد، درد شدید ناشی از آسیب‌دیدگی شدید مثل شکستگی یا قطع عضو است.
سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، سنکوپ، دریازدگی و ماشین گرفتگی نیز از دیگر عوامل ایجاد عرق سرد هستند.
در مورد تب، شما احتمالاً زمانی عرق سرد می‌کنید که تبتان شروع به پایین آمدن می‌کند. شما می‌توانید در شرایطی قرار بگیرید که تب دارید و واقعاً بدنتان داغ است، تب شروع به پایین آمدن می‌کند و سپس شما عرق می‌کنید و احساس سرما و لرز دارید.
داشتن عفونتی در بدن می‌تواند باعث شود تبی داشته باشید که منتهی به عرق سرد می‌شود.
از دیگر دلایل ایجاد عرق سرد می‌توان به تنگی نفس اشاره کرد. تنگی نفس شدید موجب کمبود اکسیژن در خون می‌شود و مغز برای دریافت اکسیژن عکس‌العمل نشان می‌دهد و همین باعث ایجاد واکنش استرسی و در نتیجه تعریق سرد می‌شود.
حتی شما ممکن است وقتی ورزش می‌کنید یا تازه تمرین و ورزشتان تمام شده عرق کنید. اگر در حال عرق کردن باشید و سپس ناگهان بدنتان را سرد کنید یا وارد هوای سرد بشوید، این اتفاق می‌تواند باعث عرق سرد شود. این شرایط مانند مواردی است که تغییرات هورمونی در بدن روی می‌دهد یا قند خون پایین می‌آید و شما بدون اینکه تب داشته باشید عرق سرد می‌کنید.
عرق سرد به ندرت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دیگر بیماری‌های غیرعفونی مانند سرطان یا حتی ناشی از مصرف دارو باشد. اما علت عرق سرد هر چه که باشد، ابتدا تعریق اتفاق می‌افتد. یعنی اینطور نیست که شما احساس سرما کنید و سپس عرق کنید. بلکه شما عرق می‌کنید و سپس احساس سرما می‌کنید زیرا رطوبتی روی پوستتان وجود دارد.

اگر مکرراً دچار عرق سرد می‌شوید یا علاوه بر عرق سرد، علائم دیگری هم دارید، مانند درد در قفسه سینه، مشکل در تنفس یا احساس ضعف و غش و یا درد، باید به پزشک مراجعه کنید. شما گهگاه ممکن است عرق سرد کنید اما این اتفاق نباید به طور پیوسته و مکرر بیفتد


عرق سرد چه احساسی دارد؟

عرق سرد هم مانند هر عارضه دیگری چیزی نیست که در همه‌ی افراد یک‌جور باشد. علائم عرق سرد در هر کسی متفاوت است و ضمناً بستگی به دلیل آن دارد. اما به طور کلی وقتی شما عرق سرد می‌کنید می‌توانید انتظار علائم زیر را داشته باشید:
. تعریق
. لرز و سرما
. سرد و دانه‌دانه شدن پوست و مرطوب شدن کف دست‌ها
. احساس ناراحتی

عرق سرد را چگونه می‌توان درمان کرد؟

درمان عرق سرد تماماً به دلیل آن بستگی دارد. بنابراین بسیار مهم است که به هرگونه علامت دیگری که دارید نیز توجه کرده و اگر فکر می‌کنید حالتان خوب نیست یا نیاز به اقدام اورژانسی دارید، علائم را یادداشت کرده و زودتر به پزشک مراجعه کنید.
قابل درک است که نمی‌توانید فقط صبر کنید تا عرق سردتان تمام شود. در بیشتر موارد باید لباستان را گرم‌تر کنید تا احساس بهتری داشته باشید و آرام شوید.
اگر تب دارید، طبیعی است که باید لباستان را سبُک‌تر کنید و سپس اگر مجدداً احساس سرما کردید، دوباره لباستان را اضافه کرده و بدن را گرم کنید.
اگر تردید دارید که دچار تب هستید حتماً از تب‌سنج استفاده کنید. در صورتی که تب دارید می‌توانید از داروهای تب بُر مانند استامینوفن استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشید. تب می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا یا کووید – 19 باشد، پس در این مورد بهترین کار این است که با پزشک تماس بگیرید.
اگر مکرراً دچار عرق سرد می‌شوید یا علاوه بر عرق سرد، علائم دیگری هم دارید، مانند درد در قفسه سینه، مشکل در تنفس یا احساس ضعف و غش و یا درد، باید به پزشک مراجعه کنید. شما گهگاه ممکن است عرق سرد کنید اما این اتفاق نباید به طور پیوسته و مکرر بیفتد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.