تبیان، دستیار زندگی

درباره‌ی فواید گندم خراسان بیشتر بدانیم

خواص کاموت برای سلامتی

کاموت یا گندم خراسان غله‌ای است که سال‌ها پیش در آفریقا کشت می‌شد. برخی منشا آن را مصر و برخی دیگر ایران می‌دانند که تدریجاً راه به سمت رژیم غذایی اروپا باز کرده است. گندم کاموت فواید زیادی برای سلامتی دارد و دارای مواد مغذی قابل توجهی است. بنابراین انتخاب بسیار خوبی برای جایگزین کردن گندم می‌تواند باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاموت
لازم به یادآوری است که عقیده‌ی کارشناسان درباره‌ی مصرف خیلی از غلات، طی سال‌های اخیر تغییر کرده است. آن‌ها برخی از مواد غذایی مانند گندم را دیگر یک انتخاب خوب غذایی نمی‌دانند چون به میزان زیادی تصفیه می‌شود. در عوض به مصرف انواع غلات کامل که دارای قند افزوده نیستند توصیه شده است مانند کاموت که شهرت زیادی پیدا کرده است.

تفاوت میان کاموت و گندم معمولی

کاموت و گندم معمولی دارای یک سری موارد مصرف مشترک هستند، هر دو می‌توانند عنصر اصلی پاستا باشند؛ اما تفاوت میان این دو غله قابل توجه است. از همه مهم‌تر اینکه کاموت یا گندم خراسان، غله‌ای بسیار بزرگ‌تر است اما هضم بسیار راحت‌تری دارد.
یکی از تفاوت‌های اصلی میان گندم معمولی و کاموت این است که کاموت دارای پروتئین بیشتری است؛ هر 100 گرم کاموت نپخته، 15 گرم پروتئین دارد. یادتان باشد که پروتئین برای سلامت و قدرت عضلات ضروری است.
از نظر کربوهیدرات‌ها، گندم معمولی و گندم خراسان تفاوت قابل توجهی ندارند. البته کاموت دارای شاخص گلیسمی کمتری است. یادآوری می‌کنیم که گندم معمولی اغلب به صورت بسیار فرآوری شده مصرف می‌شود که برای سطح قند خون خوب نیست.

خواص کاموت برای سلامتی

کاموت در کنار ریزمغذی‌هایی که دارد دارای زینک (روی) قابل توجهی نیز هست. این ماده معدنی می‌تواند تولید تستوسترون را در مردان تنظیم کند و عملکرد بهتر سیستم ایمنی را به همراه دارد. دریافت دوز مناسبی از زینک در رژیم غذایی روزانه، ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را کم خواهد کرد


انرژی‌بخش است

کربوهیدرات‌ها برای بدن لازم‌اند، خصوصاً در رژیم غذایی یک ورزشکار. کربوهیدرات‌ها می‌توانند انرژی لازم برای شروع سوخت و ساز غیرهوازی را تأمین کنند.
در مورد افرادی که تحرک چندانی ندارند، کربوهیدرات‌ها کمتر مورد نیازند؛ اما باز هم شما می‌توانید آن‌ها را وارد رژیم غذایی خود کنید بدون اینکه آسیبی به سلامتی خود بزنید. شما باید بدانید به چه اندازه کربوهیدرات نیاز دارید و انواعی را انتخاب کنید که دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند.

به سلامت روده‌ها کمک می‌کند
کاموت بابت فیبر زیاد و باکیفیتی که دارد مورد توجه است. فیبر برای سلامت روده‌ها ضروری است. این ماده غذایی می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد و همین‌طور احتمال سرطان کولون را کاهش دهد.
شما باید هم فیبر محلول و هم فیبر غیرمحلول را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کاموت منبع خوبی از فیبر غیرمحلول است، بنابراین می‌تواند فیبرهایی را که از دیگر غلات دریافت می‌کنید تکمیل نماید، مثلاً جو دوسر که دارای بتاگلوکان است.

یک آنتی‌اکسیدان است
ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کاموت یا گندم خراسان به محتوای منگنز و سلنیوم آن مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند جلوی تشکیل رادیکال‌های آزاد را بگیرند. در واقع دریافت آنتی‌اکسیدان خوب و کافی به معنی کاهش احتمال ابتلا بیماری‌های مختلف مثلاً بیماری‌های کبدی است.

کلسترول را کنترل می‌کند
می‌دانید که رژیم غذایی دارای تأثیر محدودی بر سطح کلسترول خون است؛ اما این واقعیت هم وجود دارد که فیبر، از جنبه‌ی اصلاح پروفایل لیپیدی خون شما نقش دارد. کاموت می‌تواند از کلسترول تام خونتان بکاهد، هر چند این کاهش چندان زیاد نیست.
فراموش نکنید که پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون نیز برای سلامتی خوب نیست. امروزه علم این باور را رد کرده که پروفایل لیپید به تنهایی یک شاخص خوب برای بیماری‌های قلبی و عروقی است، مگر اینکه شما دارای لیپوپروتئین بسیار زیادی باشید.

برای سلامت استخوان‌هایتان مفید است
100 گرم کاموت نپخته تقریباً 135 میلی‌گرم منیزیم دارد. این ماده‌ی معدنی برای حفظ استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از شروع اولیه پوکی استخوان ضروری است.

به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند
کاموت در کنار ریزمغذی‌هایی که دارد دارای زینک (روی) قابل توجهی نیز هست. این ماده معدنی می‌تواند تولید تستوسترون را در مردان تنظیم کند و عملکرد بهتر سیستم ایمنی را به همراه دارد. دریافت دوز مناسبی از زینک در رژیم غذایی روزانه، ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را کم خواهد کرد؛ اما علی‌رغم این فواید باید یادتان باشد که کاموت دارای گلوتن است. بنابراین برای افرادی که بیماری سلیاک دارند، به گلوتن حساسیت دارند یا دچار عدم تحمل گلوتن هستند مناسب نمی‌باشد، درست مانند گندم معمولی. با این وجود توصیه نمی‌شود که گلوتن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید مگر اینکه پزشک این کار را از شما خواسته باشد.
بیشتر بخوانید

6 خاصیت گندم سیاه

چگونه از کاموت در غذاها استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از کاموت مانند غلات دیگر در انواع غذاها استفاده کنید. مثلاً آن را در آب بپزید. حتماً قبلاً از پختن کاموت آن را بشویید. بعد از پختن کاموت طبق دستورالعمل ذکر شده روی بسته‌بندی، دانه‌های کاموت نرم شده و آماده هستند تا از آن‌ها در کنار غذا یا در سالادتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید کاموت را به صورت آرد برای درست کردن پاستا یا نان تهیه کنید. یکی از بهترین روش‌های استفاده از آن به صورت انواع سوپ و آش می‌باشد.

کاموت یک غله‌ی در حال معروف شدن

کاموت به خاطر خواص و ویژگی‌هایی که دارد در کشورهای اروپایی در حال کسب شهرت است. مصرف مداوم کاموت برای سلامتی مفید است و این خواص در مقایسه با خواص گندم معمولی که بسیار تصفیه می‌شود چشمگیرترند.
همچنین کاموت این امتیاز را دارد که بسیار راحت آماده‌ی خوردن می‌شود. شما می‌توانید کاموت را همراه با هر غذای پروتئینی مصرف کنید، درست مانند برنج یا کینوآ. ضمناً کاموت با سبزیجات نیز به خوبی ترکیب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مصرف این غله‌ی مفید را شروع کنید و همیشه آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.