تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دمی لوبیاچشم بلبلی

دمی لوبیا چشم بلبلی یکی از غذاهای خوشمزه ایست که در عین سادگی، بسیار مقوی و با ارزش غذایی بالا می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلوی لوبیا چشم بلبلی
لوبیا چشم بلبلی، عضوی از خانواده حبوبات و لوبیا‌ها محسوب می‌شود که ارزش غذایی بالایی دارد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

لوبیا چشم بلبلی منبع بسیار غنی آهن، روی، مس، منیزیم و ویتامین های ب و آ است. افرادی که گیاه‌خوار هستند و نمی توانند از پروتئین حیوانی استفاده کنند از لوبیا چشم بلبلی به عنوان منبع مناسب پروتئینی استفاده می کنند.

لوبیا چشم بلبلی فواید بسیار زیادی برای زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو دارد. این ماده سرشار از ویتامین (آ)  است که برای جوان‌سازی پوست تأثیر بسزایی دارد. این ویتامین در لوبیا چشم بلبلی موجب ترمیم پوست می‌شود و به کاهش روند پیری آن کمک می‌کند.

همچنین لوبیا چشم بلبلی دربردارنده ترئونین می باشد که تولید آنتی بادی ها در بدن را افزایش می دهد و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

از این گیاه پر خاصیت استفاده های فراوانی می شود. می توانید با آن پلوی خوشمزه ای درست کنید، یا ان را بجوشانید و جوشانده ی آن را بخورید. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه دمی لوبیا چشم بلبلی را بگوییم:
مواد لازم:
لوبیا چشم بلبلی :1 پیمانه

برنج :3 پیمانه 

شوید خرد شده :2 پیمانه

آب:5 پیمانه

روغن :  یک دوم پیمانه یا

نمک :به میزان لازم

طرز تهیه:

 برای تهیه دمی لوبیا چشم سیاه ، ابتدا لوبیا چشم بلبلی را چند ساعت در آب خیس کنید و طی آن چند بار آب آن را عوض کنید. بعد در کمی آب و نمک بپزید.

 در مرحله بعد برنج را بشویید و با 5 پیمانه آب و کمی نمک به مدت 2 ساعت خیس دهید . سپس برنج را در قابلمه ای بریزد و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب برنج بجوشد و جذب برنج شود.

 زمانی که آب برنج بخار شد، لوبیای پخته شده و شوید خرد شده را هم به قابلمه برنج اضافه کنید و وقتی آب برنج کاملا جمع شد ، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و روی در قابلمه دم کنی بگذارید تا برنج کاملا دم بکشد.

 روش دوم:


  روش دیگری هم برای تهیه این غذای خوشمزه هم وجود دارد.

مواد لازم:

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه

برنج  3 پیمانه

نمک به مقدار لازم

مرغ  یک عدد

هویج خرد شده یک عدد

کرفس درشت خرد شده

زردچوبه

روغن مایع (مخصوص سرخ کردن)به مقدار لازم

زیره پودرشده یک قاشق چای‌خوری

ادویه پلویی پودرشده1 قاشق چای‌خوری

کره یا روغن جامدیک دوم پیمانه

شوید (پاک و خردشده)200 گرم

زعفران ساییده و حل شده در آب2 قاشق سوپ‌خوری

 لوبیا چشم بلبلی فواید بسیار زیادی برای زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو دارد. این ماده سرشار از ویتامین (آ) است که برای جوان‌سازی پوست تأثیر بسزایی دارد. این ویتامین در لوبیا چشم بلبلی موجب ترمیم پوست می‌شود و به کاهش روند پیری آن کمک می‌کند.


طرز تهیه:

برای تهیه این مدل از غذای لوبیا چشم بلبلی، لوبیا را در مقداری آب خیس کنید.در مدت زمان خیساندن، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید، سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید.

برنج را با آب و نمک خیس کنید و در قابلمه ای در قابلمه ای مرغ، هویج، کرفس، نمک، نیمی از زردچوبه و یک پیمانه آب بریزید ، در قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. زمانی که آب مرغ تبخیر شد، مرغ را در روغن کاملاً سرخ کنید.

در مرحله بعدی لوبیا را درون آب بپزید. در نیمه پخت، نمک را به آن اضافه کنید و پس از پخت در آبکش بریزید.

زیره، ادویه و بقیه زردچوبه را در مقداری روغن تفت دهید.

کره را به برنج اضافه کنید ، روی حرارت زیاد قرار دهید و در ظرف را بگذارید تا به جوش آید. سپس لوبیا و مخلوط ادویه تفت داده شده را اضافه کنید و زمانی که آب برنج در حال تمام شدن بود، شوید را هم اضافه کرده ، مخلوط کنید و بگذارید آب آن کاملاً تبخیر شود.

بعد از آن که برنج دم کشید، برنج زعفرانی را جدا کرده، دمی را در ظرف مورد نظر بکشید. مرغ را لابه لای آن قرار دهید و برنج زعفرانی را روی آن بریزید و سرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .