تبیان، دستیار زندگی

دفع فراصوتی حشرات موذی‌ خوب یا بد؟

بسیاری از  حشرات می‌توانند امواج فراصوت را بشنوند و دستگاه‌های دفع حشرات با استفاده از چنین قابلیتی ادعای بیرون راندن جانوران موذی را از محیط زندگی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفع فراصوتی حشرات، امواج فراصوت، دستگاه‌ دفع حشرات،

روزنامه خراسان/ مترجم: مریم سادات کاظمی

هیچ‌چیز بدتر از وجود حشرات و جانوران موذی در منزل نیست اما انتخاب روش کارآمد و مؤثر برای نابودی آن‌ها نیز چندان ساده نخواهدبود. از جمله روش‌های نسبتا جدید، «دستگاه دفع حشرات» است که ‌ایجاد نکردن بوی نامطبوع مانندحشره‌کش یکی از مزایای آن محسوب می‌شود. گرچه انواع مختلف این وسایل امروزه به‌فروش می‌رسد اما از نظر علمی هنوز تایید مشخصی ندارد و در واقع، معجزه‌آسا نیست!
 

امواج فراصوت چیست؟

آستانه شنوایی انسان 20 هزار هرتز است و به صداهای بالاتر از این طول موج، فراصوت گفته می‌شود. البته بسیاری از حیوانات و حشرات می‌توانند امواج فراصوت را بشنوند که دستگاه‌های دفع حشرات با استفاده از چنین قابلیتی ادعای بیرون راندن جانوران موذی را از محیط زندگی دارند.
خرگوش، موش و سگ به امواج فراصوت حساس هستند. بعضی از حشرات مانند سوسک، مگس، پشه و زنبور هم  قدرت ادراک این صداها را دارند. البته گونه‌هایی از سوسک و زنبور هیچ واکنشی به این صداها نشان نمی‌دهند.

پشه‌، کنه و شپش هیچ واکنشی به امواج دفع حشرات نشان نمی‌دهند و استفاده از پشه‌بند یا آغشتن لباس و ملحفه‌ها به محصولات بی‌خطر دافع پشه و حشرات مانند سوسک بهترین گزینه خواهد بود.


 
مهم ترین مزیت دستگاه

نداشتن بوی نامطبوع و استفاده ساده شاید مهم‌ترین دلیل استقبال از این وسیله باشد. اما برخلاف تصور، راهکار معجزه‌آسایی برای رهایی از حیوانات و حشرات موذی نیست!

اولین نکته این‌که امواج فراصوت قابلیت عبور از دیوار را ندارند. از طرفی حیوانات خیلی زود با صدا سازگاری پیدا می‌کنند و اگر دستگاه قابلیت تغییر فرکانس صدا را نداشته ‌باشد، حشرات و حیوانات دیر یا زود به محیط برمی‌گردند.


دستگاه مدام امواج فراصوت تولید نمی‌کند

اما نکته‌ مهم‌تر این‌که محققان دریافتند در تولید دستگاه‌های دفع حشرات خانگی قادر به ایجاد مداوم امواج فراصوت نیستند و حتی انواع باکیفیت هم به‌درستی امواج را در مدت طولانی منتشر نمی‌کنند.


بهترین گزینه برای دفع حشرات

براساس مطالعه‌ای که در سال 2010 در نشریه The Cochrane Libery  منتشر شد، پشه‌، کنه و شپش هیچ واکنشی به امواج دفع حشرات نشان نمی‌دهند و استفاده از پشه‌بند یا آغشتن لباس و ملحفه‌ها به محصولات بی‌خطر دافع پشه و حشرات مانند سوسک  بهترین گزینه خواهد بود.


تاثیر 30 درصدی  بر سوسک

درباره سوسک هم تاثیر امواج فراصوت تا 30 درصد است؛ البته در صورتی که در فاصله و فرکانس مشخص و دقیق باشد. دستگاه های دفع حشرات عملکرد قابل‌قبول‌تری درباره موش‌ها خواهند داشت و می‌توانند حملات آن‌ها را محدود کنند و به محیط‌های دیگری بفرستند اما با‌ این حال، چنین وضعیتی هم پایدار و ماندگار نیست. خوشبختانه استفاده از چنین دستگاه‌هایی برای انسان حتی کودکان و افرادی که دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب و... دارند هم مشکل‌ساز نخواهدبود.

منابع: www.experts-environnement.fr
www.ladepeche.fr
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .