تبیان، دستیار زندگی

چرا خدا پیامبر اسلام را اولین معلم قرار داد؟

خداوند پیامبر(ص) را اولین معلم قرار داد؛ زیرا ایشان بهتر از هر انسان دیگری می داند که هر آیه از قرآن در چه زمانی و به چه علتی نازل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حدیث ثقلین
خداوند پیامبران را برای هدایت مردم به راه راست و برای سعادت و خوش بختی مردم و خیر و صلاح آنان مبعوث کرده است.
پیامبران آمده ‏اند تا راه سعادت را به انسان‏ ها نشان دهند. بشر در تعلیمات انبیا مانند یک دانش آموزه است و خداوند برنامه سعادت را توسط پیامبران به بشریت ابلاغ کرده است.

حضرت محمد(ص) برای انجام رسالت مهمی که بر عهده داشت، با تمام وجود به بیان معارف الهی قرآن و آموزه های دینی برای مردم زمان خود می‌پرداخت. مسلمانان هر سوالی که داشتند از ایشان می‌پرسیدند و هیچ گاه دچار سرگردانی نمی شدند.

اما آیا همه انسانها می توانند به عمق علوم و معارف عمیق قران دست پیدا کنند؟ به همین دلیل است که خداوند منال پیامبر را اولین معلم قران قرار داد.

پیامبر اکرم(ص) که جامعۀ خودش را و تمامی انسان ها را با اخلاق نیکو و صبر جمیل به اسلام دعوت کرد و آنقدر زیبا نگریست و زیبا زیست که بشریت امروز نیز از زیبایی های زندگی ایشان الهام می گیرد و معلمان دیروز و امروز به این نتیجه رسیده اند که علم بدون اخلاق نه تنها مؤثر واقع نمی شود بلکه پایدار نمی ماند.

معلمان بزرگ ایران زمین از جمله خمینی کبیر(ره) که شاگردانی چون شهید مطهری ها(ره) تربیت کرده اند، الگویی چون محمد امین، اولین و آخرین پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی(ص) داشته اند که به مدد حق توانستند تاریخ را تغییر دهند.

شهید مطهری(ره) که خود پرورش یافتۀ مکتب اسلام ناب محمدی(ص) است و سالروز شهادتش به نام روز بزرگداشت مقام معلم در تقویم ایران اسلامی ثبت شده است خود مدیون معلم است.

حال از هر معلمی که سخن بگوییم، از مادر، پدر، استاد و سایر، پله پله که پیش برویم به پدر حضرت فاطمۀ زهرا(س)، به پدر ام ابیها(ع) به پدر کوثر، حضرت فاطمۀ زهرا(س) می رسیم، بزرگ بانوی اسلام که ۱۸ سال تمام با تمام هستی اش از اسلام و مقام ولایت دفاع کرد.اینجاست که حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ مرد تاریخ می فرماید: معلمی شغل انبیاء است و انسان به این نتیجه می رسد که بیداری اسلامی بدون همت معلمان هر جامعه ای نمی تواند به نتیجه برسد چرا که مفهوم معلم با مفهم اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

حضرت محمد مصطفی(ع) قبل از اینکه بهترین معلم در جامعه باشد، بهترین معلم در خانواده بود، نه تنها در یک بعد، بلکه در تمامی ابعاد زندگی، روابط با همسرشان حضرت خدیجۀ کبری(ع)، روابط با تنها دخترشان، حضرت زهرای صدیقه(ع)، روابط با تنها دامادشان، حضرت علی(ع) و روابط با حسنین(ع) و دیگر عزیزانشان که هر کدام به تنهایی معلمان بشریت هستند.

حدیث ثقلین

تربیت معلمان آینده به وسیله پیامبر

حدیث ثقلین یکی از احادیث مشهور پیامبر اکرم (ص) است. نام حدیث را به دلیل وجود کلمه “ثقلین” در متن روایت، حدیث ثقلین می‌گویند و ثقلین به معنای دو شیء گران بها است.

رسول خدا از ابتدای بعثت، برنامه کاملی برای هدایت مردم طراحی کرده بودند و حتی سعادت انسانهای بعد از خود را نیز تضمین می کرد.

این برنامه عبارت بود از تربیت معلمان برای آموزش معارف قرآنی برای آیندگان و بهترین فرد برای این جایگاه کسی بود که از کودکی در کنار پیامبر پرورش یافته بود، همان کسی که از هر فردی دیگری به پیامبر نزدیکتر بود و از کودکی در اثر تربیت کامل پیامبر از علوم الهی برخوردار شده بود.

پیامبر(ص) اسرار و نکات عمیق قرآن را به حضرت علی (ع) آموخت تا پس از رحلت ایشان، مردم بتوانند با کمک امیرالمومنین و امامان پس از ایشان از آموزه های قران بهره مند شده و با استفاده از این آموزه ها بر مشکلات خود غلبه نمایند.

پیامبر اسلام اولین معلم قرآن بود!

زیرا پیامبر می دانست که هر آیه از قرآن در چه زمانی و به چه علتی نازل شده است و مفهوم و تفسیر واقعی آیات را می دانست و با تمام وجود به بیان معارف الهی قرآن و آموزش مردم زمان خود می پرداخت.

زیرا ایشان بهتر از هر انسان دیگری می داند که هر آیه از قرآن در چه زمانی و به چه علتی نازل شده است و مفهوم و تقسیر واقعی آن چیست.

پیامبر اعظم برای انجام رسالت مهمی که بر عهده داشت، با تمام وجود به بیان معارف الهی قرآن و آموزشی مردم زمان خود پرداخت. مردم هر سوالی داشتند از پیامیر رحمت می پرسیدند و هیچ گاه دچار حیرت و سرگردانی نمی شدند.اگر چه امروز از نعمت وجود پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) محروم می باشیم، اما پیام و سیره و سنت آن ها و آیات خداوند که برای هدایت انسان ها فرستاده شده و محفوظ مانده است، میان ما وجوددارد و می توانیم با به کارگیری آن ها زندگی سعادتمند و خیر دنیا و آخرت را برای خود رقم زنیم.

 

حدیث ثقلین

سوالات درس هدیه های آسمانی پایه هشتم


- چرا خداوند پیامبر اكرم(ص) را اولین معلم قرآن قرار داد؟
زیرا ایشان بهتر از هر انسانی دیگری می دانست كه هر آیه در چه زمانی و به چه علتی نازل شده است و مفهوم واقعی آن آیه چیست.

- پیامبر اكرم(ص) برای هدایت مردم بعد از خود چه برنامه ای طراحی كرده بود؟
پیامبر اكرم(ص) برای هدایت مردم بعد از خود برنامه كاملی را از جانب خداوند طراحی كرده بود و آن انتخاب شایسته ترین انسان بعد از خود و تربیت و آموزش او بوده است او كسی جز حضرت علی(ع) نبوده است.

- پیامبر اکرم (ص) برای هدایت مرم از خود چه برنامه ای طراحی کرده بود؟
تربیت معلمان ویژه برای فهم و آموزش معارف عمیق قرآن.- چرا خداوند حکیم پیامبر را اولین معلم قران قرار داد؟
از فهوم و تفسیر واقعی قران اطلاع داشت.
سطح فهم دانش او از همه بالاتر بود.
برنامه دقیقی برای هدایت مردم داشت.
تمام حلال و حرام وامر و نهی آن را به علی آموخته بود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .