تبیان، دستیار زندگی

چرا در روز غدیر کافران و منافقان از نابودی اسلام ناامید شدند؟       

مسلمانان روز غدیر را با نام های روز ولایت، روز امامت، روز اخوت، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق و روز اسلام و قرآن و عترت می‌شناسند و روزی است که که پیروان مکتب اسلام آن را گرامی می‌دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غدیر خم
روز غدیر روزی که امامت امیرالمومنین(ع) توسط پیامبر ابلاغ شد. پیامبر هر گاه گروهی را برای ماموریتی می فرستادند یکی از آنان را سرپرست گروه کرده تا دچار تفرقه و سردرگمی نشوند.

با کمی دقت متوجه می شویم که پیامبر خدا که در زمان حیات خود، مسلمانان را بدون رهبر و امام رها نمی کردند، آیا امکان دارد زمانی که برای همیشه مسلمانان را ترک می کرد امت خود را بدون رهبر رها کند و جانشینی برای خود قرار ندهد؟


پیامبر جبرئیل به پیامبر

پیامبر خدا به مسلمانان امر کردند که هر کسی توانایی دارد خودش را به مراسم حج برساند، پس از اتمام مناسک حج مسلمانان در کاروانی بزرگ از مکه خارج شدند، چند روزی در بیابان های خشک و سوزان راه رفتند تا به غدیر خم رسیدند (جایی که مسیر کاروانیان از هم جدا می شد).

در غدیر خم جبرئیل بر پیامبر نازل می شود: ای پیامبر؛ آنچه را از طرف پروردگارت برتو نازل شده است به مردم برسان! و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده ای!  و خداوند تو را از خطرات احتمالی مردم نگاه می دارد. آری خداوند کافران را هدایت نمی کند.

این همان خبر مهمی بود که پیامبر را نگران کرده بود که مبادا عده ای از مردم از سر لجاجت از این دستور خدا سرپیچی کنند و گمراه شوند ولی اکنون که فرشته وحی دستور خدا را به پیامبر رساند، دیگر نگرانی نداشت.به همین دلیل رسول خدا دستور می دهد همه کاروانیان از شترها پیاده شوند: صبر می کنیم تا کسانی که عقب تر هستند به ما برسند، به آنان که جلو رفته اند نیز بگویید که برگردند.

 

غدیر خم

مسلمان متوجه شدند که مسئله ی مهمی پیش آمده ولی کسی نمی داند چه موضوعی است؟

پیامبر فرمودند: ای مردم، مرگ برای هر انسانی حتمی است و من نیز مانند دیگر انسانها خواهم مرد. بدانید که من و شما همگی در برابر خداوند و دین مسئولیم. من به وظیفه خود عمل کردم و پیام خداوند را به شما  می رسانم.

در روز غدیر خم قبایل با پیامبر بعثت کردند. در روز غدیر خم پیامبر (ص) همه مشرکان و کافران را تهدید به جنگ کرد. در آن روز عده ای کافران و مشرکان دستورات پیامبر (ص) هم در آن لحظه به امام علی (ع) دستور داد آن ها را سرکوب کند



ای مردم خداوند مرا به سوی خویش دعوت کرده، پس با شما وداع می کنم و برایتان وصیت مهمی دارم. من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم، تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نمی شوید؛ یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم، این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمه کوثر به من ملحق شوند، پس خوب مراقب باشید که بعد از من با این دو چگونه رفتار می کنید.

سخن پیامبر که به اینجا رسید؛علی بن ابی طالب(ع) را نزد خویش فرا خواند و دست او را گرفت.
و فرمود: ای مردم تاکنون سرپرستی و رهبری شما به عهده ی من بود آیا من از سوی خدا رهبر شما نبودم؟
همه جواب دادند: بله ای رسول خدا، تو پیشوا و رهبر ما بودی در این هنگام پیامبر دست علی(ع) را بالا می آورد.

و با صدایی رسا می فرماید: آگاه باشید، هر کس که من ولی و سرپرست او بوده ام هم اکنون علی ولی اوست. خداوندا هر کس ولایت علی را پذیرفت، تو نیز او را تحت سرپرستی خویش قرار ده، خداوند یاران علی را یاری کن و با دشمنان علی دشمن باش.

پیامبر این پیام الهی را در حضور دهها هزار نفر برای مردم بیان کرد تا برای هیچ کس تردیدی در جانشینی علی(ع) باقی نماند. هنوز جمعیت از اطراف حضرت علی پراکنده نشده بودند که فرشته وحی آیه ای دیگر برای پیامبر آورد:

امروز کافران از نابودی دین شما مایوس شده اند، پس از ایشان نترسید و از مخالفت با من بترسید! امروز دین شما را برایتان کامل کرده ایم، و نعمت خود را برشما تمام گردانیدیم و اسلام را برای شما به عنوان آیین جاویدان برگزیدیم.


بهترین انتخاب؛ ماجرای غدیر خم

در ماجرای غدیر خم؛ انتخاب حضرت علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص) توسط خداوند انجام شد و جبرئیل نیز آن را به پیامبر رساند.جانشینی حضرت علی (ع) در روز غدیر، باعث ناامیدی کامل مشترکان و منافقان شد. آنها تصور می کردند به دلیل اینکه پیامبر پسری ندارد، کسی بعد از وی نمی تواند رهبری مسلمانان را به عهده بگیرد و با وفات پیامبر دین اسلام به فراموشی سپرده می شود، اما جانشینی امیر مومنان به جای پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر خم، تمام آرزوهای پوچ آنها را بر باد داد.

غدیر خم

سوالات مهم پیام های آسمانی درس پنجم پایه هشتم


- پیامبراکرم(ص) در روز غدیر خم درباره امیرالمومنین(ع) چه فرمود و ایشان را به چه مقامی منصوب کرد؟
آگاه باشید هر کس که من ولی و صاحب اختیار او بوده ام هم اکنون این علی سرپرست و ولی اوست. خداوندا هر کس ولایت علی را پذیرفت تو نیز او را تحت سرپرستی و ولایت خویش قرار بده. خدایا یاران علی را یاری کن و با دشمنان علی دشمن باش. پیامبر، حضرت علی(ع) را به مقام ولی مردم و جانشین پس از خود منصوب کرد.

- چرا در روز غدیر خم کافران و منافقان از نابودی اسلام ناامید شده اند؟
آنها تصور می کردند چون پیامبر خدا پسری ندارد کسی بعد از او نمی تواند رهبری مردم را بر عهده بگیرد و با وفاتش دین اسلام نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. اما جانشینی امیرالمومنین به جای پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم تمام آرزوهای پوچ آنان را بر باد داد.

- چرا بعد از پیامبر خدا تنها امیر مومنان شایسته رهبری بر مسلمانان بودند؟
زیرا ایشان آگاه ترین مردم به قرآن و احکام الهی بودند و تمام احکام الهی را از رسول خدا فراگرفته بودند.

- چرا ممکن نبود پیامبر برای بعد از خود جانشینی معرفی نکند؟
زیرا پیامبرحتی زمانی که برای مدت چند روز میخواست به سفر برود، فردی را تعیین می کرد تا در غیاب او به اداره امور مسلمانان بپردازد. پیامبر خدا که در زمان حیات خود، مسلمانان را بدون راهبر و امام رها نمی کرد، آیا ممکن است وقتی که باید برای همیشه آنها را ترک کند، امت بزرگ اسلامی را بدون راهبر رها نماید.

- وصیت مهمی که پیامبر در غدیر خم به مسلمانان کرد چه بود؟
ای مردم، من از میان شما میروم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم؛ تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد. یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم؛ این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمه کوثر به من ملحق شوند؛ پس خوب مراقب باشید که پس ازمن با این دو چگونه رفتار میکنید.

- پیامبر اکرم، در روز غدیر خم، درباره امیرالمؤمنین چه فرمود و ایشان را به چه مقامی منصوب کرد؟
آگاه باشید، هرکس که من ولی و صاحب اختیار او بوده ام، هماکنون این علی سرپرست و ولی اوست. خداوندا، هرکس ولایت علی را پذیرفت، تو نیز او را تحت سرپرستی و ولایت خویش قرار بده؛ خدایا، یاران علی را یاری کن و با دشمنان علی دشمن باش.

- در ماجرای غدیر، انتخاب "حضرت علی" برای جانشینی پیامبر اکرم توسط خود خداوند انجام شد و "جبرئیل امین" نیز آن را به اطلاع پیامبر خدا رساند.

- چرا بعد از پیامبر خدا تنها امیرمؤمنان شایسته رهبری بر مسلمانان بودند؟
زیرا امیر مومنان آگاه ترین مردم به قرآن واحکام الهی بود و تمام احکام الهی را از رسول خدا فرا گرفته بود.

- چرا در روز غدیر خم، کافران و منافقان از نابودی اسلام ناامید شدند؟
زیرا آنها تصور می کردند چون پیامبر خدا پسری ندارد، کسی بعد از او نمی تواند رهبری مردم را بر عهده بگیرد، وبا وفاتش دین اسلام نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. اما جانشینی امیرمؤمنان به جای پیامبر اکرم در غدیرخم، تمام آرزوهای پوچ آنان را بر باد داد.

- در غدیر خم پس از پایان سخنان پیامبر مسلمانان چه کردند؟ اصحاب پیامبر چه کردند؟
مسلمانان گروه گروه پیش می آیند و این افتخار بزرگ را به امیرمؤمنان تبریک می گویند. اصحاب پیامبر پیشاپیش بقیه مسلمانان، ولایت حضرت علی را به ایشان تبریک می گویند و او را مولای خود می نامند.- آیاتی که بعد از ماجرای غدیر خم نازل شد چه نکاتی  را بیان می کند؟
امروز، کافران از(نابودی) دین شما مأیوس شده اند.
امروز، دین شما را برایتان کامل کردم.
نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم. 
اسلام را برای شما به عنوان آیین (جاویدان) برگزیدم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .