تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با نحوه پخت چیکن استراگانف

طریقه طبخ چیکن استراگانف شباهت زیادی به بیف استروگانف دارد و مواد تشکیل دهنده این غذای ساده و خوشمزه سینه مرغ،‌ قارچ، فلفل سبز، ‌روغن زیتون و ... است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چیکن استراگانف
چیکن استراگانف، یکی از غذاهای محبوب روسی است، که بیشتر مردم دنیا به دلیل لذیذ بودن این غذا، آن را تهیه می کنند. تهیه چیکن استراگانف بسیار راحت و در مدت زمان کمی آماده می شود، این غذا سرشار از کالری و بسیار پرانرژی است.

طرز تهیه چیکن استروگانف


مواد لازم:
- سینه یا فیله مرغ             1 عدد
- پیاز                               1 عدد
- قارچ                             4 عدد
- فلفل دلمه ای                  1 عدد
- سیب زمینی                   2 عدد
- شیر                              نصف پیمانه
- خامه صبحانه                 1 قاشق غذاخوری
- آرد سفید                      2 قاشق غذاخوری
- کره                              25 گرم
- ادویه کاری                    به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه     به میزان لازم             

طرز تهیه:
برای طرز تهیه این غذا ساده و خوشمزه در مرحله اول سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید، سپس آن ها را شسته و کنار بگذارید، بعد پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید.

سپس کره را درون تابه بریزید و کمی تفت بدهید و قارچ های نگینی یا ورقه ای خرد شده را اضافه کنید، همراه با کره تفت بدهید سپس پیاز را اضافه کنید و کمی تفت داده حالا تکه های مرغ را اضافه کنید. نمک و زردچوبه و ادویه کاری بزنید و دوباره تفت بدهید.

سپس فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را اضافه کنید و تفت بدهید. آب ولرم اضافه کنید و درب تابه را نیمه بسته بگذارید تا آب بخار شود و تکه های مرغ بپزند.

در این حین داخل تابه ای جدا سس مخصوص چیكن استراگانف را درست کنید. (آرد را الک کنید درون تابه تفت بدهید شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود غلیظ که شد شعله را خاموش کنید)

این سس را زمانی که آب غذا بخار شد و کمی از آن باقی ماند اضافه کنید و 10 دقیقه صبر کنید سپس خامه صبحانه را اضافه کنید و فلفل قرمز بزنید تفت بدهید و شعله را خاموش کنید.سیب زمینی های خلالی را داخل تابه ای جدا خلالی خرد کنید و سرخ کنید سپس کنار چیکن میل کنید یا می توانید با آن مخلوط کنید.

 

چیکن استراگانف

طرز تهیه چیکن استراگانف به سبک رستورانی


مواد لازم:

چیکن استراگانف از  غذاهای فست فودی محسوب می شود، که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و با مواد اولیه کم و قابل دسترس تهیه می شود.  


- سینه مرغ بدون پوست و استخوان     4 عدد
- پیاز متوسط                                    3 عدد
- آب مرغ                                          2 پیمانه
- فلفل دلمه‌ای                                    1 عدد
- قارچ متوسط                                   15 عدد
- سس باربیکیو                                  2 قاشق غذاخوری
- سس خردل                                     2 قاشق غذاخوری
- سس قرمز تند                                  1 قاشق چای‌خوری
- خامه ترش                                      نصف پیمانه
- نمک و فلفل                                    به میزان لازم
- روغن زیتون                                    2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
در یک تابه بزرگ، یک قاشق روغن بریزید و پیازها را حدود 8 دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شوند. فلفل دلمه‌ای، نمک و فلفل و قارچ‌ها را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه (یا تا زمانی‌که آب قارچ‌ها روان شود)، آن‌ها را تفت دهید. مواد را از صافی رد کنید و آب حاصله را نگه دارید.

تابه را دوباره روی حرارت قرار دهید و یک قاشق روغن باقی‌مانده را در آن بریزید. روی سینه مرغ، باقی‌مانده نمک و فلفل را بپاشید و حدود 5 دقیقه آن‌ها را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند سپس مخلوط قارچ و فلفل را به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.

آب مرغ و سبزیجات را در ظرف بجوشانید و هرچه از مواد به ته تابه چسبیده را با یک قاشق چوبی از ته ظرف جدا کنید و بگذارید همراه با سس بجوشند.

سس باربکیو، خردل، و سس قرمز تند را به محتوای ظرف اضافه کنید بگذارید تا آنجا بجوشند که یک و نیم پیمانه آب از آن‌ها باقی بماند، آب باقی‌مانده باید کمی غلیظ باشد.

حرارت را کم کنید و خامه ترش را به آن اضافه کنید و دیگر نگذارید سس بجوشد. سپس مرغ و سبزی‌جات را به تابه اضافه کنید و تا حدی به آن‌ها حرارت دهید که گرم شوند.  چیکن استروگانف را می‌توانید روی انواع برنج و ماکارونی بریزید یا همراه با نان تست میل کنید.

 

چیکن استراگانف

طرز تهیه مرحله به مرحله یک چیکن استراگانف خوشمزه


مواد لازم:
- سینه مرغ کامل                     1 عدد
- پیاز                                     1 عدد
- سیب زمینی                         3 عدد
- قارچ                                   750 گرم
- شیر                                    2 پیمانه
- خامه                                   150 گرم
- آرد سفید                              1 قاشق غذاخوری
- آویش و پودر پاپریکا              به میزان لازم
- نمک،  فلفل و زردچوبه            به میزان لازم
-  روغن                                  به میزان لازم

طرز تهیه:
در مرحله اول: خامه، شیر و کره را از داخل یخچال خارج کرده تا با دمای محیط برسد. سینه مرغ را شسته و به صورت نواری خرد کنید. پیاز را شسته و پوست بگیرید و آن را به صورت خلالی خرد کنید و به هر صورت که دوست داریم روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.مرحله دوم: قابلمه ای را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و کمی که داغ شد پیازها را ریخته و تفت می دهید و زردچوبه و فلفل روی آن بریزید و مداوم تفت دهید تا پیازها سبک شوند.

مرحله سوم: گوشت مرغ را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت مرغ ها کاملا تغییر کند و کمی سرخ شوند. شیر را به مواد می افزاییم و صبر می کنیم تا با حرارت بسیار ملایم شیر به جوش بیاید.

مرحله چهارم تهیه سس سفید: کره را داخل کاسه ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم حالا ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع نیز به کره می افزاییم و اجازه می دهیم تا آب شود و بعد آرد را به آن اضافه می کنیم ومداوم تفت می دهیم تا آرد گلوله نشود و رنگ آن تغییر کند.

مرحله پنجم: در این مرحله سس سفید را به مخلوط مرغ و شیر می افزاییم و همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم و دیگر باید اجازه دهیم تا مواد منسجم و غلیظ شود.

مرحله ششم: در این مدت قارچ ها را با دستمال نمدار تمیز می کنیم و سریع آبکش می کنیم(می توانید پوست روی آن ها را بگیرید). سپس روی تخته آشپزخانه آن ها را ورقه ورقه خرد می کنیم و کنار می گذاریم. مواد که کمی غلیظ شد خامه را اضافه کرده و مواد را هم می زنیم تا خامه در غذا کاملا حل شود و قارچ های خرد شده را همراه با کمی آویشن و پودر پابریکا اضافه می کنیم.

مرحله هفتم: در این مرحله حرارت را کم می کنیم تا قارچ ها بپزند. اگر چیکن استروگانف آبدار دوست دارید باید بعد از پختن قارچ ها قابلمه را از روی حرارت بر داریم ولی اگر چیکن استروگانف غلیظ دوست داریم باید اجازه بدهیم تا مواد همچنان بپزند تا غلیظ شود.

مرحله آخر: سیب زمینی را نیز پوست می گیریم و می شوییم و به صورت خلال های بسیار نازک خرد کرده و داخل تابه ای از روغن سرخ می کنیم و چیکن استروگانف آماده شده را داخل ظرفی می ریزیم و با سیب زمینی سرخ کرده روی آن را تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

چیکن استراگانف

طرز تهیه چیکن استراگانف رژیمی با ماست یونانی


مواد لازم:
- فیله مرغ پخته و ریش‌ریش شده   ۲۵۰ گرم
- آب مرغ                                     ۲ فنجان
- پیاز                                            ۱ عدد 
- قارچ                                          5 عدد
- ماست ساده‌ی یونانی                   ۲ فنجان 
- کره                                            ۲ قاشق غذاخوری
- آرد                                            ۲ قاشق غذاخوری
- پنیر خامه‌ای کم‌چرب                    ۱۰۰ گرم 

طرز تهیه:
 برای تهیه چیکن استراگانف رژیمی؛ کره را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت متوسط روبه بالا، آب کنید. قارچ‌‌ها و پیازها را درون کره‌ی داغ بریزید و به‌مدت ۵ دقیقه آنها را تفت بدهید. قارچ و پیاز پس از حرارت دیدن، باید نرم و کاراملی شوند.

حالا یک فنجان از آب مرغ را درون ظرف بریزید و بگذارید به جوش آید. در همان حال مواد را با استفاده از یک قاشق چوبی کاملا هم بزنید و اجازه ندهید، مواد خوراکی که اکنون به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند به ته ظرف بچسبند.

آرد را به‌تدریج به مخلوط قارچ بیفزایید و آن را کاملا هم بزنید. رنگ آرد پس از ۳۰ ثانیه، قهوه‌‌ای خواهد شد. اکنون فنجان دیگر آب مرغ را به مخلوط قارچ اضافه کنید. بگذارید غذا به‌خوبی جوش بخورد و هرازگاهی آن را هم بزنید تا زمانی که سس غلیظ شود. این کار معمولا ۵ دقیقه طول می‌کشد.در این مرحله ماست یونانی را به سس اضافه کنید؛ پنیر خامه‌ای را هم بیفزایید و حدود ۲ دقیقه صبر کنید تا پنیر در مواد کاملا آب و مخلوط شود. حالا مواد غلیظ‌تر شده است. سپس مرغِ از قبل پخته و ریش‌ریش شده را به مواد اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه دیگر هم روی حرارت بماند. چیکن استراگانف شما حاضر است، نوش جان.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .