تبیان، دستیار زندگی

 6 ترفند برای افزایش عمر اجاق‌گاز

اجاق گاز از وسایل پراستفاده در آشپزخانه است. اگر شما هم از آن دسته خانم‌هایی هستید که نگران اجاق گازتان هستید، خواندن ادامه مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید. با ترفندهایی که در ادامه مطرح خواهد شد، افزایش عمر اجاق‌گازتان قطعی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اجاق‌گاز، وسایل آشپزخانه،
نویسنده : مارال مرادی

جلوگیری از سرریزشدن مواد غذایی و خوراکی‌ها

بهتر است به‌ شکلی از اجاق گاز خود مراقبت کنید که تا حد امکان کمتر به تمیز کاری نیاز پیدا کند. برای محقق‌ کردن این هدف باید از سرریزشدن مواد غذایی و خوراکی و پاشیدن آن‌ها روی اجاق گاز جلوگیری کنید اما چگونه؟ با تهیه قابلمه ها و ماهیتابه‌هایی که عمق بیشتری دارند و مواد غذایی و خوراکی به‌سادگی‌ از آن‌ها خارج نمی شود.


تمیز کردن سریع آثار لکه و چربی

اگر به سرعت اقدام به تمیز کردن لکه‌ها از روی اجاق گاز کنید، کارتان خیلی راحت‌تر خواهد شد؛ یعنی به‌محض لک‌شدن اجاق گاز، اسفنج یا دستمال نم‌داری را بردارید و لکه‌ها را از روی اجاق گاز پاک کنید. تمیز کردن اجاق گاز بعد از هر بار استفاده را تبدیل به عادت خود کنید. با انجام این کار، دیگر برای تمیزکردن لکه‌ها و چربی‌های قدیمی و ماندگار به دردسر نخواهید افتاد.


استفاده ‌نکردن از مواد و پودرهای ساینده برای تمیز کردن

برای تمیزکردن اجاق گاز از مواد و پودرهای ساینده یا مواد شوینده خیلی قوی استفاده نکنید. استفاده از این محصولات ممکن است به اجاق گاز شما آسیب برساند و کارکرد آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. بوره، نمک، جوش شیرین و آب‌لیمو مواد و ترکیبات دیگری‌ هستند که می‌توانید برای تمیز کردن اجاق گاز از آن‌ها استفاده کنید.


تمیزکردن چند وقت یک بار قسمت‌های مختلف

غیر از قسمت رویی اجاق گاز، قسمت‌های دیگری هم هستند که معمولا از دید ما پنهان می‌مانند و به‌مرور، لکه‌ها و آثار آلودگی و چربی در آن‌ها جمع می‌شود، جاهایی مثل زیر دستگیره‌های اجاق گاز یا زیر سرشعله‌ها. چند وقت یک بار دستگیره‌ها را جدا کنید، سرشعله‌ها را بردارید و زیر آن‌ها را با اسفنج آغشته به آب و مایع شوینده (یا محلول نصف آب و نصف سرکه) تمیز کنید. قسمت فلزی روی اجاق گاز را هم بردارید و آن را جداگانه تمیز کنید. بهتر است حداقل ماهی یک بار قسمت‌های مختلف اجاق گاز را جداگانه تمیز کنید. برای تمیزکردن اجاق گاز از مواد و پودرهای ساینده یا مواد شوینده خیلی قوی استفاده نکنید. 

برای تمیزکردن اجاق گاز از مواد و پودرهای ساینده یا مواد شوینده خیلی قوی استفاده نکنید



تمیزکردن سرشعله‌ها

اگر مجراهای سر شعله‌ گرفتگی پیدا کند، به مشکل بر خواهید خورد. برای تمیز کردن سرشعله‌ها نیز آن‌ها را در ترکیب آب و مایع شوینده غوطه‌ور کنید(بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه). بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که پس از گذشت این مدت‌زمان، مدتی نیز سرشعله‌ها در محلول آب و سرکه غوطه‌ور شوند. به این شکل، هرگونه گرفتگی در مجراهای آن‌ها باز خواهد شد و کاملا تمیز می‌شوند.


خودداری از ریختن مستقیم آب روی اجاق‌گاز

آبی که روی اجاق گاز ریخته می‌شود ممکن است به مجراها و لوله‌های داخل اجاق گاز نفوذ کند و در کارکرد سیستم برق‌رسانی و قسمت‌های دیگر خلل وارد کند. برای تمیزکردن اجاق گاز، اسفنج نرمی را بردارید، آن را به ترکیب آب و مایع شوینده یا محلول نصف آب و نصف سرکه آغشته کنید و روی اجاق گاز بکشید. این هم نکته دیگری است که برای مراقبت از اجاق گاز و افزایش طول عمر آن باید مدنظر داشته باشید.
برای نوشتن این مطلب از سایت «چطور» کمک گرفته شده است.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .