تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیره توت سفید و خواص آن

شیره ی توت ،از حرارت دهی و غلیظ شدن آب میوه به وجود می آید و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیره توت

توت سفید ، خواص زیادی دارد و زمانی هم که تبدیل به شیره می شود ، تمام خواص آن در اختیار بدن قرار می گیرد.

 توت سفید ،طبع گرم وتر دارد و  شیره توت سفید طبیعت گرم دارد. توت سفید سرشار از مواد معدنی،گلوکز،کلسیم ، آهن ،دارای ویتامین های (آ؛ب؛ث) و فیبر، تانن، منیزیم، آهن می باشد که برای سلامتی مفید می باشد.

توت ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان پرخاصیتی بنام رزوراترول موجب افزایش عمر می شود. همچنین این میوه ی خوشمزه  اثر حفاظتی روی سیستم قلب و عروق دارد و فیبر موجود در آن به کاهش کلسترول کمک می کند.

همچنین ویتامین (ب) موجود در این میوه در کاهش و رفع ترس، اضطراب، هیجان و اخمویی موثر است و  به خاطر داشتن کلسیم و فسفر بخصوص در توت خشک برای لثه کودکان مفید است و تامین کننده انرژی برای سالمندان است. فیبر موجود در توت باعث می شود کلسترول خون کم شود و هضم غذا راحت تر انجام شود.

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه شیره توت را بیان کنیم:

برای اینکه از خواص این میوه در همه فصول استفاده شود، باغداران ، این میوه را به صورت شیره درست می کند و یا اینکه آن را خشک می کنند. شیره توت را می توان به روش های خانگی ، سنتی و صنعتی تهیه کرد.

برای تهیه شیره توت به مقدار لازم توت سفید و آب نیاز دارید. برای این کار ، توت‌های شیرین و آبدار را انتخاب کنید. پس از تمیزکردن توت‌ها، آنها را داخل ظرفی بریزید و روی شعله قرار دهید.

 ویتامین (ب) موجود در این میوه در کاهش و رفع ترس، اضطراب، هیجان و اخمویی موثر است و به خاطر داشتن کلسیم و فسفر بخصوص در توت خشک برای لثه کودکان مفید است و تامین کننده انرژی برای سالمندان است. فیبر موجود در توت باعث می شود کلسترول خون کم شود و هضم غذا راحت تر انجام شود.


همچنین بهتر است از قابلمه‌ای استفاده کنید که بزرگ و جادار باشد تا پختن و له‌کردن توت‌ها داخل قابلمه راحت‌تر شود. مقداری آب روی توت‌ها بریزید تا موقعی که حرارت زیر آن روشن است به ته قابلمه نچسبند و نسوزند.

میوه توت خیلی سریع له می‌شود و آب می‌اندازد اما می توانید با استفاده از یک کف‌گیر اینکار را سرعت دهید. وقتی‌ توت‌های له‌شده خوب پخته شده و له شدند، آن‌ها را از داخل یک توری رد کنید تا دانه‌ها و گوشت میوه از عصاره خالص آن جدا شود.

 برای اینکه عصاره ی آن را بگیرد ، با دست  توری را حسابی فشار دهید و  عصاره جدا شده را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا حسابی بجوشد و به غلظت مناسب برسد.

نکته: توجه داشته باشید که شیره توت سفید، از شیره خرما و انگور روان‌تر است و اگر بخواهید به آن غلظت برسد، قطعا شیره توت تلخ خواهد شد.

کف روی دوشاب را بگیرید. این کار به شفاف‌تر شدن شیره توت کمک خواهد کرد.

 بهتر است شکر،نبات،یا چیزهای شیرین دیگر اضافه نکنید، چون فقط باعث کاهش کیفیت شیره می شود و حتی خواص این شیره را برای افراد دیابتی و غیره، از بین می‌برد.

وقتی شیره به غلظت مناسب رسید حرارت را خاموش کرده و قابلمه را کنار بگذارید تا خنک شود و بعد شیره خنک‌شده را داخل بطری شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و آن را داخل یخچال نگه‌داری کنید.

 روش دیگری هم برای تهیه شیره توت وجود دارد و اینکه  آب توت سفید را بگیرید  و سپس با خاک سفید که احتمالاً دارای آهک و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌کنند.

 در اثر اضافه کردن خاک سفید، آب توت سفید تصفیه می‌شود، پس از این مرحله آب توت سفید را با فشردن در پارچه‌های مخصوصی از خاک سفید جدا کرده و می‌جوشانند، در اثر جوشاندن آب اضافه ی  توت سفید تبخیر می شود و میزان قند آن در واحد حجم اضافه می‌شود.
شیره توت

 نکته:

غلظت شیره پس از سرد شدن بیشتر می‌شود، پس این نکته را موقع جوشاندن عصاره در نظر بگیرید تا شیره بیش ار حد سفت نشود.


فواید شیره توت:


شیره توت، منبعی از آهن

شیره توت به عنوان ماده‌ای است  که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود.

مصرف مداوم شیره توت به پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن در بدن کمک بسیار خوبی می‌کند. یعنی دقیقاً همان کاری که شیره خرما و شیره انگور با بدن ما می‌کند.

شیره توت، از جهات دیگر، تفاوت‌هایی با شیره‌های دیگر دارد که باعث می‌شود بعضی افراد این شیره را در اولویت مصرف خود قرار بدهند.

دارای خاصیت ضد سرطانی


یکی دیگر از فواید شیره ی توت، خاصیت ضد سرطانی آن است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت سفید، به شکل غلیظ‌شده در شیره توت حضور دارند و از این راه ، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن می‌پردازند و خاصیت ضد سرطانی خود را ایفا می‌کنند.

خاصیت ملین بودن شیره توت

 از دیگر خواص شیره ی توت، ملین بودن آن است. در واقع فیبر موجود در شیره توت، خاصیت ملین بودن به آن می‌بخشد و از این جهت در رفع مشکلات گوارشی، کمک خوبی برای دستگاه گوارش است.

شیره توت،مناسب برای دیابتی‌ها

یکی از تفاوت های شیره ی توت با شیره ی انگور و خرما در قند نهفته در آن است.در واقع قند موجود در شیره توت، برخلاف شیره خرما و شیره انگور، برای دیابتی‌ها مضر نیست و افراد دیابتی می توانند با آرامش مقدار متعادلی از این شیره ی خوشمزه را میل کنند.

 شیره توت را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مقوی همراه با نان در صبحانه و عصرانه‌ مصرف کرد. همچنین چون شیرینی آن طبیعی است ، از این شیره مفید می‌توان در تهیه حلواها و تزئین شیرینی‌ها به عنوان یک شیرینی سالم استفاده کرد. 


شیره توت و کاهش استرس

یکی دیگر از خواص شیره توت، کاهش استرس می باشد. در حقیقت یکی از عوامل احساس اضطراب و ناآرامی، کمبود بعضی ویتامین‌ها و املاح در بدن است. یکی از ویتامین‌های مؤثر در رفع استرس و اضطراب‌هایی که به دنبالشان کج‌خلقی و ناراحتی و عصبانیت می‌آید، ویتامین ب است.همانطور که گفتیم شیره توت منبعی از ویتامین ب می باشد و مصرف مداوم آن می‌تواند این نیاز بدن را برطرف کند و آرامش و خوش‌خلقی را به مصرف‌کننده برساند.

تقویت بینایی

 شیره توت برای تقویت بینایی بسیار مفید است. ویتامین (آ ) موجود در شیره توت باعث تقویت بینایی می شود.


موارد مصرف شیره توت


شیره توت را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مقوی همراه با نان در صبحانه و عصرانه‌ مصرف کرد. همچنین چون شیرینی آن طبیعی است ، از این شیره مفید می‌توان در تهیه حلواها و تزئین شیرینی‌ها به عنوان یک شیرینی سالم استفاده کرد.

حتی بعضی‌ها دوست دارند شیربرنج‌شان را همراه با شیره توت میل کنند و طبع سرد شیربرنج را با مصرف شیره توت که طبع گرم و تر دارد اصلاح کنند و در واقع مصلحی برای شیر برنج محسوب می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .