تبیان، دستیار زندگی

بررسی ماجرای سوزاندن کتاب‌های درسی توسط یک پدر

نکاتی مهم درباره نقش پدران در آموزش مجازی فرزندان به بهانه رفتار نابالغانه یک پدر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقش پدر در آموزش مجازی فرزند، کلاس های آنلاین،
نویسنده : دکتر ساحل گرامی| روان‌شناس کودک
پربازدید شدن یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از تصمیم عجیب یک پدر نسبت به فرزندش در خصوص کلاس‌های آنلاین، بهانه‌ای شد تا به یک موضوع کمتر پرداخته شده در همین باره اشاره کنیم. در این ویدئو، پدری که از آنلاین شدن مدرسه‌ها و افت تحصیلی فرزندش ناراحت است، در زمان فیلم گرفتن از سوزاندن کتاب‌های درسی فرزندش می‌گوید: «اینم از کتاب‌های م-ن، امروز دیگه روز آخرشون بودن، آتیش گرفتن یعنی آتیش‌شون زدم. دیگه تموم شد. بچه‌م هم بدبخت گناه داشت، خسته شد از درس خوندن. منم اعصاب ندارم وقتی از سر کار می‌آیم. این از آنلاین‌شون، طرف تو مدرسه یاد نمی‌گرفت، می‌خوان آنلاین یاد بدن.» نکته جالب این است که این پدر به خاطر فرزندش که از این شرایط آموزشی خسته شده و خودش هم حوصله همراهی با او را برای یادگیری نداشته است، دست به تصمیم عجیبی می‌زند و کتاب‌های درسی پسرش را می‌سوزاند. در ادامه نکاتی در همین باره خطاب به پدرهایی مطرح خواهد شد که از نقش‌شان در آموزش مجازی فرزندان‌شان آگاه نیستند.


پدرها خود را با آنلاین شدن آموزش وفق دهند

باور عمومی و فرهنگی بر این است که بیشتر نقش آموزش کودکان و رسیدگی به امور درسی بر عهده مادران است تا جایی که در نسل‌های قبل معمولا پدرها از پایه تحصیلی فرزندانشان بی‌اطلاع بودند و هرگز پای‌شان به مدرسه بچه‌ها باز نشده بود! البته و خوشبختانه در نسل‌های جدید مشارکت و همکاری پدرها بهتر از نسل قبل شده است؛ اما با ظهور پدیده‌ای نوظهور مانند کرونا تمامی سیستم آموزشی دستخوش تحول عظیمی شده و والدین به خصوص پدرها هنوز خود را آن‌طور که باید با شرایط وفق نداده‌اند. آن چه که باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد، نقش پدرها در آموزش آنلاین بچه‌هاست و راهکارهایی برای مشارکت بیشتر آن‌ها در آموزش مجازی که امکان اجرایی شدن‌شان وجود داشته باشد.


ضرورت همراهی پدرها در مسائل آموزشی

شاید باور نکنید اما به طرز جالبی حضور پدرها تاثیر بسزایی در موفقیت فرزندان دارد. پژوهش‌های متعدد روان‌شناسی نشان داده است دانش‌آموزانی که دارای پدرانی هستند که در آموزش آن‌ها حضور فعال دارند، در طولانی مدت موفقیت‌های تحصیلی بیشتری کسب می کنند، نمره هوشی بالاتری دارند، در امتحانات نمره بهتری می‌گیرند و نگرش مثبت‌تری به درس و مدرسه دارند. این بچه‌ها به احتمال کمتری ترک تحصیل می‌کنند، مردود می‌شوند و مشکلات رفتاری از خود بروز می‌دهند. بنابراین و به طور کلی، همراهی پدران در موضوع مهمی مثل مسائل تحصیلی فرزندان نه تنها در موفقیت‌های آموزشی که در رشد اجتماعی‌شان هم تاثیرگذار خواهد بود.

دانش‌آموزانی که دارای پدرانی هستند که در آموزش آن‌ها حضور فعال دارند، در طولانی مدت موفقیت‌های تحصیلی بیشتری کسب می کنند، نمره هوشی بالاتری دارند، در امتحانات نمره بهتری می‌گیرند و نگرش مثبت‌تری به درس و مدرسه دارند



حداقل تکالیفش را هر شب نگاه کنید

در این بین با توجه به آموزش مجازی و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین تا اطلاع ثانوی، پدران در صورت حضور در منزل زمان برگزاری کلاس‌ها به علت دورکاری یا ... می‌توانند طبق برنامه مشخصی مسئولیت نظارت بر کلاس‌های دانش‌آموز را بر عهده بگیرند. در غیر این صورت، حداقل هر شب باید تکالیفش را نگاه کنند یا دقایقی از روز، فرزندشان را به انجام تکالیف همراهی کنند. این کار علاوه بر تقسیم وظایف و کمک به مادران باعث ایجاد نوعی رابطه نزدیک بین دانش‌آموز و پدر می‌شود و آثار مثبتی بر روابط آن‌ها خواهد گذاشت. در ضمن، به پدرها توصیه می شود بعد از دیدن تکالیف فرزندشان نقاط قوت آن ها را بیش از نقاط ضعف مورد توجه قرار دهند و پسر یا دخترشان را تشویق کنند تا با انگیزه بیشتری این دوران پرچالش تحصیلی را طی کند. 


دنبال مقصر افت تحصیلی نباشید

ویدئوی اخیر منتشر شده در فضای‌مجازی از تصمیم اشتباه یک پدر، می تواند یک درس مهم هم داشته باشد. پدران در صورت بروز مشکلات تحصیلی یا پایین آمدن سطح یادگیری فرزندشان در این دوران، دنبال مقصر نباشند و تمامی تقصیرات را به گردن مادر، معلم، آموزش آنلاین و ... نیندازند. توجه داشته باشید که آموزش به شکل کنونی بسیار تازه و طبیعتا شامل آزمون و خطای زیادی است. زمان نسبتا زیادی لازم است تا دانش‌آموزان و معلمان بتوانند خود را با این نوع آموزش تطبیق دهند و این ممکن است ناخواسته به افت تحصیلی دانش‌آموزان منجر شود. دنبال مقصر بودن راهکار ساده‌ای است اما واکنش بالغانه این است که حل مسئله کنید و با کمک یکدیگر برای بهبود وضعیت آموزشی فرزندتان چاره ای بیندیشید. بنابراین و بدون شک، راه‌حل این مشکل سوزاندن کتاب‌های درسی فرزندتان نیست.


در این دوران کمال گرایی را کنار بگذارید

متاسفانه سخت‌گیری و تمایل به بی‌نقص بودن مشق‌ها و نوشته‌های دانش آموزان باعث می‌شود که آن ها بی‌حوصله شوند و برای ادامه راه انگیزه کافی نداشته باشند. این موضوع باعث تخریب رابطه والد فرزندی می‌شود و محیط خانه را متشنج می‌کند که تبعات آن دامن‌گیر خانواده خواهد شد.


کلاس‌های مجازی دقیقا به اندازه کلاس‌های حضوری مهم هستند

به عنوان نکته آخر هم این‌که بدانید کلاس‌های مجازی دقیقا به اندازه کلاس‌های حضوری حائز اهمیت هستند. بنابراین از این دوران برای فیلم دیدن، دورهمی‌های غیر ضروری با دیگر اعضای خانواده، تغییر برنامه متداول روزانه و... استفاده نکنید. جدیت و قاطعیت شما برای شرکت در کلاس‌ها، حمایت از کادر آموزشی مدرسه و پرهیز از تغییر برنامه‌های آموزشی فرزندان باعث می‌شود دانش‌آموزان مصمم‌تر سال تحصیلی را ادامه دهند و به این نوع آموزش احترام بگذارند. فراموش نکنید که در آینده این مشکل حل خواهد شد اما اگر پایه تحصیلی فرزندتان، لطمه جدی ببیند، کار سختی در ادامه برای موفق شدن در زمینه تحصیلی خواهد داشت. 
منبع: روزنامه خراسان