تبیان، دستیار زندگی

تغذیه مناسب در زمان بیماری آنفلوآنزا

هنگامی که آنفلوآنزا دارید اشتهایتان کم می‌شود اما باید مواد غذایی مناسب را هر زمان که تمایل داشتید، میل کنید تا به بهبود بیماری کمک کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری آنفلوآنزا، رژیم غذایی در بیماری آنفلوآنزا،
غذا می تواند به درمان انواع بیماری‌ها کمک کند. به عنوان مثال برای فرد مبتلا به گلودرد غذاهایی مفید است که به درمان فرد مبتلا به اضطراب کمکی نمی‌کند.گرفتگی بینی و سرفه و گلو درد علایم شایع سرماخوردگی و آنفلوآنزا ست و برخی غذاها می تواند به کاهش التهاب این بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. هنگامی که آنفلوآنزا دارید اشتهایتان کم می‌شود اما باید مواد غذایی را هر زمان که تمایل داشتید و گرسنه شدید مصرف کنید تا به بهبود بیماری کمک کند. در ادامه به یادآوری غذاهای مفید برای درمان آنفلوآنزا در فصل سرما اشاره می‌کنیم:

غذاهایی که مفید است

دمنوش گیاهی

چای گیاهی باعث تنفس راحت و پاک کردن مخاط از سینوس ها می شود. اضافه کردن زردچوبه به یک فنجان آب گرم ممکن است به کاهش گلو درد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی است.
برگ درخت چای در ترکیبات گیاهی طبیعی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین فراوان است و سیستم ایمنی را تحریک می کند.


عسل

گلودرد می‌تواند عامل عفونت باکتریایی باشد. عسل خاصیت ضد میکروبی دارد که به تشخیص این نوع عفونت کمک می‌کند.


کیوی

کیوی بیشتر از پرتقال حاوی ویتامین c است و این موضوع به بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک زیادی می‌کند.


مرکبات و توت ها

مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت، حاوی فلاونوئیدها و ویتامین C است. این مواد باعث کاهش التهاب و تقویت ایمنی می شود که ممکن است برای مبارزه با تب مفید باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که فلاونوئیدی به نام کورستین، که در انواع توت‌ها یافت می شود، برای درمان عفونت مفید است.

کافئین می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود که سبب تراکم می شود. با این حال، برخی از نوشیدنی های کافئین‌دار مانند چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده ایمنی هستند



سبوس جو دوسر

یک فنجان جو دو سر حاوی حدود 4 گرم فیبر است. پوسته سبوس جو دوسر نیز حاوی فیبر است. این ماده تا ۳۰ برابر حجم خود، آب جذب می کند و برای دفع دستگاه گوارش مفید است.


میوه خشک شده

تمام میوه ها منبع خوبی از فیبر هستند، اما میوه های خشک مانند زردآلو، انجیر و آلو، معمولا دارای بالاترین سطح فیبر هستند. این میوه ها حاوی یک ملین طبیعی است که به نام سوربیتول شناخته می شود، که به محض رسیدن آب به روده باعث انجام حرکات روده می شود.


دانه کتان

با توجه به محتوای بالای فیبر ، دانه کتان به خصوص به منظم شدن حرکات روده کمک می کند. دانه کتان همچنین یک منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. شواهدی وجود دارد که اسید امگا 3 باعث التهاب روده می شود که پس از یبوست طولانی مدت رخ می دهد.

غذاهایی که مفید نیست

شیر

بسیاری از افراد معتقدند که لبنیات به افزایش تولید مخاط منجر می شود، اگر چه شواهد علمی کمی برای تایید این مطلب وجود دارد. لبنیات ممکن است مخاط ایجاد کند که این موضوع می تواند باعث انسداد سینوس شود.

کیوی بیشتر از پرتقال حاوی ویتامین c است و این موضوع به بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک زیادی می‌کند



کافئین

کافئین می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود که سبب تراکم می شود. با این حال، برخی از نوشیدنی های کافئین‌دار مانند چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده ایمنی هستند.


غذاهای فرآوری شده

این غذاها به میزان زیادی پرچربی و پرنمک و کم فیبر هستند. هضم چربی سخت است، در حالی که سطح بالای نمک، رطوبت را در مدفوع کاهش می دهد. نان سفید و برنج سفید، از سبوس و پوسته جدا شده اند.


غذاهای چرب

این غذاها حاوی مقادیر زیادی چربی است که هضم آن دشوار است و می تواند باعث تحریک معده و بدتر شدن تهوع شود.

منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .