تبیان، دستیار زندگی

چرا تلویزیون سیگنال ندارد؟ راه حل بروز رسانی و دریافت شبکه‌های HD

از ششم آذر ماه 10 شبکه تلویزیونی اچ دی سازی می‌شود، به همین دلیل مخاطبان صدا و سیما برای دریافت این شبکه‌ها می‌بایست گیرنده‌های خود را ارتقاء داده تا به شبکه‌های اچ دی دست یابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شبکه های اچ دی
عدم وجود سیگنال یا قطع و وصل شدن شبکه‌های تلویزیون به مشکلات در آنتن تلویزیون مربوط می‌شود، مشکلات بد هوایی و مشکلات سخت افزاری در تلویزیون، از علل ایجاد مسئله بدون سیگنال بودن تلویزیون است.

مراحل عیب یابی  برای پیام بدون سینگال

اگر در منطقه ای باران شدید، بارش برف یا وزش باد وجود داشته باشد ارائه دهنده خدمات پخش، عدم دریافت پیام سیگنال را نشان می دهد. برای حل این مشکل فقط باید دستگاه را برای مدتی خاموش کنید تا سیگنال بهبود یابد. به این دلیل که آنتن های مدرن ماهواره ای برای مقابله با هوای شدید طراحی شده اند.

در موارد دیگر، اگر هیچ مشکلی در سخت افزار تلویزیون نباشد، مشکل یکی از اتصالات آن است. بیشتر دستگاههای دیجیتالی (تلویزیون) دارای مکانیزم اتصال خودکار هستند که به شما اجازه می دهد به محض روشن کردن دستگاه نمایش داده شود. اگر تلویزیون شما می گوید هیچ سیگنال حتی اگر منبع کابل درست یا منبع ورودی تنظیم شده باشد، مشکل شما در مواجهه با شبکه است.

ابتدا می توانید تلویزیون را خاموش کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً راه اندازی کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، برای حل عیب یابی باید اتصالات فردی را یک به یک بررسی کنید. این یک فرایند ساده از بین بردن مشکل است.کابل و Set-Top Box را بررسی کنید: گیرنده تنظیم ممکن است در برخی موارد دلیل عدم وجود سیگنال باشد. چه از جعبه SD یا HD استفاده کنید، ارائه دهنده ممکن است یک سیستم عامل جدید را منتشر کرده و گیرنده بصورت خودکار آن را در پس زمینه به روز کند. این بدان معناست که تنظیمات ماهواره جدید بارگذاری شده است، اما دستگاه کاملاً با تنظیمات یکپارچه نشده است.

برای حل مشکل، کابل برق را جدا کرده و بار دیگر آن را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که تلویزیون خاموش است. همچنین اطمینان حاصل کنید که کابل آنتن یا ماهواره بدرستی وصل شده است و در فشار قرار ندارد.

شبکه های اچ دی
مشکلات کابل، درگاه HDMI: در بیشتر موارد، دلیل ظاهر شدن مشکل عدم وجود سیگنال را می توان به کابل های چند رسانه ای با کیفیت بالا (HDMI) یا درگاه ها مشاهده کرد.

اگر اتصالات کاملاً مناسب نباشد، ممکن است خسارت اندکی به درگاه ها وارد شود. مسئله جدی نیست که یک مکانیک تلویزیون آن را تعمیر کند، شما به سادگی می توانید به یک درگاه HDMI جایگزین شوید. 

کابل HDMI را از کار بیندازید و دوباره آن را در پورت HDMI قدیمی یا جدید قرار دهید. هنگامی که این مشکلات HDMI را برطرف کردید، سیگنال تلویزیون شما باید مجدداً در حالت جیبی کار کند.

خطاهای HDCP: در بعضی موارد تلویزیون شما ممکن است با خطای حفاظت از محتوای دیجیتال با پهنای باند بالا (HDCP) مواجه شود. این یک اقدام ضد دزدی دریایی است که نشان می دهد دستگاه های غیر مجوز نباید محتوای تلویزیون کابلی دریافت کنند. امروزه تقریباً تمام تلویزیونهای مدرن باید مطابق با HDCP باشند.

نکات مهم دیگر: بعضی اوقات تلویزیون شما باید در یک کانال پایه متفاوت باشد. در حالی که قرار گرفتن در ۱ یا ۲ تنظیم پیش فرض کنترل تلویزیون است، باید گاهی اوقات آن را به ۳ یا ۴ منتقل کنید. این تغییر فقط برای کنترل تلویزیون است و هیچ ارتباطی با ارائه دهنده خدمات کابل یا جریان شما ندارد.

- می توانید ترتیب شروع جعبه کابل و تلویزیون را در مقایسه با سکانس قدیمی تر معکوس کنید. این اجازه می دهد تا هر دو دستگاه دوباره متصل شده و سیگنال ها را دریافت کنند.
بیشتر بخوانید:
«آی‌فیلم» اچ‌دی حذف شد
- شاید لازم باشد، مکان آنتن خود را تغییر داده و آن را به فضای دیگری منتقل کنید، و دوباره کانال های تلویزیونی را جستجو کنید.

شبکه های اچ دی

راه حل بروز رسانی و دریافت شبکه های اچ دی

در اچ دی سازی شبکه ها علاوه بر ضرورت تغییر زیرساخت ها، محتواهای تولیدی نیز باید اچ دی شوند که نیاز به تغییرات در استودیوها، واحد سیارها و ... خواهد بود و برای این امر تغییراتی در زنجیره سیگنال های ورودی از جمله سیگنال های دریافتی از ماهواره باید اتفاق می افتاد.

در این روند تغییر تمامی تجهیزات پخش های ماهواره ای چه در ارسال و دریافت و چه سیگنال رسانی زنده مانند ایستگاه های متحرک ماهواره ای اتفاقی قابل توجه و گسترده است.


مرحله دوم پروژه بعد از اقدامات زیرساختی تغییر تجهیزات است!
تجهیزات سیگنال رسانی در بسیاری از استان ها وجود دارد که بایستی تمامی این تجهیزات تغییر کنند.

شبکه ها به دو صورت پخش می شود؛ یکی سیگنال های ماهواره ای برای بینندگانی که در خارج از کشور حضور دارند.

روش دوم استفاده از فرستنده های فراوانی که در سراسر کشور وجود دارد.، این تغییرات باید بدون اینکه لطمه ای به بینندگان وارد کند، یک قابلیت جدید برای مردم در دسترس قرار داد. این کار آسانی نیست چون کوچکترین تغییر و اشتباه می تواند چندین روز باعث از دست دادن بینندگان صدا و سیما شود.

چگونگی بهره مندی از کیفیت  HD

این تغییرات به گونه ای برنامه ریزی شده تا مردمی که گیرنده SD دارند و توان خرید گیرنده های جدید را ندارند چیزی را از دست نداده بلکه چندین شبکه جدید را نیز دریافت کنند اما بینندگانی که دوست دارند کیفیت دریافتشان را بیشتر کنند لازم است یا با مراجعه به نمایندگی دستگاه مربوطه نسبت به ارتقاء گیرنده خود اقدام کنند و یا دستگاه جدیدی خریداری کنند تا سیگنال شبکه های بیشتر باکیفیت بهتری را دریافت کنند.

برخی از این سیگنال ها که عمدتا رویدادهای عامه پسند بیشتری همچون برنامه های ورزشی، فیلم ها، سریال ها را با کیفیت بالا پخش می کنند، بیشتر مورد درخواست بینندگان بود که توانستیم با تغییرات مد نظر، به این درخواست ها پاسخ مثبت بدهیم تا مردم آنچه را که دوست دارند در اختیار داشته باشند.

اقدامات انجام شده در خصوص کیفیت ۴K 

کیفیت UHD  کیفیتی بالاتر از HD است. این کیفیت در بین مردم به اسم ۴K  معروف است که اقدامات اولیه برای پخش یک شبکه با کیفیت ۴K  آماده شده است. این شبکه هم به صورت ماهواره ای و هم فرستنده های زمینی پخش می شود. (این اتفاق در نهم آذر ماه رسما افتتاح می شود.)

لزوم ارتقاء گیرنده ها برای دریافت تمامی شبکه های جدید

بینندگانی که تمایل دارند تمام شبکه های جدید را داشته باشند باید گیرنده هایشان به تجهیزاتی که DVBS۲ MPEG۴ و HEVC را بتواند دریافت کند ارتقاء پیدا کند.

البته چهار شبکه پر بیننده  به صورت  MPEG۴ پخش می شود که این شبکه ها با گیرنده هایی که فقط  MPEG۴ دارند هم قابل دریافت است، دارندگان این دستگاه ها که توانایی خرید یا ارتقاء سیستم خود را ندارند می توانند از این تغییرات بهره مند شوند.
تجهیزات سیگنال رسانی در بسیاری از استان‌ها وجود دارد که بایستی تمامی این تجهیزات تغییر کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .