تبیان، دستیار زندگی

آموزش تهیه ته چین مرغ ساده

ته چین یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی محسوب می‌شود. جدا از طعم بی‌نظیر آن؛ تهیه این غذا بسیار ساده بوده و بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان است.  
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ته چین مرغ
یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی که بیشتر درمهمانی ها تهیه می شود ته چین مرغ است. ولی تهیه کردن این غذا کمی فوت و فن دارد که با رعایت این فوت و فن های ساده می توانید یک ته چین بسیار خوشمزه تهیه کنید. 

طرز تهیه ته چین مرغ به ساده ترین روش


مواد لازم:
- برنج                        3 لیوان
- سینه مرغ                 2 عدد
- تخم مرغ                   3 عدد
- ماست چکیده             1 لیوان
- کره                          5 قاشق غذاخوری
- روغن                       نصف لیوان
- زعفران دمکرده          5 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه       به میزان لازم  

طرز تهیه:
ابتدا برنج را خوب پاک کنید و داخل یک کاسه با آب ولرم چند مرتبه شستشو دهید آب را خالی کنید و مجددا پر کنید تا کاملا برنج تمیز شود پس از آن داخل کاسه آب ولرم ریخته ، با مقداری نمک و اجازه دهید به مدت چند ساعت برنج خیس بخورد.

پس از آن برنج را با چند لیوان آب و کمی نمک روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا آب به همراه برنج بجوشد زمانیکه برنج کمی نرم شد آنرا با آب ولرم آبکشی کنید.

زرشک را نیز در آب سرد به مدت یک ساعت خیس کنید در یک قابلمه دیگر مرغ را به همراه آب و پیاز و نمک و فلفل روی حرارت قرار دهید تا کامل بپزد. پس از آنکه پخته شد به سلیقه ی خود مرغ را یا تکه تکه کنید و یا ریش ریش و به همراه زرشک و کمی زعفران تفت بدهید.

برنجی را که آبکش کرده اید را دو قسمت کنید به یک قسمت آن تخم مرغ، ماست چکیده، دو قاشق زعفران و نصف روغنی که دارید خوب مخلوط کنید و قسمت دیگر را هم با مابقی زعفران و روغن و کمی نمک مخلوط بفرمایید.

برای ته دیگ ته چین باید ابتدا کف و دیواره ظرف را چرب کنید و نصف آن قسمت از برنج را که تخم مرغ به آن زده اید را در کف قابلمه ریخته و خوب با کفگیر فشار دهید تا فشرده شود یک لایه از زرشک و مرغ روی لایه ی اولی بریزید و مابقی برنج تخم مرغ زده شده را هم روی آن بریزید و باز فشار دهید تا کاملا منسجم شود.

بعد به همین ترتیب لایه به لایه زرشک و مرغ و برنج را روی هم بریزید در نهایت کره را آب کنید و روی برنج بریزید دم کنی را روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. زمان دم کشیدن بستگی به حجم برنج شما و درجه حرارت دارد ولی معمولا یک تا دوساعت زمان لازم است.نکته مهم: در دستور اصلی ته چین مرغ، مواد لابه لای برنج مرغ و زرشک می باشد، اما استفاده از مواد دیگر می تواند ته چین را چندین برابر لذیذ کند بهترین پیشنهاد اضافه کردن بادمجان سرخ شده و قارچ تفت داده شده است.

ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ ساده و خوشمزه


مواد لازم:
- برنج                   5 پیمانه
- زرده تخم مرغ      3 عدد
- ماست                3 پیمانه
- روغن                  نصف پیمانه
- نمک و فلفل         به میزان لازم
- زعفران دم کرده     به میزان دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا باید برنج را بشویید تا آبش زلال شود. بعد با مقداری آب و نمک 2 تا 3 ساعت خیس دهید. سپس داخل قابلمه ای تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد.

بعد آب و نمک برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب جوش بریزید تا بجوشد. وقتی مغز برنج نرم شد 1 تا 2 قاشق روغن  داخل برنج در حال جوش بریزید.

برنج را آبکش کنید و مقداری آب ولرم روی برنج بریزید تا لیزی و شوری برنج گرفته شود. روغن را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و نصف آن را در کف قابلمه بریزید.

در کاسه ای ماست را به همراه زرده تخم مرغ، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل خوب مخلوط کنید. بعد 2 تا 3 کفگیر برنج به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مواد را ته ظرفی که می خواهیم ته چین را داخل آن درست کنیم می ریزیم و با ته قاشق مواد را فشار می دهیم تا برنج ها به هم بچسبند. بقیه آب و روغن را روی برنج بریزید و در ظرف را ببندید. قالب برنج را در فر با حرارت 170 درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت قرار دهید.

زمانی که ته چین پخته شد در 20 دقیقه آخر در ظرف را بر دارید تا روی ته چین هم طلایی شود. اگر بخواهید ته چین را روی اجاق گاز هم قرار دهید باید ابتدا حرارت را بالا ببرید تا بخار ته چین بلند شود.بعد بقیه آب و روغن را روی ته چین بریزید و حرارت را ملایم کنید. ظرف را روی شعله پخش کن قرار دهید و روی در آن دم کنی بگذارید تا ته چین به آرامی دم بکشد.

ته چین مرغ

طرز تهیه مرحله به مرحله ته چین مرغ


مواد لازم:

تهیه یک ته چین ساده در کنار انواع خورشت، انتخاب خوبی در پذیرایی از مهمان است این غذای بسیار لذیذ بسیار پرطرفدار است.


- برنج                     4 پیمانه
- سینه مرغ             400 گرم
- پیاز                      1عدد
- تخم مرغ              2 عدد
- ماست چکیده        1پیمانه
- کره                      2 قاشق غذاخوری
- زعفران دمکرده      به مقدار لازم
- روغن                   نصف پیمانه
- نمک و فلفل         به مقدار لازم

طرز تهیه:
برنج را ۳ الی ۴ ساعت در آب و نمک بخیسانید. سینه مرغ تمیز شده را با زردچوبه و چند تکه پیاز و مقدار کمی آب در یک قابلمه بریزید و بگذارید خوب با حرارت متوسط بپزد.

مرغ را پس از بعد از پخته شدن، ریش ریش کرده و کنار بگذارید. برنج را با چند لیوان آب، مقداری نمک و ۲ قاشق روغن مایع درون قابلمه ای بریزید و روی شعله بگذارید تا بپزید.

در یک ماهی‌تابه روغن بریزید و بگذارید روی حرارت کم داغ شود، سپس مرغ ریش ریش شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید، بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و (در صورت تمایل دارچین) به مرغ اضافه کنید و دوباره چند دقیقه تفت دهید.

داخل یک کاسه مناسب تخم مرغ، ماست چکیده و زعفران را با هم کاملا مخلوط کنید تا یکدست شود. مخلوط تخم مرغ و ماست را به برنج آبکش شده اضافه کنید و خوب هم بزنید، کره را داخل یک ظرف روی حرارت قرار داده و آب کنید و نیمی از آن را روی این مخلوط بریزید.

ته یک ظرف نچسب را چرب کرده و نیمی از برنج را داخلش بریزید و خوب فشار دهید تا برنج ها کاملا به هم بچسبند، سپس مرغ‌ها را روی برنج بریزید و دوباره فشار دهید.

در مرحله آخر باقیمانده مواد برنج را روی مرغ ها بریزید و با پشت قاشق، آن را منسجم کنید تا شکل بگیرد و در آخر مابقی کره آب شده را روی برنج بریزید و روی قالب را فویل بکشید.

فر را روی ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا فر کاملا داغ شود، سپس قالب ته چین را در طبقه وسط فر به مدت ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت، بسته به حجم ته چین، قرار دهید.  زمانی که ته چین مرغ شما طلایی شد و دم کشید، قالب را از فر خارج کنید.

١۵ دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شود و بعد ته چین را از قالب خارج کنید. برای اینکه تهچین راحت و یکدست از کف قالب جدا شود پشت قالب را کمی آب سرد بزنید و بعد در ظرف مورد نظرتان قالب را بر‌گردانید.

ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه و پلوپز

در صورتی که در خانه فر ندارید یا می خواهید ته چین را روی شعله اجاق گاز درست کنید، می توانید ته چین را در یک قابلمه تفلونی بپزید. برای این کار باید ته چین را به مدت ۹۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا آماده شود.اگر می‌خواهید ته چین را در پلوپز بپزید، داخل پلوپز را کاملا چرب کنید سپس مانند دستور العمل بالا، برنج را داخل پلوپز بریزید و حدود یک ساعت یا روی درجه سوم پلوپز تنظیم کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .