تبیان، دستیار زندگی

علت دعواهای زن و شوهری چیست؟

همه افراد در زندگی خود دعواهای زناشویی را تجربه کرده اند و این دعواها مسئله ایست که به صورت اجتناب‌ناپذیر برای همه زوجین اتفاق می‌افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلافات زن و شوهر

دعوا نمک زندگی است و همه زن و شهر ها در زندگی خود دعوا می کنند ، اما باید بتوانند این دعواها را کنترل کنند تا کار به جاهای باریک کشیده نشود و باعث نشود که آنها را به جدایی نزدیک کند.

گاهی ممکن است دعواهای زن و شوهری و بحث های آنها در نهایت به نتایج خوبی برسد و آنها بتوانند راه حلی برای مشکل خود پیدا کنند و به سادگی از آن عبور کنند ،اما در بعضی از موارد بحث و دعوای زوجین مدت‌های طولانی ادامه پیدا می‌کند و به یک معضل آزار دهنده در خانواده تبدیل می‌شود.

اگر این دعواهای زن و شوهر به مرور ادامه پیدا کند ، بر کیفیت سلامت روان کل اعضای خانواده تاثیر منفی می‌گذارد و شکاف عمیقی در ارتباط عاطفی افراد ایجاد می‌کند.


علت دعواهای زن و شوهری


همانطور که گفتیم اختلاف نظر میان زوج ها طبیعی است اما آنچیزی که اهمیت دارد و باید بـه آن توجه کرد میزان و نوع اختلافات اسـت کـه در زوج های مختلف متفاوت اسـت. در هر رابطه ای پستی و بلندی هایی وجود دارد اما تعداد زیادی از این اختلاف نظرها هیچ اهمیتی ندارند و حتی میان زوج هایی کـه رابطه ای شاد و سالم دارند نیز دیده میشود، بنابراین بهتر اسـت کـه از آنها کوه نسازید.

در این مطلب می خواهیم دلایل دعواهای زن و شوهری را بیان کنیم:

تربیت فرزندان


 شاید بتوان گفت که اصلی ترین و مهم ترین دلیل دعوای زن و شوهری، بچه های آنها هستند. تربیت فرزندان مهمترین چیزی است که هم برای پدر اهمیت دارد و هم برای مادر و ممکن است زن و شوهر برسر همین مسئله با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. البته ناگفته نماند که اختلاف زن و شوهر در این باره موضوعی طبیعی است، چون هر یک از آنها در دو خانواده با فرهنگی جدا پروش یافته اند و هر کدام از آنها ممکن است قواعد خاص خود را داشته باشند، اما باید مراقب باشند که این تفاوت ها منجر به تعارض همیشگی نشود.

زن و شوهر باید متوجه این مسئله باشند که آنها می خواهند فرزندشان را تربیت کنند و در واقع آن چیزی که آنها در حال جنگیدن برای آن هستند؛ تربیت درست و سلامت جسم و روان فرزندشان است.

 خب وقتی کودک با این اختلاف نظرها و سبک‌های تربیتی متفاوت مواجه می شود به مشکلات بسیاری مانند احساس گیجی و سردرگمی، احساسات متعارض در مورد والدین و احساس گناه در مورد خودش دچار می شود.

زن و شوهر باید به این نکته توجه داشته باشند که به جای آنکه به این فکر کنند که حرف کدام یک از آنها باید به کرسی بنشیند بیشتر فرزندشان را در نظر بگیرند. بحث‌های طولانی زن و شوهر بیشتر از هرکسی به فرزند ضربه می‌زند.

برای رفع این مشکل باید زن و شوهر در مورد هر موضوعی که اختلاف نظر دارند، زمانی که فرزندشان پیش آنها نیست و یا خواب هست ،با همسر  خودصحبت  دوستانه داشته باشند و تلاش کنند تا درباره این موضوع نهایت به یک تصمیم مشترک برسند. اگر به تنهایی نمی تواند این مشکلات را رفع کنند از یک متخصص خانواده درمانی برای حل مشکل خود کمک بگیرند.

 تربیت فرزندان مهمترین چیزی است که هم برای پدر اهمیت دارد و هم برای مادر و ممکن است زن و شوهر برسر همین مسئله با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. البته ناگفته نماند که اختلاف زن و شوهر در این باره موضوعی طبیعی است


صمیمیت


 گاهی علت دعوای زن و شوهری صمیمیت بین آنها است.احتمالا نا گفته هایی بین زوج ها وجود دارد. اینکه زن و شوهر زمانی که به همدیگر می رسند ،بدانند که چه می خواهند به یکدیگر بگویند و  یا از همسر خود چه چیزی در خواست می کنند و چه زمانی آن را می خواهند و گاهی دلیل دعواهای زیاد آنها ندانستن همین موارد است.

 برای حل این مشکل باید زن و شوهر با یکدیگر ارتباطات باز و تعادل وظایف داشته باشند.زمانی که آنها با هم صحبت می کنند ، فرصتی برای توضیح دقیق مسائل خود دارند . تنها باید بدانند که  فرد طرف مقابل چه می خواهد، که بتوانند به یک سازش سالم دست پیدا کنند، و این صحبت کمک کند تا 2 نفر خوشحال باشند.

 بهتر است زن و شوهر سعی کنند با مسائل با حس مثبت روبرو شوند، به جای اینکه خصومت و منفی گرایی را در آن دخیل کنند و به دنبال چگونگی برخورد درست با همسرخود باشند.

کارهای منزل


گاهی درگیری های زن و شوهر به دلیل انجام کارهای داخل منزل، کارهایی مثل؛ تمیز کردن، شستن ظروف و یا لباس های شسته شده، تمیز بودن و یا کثیف بودن ، باشد.

ممکن است همین مسائل، درگیری بین زن و شوهر را بیشتر کند و در برخی از آنها منجر به جدایی هم شود. پس بهتر است برای رفع این مشکل زن وشوهر کارهای منزل را بین خود تقسیم کنند .

آسیب های اجتماعی

گاهی اختلافات و دعواهای زن و شوهردرگیری یکی از آن‌ها با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، قماربازی وشرط بندی ها باشد.بهتراست بدانید بسیاری از این آسیب ها در اثر کمبودهای عاطفی تجربه شده در زندگی افراد ایجاد می شوند.

 همچنین مشکلاتی مانند خیانت، دروغ ، مشکلات اخلاقی و فساد ، هم جزء آسیب های اجتماعی هستند که می تواند پیکره زندگی زناشویی را به هم بریزد

در واقع بسیاری از افراد برای فرار کردن از محیط‌هایی که در آن ها ارتباطات عاطفی عمیق و سالمی وجود ندارد، به محیط های دیگری پناه می برند. این مسئله یکی از مسائل مهم در زندگی است که بهتر است به جای اینکه با همسر خود بحث و دعوا و مشاجره داشته باشید، با یک متخصص گفت و گو کنید

همچنین تلاش کنید ریشه ایجاد این مشکلات در خانواده را پیدا کنید و به کمک یک درمانگر کمبودهای عاطفی و نقص های ارتباطی میان خود و همسرتان را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها گام بردارید.

عوامل اقتصادی


 یکی دیگر از دلایل دعوای زن و شوهری ، مسائل اقتصادی است که امروزه به جدی ترین مسئله بین زوجین تبدیل شده است. در واقع اقتصاد و پول یک بخش تاسف آور زندگی است و به نظر می رسد که در زمانی که همه چیز هر روز گران تر میشود، هیچ راهی برای جلوگیری از این نوع بحث ها وجود ندارد . اختلافات مالی در زوج های جوان تر بیشتر از زوج های بزرگتر دیده می شود.

 بهتر است برای رفع این مشکل همه اعضای خانواده در این مورد مسئولیت پذیر باشند و هر کس به نوبه خود گوشه کار را بگیرد و صرفا منتظر مرد خانواده نباشند. با همکاری از طریق تفاوت های مالی خود، نه تنها بار را از دوش کسی که ممکن است اصلی ترین فرد باشد ،کم می کنید، بلکه میتوانید باهم برای آینده برنامه ریزی کنید و در مورد آن، با هم صحبت کنید.
اختلافات زن و شوهر

 عدم تعهد زوجین نسبت به یکدیگر


 یکی دیگر از دلایل دعوای زن و شوهر تعهد نداشتن و بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل است و همین مسئله به راحتی می تواند یک رابطه را خراب کند.در واقع اگر کسی به شریک خود اعتماد نداشته باشد، برای حفظ یک رابطه پایدار، در نهایت می تواند باعث از بین رفتن عقیده و حس توانایی در ارزش زندگی و رابطه شود ، این موضوع می تواند یک رابطه را خراب کند.

برای رفع این مشکل زوجین با یکدیگر صحبت کنند و شاید این سخت ترین راه حل باشد، چون ممکن است برخی از باورهای ذاتی را تغییر دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسی از تعهد می ترسد و کلید پذیرش آنها از گذشته است .برای پذیرش عدم تعهد خود سعی کنید بدانید که چرا همانطور بدون تغییرباقی مانده اید ومطمئن شوید  که قبل از رفتن به مرحله بعدی در رابطه خود، شما با ایده های خود برای آینده راحت هستید . به این ترتیب، هیچ کس نا امید نخواهد شد و همه چیز به خوبی پیش می رود.

 فواید دعوای زن و شوهری


 اگر چه زن و شوهر دوست ندارند که با هم بحث و دعوا کنند،اما گاهی این دعواهای زن و شوهری برای رابطه ی آنها خوب است. در ادامه مطلب می خواهیم ببینیم دعوای زن و شوهری چه فایده ای برای روابط آنها دارد.

 در میان گذاشتن نیازهای یکدیگر

دعوا کردن باعث می شود زن و شوهر نیازهای خود را با همسرش در میان بگذارد. کارشناسان توصیه می کنند زن و شوهر خشم خود را به همدیگر نشان دهند زیرا عصبانیت راهی برای تخلیه خشم است و از این راه می توانند نیازهایشان را با همسردر میان بگذارند.

 این گونه از دعواها مخرب و بی رحمانه نیست وزوجین می توانند دوستانه ودلسوزانه با یکدیگر بحث کنند. عصبانیت یک احساس طبیعی است اما باید همسر خود را ازچیزی که برایتان احساس خوبی ندارد، آگاه کنید و البته در این زمان از کوره در نروید.

دعوا کردن مانع از سرخوردگی

گاهی دعوا کردن زن و شوهر مانع از سرخوردگی آنها می شود. اگر دوست ندارید درمورد موضوعی که باعث ناراحتی شما شده با شریک زندگی خود صحبت کنید برای خود ارزش قائل شده اید اما بهتر است  بدانید هنگامی که نگرانی های خود را ابراز نکنید به مرور این ناراحتی و نگرانی ها  روی هم تلمبار می شوند و ازجای دیگر بیرون می زنند که ممکن است باعث بی ادبی شود . راه حل این است که آن را به روشی صادقانه، صریح و محترمانه بیان کنید.

آشنا شدن با انگیزه های همسر


دعوا به زن و شوهر کمک می کند تا  شخص با انگیزه های همسرش آشنا شود. گاهی دعواهای زن وشوهری ممکن است بخاطر موضوعی باشد که باعث ناراحتی یکی از آنها شده ولی طرف مقابل از آن بی خبر است. براین اساس بحث و گفتگو به شرطی که بدون تحقیر، انتقاد و دفاع از خود انجام شود می تواند در واقع یک رابطه عاشقانه را حتی تقویت هم کند.

از طریق حل تعارض منافع می توان از انگیزه های شریک زندگی خود مطلع شد. برای بهره مندی از این مزیت ، مهم است که هنگام دعوا بی طرف بمانید. تحقیقات نشان می دهد که اگر یک شخص دیکگر و بی طرف بین زن و شوهر باشد می تواند به آنها در حل مشکل کمک کند وتا در مورد بحثی که داشته اند  بیشتر فکر کنند. در این شرایط زن و شوهر در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست می آورند و راه هایی را برای حل و سازش تعارض پیدا می کنند که روابط شان را تقویت خواهد کرد.

  یکی دیگر از فواید دعوای زن وشوهری این است که باعث می شود تا اعتماد به نفس آنها بیشتر شود. وقتی زن و شوهر بحث سالمی می کنند، این نشان می دهد که می توانند سازش کنند و همه چیز را کنار هم آورند حتی اگر اوضاع متشنج بوده است.


رشد کردن


 یکی دیگر از فواید دعوای زن و شوهری این است که کمک می کند تا آنها رشد کنند. اگرچه بحثی که کوتاه مدت باشد راحت تر است و موضوع بحث را می توان نادیده گرفت، دراین شرایط به تکامل زن و شوهر بزرگی می شود.

مزیت دعوا این است که زوجین باید در طی آن رشد کنند، خواه این کار با عوامل محرک خود یا همسر باشد یا کشف یک آسیب اساسی و یادگیری درمورد نحوه رفع دعوا.

 تکامل در زمان باعث می شودکه هر یک از زوجین به طور سازنده برای ترمیم رابطه خود قدمی بردارند. به عنوان مثال، بگویند: من نمی دانستم چگونه آرام شوم و دیگر صحبت نمی کنم. این باعث می شود شما را نادیده بگیرم. قصد من این نبود و از این بعد، می توانم هر زمان که احساس خستگی کردم کمی تنها باشم تا شما را نادیده نگیرم.

حفظ کردن روابط با دعواکردن

 در واقع دعوای زن و شوهری باعث می شود آنها روابط خود را با یکدیگر حفظ کنند، چون هرچه بیشتر از یک دعوا عقب نشینی شود، روابط آسیب پذیر تر می شود. وقتی از همسر خود ناراحت هستید ، سکوت شما باعث می شود تا همسرتان بداند که مشکلی پیش آمده است و شما معمولی به نظر نمی رسید .

کارشناسان معتقدند سکوت کردن ارزش طلایی ندارد زیرا هنگامی که زوجین گفتگو نکنند و نتوانند نگرانی های خود را بیان کنند، باعث می شود  این نگرانی ها روی یکدیگر تلمبار شده و غیر قابل بحث شوند. به مرور زمان ، شدید می شود و ممکن است رابطه را از بین ببرد. مشاجره به زوجین این فرصت را می دهد که یکیدگر را به عنوان " خود واقعی" ببینند و نشان دهند که هنوز یکدیگر را دوست دارند.

 رهایی از استرس و اضطراب با دعوا کردن

یکی دیگر از فواید دعوای زوجین با هم این است که استرس و اضطراب آنها از بین می رود. سکوت و یا بد دهنی برای دعوا با همسر؛ راه و روش خوبی نیست. احساسات و کلماتی که یکی از زوجین به کار می برد و طرف مقابل را سرکوب می کند تا باعث دعوا نشوند، می توانند تنش بیشتری را در ذهن و زندگی آنها ایجاد کنند که با گذشت زمان اضطراب و افسردگی را به همراه خواهند داشت و برای سطح استرس سالم نیست.

هنگامی که سعی می کنید احساساتتان را درون خود بریزید، هورمون های استرس می توانند سر درد و بی خوابی را تحریک کنند بنابراین دعوای خود را شجاعانه برای از بین بردن تنش های طولانی مدت انجام دهید و خشم تان را تخلیه کنید.
پیشگیری از طلاق

گاهی دعوا اگر منطقی باشد و توهینی در کار نباشد، ممکن است به پیشگیری از طلاق کمک کند. ممکن است زن و شوهری باشند که بدون وقفه از یکدیگر شکایت می کنند ؛ شاید آن ها زیاد هم بحث کنند اما نه به روشی سالم .

 یا شاید از تلاش برای بحث در مورد ریشه مشکلات خود دست برداشته اند و فقط آن را بزرگ می کنند. این در واقع به معنای شکست است؛ تا زمانی که احساسات به اوج خود نرسند از اختلافات دور می شود اما به محض آنکه احساسات شدت یافتند، بی احترامی در دعوا حاکم می شود و به مرور تکرار می شود تا به یک الگو تبدیل شود که نهایت آن بیزاری و تنفر از یکدیگر است ؛ بنابراین طلاق پیش بینی می شود. به طور خلاصه، اختلاف نظر ها باعث ایجاد بی احترامی می شود که به بیزاری تبدیل خواهد شد و طلاق را به همراه دارد.

اما اگر زن و شوهر بتوانند ریشه مشکلات خود را پیدا کنند و به یکدیگر توهین نکنند، و برای حل مشکل خود تلاش کنند ، می توانند از طلاق اجتناب کنند.

افزایش اعتماد به نفس با دعوای زن و شوهری

 یکی دیگر از فواید دعوای زن وشوهری این است که باعث می شود تا اعتماد به نفس آنها بیشتر شود. وقتی زن و شوهر بحث سالمی می کنند، این نشان می دهد که می توانند سازش کنند و همه چیز را کنار هم آورند حتی اگر اوضاع متشنج بوده است. موافقت یا مخالفت می تواند برای هر دو طرف احساس قدرت کند واغلب باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود زیرا هیچ یک از آنها بدون دیگری نمی توانست به نتیجه برسد.

یک بحث سالم می تواند سطح انرژی بین یک زوج را بالا ببرد و  شور و اشتیاق ایجاد کند و اعتماد به نفس طرفین را افزایش دهد؛ بنابراین دائما در مورد یک موضوع بحث نکنید زیرا نشانه اختلاف نظر حل نشده ای است که نیاز به رسیدگی جدی دارد.

 اهمیت دادن به شریک زندگی

 وقتی زن و شوهر با یکدیگر دعوا می کنند ، به این معناست که آنها برای هم اهمیت دارند .چشم بستن به روی مشکلات  و کنار کشیدن برای هر یک زوجین کاری ساده و آسانی است؛ اما اگر  آنها جر و بحث می کنند و می خواهند مشکل بوجود آمده را حل کنند، در واقع آنها  که در رابطه ای سالم و بلند مدت قرار گرفته اند زیرا رابطه با شریک زندگی برایشان مهم است.

 سخن آخر:


در همه زندگی های زناشویی ، بحث و جدل و دعوا به دلایل مختلفی که گفتیم وجود دارد، بهتر است هریک از زوجین با صبر و تحمل سختی ها و همچنین کنترل خشم خود در صدد رفع مشکلات برآیند، تا بتوانند به خوبی و شادی سالهای سال در کنار یکدیگر زندگی کنند و فرزندان صالحی را تحویل جامعه دهند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .