تبیان، دستیار زندگی

یکی از مشکلات روزهای سرد سال

چرا پوستتان خشک می‌شود؟

خشکی پوست یکی از مشکلات پوستی رایج در بین مردم است که در سنین مختلف در نواحی مختلف بدن بروز می‌کند. پوست ما برای نرم و لطیف ماندن به 10 تا 15 درصد آب نیاز دارد و مقدار پایین‌تر روی خاصیت ارتجاعی آن تأثیر منفی می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی پوست
پوست خشک دچار خارش می‌شود و در پی آن خراش‌های سطحی روی پوست ایجاد می‌شود که ممکن است به عفونت منجر شوند. خوشبختانه می‌توان با افزایش رطوبت محیط، تغییر محصولات آرایشی بهداشتی و استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب مشکل خشکی پوست را برطرف کرد. در این مطلب در خصوص عوامل خشکی پوست بیشتر صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

علائم خشکی پوست

پوست خیلی خشک رطوبت زیادی از دست می‌دهد و به طور قابل مشاهده‌ای دهیدراته است. بر اساس گفته آکادمی پوست آمریکا، علائم خشکی پوست شامل موارد زیر می‌شود:
خشکی با چین و چروک عمیق
خارش پوست
پوسته پوسته شدن
خشن بودن در حین لمس کردن پوست
قرمزی پوست
هر قسمتی از بدن می‌تواند دچار خشکی پوست شود اما این مشکل بیشتر در ناحیه دست‌ها، بازوها و پاها دیده می‌شود. با مرطوب کردن پوست می‌توان ظاهر و البته عملکرد آن را بهبود داد چون پوست یک ارگان وسیعی است که نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. باید بدانید که پوست خشک می‌تواند باعث بروز عفونت‌های باکتریایی شده و نتواند به وظیفه حفاظتی خود عمل کند.

اگر مشاهده می‌کنید که پوستتان به طور مکرر دچار خارش می‌شود به این معنی است که دهیدراته شده و آب خود را از دست داده است. بنابراین لازم است که به میزان کافی آب بنوشید و به طور مرتب کرم مرطوب کننده بزنید


عوامل خشکی پوست

گزروزیس یا همان خشکی پوست عارضه‌ای است که در بین میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان وجود دارد. این مشکل به صورت حاد یا مزمن و در واکنش به تغییرات محیطی، مراقبت‌های نامناسب از پوست یا بیماری‌ها خود را نشان می‌دهد. اکثر افراد در زمان‌های مختلف زندگی خود با علائم خشکی پوست دست به گریبان بوده‌اند. این مسئله می‌تواند ناشی از عوامل بیرونی یا درونی باشد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

بیماری‌ها
دیابت، بیماری‌های غدد تیروئید و بیماری‌های کلیوی، درماتیت تماسی (واکنش التهابی پوست در تماس با عوامل شیمیایی) و درماتیت آتوپیک (اگزما) جزو بیماری‌هایی هستند که پوست را به طور افراطی خشک می‌کنند. این بیماری‌ها به شیوه‌های متفاوتی روی درجه رطوبت لایه شاخی پوست و درم (لایه میانی) تأثیر می‌گذارند.
علامت اصلی که نشان می‌دهد پوست خشک شده خارش است. به بیان دیگر، خارش مداوم ناشی از خشکی پوست است. بنابراین مهم است که با کمک نرم‌کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها از سد حفاظتی پوست مراقبت کنید.
آب و هوای بیش از حد سرد یا گرم
زندگی در آب و هوای سردتر به‌ویژه در فصل زمستان که دمای هوای بیرون خشک است همان‌طور که هوای داخل منزل نیز به دلیل وسایل گرمایشی خشک است باعث می‌شود که خون از درم یا همان لایه میانی پوست بیرون کشیده شود. این اتفاق زمانی که هوا بیش از اندازه گرم و خشک است و گرما و باد کولر آب پوست را تبخیر می‌کند نیز اتفاق میافتد. در چنین مواقعی بهتر است که زمان دوش گرفتن را کمتر کنید و پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز کرم مرطوب‌کننده مناسب بزنید.
حمام زیاد و طولانی
اگر عادت دارید که زیاد حمام کنید و حمام‌هایتان نیز طولانی هستند بدانید که این مسئله به خشکی پوست می‌انجامد. محصولات شستشوی پوست حاوی ترکیباتی هستند که چربی‌های طبیعی روی پوست را از بین می‌برند. این مسئله نیز باعث می‌شود که لایه محافظتی پوست به مرور از بین برود. علاوه براین، قرار گرفتن افراطی در معرض ترکیبات شیمیایی آسیب‌رسان باعث تخریب لایه محافظتی پوست می‌شود. در این صورت نیز ترکیبات مخرب خارجی در لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند.

پیری
با گذشت زمان و افزایش سن خشکی پوست نیز بیشتر می‌شود. چون با گذشت زمان تغییراتی در روند کراتین‌سازی و میزان چربی لایه شاخی پوست ایجاد می‌شود. بنابراین افراد مسن بیشتر در معرض خشکی پوست قرار می‌گیرند. هر چه سن بالاتر می‌رود، درم یا همان لایه میانی پوست سبوم کمتری تولید می‌کند. حتماً می‌دانید که سبوم چربی طبیعی پوست است که باعث نرمی و جوانی آن می‌شود. کاهش سبوم نیز باعث خشکی سطح پوست و از بین رفتن لایه حفاظتی در برابر عوامل محرک بیرونی می‌شود.
به طور دقیق اینکه از 40 سالگی، میزان سبوم ترشح شده توسط بدن به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. سپس بعد از 40 سالگی نیز میزان سبوم رفته‌رفته کمتر شده و این مسئله خطر خشکی پوست را بالا می‌برد. بنابراین حفاظت و مراقبت از پوست در سنین بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
مصرف دخانیات
همین سیگار کوچکی که به دست می‌گیرید حاوی ترکیبات شیمیایی سمی است که روند پیری پوست و همچنین خشک شدن آن را افزایش می‌دهد. علاوه براین، سیگاری‌ها پوست خشک‌تری دارند و چین چروک اطراف لبشان بیشتر است. سیگار به طور چشمگیری روند تخریب کلاژن را افزایش داده خاصیت ارتجاعی پوست را پایین می‌آورد. بنابراین روند پیری پوست افزایش پیدا می‌کند.

پوست را مرطوب کنید

همان‌طور که گفته شد خشکی پوست عوامل متعددی دارد. اما کاری که شما باید بکنید محافظت از پوست و مرطوب نگه داشتن آن است. بهترین کار برای مراقبت از پوست خشک این است که دوش‌های کوتاه با آب ولرم بگیرید و سپس مرطوب کننده مناسب بزنید. چون بعد از دوش پوست نفوذپذیری بیشتری دارد و به راحتی کرم‌ها را جذب می‌کند. در نهایت اینکه خارش پوست یک علامت قدیمی است. در نتیجه اگر مشاهده می‌کنید که پوستتان به طور مکرر دچار خارش می‌شود به این معنی است که دهیدراته شده و آب خود را از دست داده است. بنابراین لازم است که به میزان کافی آب بنوشید و به طور مرتب کرم مرطوب کننده بزنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.