تبیان، دستیار زندگی

شهید فخری زاده که بود؟

شهید محسن فخری زاده دانشمند ارشد وزارت دفاع و مدیر سازمان پژوهش های نوین دفاعی در وزارت بود که برای دفاع در حوزه های نظامی و غیر نظامی فعال بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید فخری زاده
چند روزی است که خبر ترور و شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان در اطراف شهر تهران (آبسرد) همه ما ایرانی ها را داغدار کرده است. شهید فخری زاده؛ یکی از مسئولان رسمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که پروژه‌های مختلف و مهمی را مدیریت می‌کرد و قبل از این بارها توسط رژیم صهیونیستی تهدید شده بود.

 شهید فخری ز اده متولد سال 1336 در شهر قم می باشد. او اصالتاً اهل شهر مهاباد از استان اصفهان بود. از فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه موشکی بود و پیش از ورود به برنامه اتمی ایران، به همراه حسن تهرانی مقدم به کره شمالی سفر کرد و در نتیجه برنامه موشک سازی ایران را با همکاری کره شمالی و لیبی پایه‌گذاری کرد.

شهید فخری زاده در دوران دفاع مقدس جزو رزمندگان غرب و جنوب کشور بود و در عملیات رمضان شرکت داشت. او  از همان دوران دفاع مقدس برای کشور ایران خدمت نمود و می توان گفت که یکی از مدیران پرثمر و موفق ایران بوده است.

 او  دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای و از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است. لیسانس خود را از دانشگاه فیزیک با گرایش هسته ای اخذ کرده بود و فوق لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراند و به عنوان مدیر بخش علمی تحقیقاتی مشغول به کار شد.

شهید فخری زاده ،مدرس در فلسفه علم بود که در ادبیات فارسی نیز حاذق بود و حافظ شناسی او بسیار بالا بود و اشعار حافظ را هم می نوشتند.

 نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌کرد از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران» و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرد.


 شهید فخری زاده، در تخصص خود متخصص برجسته ای بود و دکترای او در زمینه آشکار سازی تابش هسته ای و کشف کیهانی بود که می تواند قدرت رکتورهای هسته ای را اندازه گیری و کشف کند و این کاری است که اگر رژیم صهیونیستی اقدامات پنهانی نیز داشته باشد در کشور ما قابل کشف و بررسی است.

نام شهید محسن فخری‌زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)»در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

شهید فخری زاده ، استاد فیزیک دانشگاه امام حسین (ع)بود و از سالهای 1369-1370 شمسی جزء هیئت علمی این در این دانشگاه فعالیت داشته است. فخری‌زاده یک «مرکز مطالعات بیولوژیکی» ابتکاری را به عنوان جانشین مرکز تحقیقات فیزیک  رهبری کرد.

 شهید فخری زاده در سالهای 87 تا 90  مؤسسه‌ای به نام سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی (معروف به سپند)، که به دانشگاه صنعتی مالک اشتر وابسته بود،  را اداره می کرد.در سال 1390هم سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی تاسیس شد.
نخستین بار سال ۱۳۸۳ در یکی از قطعنامه های سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ایران نام او به عنوان فردی مطرح شد که «در فعالیت های هسته ای یا موشک های بالیستیک دست داشته است». رسانه های داخلی از او به عنوان «دانشمند شاغل در وزارت دفاع و مدیر پیشین مرکز تحقیقات فیزیک» یا «استاد دانشگاه» نام برده اند.
سال ۱۳۹۰ هم آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت که محسن فخری زاده مقام اجرایی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک های جنگی فعال بوده است.

محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحات اتمی کار می‌کرده است.

بنیامین نتانیاهو در جریان تشریح عملیات سرقت اسناد اتمی ایران توسط موساد، از فخری‌زاده به عنوان «مغز متفکر برنامهٔ هسته‌ای ایران» نام برده بود.

 شهید فخری زاده در رسانه های غربی:


 فخری زاده در رسانه های غربی لقب پدر برنامه هسته ای را دارد. در یکی از این گزارش‌ها نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌کرد از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران» و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرد و مدعی شد: سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای است که مسؤولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران قرار دارد و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید.

اما به گفته محمد البرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، "مشکل اینجا بود که هیچ‌کس نمی‌دانست که آیا این اسناد واقعی هستند؟"

موضوع اسناد لپ تاپ که ادعا می‌شد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بوده‌است و در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ منتشر شد برای سال‌ها حل نشده باقی مانده تا آنکه در سال ۲۰۱۴ وزیر خارجه وقت آلمان گفت که این اسناد از سوی سازمان مجاهدین خلق به دستگاه اطلاعاتی آلمان داده شده بود. یک مقام سابق سازمان انرژی اتمی نیز گفت که این اسناد احتمالاً از کشور دیگری نشات می‌گرفت. این سازمان شماره پاسپورت و شماره تلفن منزل فخری‌زاده را نیز منتشر کرد.
شهید فخری زاده
 اما در یک کتاب ، اشاره می کنند که منبع واقعی این اسناد جعلی، موساد بوده‌است. این سازمان تلاش داشت با انتشار این اسناد از سوی سازمان مجاهدین خلق نقش خود را در این موضوع مخفی کند. بنا به گفته رسانه‌های غربی در آن سال، فخری‌زاده مدیریت طرحی با عنوان «پروژه ۱۱۱» به منظور تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان انفجار در ارتفاع ۲ هزار فوتی و تخریب یک منطقه وسیع را برعهده داشته‌است.

ساندی تایمز ادعا می کرد که ایران در حال تلاش برای دستیابی به کلاهک هسته ای است و این ادعا در حالی است که نهادهایی، مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده بودند.

 در سال 87 هم روزنامه واشنگتن پست در گزرارشی درباره محسن فخری زاده نوشته بود: طبق گزارش «واشنگتن‌پست»، یک مهندس فیزیک به نام محسن فخری‌زاده، سرپرستی برنامه‌های محرمانه اتمی را به عهده دارد.این روزنامه در ادامه نوشته بود: محسن فخری‌زاده در مقام استاد، هر هفته در دانشگاه امام حسین تهران، درباره فیزیک برای دانشجویان سخنرانی می‌کند. اما همین دانشمند به مدت ۱۰ سال است که سرپرستی برنامه‌های محرمانه کسب تکنولوژی‌های بسیار حساس هسته‌ای را برای حکومت عهده‌دار بوده است.

طبق گزارش این  روزنامه ، محسن فخری‌زاده پس از سرنگونی شاه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او سرپرست سابق مرکز تحقیقات فیزیک ایران بوده است. این مرکز به گفته مقامات سازمان ملل، نقش عمده‌ای در طرح‌های مربوط به کسب قطعات مورد استفاده در تأسیسات غنی کردن اورانیوم داشته است. نام فخری‌زاده در فهرستی ۸ نفره است که سال گذشته سازمان ملل برای مسافرت و نقل و انتقالات مالی آن‌ها محدودیت اعمال کرده است.

در سال ۲۰۱۰، روزنامه گاردین گزارش داد که گمان می‌رود فخری‌زاده مسئول اصلی برنامه هسته‌ای ایران است. در سال ۲۰۱۲، روزنامه وال استریت ژورنال او را «معلم بمب اتمی تهران» خواند.در سال ۲۰۱۴، نیویورک تایمز او را نزدیکترین چیز ممکن به یک «اوپنهایمر ایرانی» نامید.

شهریور سال ۹۱، روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقامات آمریکا ، اسرائیل و سازمان ملل گزارش داد که محسن فخری زاده پس از چند سال غیبت بطور فعال به عرصه فعالیت های هسته ای بازگشته است. به نوشته وال استریت جورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان بر این باور بود که فخری زاده مرکز تحقیقاتی جدیدی در یکی از محله های شمالی تهران باز کرده و این مرکز به تحقیقاتی در باره تولید سلاح های هسته ای مشغول است.
وال استریت جورنال همچنین با اشاره به ناکامی چند باره بازرسان آژانس برای گفتگو با فخری زاده از قول اولی هاینونن یکی از بازرسان سابق آژانس نوشت که در سال ۲۰۰۸ در سفری به تهران او چند بار خواستار دیدار با محسن فخری زاده شد ولی هربار با بی اعتنایی مقامات ایرانی روبرو شد.

فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام او با ادعای دخالت او در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته‌است.

کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگار واشنگتن پست گفته‌اند آن‌ها چندین بار از محسن فخری‌زاده برای صرف چای و صحبت درباره برنامه اتمی دعوت به عمل آورده‌اند، اما طی ۲ سال گذشته همه این دعوت‌ها رد شده است.

نام محسن فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است.

آمریکایی‌ها، او را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثری داشته‌است.

 شهید فخری زاده و مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در پاندمی کووید ۱۹ به یاری نظام سلامت کشور شتافتند و اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا را تولید کردند که از نظر کیفی و فناوری در سطح استانداردهای روز دنیا قرار دارد .تلاش این شهید و همکارانش بی نتیجه نماند و این پروژه هم‌اکنون به مرحله آزمایشات انسانی رسیده است.


تولید واکسن کرونا:


 این دانشمند هسته ای ، علاوه بر تخصص دفاعی و هسته‌ای، در ساخت کیت تشخیص و پیشبرد واکسن ایرانی کرونا هم نقش مهمی داشت. او در حوزه لیزر، پژوهشگاه آکوستیک نیز فعالیت داشت و در ساخت کیت های تشخیصی کرونا  و تولید واکسن کرونا نیز مشغول فعالیت بودند.

شهید فخری زاده و مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در پاندمی کووید ۱۹ به یاری نظام سلامت کشور شتافتند و اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا را تولید کردند که از نظر کیفی و فناوری در سطح استانداردهای روز دنیا قرار دارد .تلاش این شهید و همکارانش بی نتیجه نماند و این پروژه هم‌اکنون به مرحله آزمایشات انسانی رسیده است.

نحوه شهادت دکتر فخری زاده


دکتر فخری زاده مدیری قوی و موثر در کشور بود و دشمن برای ایجاد رعب روی ترور او متمرکز شده بود. برنامه ترور شهید فخری زاده به دهه 80 برمی گردد، اما تلاش های دشمنان ایران ناموفق بوده است.

دو ماه پیش از ترور در روز جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹، شورای ملی مقاومت ایران، وابسته به سازمان مجاهدین خلق، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن از فعالیت دو سایت هسته‌ای ایران در شرق تهران و شهر آباده فارس برای «تولید سلاح اتمی» خبر می دهد .

یکی از اعضای شورای ملی مقاومت، تصاویر ماهواره‌ای را نشان می دهد و می گوید که ساخت تأسیسات سرخه حصار در شرق تهران از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و بخشی از فعالیت‌های سازمان «پژوهش‌های نوین دفاعی» از سال ۲۰۱۷ به آن منتقل شده‌است و همچنین مرکز سرخه حصار تهران در اختیار «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» موسوم به «سپند» است و محسن فخری‌زاده مهابادی مسئولیت این سازمان را به عهده دارد.

همچنین به سایت دیگری به نام مریوان در نزدیکی شهر آباده در استان فارس اشاره می کند  که به گفته او در سال گذشته میلادی به دلیل نگرانی از تأیید آثار آزمایش‌های مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای تخریب شده‌است. براساس این گزارش این سایت و منطقه اطراف آن در اختیار سپاه پاسداران است. سازمان مجاهدین خلق پیشتر در مهر سال ۱۳۹۳ در خصوص «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» گفته بود، سپند «وابسته به وزارت دفاع است و بر کلیه بخش‌های طراحی و عملیاتی کردن وجوه نظامی اتمی حکومت ایران نظارت دارد.

فخری‌زاده سال‌ها توسط موساد زیر نظر بوده و یکی از اهداف اسرائیل برای ترور بود. رسانه های آنها گزارش دادند که ترور شهید فخری زاده از سال 84 تا 87 در دستور کار سازمان موساد بود، ولی مقام‌های اسرائیلی با این استدلال که زنده‌ماندن او به تعقیب دقیق‌تر برنامه اتمی ایران کمک می‌کند، از ترور منصرف شدند.

 ترور شهید فخری زاده از سال 84 تا 87 در دستور کار سازمان موساد بود، ولی مقام‌های اسرائیلی با این استدلال که زنده‌ماندن او به تعقیب دقیق‌تر برنامه اتمی ایران کمک می‌کند، از ترور منصرف شدند.


 سرانجام محسن فخری زاده  در عصرجمعه  ۷ آذر ۱۳۹۹ در شهر آبسرد، شهرستان دماوند ترور شد. در جریان این ترور در میدان خلیج فارس شهر آبسرد، ابتدا یک خودروی نیسان کنار خودروی فخری‌زاده منفجر می شود . بعد از انفجار تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب دیده شده و بر اثر انفجار آسیب به دکل برقی مجاور نیسان برق شهر آبسرد نیز قطع می‌شود.

با وقوع انفجار، تروریست‌هایی که کمین کرده‌ بودند از نقاط نامشخصی شروع به تیراندازی به سمت خودروی این دانشمند هسته‌ای می‌کنند. یکی از محافظان هم  برای حفاظت از شهید محسن فخری‌زاده، خودرو را در مسیر رگبار قرار می‌دهد که همان لحظه او به شهادت می رسد. با این حال این اقدام مانع از اصابت گلوله به شهید فخری‌زاده نشد و دچار جراحات جدی شد. بلافاصله بعد از پایان درگیری، شهید فخری‌زاده را به داخل درمانگاه شهر آبسرد منتقل می‌کنند و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه با بالگرد به بیمارستان انتقال می دهند، اما تلاش ها برای احیای او بی نتیجه می ماند و این دانشمند هسته ای به فیض شهادت می رسد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .