تبیان، دستیار زندگی

معرفی کتاب تو زودتر بکش یک محقق اسرائیلی

تاریخ مخفی ترورهای هدفمند اسراییل کتابی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته شده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب تو زودتر بکش یک محقق اسرائیلی
 این کتاب تاریخچه ترورهای مخفی موساد است. نویسنده کتاب می‌گوید که از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور غربی مردم را ترور کرده‌است. کتاب نمونه‌هایی از ترور مقامات انگلیسی و سوری، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران را به تصویر می‌کشد.

برای نوشتن کتاب، برگمن حدود یک هزار مصاحبه با چهره‌های سیاسی و مأموران مخفی انجام داده و از هزاران سند نیز استفاده کرده‌است.

این کتاب آخرین اثر تحقیقی برگمن است. کتاب، روایتی "اسرائیلی" از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد.

برگمن، برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه ها، هزاران سند (که برخی از آنها، محرمانه بوده و به صورت غیر قانونی در اختیار او قرار گرفته) و تعداد بی شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است.

اما اهمیت بیشتر این کتاب، به صدها مصاحبه اختصاصی نویسنده با کسانی برمی گردد که خود به صورت مستقیم در این سازمان‍‌‌‌‌‎ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آنها نیز در بالاترین سطح بوده و همین، اطلاعات آنها را به معنای دقیق کلمه "دست اول" کرده است.