تبیان، دستیار زندگی

چرا مردم باید از فتوای مراجع و فقها پیروی کنند؟

در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) اجرای احکام اسلامی به دست فقهای عادل سپرده شده است و اطاعت و پیروی مردم از فقهای عادل لازم الاجرا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احکام اسلامی
بعد از رحلت پیامبر خدا(ص)، وظیفه هدایت مردم به عهده امامان قرار گرفت، آخرین امام حضرت مهدی (عج) آخرین امام مسلمان به فرمان الهی از نظرها پنهان شد تا در موقعیتی مناسب که جامعه شایستگی درک حضور ایشان را داشته باشند ظهور کنند.

به همین دلیل لازم بود در زمان غیبت امام زمان (عج) و در زمانی که مردم مشکلات فقهی داشتند از طریق فقیه جامع الشرایط از احکام الهی باخبر شده و از آن اطاعت کنند.

اسلام اجرای احکام را به دست فقها و مراجع سپرد تا در تمام حوادث طبق قانوان خدا حکم کرده و پیروی از آنها نیز همانند اطاعت از امامان معصوم و رسول خدا واجب است.

همان‌طور که بر همه‌ی مسلمانان واجب است تا عبادت، تجارت، ازدواج و سایر امور زندگی را بر اساس احکام الهی تنظیم نمایند، واجب است که حکومت  نیز یک حکومت اسلامی باشد،چرا که تا حکومت اسلامی نباشد، اجرای احکام الهی ممکن نیست.
بیشتر بخوانید:
مرجعیت و رهبری
لذا همان‌طور که در سایر احکام انسان یا باید خودش مجتهد باشد و یا از یک مجتهد تقلید نموده و از او پیروی کند، در حکومت نیز همین‌طور است.

احکام اسلامی

سوالات درس پنجم پیام های آسمانی پایه نهم


- بعد از رحلت رسول خدا وظیفه هدایت و رهبری مردم بر عهده ی ... قرار گرفت.

تبعیت از عالمان دین، گواه آن است که اگر امام زمان(عج) هم ظهور کند، از او پیروی خواهند کرد. کسی که پیش از ظهور، نسبت به عالمان دین تبعیت ندارد و ولایت فقیه را نمی پذیرد و نسبت به فتوای فقها تمکین ندارد، چه بسا در مقابل امام زمان(عج) هم بایستد.


امامان

- در زمان غیبت امام زمان مراجعه به .... ضرورت بیشتری می یابد.
عالمان دینی

- امامان معصوم برای هدایت و رهبری مردم با دو مشکل بزرگ مواجه بودندآنها را بنویسید.
از یک طرف، حاکمان ظالم به شدت امامان را تحت فشار قرار میدادند و فرصت هر اقدامی را از آنان می گرفتند وازسوی دیگر، مردم به دلیل ترس از حاکمان و دل بستن به دنیای زودگذر، وظایف خود را در حمایت و پیروی از امامان انجام نمی دادند.

-  آیا مردم  میتوانند برای حل مشکل شان نزد هر حاکم یا پادشاهی بروند؟ پاسخ امام صادق را بنویسید.
خیر، کسی که به این گونه حاکمان (حاکمان ظالم و بی دین) مراجعه کند و با حکم آنان چیزی به دست آورد، در حقیقت به طاغوت مراجعه کرده و خداوند در قرآن کریم 2مردم را از مراجعه به طاغوت نهی کرده است.

- مردم برای حل مشکل شان در زمان غیبت باید به چه کسی مراجعه کنند؟ پاسخ امام صادق را بنویسید.
امام فرمود: باید به سراغ کسانی بروند که سخنان ما (اهل بیت) را برایشان بازگو میکنند؛ کسانی که برحلال و حرام ما آگاهاند و احکام ما را می شناسند.

من این افراد را بر شما حاکم قرار داده ام؛ بنابراین،مردم نیز باید به حکم آنان راضی شوند. پس هر کس که حکم آنان را (که حکم ماست) قبول نکند، بدون شک حکم خدا را خوار شمرده است و کسی که ما را رد کند، خداوند را رد کرده است.

- با توجه به اینکه بیش از هزار سال است که امام زمان(عجل اللّه) در غیبت به سر می برند، آیا میتوانیم بگوییم که انسانها در تمام این مدت هیچ نیازی به هدایت و رهبری نداشته اند؟ تکلیف مردم در این زمان، که دوران غیبت نامیده می شود، چیست؟
خیر انسانها هیچ گاه از هدایت بی نیاز نیستند و به فرمودهامام صادق باید به سراغ کسانی بروند که سخنان اهل بیت را بازگو می کنند و برحلال و حرام آنها آگاهاند و احکام آنها را می شناسند

- امام صادق درباره هدایت گران واقعی مردم چه میفرماید؟
مردمی که می بینند عالمانشان آشکارا گناه می کنند و در جمع آوری دنیا و اموال حرام حریص اند، ولی باز هم ازاینگونه عالمان پیروی می کنند، مانند برخی یهودیانی هستند که خداوند در قرآن آنان را به دلیل پیروی از عالمان بدکارشان سرزنش میکند.

برمردم واجب است از فقیهان پرهیزکار، که از دین خود محافظت و برخلاف هوای نفس خود رفتار می کنند و مطیع دستور خداوند هستند، پیروی کنند.

- اسلام شناسان و فقیهان واقعی چه کسانی اند؟
کسانی اند که در سخنان و راهنمایی هایشان، پیرو سخنان معصومان هستند و در هر مسئله ای نظر پیامبر اکرم و امامان را برای مردم بازگو می کنند.

- چراحاکم مردم مسلمان، باید اسلام شناس باشد؟
تاجامعه را در مسیر اجرای دستورات دین هدایت نماید

- ولی فقیه کیست؟
اسلام شناسی است دانا، شجاع، مدیر و مدبر که در هر زمان با در نظر گرفتن مصلحت جامعه اسلامی، ازتمام توان و امکانات برای پاسداری از دین و اجرای احکام الهی در جامعه استفاده می کند و نمی گذارد دشمنان اسلام با به خطر انداختن کشور اسلامی مانع اجرای دستورهای خدا شوند.

- چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد؟
ولی فقیه در کنار پاسخگویی به مسائل دینی، کار رهبری جامعه را نیز بر عهده می گیرد.

- بخشی از ویژگی های امام خمینی رحمةاللّه علیه را بنویسید.
او که عابدی شب زنده دار و سیاستمداری آگاه بود، مانند عادی ترین مردم زندگی می کرد. در تمام سالهای رهبری اش در خانه ای اجاره ای زندگی کرد. هرگز به کسی ظلم نکرد و در برابر هیچ ستمگری سکوت نکرد. او که دشمنان اسلام از شنیدن نامش به وحشت می افتادند، اگر صدای گریه کودکیرا می شنید، بسیار ناراحت میشد.

برای عمل به اسلام از هیچ کس نمی ترسید. همان گونه که محکم واستوار می گفت، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، وقتی نام امام حسین و یارانش را می شنید،اشک از چشم هایش جاری می شد.به پرسش های دینی مردم پاسخ می داد. در جمع آنان حاضر می شدو برایشان صحبت می کرد. در برابر مردم محروم می گفت: «به من خدمتگزار بگویید بهتر است از اینکه مرا امام خود بنامید»

- پس از رحلت امام خمینی، مسئولیت مهم و سنگین رهبری جامعه اسلامی به عهدهٔ چه کسی قرار گرفت؟
بر عهده یکی از نزدیکترین یاران او؛ یعنی آیت اللّه خامنه ای قرار گرفت.

- چه چیز باعث شد مجلس خبرگان رهبری، آیتاللّه خامنه ای را شایسته ٔ ترین فرد برای رهبری جامعه اسلامی معرفی کند؟
دوراندیشی، شجاعت، پرهیزکاری و وفاداری ایشان به امام و انقلاب اسلامی.

- چه چیزی باعث شد تا امام مهدی به دستور خداوند از نظرها غائب شود؟
حاکمان ظالم به شدت امامان را تحت فشار قرار میدادند و فرصت هر اقدامی را از آنان میگرفتند واز سوی دیگر، مردم به دلیل ترس از حاکمان و دل بستن به دنیای زودگذر، وظایف خود را در حمایت و پیروی از امامان انجام نمیدادنداوضاع روز به روز برای امامان سختتر میشد. حاکمان ظالم امامان را یکی پس از دیگری به شهادت میرساندند.- توضیح دهید چرا مردم باید از فتوای فقها پیروی کنند؟
زیرا فقیهان، نایب وجانشین امام زمان به شمار می روند و همانگونه که مردم در زمان امامان معصوم موظف بودند از آنان اطاعت کنند، در عصر غیبت نیز باید از جانشینان امام زمان ؛ یعنی فقیهان پیروی کنند

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .