تبیان، دستیار زندگی

آگورافوبیا و کووید 19

آیا کرونا باعث اختلال «بازار هراسی» می‌شود؟

آگورافوبیا یا اختلال «بازار هراسی» که گاهی «برزن هراسی» و یا «ترس از شلوغی» هم نامیده می‌شود، نوعی اختلال اضطراب است که در آن فرد نمی‌تواند فضای امن خانه را ترک کرده و در فضای بیرون در میان جمعیت قرار بگیرد. چون این کار باعث اضطراب در وی می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازارهراسی
افرادی که از آگورافوبیا رنج می‌برند از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ و باز مانند مراکز خرید، سینما، فرودگاه و غیره هراس دارند چون به دلیل عدم امکان خروج سریع و آسان از این اماکن دچار ترس و وحشت می‌شوند. متأسفانه این روزها به دلیل شیوع کووید 19 به نظر می‌رسد این اختلال در بین برخی افراد به وجود آمده و یا تشدید شده است. در ادامه در خصوص تأثیر کووید 19 برای ابتلا و یا تشدید این اختلال بیشتر صحبت می‌کنیم.

کووید 19 چگونه می‌تواند باعث تشدید آگورافوبیا شود؟

از زمانی که همه‌گیری کروناویروس در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده همه چیز با تغییرات اساسی مواجه شده است. به طور کلی، مردم برای پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس حتی به قیمت از دست دادن شغل و منبع درآمد خود به اجبار زمان بیشتری را در منازل خود و در قرنطینه خانگی سپری می‌کنند. حتی از ترس سلامت و امنیت فردی نمی‌توانند تصور کنند که فردی ماسک نزده باشد. اگرچه نمی‌توان پیامدهای چنین قرنطینه و انزوایی را بر سلامت روانی همه پیش‌بینی کرد اما آنچه مسلم است این ترس از بقیه، پیامدهای غیرقابل انکاری روی افرادی که از اضطراب، آگورافوبیا (بازارهراسی) و یا افرادی که از تعامل با دیگران رنج می‌برند گذاشته است.

بهترین کار گردش در اماکن خلوت، بخصوص در طبیعت و در معرض آفتاب و با فعالیت‌های بدنی است. این کار باعث ترشح هورمون‌های اندورفین و دوپامین می‌شود که حس و حال خوبی به شما می‌دهند

جنی ییپ Jenny Yip روانشناس بالینی و استادیار روان‌پزشکی دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی لس‌آنجلس تأکید می‌کند که مسلماً انزوای ناشی از کووید 19 باعث تشدید میزان استرس افرادی که از اختلال آگورافوبیا، اضطراب جدایی یا اضطراب اجتماعی رنج می‌برند می‌شود.
آگورافوبیا یک اختلال اضطرابی است که در آن فرد از هر مکان یا موقعیتی که نمی‌تواند به سرعت از آن خارج شود هراس داشته و اجتناب می‌کند. به گفته روانشناسان برخی افراد با ترک منزل خود اضطراب فزاینده‌ای را احساس کنند. برخی دیگر نیز با ماندن در خانه به دلیل نداشتن تفریح دچار اضطراب می‌شوند که این مسئله می‌تواند باعث بروز افکار منفی در آن‌ها شود. در هر صورت، در شرایط کنونی این افراد دوران دشواری را پشت سر می‌گذارند.

عوارض و نتایج قرنطینه

این روزها نیز با شیوع کروناویروس تعداد افرادی که با ترک کردن منزل دچار اضطراب می‌شوند روبه افزایش هست. به عقیده متخصصان هر چه این پاندمی بیشتر طول بکشد تأثیر بیشتری روی افرادی که از ترک منزل هراس دارند خواهد گذاشت. در ماه‌های گذشته، همواره صحبت از این بوده است که رفتن به اماکن عمومی مانند سوپرمارکت‌ها و غیره نیز احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و این مسئله باعث افزایش احساس خطر و ناامنی در افراد مختلف می‌شود. در همین راستا نیز خیلی از افراد زندگی محدودتر، به دور از روابط اجتماعی و قرنطینه خانگی را انتخاب کرده‌اند. حتی خیلی از افراد برای نخستین بار دورکاری را تجربه کردند که همین مسئله این فکر را به ذهن می‌رساند که بازگشت به زندگی عادی و ادامه زندگی اجتماعی مستلزم تلاش بیشتری خواهد بود.

توانمندی معاشرت در دوران کرونا کم رنگ شده است

به عقیده برخی متخصصان و روانشناسان عادت به بیرون رفتن و معاشرت باید حفظ شود. باید این توانمندی معاشرت را تمرین کرد و به کار گرفت. چون با وسواس در رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از برقراری ارتباط با ماسک و خستگی و فرسودگی روحی می‌تواند توانمندی و قدرت برقراری روابط اجتماعی ما را از بین ببرد.

درمان آگورافوبیا در دوره همه‌گیری بیماری

به گفته جنی ییپ، روانشناس، درمان هر نوع اختلال اضطراب شامل انجام کاری است که با عنوان «درمان به‌واسطه در معرض قرار گرفتن» نامیده می‌شود. این نوع از درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر قرار گرفتن مکرر در شرایط هراس‌انگیز و استرس‌زا می‌باشد. دوری کردن و پرهیز از ترس‌ها صرفاً باعث افزایش هراس خواهد شد. به طور دقیق‌تر اینکه باید با ترس‌های خود روبه رو شوید تا بر آن‌ها غلبه کنید. چون مواجهه با هر آنچه باعث اختلال و پریشانی خاطر می‌شود شرایطی را مهیا می‌سازد که مغز متوجه جنبه نامتناسب و غیرمنطقی ترس‌ها شود. در واقع مواجهه و رو در رو شدن و غلبه بر ترس‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس شود.
حال سؤال پیش می‌آید آیا چنین رفتاری در زمان همه‌گیری نیز امکان‌پذیر است؟ آیا نباید از بیرون رفتن و تماس و معاشرت با دیگران پرهیز کرد؟ واقعیت این است که با وجود همه‌گیری بیماری و پرهیز از معاشرت غیرضروری اما باید گفت که زندگی ادامه دارد و باید زندگی کرد. مضطرب بودن و تحمل استرس زیاد یکی از شواهدی است که نشان می‌دهد پاندمی کووید 19 سلامت روانی را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین کار درست این است که شرایط پرخطر و کم‌خطر را بشناسید و با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن و شستشوی منظم دست‌ها و پرهیز از لمس چشم، بینی و دهان رفتارها و تعامل‌های اجتماعی را نیز ادامه داد.

چه باید کرد: گام‌های کوچک در جهت آزادی از ترس

اگر تصور می‌کنید که بخصوص در این روزهای پاندمی از بیرون رفتن هراس دارید برنامه‌ریزی کنید و مرحله‌به‌مرحله پیش بروید. نیازی نیست که به یک گشت‌وگذار طولانی‌مدت یا به یک فروشگاه بزرگ و بی در و پیکر بروید. بخصوص اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که از نظر شیوع بیماری در وضعیت نامناسبی قرار دارد و آمار مبتلایان در حال افزایش است. به عقیده برخی روانشناسان بهتر است که در طول هفته به طور مرتب چند مرتبه بیرون بروید. بهترین کار گردش در اماکن خلوت، بخصوص در طبیعت و در معرض آفتاب و با فعالیت‌های بدنی است. این کار باعث ترشح هورمون‌های اندورفین و دوپامین می‌شود که حس و حال خوبی به شما می‌دهند.

چه زمانی باید از متخصص کمک بگیرید؟

این روزها همه‌گیری ویروس کرونا تمام قواعد زندگی را بر هم زده است. همه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که ممکن است تمام نگرانی‌ها و ترس‌هایمان به نظر طبیعی و معقول به نظر برسد. به همین دلیل ممکن است تصور کنید که زمان مناسبی برای کمک گرفتن از متخصصین و مراجعه به آن‌ها نیست چون اولاً مراجعه به بیرون از منزل خطرناک است و ثانیاً همه مردم از بیرون رفتن در هراس هستند. اما لازم است که میزان ترس و نگرانی خود را بشناسید و تأثیر آن روی زندگی روزمره خود را بسنجید.
به عقیده متخصصان اگر در شرایط زیر هستید نیاز به کمک دارید:
زمانی که از منزل خارج می‌شوید می‌خواهید هر چه سریع‌تر به محل امن منزل خود بازگردید.
نگرانی و اضطراب بر شما غلبه کرده و مانع از آن می‌شود که بتوانید حتی با اعضای خانواده‌تان ارتباط عادی برقرار کنید.
بی‌وقفه در حال دنبال کردن اخبار و چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی هستید تا در جریان تمام اخبار بد منتشرشده قرار بگیرید.
اگر دچار حالات اشاره شده باشید زمان آن است که از یک متخصص کمک بگیرید. خوشبختانه این روزها سایت‌هایی معرفی شده است که پزشکان متخصص توسط آن به سؤالات شما پاسخ می‌دهند و راهنمایی می‌کنند. همچنین می‌توانید از طریق تلفن با پزشک خود مشورت کنید. در هر حال علائم ذکرشده نشان می‌دهد که شما نیاز به مشاوره از یک متخصص دارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.