تبیان، دستیار زندگی

شهید محسن فخری زاده که بود؟

محسن فخری زاده مهابادی یکی از دانشمندان ارشد صنعت دفاعی کشور و از چهره‌های تاثیرگذار دانش موشکی ایران بود؛ او از دانشمندان رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور به شمار می‌رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محسن فخری زاده
محسن فخری زاده ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت، وی به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی، در لیست قدرتمندترین افراد جهان قرار داشت.

محسن فخری زاده در سال ۱۳۳۶ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. وی یکی از موثرین‌ترین افراد در صنعت هسته‌ای و دفاعی کشور محسوب می‌شد که دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی ایران، به ویژه موساد و سیا طی سال‌های گذشته بارها طرح ترور وی را به مرحله اجرا گذاشته اما با شکست مواجه شدند.

دانشمند ارشد صنعت دفاعی

فخری زاده یکی از دانشمندان ارشد صنعت دفاعی کشور بود که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، تمام توان و تلاش خود را در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی به کار گرفت.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی، در آخرین لیست قدرتمندترین افراد جهان، نام ۵۰۰ نفر را منتشر کرد که اسم دکتر محسن فخری زاده جزو یکی از ۵ نفر ایرانی این لیست مشاهده می‌شد.

محسن فخری زاده یکی از متفکرین و دانشمندان بزرگ تکرار نشدنی ایران اسلامی است که بنا به خدمات بی‌دریغ و تخصص‌گرایانه در صنعت دفاعی کشور، تهدیدی برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد، و از ۲۴ مارس سال ۲۰۰۷ در لیست افراد تحریم شده از سوی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت تا شاید سدی در برابر خدمات ارزنده وی ایجاد شود، اما فخری زاده در تنگناها و در اوج تحریم‌ها و فشارهای خارجی؛ تنها به افزایش توان و استقلال کشور می‌اندیشید و در این راستا از جان و دل فعالیت‌های شبانه روزی خود را ادامه می‌داد.

تهدید آشکار رژیم صهیونیستی

نخست وزیر سابق رژیم جعلی اسراییل (ایهود ایلمرت) در سال ۲۰۱۸، طی مصاحبه‌ای درباره دانشمندان ایرانی و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، خطاب به خبرنگار برنامه گفت: من محسن فخری زاده را می‌شناسم. آنقدر که حتی فکرش را هم نمی‌کند. اما او من و اسراییلی‌ها را نمی‌شناسد. شک نکنید که فخری زاده به زودی از بین می‌رود و هیچ مصونیتی ندارد!

در کنار این سخنان معنادار ایلمرت، بنیامین نتانیاهو نیز در یک شوی تبلیغاتی که در سال ۲۰۱۹ اجرا شد؛ با به نمایش درآوردن تصویر دکتر محسن فخری زاده، آشکارا اعلام کرد که وی یکی از مهره‌های اصلی صنعت دفاعی ایران است و باید از بین برود. نتانیاهو در آخرین دقایق این شو، تاکید کرد که نام فخری زاده را به یاد داشته باشید تا سرنوشت وی را ببینید!

در نهایت، عصر روز ۷ آذر سال جاری، عوامل معاند با سد مسیر این دانشمند والاقدر در جاده آبسرد، با محافظین وی درگیر و پس از دقایقی وی را به رگبار بستند. پیکر نیمه جان فخری زاده سریعا به بیمارستان منتقل شد اما به علت بالا بودن سطح جراحات، تلاش تیم پزشکی به ثمر ماند و وی به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل آمد.

محسن فخری زاده

واکنش‌ها به ترور دکتر فخری زاده

آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها از محسن فخری زاده بعنوان صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران نام می‌بردند و همواره در تعیین مواضع ایرانی‌ و بخصوص در مذاکرات هسته ایی، نقش وی را نقشی مؤثر می‌دانستند.

محسن فخری زاده مهابادی در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ به دست کوردلان و بدخواهان جمهور اسلامی ترور شد.از نخستین دقایق انتشار خبر ترور این دانشمند بزرگ، سیاستمداران و سردمداران علمی سراسر جهان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

رییس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و پشتیبانی و بسیاری دیگر از مسئولین کشور با محکوم کردن این اقدام تروریستی عاملان غربی از مجامع بین‌المللی خواستند تا با ورود به این پرونده با تروریست‌های جهانی مقابله و اِعمال قانون کنند.

در این راستا، سخنگوی اتحادیه اروپا یک روز پس از ترور دانشمند برحسته کشورمان بیانیه این اتحادیه را منتشر کرد که در بخشی ار آن چنین آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می کند.

در ادامه، نماینده عالی اتحادیه اروپا به اعضای خانواده افرادی که در این اقدام جان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می گوید و برای کسانی که احتمالا در این حادثه مجروح شده اند، آرزوی سلامتی کامل دارد.

پس از ترور ناجوانمردانه محسن فخری زاده، بسیاری از تحلیلگران سیاسی و رسانه‌های مختلف بین‌المللی با گمانه‌زنی هایی متفاوت احتمال حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به عاملان این ترور را دور از ذهن ندانسته و هشدارهای لسیاری دادند.در این میان اتحادیه اروپا طرفین را به خویشتن‌داری فراخواند و اظهار کرد: در چنین شرایطی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که تمام طرف ها خونسردی خود را حفظ کنند و از هر گونه درگیری که به نفع هیچ کس نخواهد بود، پرهیز کنند.

به هر حال یک بار دیگر پروژه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران رقم خورد و یکی دیگر از برجسته‌ترین متفکران میهن اسلامی را از دست دادیم، امید می‌رود با اتخاذ موضع قاطعانه از سوی مسئولین دیگر شاهد تگرار چنین رفتار خصمانه‌ای نباشیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .