تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانیم از خواص میوه به بهره مند شویم؟

به یا همان سیب طلایی ،میوه ای است دارای خواص بسیار فراوانی است و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
میوه به

به ، خاصیت زیادی برای سلامتی دارد.از این میوه ی پر خاصیت می توانید به روش های مختلفی استفاده کنید. برخی مربا، کمپوت و مارمالاد آن را درست می کنند، برخی با آن غذای خوشمزه درست می کنند ، برخی آن را خشک می کنند و عده ای با درست کردن دمنوش از فواید آن بهره مند می شوند.

درخت به درختی است از تیره گل سرخیان، جزو دسته سیب‌ها که پشت برگ‌هایش کرک‌دار است. این میوه ی خوشمزه سرشار از ویتامین آ و ب،ث، و املاح آهکی و تانن است. همچنین میوه به دارای پروتید، گلوسید، لیپید و آب است.

ویتامین (ث) موجود در این میوه باعث می شود ایمنی بدن را زیاد  می کند و بسیاری از بیماری های التهابی را درمان می کند.

به، یک میوه کم کالری و  سرشار از فیبر غذایی می باشد و چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کم دارد  که این ویژگی ها باعث می شود یک گزینه ای مناسب برای کاهش وزن باشد.

آب این میوه برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است و به درمان آن کمک می کند، زیرا دستگاه گوارش را آرام میکند. این میوه به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارد.این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و روند پیری را کاهش می دهند و همچنین از بیماری های قلبی- عروقی و سکته مغزی نیز جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه به منجر به حذف بسیاری از عوامل مضر برای سلامت پوست شده و از این طریق در بهبود چین و چروک پوستی ، حذف لکه های پوستی و در محافظت از پوست در برابر اشعه ماورابنفش نقش ایفا می‌کند.

طبع میوه ی به شیرین در گرمی و سردی، نزدیک به اعتدال است و در ایجاد نشاط و تقویت قوای قلبی و مغزی قوی‏تر از دیگر انواع عمل می‏کند.

به ترش هم به ترش  دارای طبیعت سرد در درجه اول و خشک در درجه دوم است و در تقویت معده ، قوی‏تر از نوع شیرین عمل می‏کند. عصاره آن در رفع تشنگی و استفراغ مکرر مفید است و ادرارآور خوبی نیز هست

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه کمپوت و دمنوش به و به پلو  را بیان کنیم:

یکی از روش های استفاده از به ، درست کردن کمپوت آن است . امروز می خواهیم طرز تهیه کمپوت آن را هم بیان کنیم.
یکی از روش هایی که می توان با استفاده از آن از خواص میوه در هر فصلی بهره مند شد، کمپوت آن میوه است.

مواد لازم برای تهیه کمپوت به:

به متوسط دو عدد

عسل دو قاشق غذا خوری

آبلیموی تازه یک قاشق غذاخوری

آب سه لیوان

طرز تهیه:

 به چند روش می توانید کمپوت را درست کنید. برای تهیه کمپوت ابتدا پوست میوه را بگیرید و آنرا قاچ قاچ کنید. هسته ی آن را جدا کنید ولی آنها را دور نیندازید زیرا خوردنش بسیار مفید است.

 روی میوه ها آب لیموی تازه بریزید و خوب قاچ ها را زیرو رو کنید تا اب لیمو به همه ی قاچها برسد. سپس دو قاشق عسل را کمی حرارت غیر مستقیم دهید تا کاملا نرم و روان شود . عسل را روی میوه ها بریزید .

در قابلمه ای جداگانه آب و عسل را بجوشانید و به ها را درون آن بریزید  و اجازه دهید کمی نیم پز شوند. شیشه ی مناسبی انتخاب کنید و آن را بشویید و کاملا خشک کنید .

دو قاشق غذاخوری از همان آب جوشیده را درون شیشه بریزید و تکان دهید بعد آنرا دور بریزید. سپس قاچ های به و آب جوشیده عسلی را درون شیشه بریزید و  در شیشه را ببندید.  در قابلمه ای با دیواره بلند آب بریزید و یک سبد استیل بخار پز و یا یک آبکش پایه دار فلزی یا یک توری  در کف قابلمه بگذارید. این کار برای آنست که کف شیشه با کف قابلمه در تماس نباشد.

 

 این میوه به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارد.این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و روند پیری را کاهش می دهند و همچنین از بیماری های قلبی- عروقی و سکته مغزی نیز جلوگیری می کنند.

توجه داشته باشید که سه چهارم قابلمه پر از آب سرد باشد و سپس شیشه کمپوت را درون قابلمه بگذارید و شعله گاز را در حد متوسط روشن کنید.

 آب قابلمه باید پایین تر از سطح درب شیشه ای باشد. در این حالت روی شعله متوسط آب آرام آرام به جوش می آید.  بدین ترتیب شیشه و آب هر دو همزمان هم دما می شوند و شیشه ترکی بر نمیدارد.

بعد از اینکه آب جوشید،نیم ساعت صبر کنید تا به داخل شیشه هم پخته شود. در این حالت کمپوت کاملا استرلیزه شده و قابلیت ماندگاری بالا یی تا حدود شش ماه در یخچال را پیدا می کند.

نکته: بعد از خاموش کردن شعله گاز  هرگز عجله ای برای بیرون آوردن شیشه نداشته باشید بلکه اجازه دهید تا شیشه در خود قابلمه خنک شود و بعد از اینکه کاملا خنک شد ،آن را داخل یخچال قرار دهید.

اگر دوست داشتید کمپوت شما شیرین تر باشد، می توانید مقدار بیشتری عسل به آن اضافه کنید.

 دمنوش به


یکی دیگر از راه های استفاده از میوه به، دمنوش آن می باشد. دمنوش به یکی از نوشیدنی‌های مقوی و مفید است که از دم کردن تکه‌های میوه به خشک شده به همراه دارچین یا هل و نبات به دست می‌ آید.

دمنوش به یکی از خوش‌عطرترین و پرخاصیت‌ترین انواع دمنوش‌های گیاهی است که به آسانی تهیه می شود.این دمنوش برای آرامش اعصاب  و همچنین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌ روده‌، ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است.

دمنوش به روحیه را احیا می کند و باعث ایجاد نشاط و خوشحالی می‌شود؛ به همین خاطر افسردگی ناشی از انواع سردردها را از بین می‌برد.

 برای تهیه دمنوش به ابتدا باید آن را خشک کنید.برای خشک کردن آن ابتدا میوه به را بخوبی بشویید  و آن را با رنده درشت، رنده کنید.
دمنوش به

 سپس به رنده‌شده را روی یک وسیله گرمازا مثل شوفاژ یا داخل میوه‌خشک‌کن بریزید تا با دمای ملایم خشک شوند. بعد از اینکه میوه به رنده شده کاملا خشک شد، آن‌ها را داخل یک تابه داغ  بریزید و بو دهید تا رنگ‌شان به قهوه‌ای تغییر کند. این کار باعث می‌شود رنگ دمنوش خوش رنگ‌تر و تقریبا شبیه رنگ چای شود و همچنین عطر بسیار زیادی نسبت به نوع تفت‌داده نشده خواهید داشت.

سپس اجازه دهید به بوداده‌شده، خنک شود و آن‌ها را درون ظرف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

موقع دم‌کردن دمنوش به، یک قاشق غذاخوری از به خشک‌ شده را به همراه هل و دارچین در یک لیوان آب جوش داخل یک قوری چینی بریزید و اجازه دهیدچند دقیقه روی بخار آب دم بکشد.

سپس آن را صاف کنید و یک قاشق چایخوری زعفران آب‌کرده به آن اضافه کنید. چون میوه به خودش شیرین است ، نیازی نیست که شکر و یا نبات به آن اضافه کنید ؛ اما اگر شیرین تر دوست داشتید می توانید نبات یا عسل به آن اضافه کنید.

به پلو:


 یکی دیگر از روش های استفاده از میوه به و بهره مند شدن از خواص آن ، تهیه به پلو می باشد. به پلو غذای محبوب خوش عطر و خوشمزه است.
مواد لازم:

برنج دو لیوان

شکر یک لیوان

به دوعدد

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

خلال پسته یک استکان

نمک و فلفل به مقدار لازم

خلال بادام یک استکان

طرز تهیه:


برای تهیه این غذای خوشمزه گوشت را چرخ کرده و خوب ورز دهید تا سفت شود.سپس آن را به صورت قلقلی های کوچک در آورده و در روغن بسیار داغ سرخ کنید.

به را بشویید و به صورت خلال هایی با اندازه دلخواه درآورید و آن را آبپز کنید. به وقتی پخته می شود، بو و طعمی بسیار خوش دارد.

 در مرحله بعدی گوشت های سرخ شده را در ظرفی مناسب بریزید و به آن نصف لیوان آب ، خلال پسته و بادام ، شکر ، به و زعفران اضافه کنید و شعله را زیاد کنید تا غذا به جوش آید و سپس شعله را ملایم کنید.

در ظرفی جدا برنج را آبکش کنید و از مواد به صورت لابه لای برنج استفاده کرده و برنج را دم بگذارید.
 نکته:
اگر اهل خوردن غذای شیرین هستید می توانید به آن شکر اصافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .