تبیان، دستیار زندگی

 محسن فخری زاده، شهید تازه‌ترین ترور که بود؟

رسانه‌های جهان، مدعی‌اند فخری‌زاده رابرت اوپنهایمر ایران، بود؛ دانشمندی که در جهان به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید فخری زاده، دانشمند هسته ای،

▪️«این اسم را به یاد داشته باشید؛ محسن فخری‌زاده». این را بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در یکی از سخنرانی‌های‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته بود.
▫️محسن فخری‌زاده، امروز جمعه در شب دهمین سالگرد ترور مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای دیگر، در آبسرد دماوند ترور شد.

▪️رسانه‌های جهان، مدعی‌اند فخری‌زاده رابرت اوپنهایمر ایران، بود؛ دانشمندی که در جهان به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته می‌شود.

▫️این لقب هم به گزارشی از مجله ساندی‌تایمز در فروردین ۱۳۸۷ برمی‌گردد.
▫️گزارشی که گویا براساس اطلاعات لپ‌تاپ ضبط شده یک ایرانی نوشته شده و مدعی بود: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران می‌خواهد یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه بسازد و محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، مسوول این برنامه است و از این روی، می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید».
▫️او استاد فیزیک دانشگاه امام حسین و از افراد موثر در برنامه هسته‌ای ایران بود.

▪️نام فخری‌زاده در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت و همین تا حدودی نشان می‌دهد که او شاید برای برخی‌از ما ایرانی‌ها آن چنان شناخته شده نبود، اما در ارزیابی‌های نظامی و امنیتی جهان، چهره مهمی بوده.

▪️برخی رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که فخری‌زاده یک بار دیگر هدف ترور قرار گرفته و از آن جان سالم به در برده بوده.

▪️فعالیت‌های فخری‌زاده اما محدود به برنامه‌های هسته‌ای نبود؛ او در صنایع موشکی هم برای خودش جایگاهی داشت. حضور او در مهم‌ترین برنامه‌های تسلیحاتی ایران باعث شده بود که مجله فارن‌پالیسی یک بار او را جز ۵۰۰ چهره قدرتمند جهان بداند.

▪️آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سال‌ها دنبال فرصتی بود تا با فخری‌زاده مصاحبه کند اما آن طور که گفته می‌شود، ایران با انجام این مصاحبه مخالفت کرده و معلوم نیست آخر این نشست برگزار شده یا نه.

▪️نام فخری‌زاده یک بار هم در سنای آمریکا آمده؛ وقتی که دیوید آلبرایت، رییس موسسه دانش و امنیت بین‌المللی، به این مجلس گفت: «ایران همچنان با درخواست آژانس برای مصاحبه با افرادی کلیدی مانند فخری‌زاده و عباس شاهمرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک، مخالفت می‌کند؛ مرکزی که در دهه ۱۹۹۰ مرکز اصلی پژوهش‌های نظامی هسته‌ای ایران بوده است».