تبیان، دستیار زندگی

بهترین و بدترین زمان صحبت با همسر

اگرچه باید از انباشته کردن حرف و دلخوری‌ها جلوگیری کرد؛ اما در عین حال باید با انتخاب زمان و مکان مناسب راه گفتگو را در زندگی زناشویی بازکرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با همسر
ایام قرنطینه به جهت فراغت بیشترهمسران، فرصت مناسبی برای گفتگو و حل مشکلات است. نکته مهم، دانستن مهارت گفتگوی صحیح و تأثیرگذار بوده که می‌توان در اولین قدم آن را در پیدا کردن زمان و مکان مناسب جستجو کرد. درست است باید از انباشته کردن حرف و دلخوری‌ها جلوگیری کرد؛ اما در عین حال باید با انتخاب زمان و مکان مناسب راه گفتگو را در زندگی زناشویی بازکرد. در هنگام گفتگو قوانین زیر به شما کمک خواهد کرد:

موقع‌شناسی در گفت و گو یعنی صبر، کنترل هیجانات و نزدن حرف‌هایی که وقت زدن آن‌ها نیست. این مهارت که من بتوانم در مقابل هیجانات خود ایستاده و حرف را در زمان، مکان و شرایط مناسب بزنم یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در خود ایجاد کنیم.



وقت‌شناس باشید

حجت الاسلام افشاری، پژوهشگر سبک زندگی اسلامی در رابطه با زمان مناسب گفتگو با همسر، موقع شناسی در گفتگو را یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در داشتن گفتگوی سالم میان زوجین دانسته و می‌گوید: «بسیاری از اوقات در گفتگو با همسرمان دوست داریم چیزی بگوییم ولی می‌دانیم اگر این حرف را بزنیم، نتیجه‌اش دعوا و کدورت است. موقع‌شناسی در گفت و گو یعنی صبر، کنترل هیجانات و نزدن حرف‌هایی که وقت زدن آن‌ها نیست. این مهارت که من بتوانم در مقابل هیجانات خود ایستاده و حرف را در زمان، مکان و شرایط مناسب بزنم یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در خود ایجاد کنیم.»

آرامش دهید

افشاری در ادامه به نقش همسران در فرایند یک گفتگوی سالم اشاره می‌کند: «مشخص کردن زمان مناسب برای گفتگو از اولین گام‌های رسیدن به یک گفتگوی زیبا و سالم است. اگر این را یاد بگیریم، می‌بینیم بیشتر وقت‌ها باید فقط همسرمان را آرام کنیم نه متقاعد. یکی از بهترن زمان‌ها برای گفتگو با همسر، زمانی است که با لحن بسیار مهربانانه توأم با آرامش بر خشم و استرس غلبه کرده و بتوانم این آرامش را به همسرم انتقال دهم.» 

چند روز صبر کنید

یکی از بدترین زمان‌ها برای گفتگو بر سرموضوعات مهم و حساس با خانم‌ها، ایام قاعدگی است. باتوجه به نوسانات هورمونی و شرایط نامساعد جسمی در این ایام، حساسیت و تحریک‌پذیری زن بالا رفته تا جایی که حتی در بسیاری مواقع معنای کلمات در ذهن آن‌ها به شکل دیگری جلوه داده می‌شود. بنابراین عجله نکرده و رسیدن به تفاهم برموضوعات مهم و حساس با همسرتان را چند روزی به تأخیر بیاندازید.

 نامه‌رسان خبرهای بد نباشید

حواستان باشد که خبر بد روی خبر بد نداده و موضوعات را بی‌موقع مطرح نکنید. اگر ذهن همسرتان درگیر خبر بد یا اتفاق استرس‌زایی است، قطعاً شما با گفتگو به هدف دلخواه خود نرسیده و حتی ممکن است با واکنش‌های ناراحت کننده‌ای مواجه شوید.

به چشم همدیگرنگاه کنید

برای داشتن یک گفتگوی سالم و سازنده، همه حواستان را به همسرتان دهید. موقع شستن ظرف‌ها، نگاه کردن به تلویزیون و ..زمان‌های مناسبی برای گفتگو و تصمیم گیری‌های مهم مناسب نیستند. گفتگو وقتی مفید خواهد بود که هر دو نفر احساس کنند صحبت‌هایشان برای یکدیگر مهم و قابل توجه است. حرف‌ها و حرکاتی که پیام بی‌اهمیتی صحبت‌ها را به طرف مقابل منتقل کند، موجب کم شدن انگیزه گفتگو خواهد شد. بنابراین با دقت، چشم در چشم و در فاصله نزدیک با همسرتان صحبت کنید. یادتان باشد فاصله زیاد در لحن و درجه صدای‌تان تأثیرگذار بوده و ممکن است سوء تفاهماتی را ایجاد کند.

وقایع ساده را نادیده نگیرید

‌تأثیر اتفاقات ساده را در نتیجه یک گفتگو و رسیدن به هدف اصلی نادیده نگیرید. هنگام خستگی همسر، زمان قبل از خواب، در شرایط تشنگی، گرسنگی، نیاز به تخلیه مثانه، خستگی، بیماری، ترس و اضطراب، ماندن در یک ترافیک سنگین، تصادف، شنیدن یک خبر هولناک یا بد و بسیاری عوامل دیگرزمان های مناسبی برای صحبت‌های مهم نبوده، می‌تواند بر قدرت تصمیم‌گیری و تحلیل افراد بسیار تآثیرگذاربوده و آن‌ها را با مشکلاتی روبرو کند. خلاصه اینکه زمانی را برای گفتگو انتخاب کنید که هر دو طرف از فكر و دغدغه آزاد بوده و تمام توجه و تمركزتان را به گفتگو متوجه کنید.

چشم در چشم و در فاصله نزدیک با همسرتان صحبت کنید. یادتان باشد فاصله زیاد در لحن و درجه صدای‌تان تأثیرگذار بوده و ممکن است سوء تفاهماتی را ایجاد کند.


شرایط یکدیگر را درک کنید

تصور كنید مردی می‌خواهد با همسرش صحبت كند، اما درست درهمان لحظه زن باید بچه را حمام برده و یا بخواباند. در اینجا مرد باید موقعیت را تشخیص داده، مدتی صبر كند تا همسر كارش را انجام دهد همین طور زن نیز نباید به محض اینكه شوهر از كار روزانه به خانه بازگشته، یا ذهنش درگیر مسائل کار و چک و ... است بنای گله و شكایت را بگذارد.

زبان بدن را بشناسید

در هنگام گفتگو به تن‌صدا، نحوه ایستادن، جمله‌بندی و حتی نگاه فرد مقابل و همسرتان توجه کنید. شما با کمک همین ابزار می‌توانید از میل او به ادامه گفت و گو و یا بی‌میلی‌اش باخبر شوید. شاید او به شما نگوید که خسته است و دوست داشته باشد که از حالات چهره، بدن و تن صدایش این موضوع را متوجه شوید. بنابراین حرف‌های‌تان را بی‌وقفه ادامه نداده و با مشاهده بازخورد‌های رفتاری اوشرایط را درک کرده و متوجه شوید. 

به یکدیگر زمان دهید

با یکدیگر قرار بگذارید نوبت به نوبت صحبت کرده و درباره همه مسائل به یکباره حرف نزنید و درهر زمان در مورد یک مسئله صحبت کنید.

شکایت و ناراحتی‌های خود ازهمسرتان را در خصوصی مطرح کنید. نه در حضور همسایگان، خویشاوندان، یا فرزندان. در صورتی که افکار و احساسات خصوصی را در مکان‌های عمومی مطرح کنید، نه تنها در همسرتان تأثیرگذار نبوده، بلکه ممکن است عاملی برای اختلافات و مشاجرات هرچه بیشتر میان شما تبدیل شود.


زمان ثابت قرار دهید

بهتر است برای گفتگو با همسرتان زمان ثابتی را با یکدیگر به تفاهم برسید چراکه درغیراین صورت معمولاً گفتگو به بهانه‌های مختلف فراموش شده یا به تأخیر می‌افتد. فایده دیگر برای این تعیین وقت این است که زن و شوهر خود را برای گفتگوی سازنده و نتیجه‌بخش آماده می‌کنند.

زمان طلایی را کشف کنید

توجه به ساعات طلایی طی شبانه‌روز می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از مشاجرات خانوادگی کارساز باشد. زمانی که شریک زندگی در کمترین حد از استرس قرار دارد بهترین زمان برای انجام صحبت‌ های جدی است‎.
با این اطلاعات می‌توان فهمید بدترین زمان برای صحبت با یک مرد وقتی است که بازی رایانه‌‌ای انجام داده یا فوتبال تماشا می‌‌کند. بنابراین با کشف زمان‌ها طلایی مقدمه یک گفتگوی شیرین با شریک زندگیتان را فراهم کنید.
عده‌ای از پژوهشگران دریافته‌اند صبح‌گاه، ساعاتی است که مغز در شادترین حالت خود قرار داشته و اعصاب بسیار آرام است. بدن از نظر بازه‌ی زمانی در فاصله بعد از یک خواب طولانی در بیشترین میزان "آرامش" قرار داشته و هوشیاری در این زمان نیز بیشتر است.
از این رو برای عده‌ای از زوجین فاصله زمانی بین صبح تا ظهر بهترین زمان برای صحبت کردن درباره مسائل زندگی با شریک زندگی‌تان است. 

مکان مناسب پیدا کنید

بهترین مكان جایی است كه صدای تلفن، موبایل، تلویزیون، بچه‌ها یا دیگران تمركز دو طرف را برهم نزند.

زمان و مکان خصوصی داشته باشید

شکایت و ناراحتی‌های خود ازهمسرتان را در خصوصی مطرح کنید. نه در حضور همسایگان، خویشاوندان، یا فرزندان. در صورتی که افکار و احساسات خصوصی را در مکان‌های عمومی مطرح کنید، نه تنها در همسرتان تأثیرگذار نبوده، بلکه ممکن است عاملی برای اختلافات و مشاجرات هرچه بیشتر میان شما تبدیل شود.