تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه موساکا بادمجان

موساکا بادجان، غذای خوشمزه ای که به صورت لایه لایه است و اصالت آن به یونان می رسد .این غذای خوشمزه به گراتن بادمجان هم معروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موساکا بادمجان

گراتن ها یکی از پرطرفدارترین غذاهای فرنگی به حساب می آید. موساکا هم  یک نوع گراتن یونانیه که عنصر اصلی آن بادمجان همراه با یک لایه گوشتی و سس بشامل هست.

این غذا در کشورهای شرق مدیترانه با یک دستور مشترک تهیه می‌شود و بیشتر افراد آن را همراه با گوشت می‌پزند.البته این غذا را می توان برای افراد وگان بدون گوشت و استفاده از لبنیات تهیه کرد.

 در این مطلب می خواهیم موساکا بادمجان برای افراد وگان را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه موساکا بادمجان وگان

بادمجان سه عدد

پیاز (ریز خرد شده) یک عدد

هویج (ریز خرد شده)دو عدد

ساقه کرفس (ریز خرد شده)دو عدد

سیرچهار حبه

برگ آویشن به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی یک قاشق چای‌خوری

عدس250 گرم

کنسرو گوجه فرنگی بدون پوست دو عدد

 قارچ تازه500 گرم

سس سویا یک قاشق چای‌خوری

سیب زمینی یک کیلوگرم

پونه کوهی خشک شده یک قاشق چای‌خوری

شیر سویا150 میلی لیتر

 روغن زیتون هشت قاشق غذاخوری
طرز تهیه موساکا بادمجان :

 برای تهیه این غذای خوشمزه برای افراد وگان ابتدا  قارچ‌ها را داخل یک ظرف عمیق پر از آب قرار دهید تا گرد وغبار و خاکی که در هاگدان آن‌ها  وجود دارد ،خارج شود.

 همچنین لازم است عدس را از پیش خیس کرده باشید تا برای پخت آماده باشد.

 سپس قارچ‌ها را از ظرف خارج کنید و آب بکشید تا تمیز شوند.

 یک عدد پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. دو عدد هویج را پوست بکنید و ریز خرد کنید.

یک عدد ساقه کرفس را از برگ‌هایش جدا کنید و ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه بزرگ بردارید و یک‌ونیم قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل آن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

پیاز، هویج و کرفس خرد شده را داخل قابلمه بریزید و به آرامی سرخ کنید. کمی نمک اضافه کنید. همه مواد را به آرامی به مدت 10 دقیقه هم بزنید تا نرم شوند. در همین زمان، قارچ‌هایی را  شسته  اید را برش بزنید. دقت کنید که برش‌ها نازک نباشند.

در مرحله بعدی چهار حبه سیر را پوست بکنید و خرد کنید. سیر خرد شده و مقداری برگ آویشن را به ماهیتابه اضافه کنید. یک دقیقه تفت دهید.

سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید. گوجه فرنگی بدون پوست را از کنسرو خارج کنید و خرد کنید.

عدس و گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید و صبر کنید تا سس قل بزند. حالا حرارت را کم کنید و در ماهیتابه را بگذارید تا سس کمی بیشتر بپزد.

در مرحله بعدی یک ماهیتابه بزرگ بردارید و روی حرارت متوسط قرار دهید. یک ونیم قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل ماهیتابه بریزید و همه قارچ‌های برش خرده را داخل ماهیتابه بریزید.

 قارچ‌‌ها را برای چند دقیقه تفت دهید تا آب آن‌ تبخیر شود و رنگ قارچ‌ها قهوه ای شود. یک قاشق چای‌خوری سس سویا اضافه کنید. همه مواد را خوب مخلوط کنید و به قابلمه ای که سس دارد، اضافه کنید.

 
گراتن ها یکی از پرطرفدارترین غذاهای فرنگی به حساب می آید. موساکا هم یک نوع گراتن یونانیه که عنصر اصلی آن بادمجان همراه با یک لایه گوشتی و سس بشامل هست.


سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید سس به مدت 30-45 دقیقه بپزد. هر چند دقیقه هم بزنید تا سس کمی غلیظ شود و عدس‌ها کاملا پخته شوند. در صورتی که سس خیلی غلیظ شد کمی آب اضافه کنید تا سس رقیق‌تر شود. برگ‌های آویشن را خارج کنید. مزه سس را بچشید و  اگر نیاز بود ،نمک بیشتری اضافه کنید.

در مرحله بعد ،سیب زمینی‌ها را از وسط نصف کنید و داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را از آب پر کنید و مقداری نمک اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید وسیب زمینی‌ها پخته شوند. برای اینکه مطمئن شوید که سیب زمینی ها پخته اند یا نه، یک چاقو داخل سیب زمینی فرو کنید. اکنون سیب زمینی‌های پخته شده را زیر آب سرد قرار دهید تا خنک شوند. سپس پوست آن‌ها را بکنید.

در مرحله بعدی سه عدد بادمجان را پوست بکنید و به درازا برش بزنید.

یک کاسه کوچک بردارید و پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل آن بریزید.

 پونه کوهی خشک شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا با یک قلمو از مخلوط روغن زیتون و پونه کوهی روی برش های بادمجان بمالید.

روی بادمجان‌ها مقداری نمک بپاشید. یک ماهیتابه متوسط بردارید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بادمجان‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید  و هر طرف آن‌ها را به مدت 3 دقیقه سرخ کنید تا نرم شوند.

فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا گرم شود. سیب زمینی‌ها را له کنید تا پوره شوند. شیر سویا را گرم کنید و کم کم به پوره سیب زمینی اضافه کنید و خوب هم بزنید. به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

 و در مرحله ی آخر یک ظرف مناسب فر بردارید و مقداری از سس را در کف ظرف پخش کنید به طوری که همه سطح ظرف را بپوشاند.

روی آن را با نصف بادمجان‌های سرخ شده بپوشانید. سپس پوره سیب زمینی را روی بادمجان‌ها بریزید و خوب پخش کنید. باقیمانده مخلوط روغن زیتون و پونه کوهی را با قلمو روی لایه آخر پخش کنید.

در نهایت با بادمجان‌های باقیمانده لایه آخر را بپوشانید. ظرف را داخل فر قرار دهید و به مدت 25 تا 35 دقیقه بپزید تا لایه آخر طلایی شود.

سپس ظرف را از فر خارج کنید. موساکا کاملا گیاهی آماده است. کافی است پس از خنک شدن مقداری از آن را داخل بشقاب خود بریزید و آن را میل کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .