تبیان، دستیار زندگی

بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی در خانه

چگونه در ایام قرنطینه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

اگر زبان انگلیسی بلد نیستید و یا آن را اولویت اول زندگیتان نمی‌دانید، بهتر است بدانید که این زبان بین‌المللی و کاربردی می‌تواند فرصت‌های شغلی برای شما فراهم کرده و شما را به اهدافتان برساند. یادتان باشد که هیچ‌وقت برای یادگیری زبان دوم دیر نیست. با خواندن این مقاله بدانید از کجا و چطور باید آموزش زبان را شروع کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری زبان،تمرین،زبان انگلیسی،نرم افزار،قرنطینه،آموزش،ضرب المثل،تقویت گفتار و شنیدار،حافظه،تماشای فیلم،ترجمه فارسی،گوش دادن، اخبار،واژگان،واژه آموزی،اعتماد به نفس،بازی،خبرهای انگلیسی،مطالعه
معمولاً افراد برای یادگیری زبان انگلیسی اهداف مختلفی دارند؛ عده‌ای برای پیدا کردن شغل مناسب، عده‌ای برای پیشرفت اجتماعی و برخی دیگر برای خروج از کشور سعی می‌کنند زبان انگلیسی را آموزش ببینند اما برای یادگیری زبان انگلیسی نیازی نیست حتماً هدف مشخصی داشته باشید زیرا انگلیسی تنها زبانی است که در سراسر جهان اهمیت دارد و این مهم‌ترین هدف برای یادگیری این زبان است. از طرف دیگر، با یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید از راه مترجمی، تدریس، همکاری با وب‌سایت‌های خبری، تولید پادکست و... کسب درآمد کنید.
گوته نویسنده آلمانی می‌گوید: «کسانی که هیچ‌چیز از زبان‌های خارجی نمی‌دانند، چیزی از خودشان نمی‌دانند.» پس فرصت را در ایام فراغت قرنطینه خانگی مغتنم بشمارید و با یادگیری زبان دوم، دنیای جدیدی برای خودتان بسازید.

چگونه زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

یادگیری زبان نیاز به فرصت، تمرین و تکرار و صبر دارد. شاید یکی از دلایلی که تابه‌حال شما را از یادگیری زبان منصرف کرده است، هزینه ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زبان است اما نگران نباشید، با کمک اپلیکیشن‌های رایگان زیر می‌توانید زبان انگلیسی را در هر زمان و شرایطی از مبتدی تا پیشرفته آموزش ببینید:

لرنیت
این نرم‌افزار، یکی از برنامه‌های محبوب و پرطرفدار یادگیری زبان است که بیش از 500 هزار بار توسط کاربران گوگل پلی در سراسر جهان دانلود شده و توانسته امتیاز بالای 4.8 را به خود اختصاص دهد. این برنامه در 5 سطح (مقدماتی تا پیشرفته) طراحی‌شده است. هر سطح شامل 20 درس است که در هر درس شما با لغات‌جدید، گرامر، املا، خواندن وشنیدن آشنا شده و سپس آزمونی در زمینه مباحث آموزش داده‌شده از شما گرفته می‌شود تا به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید. از ویژگی‌های حائز اهمیت لرنیت این است که شما می‌توانید دروس را دانلود کرده و به‌صورت آفلاین استفاده نمایید.
مهارت،یادگیری زبان،لرنیت

بیاموز
بیاموز یک نرم‌افزار جامع و گسترده برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. این برنامه پرطرفدار با بیش از 100 هزار دانلود، امتیاز 4.7 را از سوی کاربران کسب کرده است. اپلیکیشن بیاموز شامل بخش‌های واژه آموزی، گرامر، خواندن و شنیدن (کتاب داستان، موسیقی، مکالمه و کتاب‌های درسی) استکه می توانید به صورت آفلاین آموزش ببینید. نکته قابل‌توجه این است که واژگان در این برنامه به بخش‌های واژگان سطحی، واژگان پرکاربرد، واژگان موضوعی، واژگان کتاب‌ها، عبارات کاربردی، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها تفکیک‌شده است. بعد از یادگیری لغات می‌توانید تمریناتی انجام دهید و با دریافت نمره آزمون، خودتان را محک بزنید. این بخش از برنامه کاملاً رایگان است و شما می‌توانید بعد از یادگیری کامل واژگان و دایره لغات، به سراغ یادگیری گرامر و تقویت گفتار و شنیدار بروید. متأسفانه قسمت خواندن و شنیدن و گرامر این برنامه رایگان نیست اما بعد از یادگیری کامل واژگان در صورت نیاز می‌توانید این بخش را هم با مبلغ 60 هزار تومان خریداری نمایید.
یادگیری زبان،بیاموز،نرم افزار


چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

برای تسلط به زبان انگلیسی باید به این نکته توجه داشته باشید که یادگیری زبان در کوتاه‌مدت ممکن است امکان‌پذیر باشد اما ماندگار نیست. شاید شما بتوانید بسیاری از لغات زبان را 10 روزه یاد بگیرید اما اساساً وقت خودتان را هدر داده‌اید زیرا هر آنچه یاد می‌گیرید فقط در حافظه کوتاه‌مدت شما قرارمی گیرد و رها کردن درس و یادگیری بعدازاین 10 روز باعث می‌شود تا در طی چند روز 90% آنچه آموخته بودید را فراموش کنید. مطالعات علمی نشان داده است که انتقال از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت بسته به اهمیت نسبی اثر حافظه بین 30 تا 60 روز طول می‌کشد؛ بنابراین برای یادگیری زبان به خودتان استرس وارد نکنید. علاوه بر این، در کنار یادگیری زبان به کمک نرم‌افزاهای معرفی شده لازم است برای یادگیری بهتر و تقویت گفتار و شنیدار کارهای زیر را انجام دهید:

1-فیلم ببینید
تماشای فیلم خارجی به زبان‌اصلی یکی از روش‌های فوق‌العاده برای یادگیری زبان است. برای دیدن فیلم خارجی نباید انتظار داشته باشید که فیلم 90 دقیقه‌ای را به‌طور کامل ببینید و در نگاه اول مانند فیلم ایرانی متوجه موضوع اصلی داستان شوید بلکه یادتان باشد که شما فیلم را برای یادگیری زبان نگاه می‌کنید؛ بنابراین فیلم را همراه با ترجمه فارسی و با تمرکز نگاه کنید. همچنین، فیلم را به قسمت‌های 10 دقیقه‌ای تقسیم کرده و چندین بار آن قسمت را ببینید.

2-خوب گوش کنید
هنگام گوش دادن به رادیو، اخبار یا فیلم‌های انگلیسی، به آنچه می‌شنوید توجه کنید. هنگام گوش دادن، یک دفترچه در دست بگیرید و چیزهایی که متوجه نمی‌شوید را بنویسید تا بعداً معنای آنها را جست‌وجو کنید.

3-واژگان را در قالب مثال حفظ کنید
فقط لیست کلمات را حفظ نکنید. اگر از فلش کارت استفاده می‌کنید، در هر کارت یک جمله کامل بنویسید تا بدانید که چگونه از کلمات در متن استفاده کنید. مثال‌ها را غالباً با یک داستان خنده‌دار یا ضرب‌المثل به خاطر بسپارید یا از چیزهایی که به زندگی شما مربوط می‌شود، استفاده کنید تا در ذهن شما باقی بماند.

4-با خود صحبت کنید
صحبت کردن با خود به زبان انگلیسی باعث تقویت اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. جلوی آینه بایستید یا صدای خود را ضبط کنید تا به تسلط خود هنگام صحبت کردن پی ببرید و راحت‌تر انگلیسی صحبت کنید.

5-با دوستانتان به زبان انگلیسی صحبت کنید
یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان این است که با اطرافیانتان به زبان انگلیسی صحبت کنید. مهم نیست که چقدر واژگان را بلد هستید بلکه هر کلمه یا جمله‌ای را که می‌دانید به‌جای فارسی از معادل انگلیسی آن استفاده کنید و یا حتی هر چیزی را که می‌بینید به انگلیسی بگویید؛ مثلاً «هوا سرد است: It is cold»

6-بازی‌های انگلیسی انجام دهید
بازی‌های تک‌نفره و تخیلی که میزان مکالمات در آنها زیاد است مثل «Final Fantasy»، «Legend of Zelda» و «Dragon Quest» و یا بازی‌های فکری به‌صورت پرسش و پاسخ انجام دهید تا دایره لغاتتان بزرگ‌تر شده و با خیلی از کلمات جدید آشنا شوید.

7-خبرهای انگلیسی را گوش کنید
خبرهای انگلیسی به دلیل اینکه همراه با عکس و ویدئو توضیح داده می‌شود، به‌راحتی برای شما قابل‌فهم است؛ بنابراین  سعی کنید روزانه خبرهای پرس تی وی را دنبال کنید تا گوشتان به شنیدن کلمات و عبارات انگلیسی عادت کند.

8-با لغت‌ها جمله‌سازی کنید
اگر قصد صحبت کردن به زبان انگلیسی را دارید، حفظ کردن طوطی‌وار لغات نه‌تنها هیچ کاربردی برای شما ندارد بلکه خیلی زود هم فراموش خواهند شد؛ بنابراین سعی کنید کلمات و واژگان را داخل جمله یاد بگیرید و یا با کلمات جمله‌سازی و صحبت کنید زیرا بعضی کلمات چند معنی‌دارند و بهتر است معنی کلمات را با توجه به موقعیت با یک مثال یاد بگیرید. هنگام جمله ساختن یا صحبت کردن دقت کنید که قواعد گرامری زبان انگلیسی با زبان فارسی کمی متفاوت است مثلاً در زبان انگلیسی برخلاف زبان فارسی فعل در آخر جمله نمی‌آید و قواعد خاصی دارد که چندان سخت و پیچیده نیست؛ کافی است گرامر زبان انگلیسی را از نرم‌افزارها یا سایت‌های معتبر به‌راحتی آموزش ببینید. حتی یادگیری گرامر با خواندن مطالب انگلیسی هم قابل‌فهم و یادگیری است.

در طول روز چند ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهیم؟

زمان مشخص و دقیقی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد و این کاملاً بستگی به نیاز و انگیزه شما دارد اما متخصصان و مربیان می‌گویند: «30 دقیقه مطالعه به‌صورت روزانه می‌تواند تأثیر زیادی در یادگیری داشته باشد.» یادگیری ‌زبان شباهت‌های زیادی با یادگیری نواختن ساز دارد؛ چنانچه بسیاری از معلمان موسیقی توصیه می‌کنند که نوازندگان روزانه حدود 30 دقیقه تمرین کنند زیرا دوره‌های کوتاه‌تر یادگیری باعث می‌شود تا در آن زمان کوتاه، تمام تمرکز خود را وقف یادگیری کنید.