تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی، دسر سنتی و خوشمزه ای است که مانند شیر برنج درست می شود و مخصوص شهر مشهد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگچه مشهدی
دیگچه مشهدی یک غذای مناسبتی است که در ماه های رمضان ، محرم و صفر به عنوان افطاری و یا غذای نذری آماده می شود.این غذا شبیه شیر برنج است اما کمی غلیظ و جا افتاده.

 برای پخت این دسر زمان زیادی نیازدارید تا خوب جا بیفتد و مانند برنج باید آن را دم بگذارید.

 مواد لازم برای دیگچه مشهدی:

برنج نیم دانه 1 پیمانه

آب 2 پیمانه

شیر پر چرب 2 لیتر

گلاب نصف پیمانه

شکر 1 و نیم پیمانه

کره 50 گرم

زعفران دم کره دلخواه

 
می توانید دیگچه مشهدی را به صورت دو رنگ درست کنید. به این ترتیب که آن را دو قسمت کنید. بخشی را با زعفران مخلوط کنید و بخش دیگر را ساده بگذارید. سپس به ترتیب دلخواه داخل قالب بریزید.


طرز تهیه :
برای تهیه این دسر خوشمزه  ابتدا باید  برنج را بپزید . برای اینکار بهتر است برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را به همراه دو پیمانه آب دیگر در قابلمه بریزید. روی شعله متوسط قرار دهید تا آب برنج کشیده شود.

 در مرحله بعدی وقتی آب برنج کشیده شد، نصف شیر را اضافه کنید. اجازه دهید شیر به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. وقتی شیر به خورد برنج رفت، شیر باقیمانده را اضافه کنید. به پخت با شعله کم ادامه دهید. هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد.

وقتی دیگچه مشهدی خوب پخت و کمی غلیظ شد شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از این که شکر به خوبی حل شد هل، گلاب و در اگر دوست داشتید، زعفران دم کرده را اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.

 در مرحله بعدی کره را به دیگچه مشهدی اضافه کنید و هم بزنید تا در مخلوط ذوب شود. در مرحله ی آخر، دیگچه مشهدی را مانند برنج به مدت 20 دقیقه روی شعله کم دم کنید. سپس آن را درون سینی یا دیس عمق داری بریزید.

 بهتر است چند ساعتی دیگچه مشهدی را در جای خنکی قرار دهید تا خودش را بگیرد و روی آن را با دارچین یا پودر پسته، خلال بادام و گل محمدی به شکل دلخواه تزیین کنید.
نکته:
روش دیگری هم برای پخت این دسر خوشمزه وجود دارد و اینکه بگذارید دیگچه مدت بیشتری در حدود 30 تا 40 دقیقه دم بکشد تا ته دیگ طلایی و زیبایی پیدا کند. فراموش نکنید شعله را خیلی خیلی کم کنید تا ته آن نسوزد.سپس صبر کنید تا کمی خنک شود و مانند ته چین داخل دیس بریزید و نوش جان کنید.

اگر از مقدار شیر بیشتری استفاده کنید، دیگچه حالت ژله ای و سفت  پیدا می کند.

میتوانید بعد از دم کردن، مواد دیگچه را داخل قالب پلاستیکی چرب شده بریزید. بگذارید سرد شود سپس از قالب خارج کنید.

می توانید دیگچه مشهدی را به صورت دو رنگ درست کنید. به این ترتیب که آن را دو قسمت کنید. بخشی را با زعفران مخلوط کنید و بخش دیگر را ساده بگذارید. سپس به ترتیب دلخواه داخل قالب بریزید.

 اگر شیری که در دیگچه مشهدی استفاده می کنید ، پر چرب نبود، می توانید از خامه هم استفاده کنید.

 اگر دوست داشتید که دیگچه مشهدی شیرین باشد، می توانید شکر بیشتری استفاده کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .