تبیان، دستیار زندگی

این واکسن ما کی حاضر می ‎شود؟

آقا چی شد این واکسن ما؟ پس کی به دست‎مان می ‎رسد و ما را از شر این ویروس و خانه ‌نشینی و تعطیلی ‎های زورکی نجات می ‎دهد؟ اصلا می‎ شود به این واکسن ‎ها امیدوار بود یا نه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
واکسن
نویسنده : مریم ملی | روزنامه نگار
 
 شاید با خودتان فکر کنید چطور می‎شود که برای بیماری‎ های سخت‎تری مثل آبله و فلج اطفال و وبا واکسن داریم ولی برای کرونا هنوز یک واکسن درست‌ و حسابی پیدا نشده ‎است. این‎ها بیماری‎ های سخت و سنگینی هستند که انسان‎ها سال‎هاست واکسن ‎شان را کشف کرده‏‌اند اما کرونا یک ویروس نوظهور است که تا قبل از این‎ به این شکل آن را نمی ‎شناختیم و حالا زمان لازم است تا تمام مراحل ساخت واکسن انجام شود.
یکی از تفاوت‎های مهم ساخت واکسن کرونا با واکسن‎ های بیماری‎ های دیگر این است که در واکسن‎ های رایج برای بیماری‎ های ویروسی معمولا از ویروس کشته یا ضعیف‌شده استفاده می‎ شود اما در تهیه واکسن کرونا رمز ژنتیکی ویروس به‎کار می‎ رود. چطوری؟ در آزمایشگاه، ویروس کرونا را موردبررسی قرار می‎ دهند و بخشی از ویروس را که به«RNA» یا همان رمز ژنتیکی معروف است، برای ساخت واکسن استفاده می ‎کنند. بعد واکسن را به بدن بیمار تزریق می ‌کنند که مواد آن وارد سلول ‎های بدن می‌‏شوند و پروتئین شاخکی ‌شکل ویروس را تولید می‌‏ کنند. این‌جاست که ماموران امنیتی بدن (سیستم ایمنی) بو می‎برند که اتفاقاتی درحال رخ دادن است و کم‌کم می‌‏فهمند چیزی وارد بدن شده که بیگانه است و باید برایش پادتن تولید کنند. این ‌طوری واکسن می‌‏تواند با دادن رمز ژنتیکی ویروس به بدن، آن را دربرابر ورود ویروس اصلی مقاوم کند. این واکسن‎ ها به «mRNA» معروف هستند و درمقایسه با واکسن‏‌ های سنتی، سریع‌تر آماده می‏‌ شوند و ارزان‎تر هستند.
واکسن‎ هایی که تا امروز برای کرونا درحال تولید هستند، «مدرنا» و «فایزر»اند که متعلق به شرکت‎ های آمریکایی-آلمانی هستند و در مرحله سوم آزمایشی قرار دارند. باید تا اوایل دی‌ماه صبر کنیم و ببینیم چه زمانی برای ارسال به کشورهای مختلف دنیا آماده می‎ شوند.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .