تبیان، دستیار زندگی

رنگ کردن موی کودکان چه خطراتی دارد؟

خیلی از والدین به دنبال مد گرایی ، علاقه دارند تا موهای کودک خود را رنگ کنند، اما غافل از اینکه رنگ کردن موی کودکان برای آنها عوارضی به همراه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موی کودک
گاهی برخی از والدین موهایشان را رنگ می کنند و با اصرار های کودک خود روبرو می شوند که موهای آنها را هم رنگ کنند ،و آنها هم راضی می شوند با این تصور که کمی رنگ هیچ ضرری برای کودک ایجاد نمی کند و گاهی هم برخی دنبال مد گرایی هستند و برای زیبایی و مد ، این کار را انجام می دهند ، اما باید بدانند که این کار عوارضی را برای کودک آنها ایجاد می کند.

بیشتر دختر بچه ها علاقه دارند که موهای خودشان را رنگ صورتی و یا رنگین کمان در بیاورند.والدین باید بدانند ، رنگ موها از زمان تولد و تا دوران بلوغ تغییرات زیادی می کند و نسبت به موهای بزرگسالان بسیار حساس تر هستند و آمادگی بیشتری برای آسیب دیدن، دارند. از آنجایی که رنگ کردن یا دکلره کردن مو می تواند به موهای آن‌ها آسیب بزند بهتر است این کا را انجام ندهید.

 برخی از مادرها خریدن رنگ مو و رنگ کردن آن را آسان ترین راه برای راضی نگه داشتن کودک خود می دانند، اما باید بدانید که رنگ کردن مو برای افراد جوان و کسانی که به سن بلوغ رسیده اند و حداقل در سن 16 تا 17 سالگی هستند، می باشد و به درد کودکان نمی خورد و ضررهایی را برای آنها به وجود می آورد.

بهتر است مادر بداند، رنگ کردن موی کودک ، بیشتر از انچه که فکرش را می کند برای او ضرر دارد.همانطور که گفتیم موهای کودک از همان کودکی و زمان تولد تا بزرگسالی تغییر می کند و در حقیقت نسبت به مواد شیمیایی حساس تر هستند.

 بیشتر دختر بچه ها علاقه دارند که موهای خودشان را رنگ صورتی و یا رنگین کمان در بیاورند.والدین باید بدانند ، رنگ موها از زمان تولد و تا دوران بلوغ تغییرات زیادی می کند و نسبت به موهای بزرگسالان بسیار حساس تر هستند و آمادگی بیشتری برای آسیب دیدن، دارند.


 مشکل رنگ مو برای کودک


رنگ کردن موی کودک مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد. یکی از مشکلات رنگ مو، ایجاد آلرژی است که اغلب از سمی به نام ivy ایجاد می شود، این سم باعث خارش و قرمزی پوست در نواحی اطراف موی سر خواهد شد و همچنین پوست کودک را حساس تر از همیشه می کند.

رنگ موها به دلیل داشتن آمونیاک، هیدروژن پراکسید و یک ماده شیمیایی موسوم به پارافنیلن دی آمین که معمولاً در رنگ موی دائمی استفاده میشود باعث تغییر در بافت موهای کودکان میشود. بنابراین قبل از رنگ کردن موی کودکان باید بدانید که آسیب بسیاری به پوست و موی آنها وارد می کنید. مواد شیمیایی موجود در این رنگ ها می تواند واکنش منفی بر روی مو و پوست سر داشته باشد.

اگر کودک به آسم مبتلا باشد، مشکلات بیشتری برای او به وجود می اید و شرایط سخت تر می شود.

استفاده از رنگ مو به خاطر بوی تندی که دارد ممکن است به ریه کودکان آسیب وارد کند.

 رنگ کردن باعث می شودپوست سر کودک آسیب می بیند،در واقع پوست کودک بسیار حساس است و باعث واکنش پوستی خاص روی پوست سر او می شود.

با رنگ کردن موی سر کودک ،موهای کودک به سادگی آسیب می بیند و همچنین باید قبل از استفاده از رنگ روشن برای موهای قهوه ای و مشکی مو را دکلره کرد که همین مواد شیمیایی دکلره بسیار آسیب زننده هستند و موهای نابالغ را بیش از همیشه دچار آسیب می کنند.
موی کودک


سن مناسب برای رنگ مو:


 والدین بهتر است در دوران کودکی از انجام این کار خودداری کنند و تا زمانی که فرزندشان به سن بلوغ نرسیده اند، موهای آنها را رنگ نکنند. درست است که موهای رنگ روشن نیازی به دکلره ندارند اما در هر حال برای رنگ کردن مو باید صبر کرد تا فرزندمان از سن کودکی خارج شود.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که تا سن 13 سالگی نباید از رنگ مو برای دختران استفاده کرد اما اگر نتوانستید در برابر خواسته های مدام فرزندتان مقاومت کنید ، حتما از رنگ ها و مواد شیمیایی غیر دائمی استفاده کنید و آن را به ریشه مو و پوست سر او نزنید.

جایگزین برای رنگ مو:

 با توجه به مشکلاتی که رنگ مو برای مو و پوست سر کودک ایجاد می کند، بهتر است والدین به هیچ وجه این کار را انجام ندهند تا زمانی که فرزنشان به سن بلوغ برسد، اما اگر خیلی مصصم هستید می توانید از جایگزین های ان استفاده کنید و از رنگ های موقت استفاده کنید. این رنگ های موقت تنها شفت مو را پوشش می دهند و به پوست سر نفوذ نخواهند کرد و با شست و شو توسط شامپو از بین می رود.

 همچنین جایگزین های دیگری مانند گیاهان و چای ها برای رنگ های شیمیایی وجود دارد که می تواند بر روی رنگ مو تاثیرگذار باشد. بهترین روش برای رنگ کردن موی کودکان استفاده از مواد طبیعی است مثلا استفاده از حنا، چای، پوست گردو، چغندر و ... است که ضرری برای موهای کودک ندارد و همچنین باعث تغییر رنگ موی کودک میشود.

اگر برای رنگ کردن موهای کودک خود مصمم هستید، متخصصان توصیه می کنند از روش هایی مانند رنگ کردن مو از روی کلاه استفاده کنید تا رنگ به ریشه مو کمتر نفوذ کند. قبل از اینکه رنگ کردن مو را آغاز کنید حتما آن را بر روی پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژی زا نشان نمی دهد.

  بهترین روش برای رنگ کردن موی کودکان استفاده از مواد طبیعی است مثلا استفاده از حنا، چای، پوست گردو، چغندر و ... است که ضرری برای موهای کودک ندارد و همچنین باعث تغییر رنگ موی کودک میشود.


 اگر می خواهید موی سر کودک را در ارایشگاه و توسط آرایشگر انجام دهید بهتر است از او بخواهید از تکنیک بالیاژ استفاده کند. بالیاژ یک رویکرد آرام برای هایلایت کردن موست. اگر این روش به درستی انجام شود، ماده دکلره کننده ارتباط مستقیمی با پوست سر نخواهد داشت.همین کار  موجب می شود حساسیت و واکنش ایجاد شده کمتر شود.

در بعضی از کشورها به جای رنگ مو برای کودکان از پودرهای میوه ای استفاده می کنند اما توجه داشته باشید که این پودرها کاملا ارگانیک و طبیعی نیستند و در نتیجه باید تمام موارد سلامتی و پزشکی کودک خود را مورد بررسی قرار دهید.
 همچنین از رنگ های موقتی مانند گچ مو استفاده کنید.
بهتر است والدین برای انجام این کار حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .