تبیان، دستیار زندگی

دلایل بی حوصلگی و راه های غلبه بر آن

بی حوصلگی حالتی است که فرد به اطرافیان ، اشیای پیرامون و فعالیت های روزمره خود علاقه ای ندارد و از آنها لذت نمی برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی حوصلگی
بی حوصلگی ، کسالت ، تنبلی مشکلاتی است که هر فردی در زندگی بارها آن را تجربه کرده است است وبا مواجهه شدن با آن باید به فکر درمان این مشکل برآید.

 بی حوصلگی زمانی اتفاق می افتد که فرد در زندگی خود هیچ تنوع و انگیزه ای در زندگی خود ندارد و فرد بی حوصله ممکن است دچار مشکلاتی در زندگی روزمره ی خود شود. گاهی رضایت نداشتن از فعالیتی و یا علاقه نداشتن به آن باعث خستگی و ملالت فرد می شود و او را در انجام کار بی حوصله می کند.

 گاهی هم خستگی و کسالت خستگی و ملالت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد احساس انرژی می کند اما هیچ جا برای هدایت انرژی خود ندارد.

 نشانه های بی حوصلگی


 بی توجهی به زنگ ساعت:بی حوصله بودن علائم و نشانه هایی دارد ، ممکن است فرد برای ساعت 7 صبح ساعت خود را کوک کرده تا او را بیدار کند ، ولی با به صدا آمدن زنگ ساعت چندین بار دکمه‌ی چرت ساعت‌ را می‌زنید و به آن توجه نمی کنید.همین بی توجهی به زنگ ساعت شاید به این معنا باشد که شما استراحت کافی و لازم را برای گذراندن روزتان نداشته‌اید.

 برای رفع این مشکل بهتر است سعی کنید هر شب کمی زودتر به رختخواب بروید. حتی ۱۵ دقیقه هم می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، و از این طریق، دیگر لازم نیست مثل همیشه صبح‌ها در انجام کارهای‌تان عجله کنید.

 چرت زدن در وسط روز :اگر فرد از رژیم غذایی سالم و متعادل که خوراکی های با انرژی بالا داردپیروی کند و به اندازه کافی آب بنوشد و خواب کافی داشته باشد، در طول روز هیچ وقت بی حوصله نمی شود.اگر نتوانید چشمانتان را باز نگه دارید و بعد از خوردن ناهار احساس کنید انرژی تان کم شده است، شاید لازم باشد برنامه‌ی خواب‌تان را بازنگری کنید. نیاز روزانه به چرت، شاید به این معنی باشد که نیاز دارید بیشتر چشمان‌تان را ببندید و بخوابید.

 برای رفع این مشکل بهتر است سرکار خود تنقلات انرژی زا  استفاده کنید و همچنین یک رژیم غذایی متعادل  داشته باشید تا خواب‌تان را بهبود ببخشد و خوراکی هایی را بخورید که خوابتان را تنظیم کند.

 یکی دیگر از دلایل بی حوصلگی ، تغذیه نامناسب است.در واقع عادات بد غذایی بر حالات روانی فرد تاثیر می‌گذارد و حالاتی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، عدم تمرکز، پرخاشگری، عصبانیت یا بیش فعالی را ایجاد کند. اگر از نوسانات خلقی رنج می‌برید، بهتر است غذاهایی مصرف کنید که این کج خلقی ها را از بین می برد.


عدم توانایی در تمرکز کردن:یکی دیگر از نشانه های بی حوصلگی این است که در تمرکز کردن با مشکل مواجه‌هستید.اگر استراحت کافی نداشته باشید ذهنتان آشفته می شود و ممکن است تاریخ های مهم را فراموش کنید و اشتباهاتان زیاد می شود.
بدن ، در زمان خواب، سلول می‌سازد، تعادل شیمیائی مغزتان را باز می‌گرداند، و هورمون‌های‌تان را تنظیم می‌کند. وقتی بی‌خواب می‌شوید، تمام این فرآیندهای حیاتی را از دست می‌دهید، و این امر باعث می‌شود مغزتان احساس گیجی و سردرگمی کند.
 برای رفع این مشکل اگر با خوابیدن در شب مشکل دارید، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب کمی یوگا انجام دهید. دلیل اینکه افراد نمی توانند بخوابند این است که افکار مزاحم مانع خواب آنها می شود ودر نتیجه آرام کردن ذهن می‌تواند به میزان زیادی خواب آدم را بهبود ببخشد.

خوردن هله هوله: یکی دیگر از نشانه های بی حوصلگی این است که فرد دائما هوس  هله هوله می کند و دوست دراد تنقلات زیادی بخورد.اگر خواب کافی نداشته باشید ، ممکن است تند مزاج و بد اخلاق شوید و ذهن‌تان به دنبال راهی سریع برای لذت بردن است، و هله‌هوله یک راه آسان برای به‌دست آوردن این احساس است.

 همچنین زمانی که احساس بی حوصلگی و کسل بودن می کنید، بدنهوس خوراکی‌هایی می کند که سرشار از  کالری است و به سرعت انرژی بدن  را افزایش می‌دهد.اگر بخواهید گاه به گاه از این هله هوله ها استفاده کنید ،مشکلی برایتان به وجود نمی آید ولی خوردن مداوم آنها می‌تواند به سلامتی آسیب بزند و حتی ممکن است خوابیدن در شب را با مشکل روبرو کند.

 بهتر است فرد مقداری آجیل و میوه سرکار خود به همراه داشته باشد و از آنها استفاده کند ، چون آجیل و برخی میوه‌های خاص میزان کالری بسیار بالایی دارند، و مواد مغذی را که برای سلامتی حیاتی است نیز در بر دارد.

علت بی حوصلگی


علت بی حوصلگی می‌تواند به تغذیه و خواب نامناسب، استرس، افسردگی، روابط اجتماعی نادرست، عدم فعالیت بدنی و یا نگرش منفی ما به زندگی برگردد. در ادامه  اشاره ای به برخی از علتهای بی حوصلگی داریم:

خواب نامناسب:

یکی از دلایل بی حوصلگی، خواب نامناسب است. در واقع کمبود خواب موجب کسالت و بی حوصلگی می‌شود. زمان خواب به اندازه میزان خواب اهمیت دارد. کسانی هم که دیر به رختخواب می‌روند حتی اگر زیاد بخوابند، در معرض افسردگی قرار می گیرند. پس بهتر است شب‌ها زود بخوابید و البته خواب کافی داشته باشید. ساعات اولیه خواب شبانه تاثیر بسزایی در آرام کردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال کردن بدن دارد.

 برای اینکه خواب آرامی داشته باشید، سعی کنید اتاق خواب به اندازه کافی آرام و ساکت باشد و از پرده‌های ضخیم استفاده کنید و هنگام خواب همه چراغ‌ها را خاموش کنید.
بی حوصلگی

تغذیه نامناسب:

یکی دیگر از دلایل بی حوصلگی ، تغذیه نامناسب است.در واقع عادات بد غذایی بر حالات روانی فرد تاثیر می‌گذارد و حالاتی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، عدم تمرکز، پرخاشگری، عصبانیت یا بیش فعالی را ایجاد کند. اگر از نوسانات خلقی رنج می‌برید، بهتر است غذاهایی مصرف کنید که این کج خلقی ها را از بین می برد.

 کمبود ویتامین های بدن از جمله ویتامین (دی، بی و اسیدهای چرب امگا 3) می تواند احساس افسردگی و آشفتگی در فرد ایجاد کند.

 همچنین غذاهایی مانند گوجه فرنگی، خرما، موز، آناناس و آواکادو باعث شدت بخشیدن به فعالیت و واکنش سرتونین در مغز می شود  و فرد را سرحال‌تر می‌کند.همچنین برای رژیم غذایی سالم و سرشار از انرژی باید از سبزیجات، میوه‌جات و پروتیین بدون چربی استفاده کنید.

 بهتر است فرد مصرف قهوه و کافیین خود را کم کند تا دچار بی حوصلگی نشود.

ورزش نکردن:

 یکی دیگر از دلایل بی حوصلگی ورزش نکردن است.فرد اگر ورزش کند در طول سه تا شش ماه ، پیشرفت قابل توجهی در انرژی خود پیدا می‌کند و کمتر احساس خستگی و بی حوصلگی می کند.حتی از فرصت های کم برای انجام یک نرمش ساده و یا یک پیاده روی کوتاه استفاده کنند و حتما زمانی را در طول روز به ورزش اختصاص دهند.

کم خونی و فقرآهن:

 گاهی بی حوصلگی بخاطر دلایل کم خونی و فقر آهن است. بهتر است زمانی که احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید، میزان آهن خود را چک کنید. کم خونی و فقر آهن از جمله مشکلات عمده زنان است که می‌توان آن را با رژیم غذایی غنی از آهن جبران کرد.

روابط نامناسب با دوستان:


گاهی فرد تصور می کند ارتباط با دوستان و سپری کردن زمان با آنها ، راهی برای سرحال شدن اوست، در صورتی که همه اینها بستگی به روحیات فرد و دوستانش دارد، چون احساسات انسانها چه مثبت و چه منفی به یکدیگر منتقل می شود.به همین خاطر بهتر است سعی کنید روابط خود را با کسانی که به شما انرژی منفی می دهند  و موجب بی حوصلگی شما می‌شوند کاهش دهید و به جای آن با افرادی وقت بگذرانید که روحیه شما را بالا می‌برند.

آفتاب:

گاهی دلیل بی حوصلگی ماندن طولانی مدت در آفتاب است.اگر در فصل گرم تابستان برای مدت طولانی آفتاب بمانید همین دلیل بر بی حوصلگی و افسردگی ، بی خوابی و کاهش اشتها می شود.

سیگار کشیدن:

 همه می دانیم که سیگار کشیدن عوارض زیادی برای بدن دارد و علاوه بر بیماری های قلبی و ریوی باعث می شود بر سلامت روان افراد نیر تاثیر منفی بگذارد.

کمبود انرژی مفید :

 بی حوصلگی مانند خستگی نیست، اما زمانی اتفاق می افتد که انرژی زیادی داشته باشید اما در آن انرژی مفید کسل هستید این اتفاق زمانی می افتد که نمی توانید خود را وادار به کاری کنید اما از نظر فیزیکی احساس خستگی می کنید یک فعالیت پیدا کنید که از انرژی شما به مقدار زیادی استفاده کند. این می تواند به معنای انجام کاری فیزیکی بعد از گذراندن تمام روز باشد.

 گاهی گریه کردن ، باعث می شود بی حوصلگی و کسالت فرد برطرف شود. گریه کردن مرد و زن ندارد؛ بهتر است احساساتتان را در قلبتان نگه ندارید. این احساسات ناخوشایند اول باعث بی حوصلگی می شوند و بعد به تدریج می‌توانند زمینه بروز اختلال‌های جسمی و روانی شوند.


بیماری:

گاهی برخی از بیماریها باعث می وشد فرد احساس کسالت و خستگی و بی حوصلگی کند. بیماری‌هایی مانند پرکاری و کم کاری تیروئید، دیابت و مشکلات قلبی می‌تواند علت بی حوصلگی و خستگی بعضی افراد باشد که باید با مراجعه به پزشک و بررسی دقیق‌تر آنها را درمان یا کنترل کرد.

نگرش منفی نسبت به خود و اطرافیان:

 گاهی دلیل بی حوصلگی فرد این است که نسبت به خود و اطرافیانش دید منفی دارد. باید سعی کنید که نگاه خود را تغییر دهید، افکار منفی را از خود دور کنید و مثبت بیاندیشید. برای این کار می‌توانید بنشینید و اتفاق‌های خوب زندگیتان را هرچند کوچک فهرست کنید و بنویسید و بعد ویژگی‌ها و صفات مثبت خودتان را در هر زمینه‌ای یادداشت کنید. جملات و واژه‌های خوب در مورد خودتان به کار ببرید؛ چیزی که به شما انگیزه، امید و دلگرمی دهد، مثلا بگویید توانمند هستید و می‌توانید مشکلات را پشت سر بگذارید.

درمان بی حوصلگی


افرادی که دچار بی حوصلگی و کسالت می شوند، باید بدون صرف هزینه ی خاصی  به دنبال راه هایی برای غلبه بر این مشکل باشند،در ادامه راه هایی به برخی از آنها اشاره می کنیم:

برای رفع بی حوصلگی اجتماعی باشید ، بیرون بروید و با دوستانتان ملاقات کنید، یا دوستان جدیدی پیدا کنید. بی حوصلگی باعث می شود انرژی شما کم شود.

 فرد برای اینکه از بی حوصلگی در بیاید، باید به خودش برسد و از خودش غافل نباشد.لباسهای جدید برای خودش بخرد، و تغییراتی را رد ظاهر خود ایجاد کند.

 برای رفع بی حوصلگی ورزش کنید. ورزش کردن هم به سلامت جسم و هم به سلامت روان کمک می‌کند. ورزش موجب ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن می‌شود و فرد را از کسالت و بی‌حوصلگی دور می‌کند.

گاهی گریه کردن ، باعث می شود بی حوصلگی و کسالت فرد برطرف شود. گریه کردن مرد و زن ندارد؛ بهتر است احساساتتان را در قلبتان نگه ندارید. این احساسات ناخوشایند اول  باعث بی حوصلگی می شوند و بعد به تدریج می‌توانند زمینه بروز اختلال‌های جسمی و روانی شوند. اگر غمگین هستید و احساس می‌کنید باید گریه کنید، پس گریه کنید و بعد از آن احساس بهتری خواهید داشت.

یکی دیگر از راه های درمان بی حوصلگی ،حرف زدن است. بهتر است فرد با دیگران در مورد دلخوری‌ها، شک و تردیدها و هر حس ناخوشایندی که دارد، صحبت کند تا در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

برای رفع بی حوصلگی و درمان آن سعی کنید در زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید. این تغییر حال و هوای فرد را تغییر می دهد و باعث می‌شود دچار حس ناخوشایند نشود. برای درمان بی حوصلگی سعی کنید هر از چند گاهی در زندگی خود تغییراتی چه بزرگ چه کوچک ایجاد کنید.

فرد برای درمان بی حوصلگی به ذهن خودش مرخصی بدهد و برای مدت کوتاهی هم که شده بین خودش و مشکلات فاصله بیندازد.

گاهی فرد برای درمان بی حوصلگی خود نیاز به مسافرت رفتن و یا گردش یک روزه دارد.در حقیقت مسافرت یا حتی یک گردش کوتاه می‌تواند از آدمی بی‌حوصله یک آدم شاد و پرنشاط بسازد. سپردن خود به دامن طبیعت همراه با فعالیت بدنی سبک و نرم، بسیار به درمان بی حوصلگی شما کمک می‌کند.

 برای رفع بی حوصلگی بهتر است عادت های بد خود را کناربگذارید. مصرف مواد مخدر به هیچ وجه راهی برای درمان بی حوصلگی نیست. عادت‌های بدی چون سیگار کشیدن، استفاده از مواد الکلی، مصرف غذاهای فراوری شده، مصرف نوشابه‌های گازدار و … علاوه بر اینکه برای سلامتی شما مضر هستند باعث اختلال در خلقیات فرد نیز می‌شوند.

برای رفع بی حوصلگی خود فعال باشید. بی کاری و فعالیت نداشتن یک عامل مهم در ایجاد بی‌حوصلگی است. دست به کارشوید، چون  با نشستن و به نقطه‌ای خیره شدن چیزی عوض نمی‌شود. برخیزید و به کاری مشغول شوید.

چیز جدیدی یاد بگیرید، شاید چیزی که نیاز دارید یک محرک ذهنی باشد. باید باور کنید مانند دیگر انسان‏ها از توانمندى‏هاى بسیار برخوردارید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیش‏تر است. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندى شکل مى‏گیرد.

گاهی عوامل فیزیولوژیک نیز در ایجاد احساس کسالت موثر هستند به وضعیت جسمی خود اهمیت داده و با پزشک مشورت کنید ،تا مطمئن شوید بی‌حوصلگی علت جسمانی مانند کمبود آهن نداشته باشد

یاد خدا را فراموش نکنید ،چون با یاد خدا دلها آرام می گیرد.فرد بایاد خدا و  توکل بر او می تواند به همه خواسته های خود و آرامش روحی و روانی برسد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .