تبیان، دستیار زندگی

در سالگرد فوت شوهرم، پدرش از من می‌خواهد که با برادرشوهرم ازدواج کنم

خانمی 26 ساله هستم و یک پسر 4 ساله دارم، شوهرم حدود یک سال قبل فوت کرد. چند روز بعد از سالگردش، پدر شوهرم از من خواست تا با برادر شوهرم که یک سال از من کوچک تر است، ازدواج کنم تا فرزندم در خانواده پسرش بزرگ شود. مخالفتی با این ازدواج ندارم منتهی احساس می‌کنم برادر شوهرم به واسطه نظر پدرش و به خاطر فرزند برادرش چنین انتخابی کرده و ممکن است پشیمان شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مشاوره ازدواج، ازدواج مجدد،
نویسنده : فریبا البرز | کارشناس ارشد مشاوره خانواده
موضوع ازدواج یک خانم با شرایط شما با برادرشوهرش خیلی بستگی به فرهنگ منطقه‌ای دارد که فرد در آن زندگی می‌کند. در یک فرهنگ ممکن است کاملا عادی و پذیرفته باشد اما در منطقه‌ای دیگر، حرف و حدیث‌هایی درباره‌اش وجود داشته باشد. معمولا در این گونه مواقع ممکن است خانواده شوهر از روی تعصب، غیرت، ترحم یا حتی احساس مسئولیت مایل نباشند که عروس‌شان از جمع خودشان دور شود و حتی گاهی دیده شده با تهدید این‌که اگر روزی خواست با مرد دیگری ازدواج کند باید فرزندش را به آن‌ها بسپارد به این شکل عروس را نزد خودشان نگه می‌دارند. شما هم اشاره کردید که پدرشوهرتان گفته می‌خواهم نوه‌ام در خانواده خودم بزرگ شود اما حواس‌تان باشد که این تصمیم را نباید از سر اجبار بگیرید.


مزایای این ازدواج را مدنظر قرار دهید

داشتن شناختی دقیق از خانواده همسر را می‌توان بزرگ‌ترین نکته مثبت این ازدواج‌ دانست. دیگر نگران این‌که وارد چه خانواده با چه رفتاری می شوید، وجود ندارد. شما یک فرزند هم دارید که با این ازدواج به احتمال زیاد، کمترین آسیب روانی را متحمل خواهد شد چون همچنان در کنار پدربزرگ و مادربزرگش خواهد ماند. این نکته را هم مد نظر قرار دهید که طبق قانون، پدر شوهر می‌تواند مدعی حضانت فرزند باشد و با این ازدواج، این نگرانی‌تان هم از بین خواهد رفت.


شرایط شما و برادرشوهرتان خیلی متفاوت است

موارد مطرح شده، نکات خوب و مثبت چنین ازدواجی بود اما در عین حال، مسائل دیگری هم در این قضیه وجود دارد. ممکن است این پیشنهاد فقط و فقط از سمت پدر خانواده شوهرتان بوده باشد و برادرشوهر شما هیچ رغبت و تمایلی به شما نداشته باشد. شاید برادرشوهر مجرد که تازه از عروس هم کوچک‌تر است، دختر دیگری را دوست دارد و ... . حواس‌تان باشد که شما و برادرشوهرتان پیشینه‌های متفاوتی دارید و شرایط‌تان خیلی با هم فرق می‌کند. یک نفر یعنی شما، هم ازدواج کرده و هم فرزند دارد، شوهرش فوت شده و ... اما نفر دیگر این گذشته را ندارد و هنوز ازدواج هم نکرده است. طبیعتا این دو نفر، در سبک فکری و شیوه زندگی، تفاوت‌هایی خواهند داشت. گاهی در این ازدواج‌ها روابط سردی بین زن و شوهر دیده می‌شود که به دلیل اجبار در این ازدواج است.


چه باید کرد؟

طبق گفته خودتان، شما مخالف نیستید که البته باید یک بار دیگر نظرتان را بعد از نکات مطرح شده، بررسی کنید. در این بین، شما هیچ اشاره‌ای به احساس برادر شوهرتان نداشتید. چون تا امروز این پیشنهاد فقط از سمت پدر شوهرتان بوده، اول باید از حس برادر شوهرتان اطمینان پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنم با منطق بیشتری به این ازدواج فکر کنید و موارد مثبت و منفی مطرح شده را بیشتر بررسی کنید. در ضمن اگر خواستید این ازدواج صورت بگیرد، حتما باید به طور جدی و مفصل با هم صحبت و شناخت بیشتری به شخصیت یکدیگر پیدا کنید. لطفا از سر تعارف داشتن، اجبار، ترس و... تصمیم نهایی را نگیرید.

منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .