تبیان، دستیار زندگی

درمان کمردرد در خانه

3 مسکن طبیعی برای تسکین درد کمر

لومباگو یا همان درد کمر شامل درد شدید و حادی در قسمت پایین کمر و بالای کفل است که گاهی در عضلات و کفل‌ها نیز احساس می‌شود. این نوع درد معمولاً به دلیل قرار گرفتن مکرر بدن در وضعیت بد، بلند کردن اشیاء سنگین یا آسیب‌دیدگی عضلانی بروز می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمردرد
در حالت کلی لومباگو بعد از زمین خوردن یا ضربه ناگهانی و سخت به ناحیه کمر خود را نشان می‌دهد. البته ممکن است بعد از یک جلسه ورزشی نامناسب، پیاده‌روی طولانی و خسته‌کننده و غیره نیز بروز کند. مقابله با درد کمر یا لومباگو کاری است که نیاز به مراقبت مداوم و پایدار دارد. در این مطلب در خصوص کمردرد و مقابله با روش‌های طبیعی آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

انواع کمردرد

درد کمر ممکن است به صورت موقت و گذرا یا یک مشکل مزمن و مکرر بروز کند. برای مقابله با کمردرد مهم است انواع مختلف آن را بشناسید که در واقع برحسب ویژگی‌های خود به دو نوع تقسیم می‌شود:

کمردرد گاه‌به‌گاه
این نوع کمردرد بعد از یک فعالیت ناگهانی یا قرار گرفتن در وضعیت بدنی نامناسب در ناحیه کمر بروز می‌کند و بین 3 تا 4 روز به خودی خود برطرف می‌شود.

می‌توانید از دم کرده بادرنجبویه یا اسطوخودوس نیز برای آرامش اعصابتان استفاده کرده و از بروز گرفتگی کمر بر اثر فشارهای روانی جلوگیری کنید


کمردرد مزمن یا مکرر
اگر کمردرد به طور مکرر و منظم بروز کند و به مدت بیش از 12 هفته به طور می‌انجامد تبدیل به کمردرد مزمن می‌شود. متخصصان معتقد هستند که در 20 درصد موارد، کمردردها مزمن می‌شوند. گفتنی است که کمردرد یا لومباگو به بارداری، اضافه وزن، آرتروز و حتی استرس‌های عاطفی نیز مربوط می‌شود.
برای مقابله با درد بهترین کار این است که وضعیت بدن را اصلاح کنید و همچنین از قرار گرفتن در وضعیت‌هایی است که باعث کمردرد می‌شود بپرهیزید. این‌ها اولین اقدامات برای تسکین ناراحتی کمر هستند. علاوه براین توصیه می‌شود که با نظر پزشک و متناسب با نوع کمردرد و وضعیتتان فیزیوتراپی، طب سوزنی یا ماساژ درمانی را نیز امتحان کنید.

3 مسکن طبیعی برای مقابله با کمردرد

درخت بید سفید
مشتقات سالیسیل موجود در درخت بید سفید به‌ویژه در ناحیه مفاصل اثرات ضدالتهابی دارند. این ترکیبات همچنین روی درد و تب نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توان از درخت بید سفید در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز استفاده کرد. علاوه براین باید بدانید که پوست درخت بید سفید باعث تسکین هر نوع دردی به‌ویژه دردهای مفصلی می‌شود. در نتیجه برای مقابله با کمردرد نیز مؤثر عمل می‌کند. برای این کار می‌توانید روزانه تا 3 فنجان از دم کرده این گیاه را مصرف کنید. بهتر است پوست درخت بید را با گیاهان دیگری نیز ترکیب کنید که خاصیت آن را بالا برده و طعمش را بهتر کنند. به عنوان مثال می‌توانید این گیاه را به همراه گیاه بومادران، نعنا و گیاه دم‌اسبی دم کنید.
بیشتر بخوانید

بید: گیاهی دردافکن

زنجبیل
زنجبیل یک ادویه ضدالتهاب است که به کاهش دردهایی مانند کمردرد کمک می‌کند. می‌توان زنجبیل را به صورت دمنوش یا استفاده موضعی مصرف کرد. این ادویه به دلیل قدرت ضدالتهابی بالا شهرت دارد. به همین دلیل نیز می‌تواند برای تسکین دردهای کمری مؤثر واقع شود. در مواقعی که کمردرد به سراغتان می‌آید زنجبیل دم کرده و میل کنید و یا آن را به کمرتان بمالید. برای این کار کافی است دو قاشق غذاخوری زنجبیل را در نصف لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد. می‌توانید این نوشیدنی را میل کنید و یا یک گاز استریل را به آن آغشته کرده و روی ناحیه دردناک قرار دهید. علاوه بر این باید بدانید که زنجبیل خاصیت آرام‌بخشی و مسکنی نیز دارد. در نتیجه می‌توانید از آن در ماساژ ملایم نواحی دردناک نیز استفاده کنید. برای این کار کافی است مقداری پودر زنجبیل و یا 5 قطره عصاره روغنی زنجبیل را با 10 قطره روغن گیاهی بادام شیرین یا روغن زیتون و یا روغن سیاه‌دانه مخلوط کرده و به کمرتان بمالید و خیلی آرام ماساژ دهید.
گیاه پنجه شیطان
نتایج برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که استفاده از گیاه پنجه شیطان باعث کاهش کوتاه‌مدت دردهای کمری و کاهش نیاز به مصرف داروهای مسکن می‌شود. البته باید بدانید که استفاده از گیاه پنجه شیطان به عنوان روش درمان دردهای کمری مستلزم این است که به مدت 2 یا 3 ماه مصرف شود تا اثرات آن بروز کرده و مؤثر بماند. گیاه پنجه شیطان حاوی خواص ضدالتهابی، مسکنی و ضداسپاسم است. این گیاه زمانی که بافت‌ها و تاندون‌های علائم دردناک و التهابی بروز می‌دهند خواص مسکنی خود را نشان می‌دهد. می‌توانید کپسول‌های 450 تا 500 میلی‌گرمی این گیاه را از داروخانه‌ها تهیه کرده و مصرف کنید. البته توصیه می‌شود این کار را طبق نظر پزشکتان انجام دهید. همچنین باید بدانید که گیاه پنجه شیطان خواص ضداسپاسمی نیز دارند بنابراین برای مقابله با اسپاسم و گرفتگی عضلانی نیز مؤثر عمل می‌کند. درست به همین دلیل نیز می‌توان از این گیاه برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند گاز، بی‌اشتهایی یا ورم شکم استفاده کرد.

چگونه می‌توان از بروز کمردرد پیشگیری کرد؟

انجام منظم تکنیک‌های آرامش‌بخش می‌تواند برای کاهش دردهای عضلانی و فشارهای روانی مؤثر باشد. توصیه می‌شود که تا حد امکان از فشارهای عصبی ناشی از استرس دور باشید. متأسفانه مشکلات عصبی یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز گرفتگی عضلات کمر و بروز کمردرد محسوب می‌شود. زمانی که احساس کردید ناحیه کمرتان خشک و سفت شده است روی یک صندلی بنشینید و تنه را تا جایی خم کنید که روی پاها قرار بگیرد. سپس چند ثانیه در این وضعیت بمانید و از حرکت خارج شوید.
شما همچنین می‌توانید از دم کرده بادرنجبویه یا اسطوخودوس نیز برای آرامش اعصابتان استفاده کرده و از بروز گرفتگی کمر بر اثر فشارهای روانی جلوگیری کنید. انجام فیزیوتراپی، ورزش‌های اصلاحی، طب سوزنی و انجام ورزش‌های آرام‌بخشی مانند یوگا، تای چی یا مدیتیشن می‌تواند نتایج مثبتی در درمان و جلوگیری از کمردرد داشته باشند.

حرف آخر

حرف آخر اینکه برای پیشگیری از بروز کمردرد و حفظ سلامتی کمر باید وزن مناسبی داشته باشید داشتن اضافه وزن می‌تواند باعث بروز کمردرد یا تشدید آن شود. بنابراین بهتر است با انجام ورزش منظم مانند شنا و همچنین ورزش‌های کششی وزن خود را کنترل کنید. در نهایت اینکه در زندگی روزمره در حین نشستن و راه رفتن وضعیت بدنی خود را حفظ کنید و از خمیدگی و بد نشستن خودداری کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.