تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیره انگور و خواص آن

شیره انگور، خوراکی است که از تغلیظ آب انگور به دست می‌آید و ارزش غذایی بالایی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیره انگور
شیره،ماده ای است که با عصاره گیری از  میوه و با جوشاندن همراه آب به دست می آید .یکی از این عصاره ها، عصاره ی انگور است که به ان شیره انگور می گویند. یکی از راه های نگهداری آب انگور ، شیره ی انگور است که بسیار شیرین، خوش‌ طعم و مفید است و در وعده ی صبحانه و عصرانه استفاده می شود.

این شیره ی خوشمزه بسیار خوش‌طعم و شیرین و پر خاصیت است و از آب انگور به دست می آید و تهیه آن بسیار زمان‌بر است.شیره انگور را از انگورهای مختلف درست می کنند ، به همین خاطر ممکن الست طعم های آن متفاوت باشد.

شیره هم مانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین ها تأمین می کند.

یکی از بهترین زمان های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده ی غذایی در درمان و تسکین بیماری های فصل سرما دارد،بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

شیره انگور را دوشاب هم می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.

مصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.

در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه شیره انگور را بیان کنیم.

برای تهیه شیره انگور باید از انگورهایی که درشت و خیلی شیرین هستند و در موقع رشد کمتر آب خورده باشند، یعنی درختشان کمتر آبیاری شده باشد، به درد شیره‌ گرفتن می‌خورند.

 مواد لازم برای تهیه این شیره ، انگور به مقدار لازم و مقداری هم خاک سفید یا خاک مخصوص دوشاب است.

خاک سفید ،همان خاکی است که با ترکیب بالای املاح معدنی در عطاری ها فروخته میشود. قبل از استفاده از این خاک آن را باید  روی بخاری یا زیر نور آفتاب حرارت دهید و بعد به آب انگور اضافه کنید تا باعث گل آلود شدن آب انگور نشود.

 نیازی نیست که شیره‌انگور را در یخچال نگهداری کنید و اگر در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود باید بدانیم که شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است. همچنین شیره‌های رقیق رطوبت و آب بالاتر دارد و قند آن کمتر هستند. بنابراین شیره‌ای که یک غلظت مناسب دارد دارای مواد مغذی بیشتری است و مقوی‌تر است.


همچنین اگر از خاک سفید در آب انگور استفاده نشود ممکن است انگورها موقعه جوشیدن ترش شود و نجس شود.

 برای تهیه شیره انگور خانگی ابتدا انگورها را بشویید و دانه کنید و سپس با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری، آب انگور را بگیرید.

در روش سنتی، انگور را با خوشه درون تشت‌های بزرگ می‌ریزند و می شویند و بعد پاچه‌های شلوار را بالا زده، چکمه می‌پوشند و داخل تشت بزرگی که مخصوص دوشاب‌گیری است ایستاده و با پا انگور‌ها را فشار می‌دهند و و آب‌شان را می‌گیرند.

بعد از اینکه آب انگور را گرفتید، آن را درون صافی بریزید تا آب انگور خالص به دست بیاید و سپس تفاله‌های انگور را درون یک صافی خیلی محکم بریزید تا اگر آبی درون تفاله‌ها باقی مانده، گرفته شود.

آب انگور‌ را درون یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید و قبل از اینکه آب انگور به جوش بیاید و زمانی که در اطراف قابلمه حباب‌هایی ایجاد شد؛ شروع به ریختن خاک کنید.

 خاک ها را با دست کم کم بردارید و داخل قابلمه بریزید و هم بزنید و کف روی آن را جمع کنید. این کار باعث می‌شود که هم ترشی دوشاب گرفته شود و هم دوشاب صاف و شفاف شود.

 نکته: هم زدن شیره در نیم ساعت آخر به شیوه خاصی هست که با ملاقه بزرگ‌ یا شیرجوش، شیره را بالا آورده و دوباره داخل ظرف می ریزیم که به آن اصطلاحا، سراندن می گویند.

بعد از گرفتن کف شیره انگور، حرارت را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت برداشته و حداقل حدود 10 تا 12 ساعت صبر کنید تا شیره صاف شود.

بعد از گذشت 12 ساعت ، کف روی قابلمه را آرام بردارید و دور بریزید و بعد با یک ملاقه بزرگ، آب انگور صاف‌شده را به ظرف دیگری منتقل کنید.

 توجه داشته باشید تا که مواد ته‌نشین شده کف قابلمه را تکان ندهید و برندارید. برای برداشتن آب انگور و صاف کردن آن، همانند برداشتن آب زلال از چشمه عمل کنید.

دوباره آب انگور صاف‌شده را داخل یک قابلمه دیگر بریزید تا اگر ناخالصی دیگری باقی مانده، ته قابلمه قبلی باقی بماند. در این مرحله؛ آب صاف‌شده انگور را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و اگر کف مختصری که هم دارد باز بگیرید.

 همانطور که مواظب هستید مواد سرازیر نشوند، اجازه دهید که آب صاف شده همچنان بجوشد.

وقتی دوشاب به غلظت رسید، کار دوشاب پزان تمام می شود.
شیره انگور

نکته: اگر بخواهید که دوشاب را بدون خاک درست کنید ، شربت اسکنجبین به دست می آید . در واقع ریختن خاک باعث گرفتن ترشی انگور و زلال شدن دوشاب می‌شود.

افرادی که شیره سنتی تولید میکنند اعتقاد دارند که اگر آب انگوری که از خاک جدا کرده اید را از ابتدا در قابلمه یا دیگ هایی از جنس روی بریزید و بجوشانید آب انگور طی زمان زودتری کش دار میشود و قوام می یابد و رنگ قهوه ای روشن و شفاف بخود میگیرد و اگر از ابتدا در دیگ های مسی بریزید و بجوشانید مدت زمان طولانی تری باید صبر کنید تا کش دار شود و قوام یابد و همچنین بدلیل اینکه بیشتر می جوشد رنگش تیره میشود ونهایت شیره انگور سفت تری خواهید داشت.

 ویژگی های شیره مناسب و با کیفیت


نیازی نیست که شیره‌انگور را در یخچال نگهداری کنید و اگر در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود باید بدانیم که شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است. همچنین شیره‌های رقیق رطوبت و آب بالاتر دارد و قند آن کمتر هستند. بنابراین شیره‌ای که یک غلظت مناسب دارد دارای مواد مغذی بیشتری است و مقوی‌تر است.

شیره مرغوب رنگ شفاف دارد و نباید خاک آلود باشد. شیره انگوری که از انگورهای شیرین و مرغوب تهیه می‌شود کیفیت بالاتری دارد.


 خواص شیره انگور


همانطور که گفتیم شیره انگور بسیار شیرین ، خوش طعم و خاصیت فراوانی دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

محافظت از سلامت استخوان‌ها


یکی از خواص شیره ی انگور ، محافظت و استحکام استخوان هاست،چون منبع خوبی از کلسیم است. هم‌چنین، شیره‌ی انگور، وضعیت سلامت دندان‌ها را بهبود می بخشد و این ماده‌ی غذایی قدرت انقباض ماهیچه‌ها را نیز افزایش می‌دهد. مصرف شیره‌ی انگور از بدن در برابر بروز بیماری‌های استخوانی، به خصوص در دوران بعد از یائسگی، محافظت می‌کند.

رفع یبوست

 شیره ی انگور برای رفع یبوست بسیار مفید است. این ماده‌ی غذایی باعث آرام شدن معده و روده‌ها می‌شود.

 مفید برای کم خونی

شیره انگور برای کسانی که دچار کم خونی هستند، بسیار مفید است، چون سرشار از آهن می باشد. این ماده‌ی غذایی حدود یک سوم از نیاز روزانه‌ی بدن را به آهن تامین می‌کند. هم‌چنین، شیره‌ی انگور میزان خون بدن را نیز افزایش می‌دهد.

 تسکین درد دوران قاعدگی

گاهی دردهای قاعدگی به دلیل کمبود آهن در بدن می باشد. همانطور که گفتیم شیره انگور سرشار از آهن می باشد و می‌تواند از درد دوران قاعدگی پیشگیری کند. به علاوه، مواد معدنی از قبیل کلسیم و منیزیوم نیز می‌توانند از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری کنند. به این ترتیب، گرفتگی‌های دوره‌ی قاعدگی درمان می‌یابند. مصرف شیره‌ی انگور می‌تواند از ماهیچه‌های رحم نیز محافظت کند.

 مفید برای زن شیرده

یکی دیگر از فواید دوشاب و یا همان شیره انگور ، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند.

افزایش میزان گلبول‌های قرمز خون


شیره‌ی انگور با افزایش سرعت تشکیل گلبول‌های قرمز خون می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

 مصرف شیره‌ی انگور به تولید سالم هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. این ماده‌ی غذایی با افزایش تمایل جنسی، از سلامت جنسی آدم‌ها محافظت می‌کند.


 خواص دیگر شیره انگور:


شیره انگور ،گرفتگی ها را باز می کند ، به همین خاطر برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق دارد، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و به دنبال آن سرفه می کنند، توصیه می شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

 شیره ی انگور باعث افزایش وزن بدن و حجم عضلات می شود. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کارهای سنگین انجام می دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود.

مصرف شیره‌ی انگور به تولید سالم هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. این ماده‌ی غذایی با افزایش تمایل جنسی، از سلامت جنسی آدم‌ها محافظت می‌کند.

شیره‌ی انگور به خاطر منیزیوم موجود در ترکیب خود، حجم کلسیم موجود در رگ‌های عصبی و خونی را متعادل می‌کند و باعث آرامش اعصاب می‌شود.

شیره‌ی انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند خستگی مفرط و سردرد را تسکین دهند.

درمان کننده ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط ، ضعف احشا و یرقان است.

روش‌های استفاده از شیره انگور


برای استفاده از شیره ی انگور باید هر روز صبح، یک تا  دو قاشق غذاخوری از آن را نوش جان کنید. این کار باعث افزایش تولید آهن در بدن می‌شود و از بروز کم خونی پیشگیری می‌کند.

 همچنین این شیره را می توانید همرا با ارده کنجد هم استفاده کنید ، اما این روش استفاده برای کسانی که به فکر لاغری هستند و اضافه وزن دارند، توضیه نمی شود.چون خوردن شیره انگور همراه با ارده باعث افزایش وزن بدن می شود.

برخی از آدم‌ها شیره‌ی انگور را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند. آن‌ها شیره‌ی انگور را به جای  قند و شکر  استفاده می‌کنند تا علاوه بر دوری از مضرات قند، کلسیم و کربوهیدرات مورد نیاز بدن‌شان را هم تامین کنند. به این ترتیب، هم مصرف قند را پایین می‌آورند و هم به بدن‌شان کلسیم می‌رسانند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .