تبیان، دستیار زندگی

بهبود بیمار مبتلا به کووید 19 بعد ترخیص از بیمارستان

دوران نقاهت بعد از کرونا

وقتی پاندمی کرونا شروع شد، هیچ‌کس نمی‌دانست چه تعدادی از افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان جهت درمان کووید 19 خواهند داشت؛ اما یک چیزی را پزشکان خوب می‌دانستند و آن هم اینکه افرادی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند به احتمال زیاد همان پارامترهایی را تجربه می‌کنند که سایر بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی، مثلاً H1N1 با آن‌ها روبرو هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترخیص بیمار مبتلا به کرونا
هر چند هنوز خیلی چیزها هست که در مورد ویروس کرونا نمی‌دانیم و ناشناخته است، اما در حال حاضر در مورد بهبودی و دوران نقاهت یک بیماری تنفسی مانند کووید – 19 چیزهای زیادی می‌دانیم.

دوران نقاهت بعد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید – 19 چگونه است؟

به گفته‌ی پزشکان، ممکن است بعد از ترخیص از بیمارستان به دلیل کووید – 19، همچنان تنگی نفس و درد عضلانی و احساس ضعف و خستگی داشته باشید. همچنین ممکن است تغییراتی در فکر و حافظه‌تان ایجاد شود (مه مغزی یا مشکلات ادراکی) و دچار اضطراب و افسردگی شوید.
یکی از جنبه‌های خاص بستری شدن در بیمارستان طی پاندمی ویروس کرونا این است که اعضای خانواده و دوستان به دیدار شما نمی‌آیند، یعنی از انتشار ویروس به خوبی جلوگیری می‌شود. این ایزوله شدن و تنهایی می‌تواند احتمال اضطراب و استرس و تغییرات ادراکی و اختلال استرس پس از سانحه را بعد از بستری شدن در بیمارستان افزایش دهد.
فرقی نمی‌کند بعد از درمان کووید 19 در بیمارستان، دچار چه علائمی شده باشید؛ به هر حال یک متخصص توان‌بخشی می‌تواند کمکتان کند به چیزهایی که برایتان مهم و معنادار هستند برگردید.

شاید شما را روی شکمتان بخوابانند تا مقدار اکسیژن در پایین ریه‌هایتان بیشتر شود و کمکتان کند ترشحات تنفسی را دفع کنید. از عوارض جانبی خوابیدن روی شکم می‌توان ضعف عضلانی و درد قسمت بالای بدن را نام برد

متخصصین توانبخشی به شما کمک می‌کنند به جلو حرکت کنید و راه‌های جدیدی برای انجام فعالیت‌های گذشته‌ی خود بیابید. ریکاوری شما ممکن است به معنی سازگاری پیدا کردن با شیوه‌ای جدید از زندگی باشد؛ مثلاً اگر اغلب احساس تنگی نفس یا خستگی می‌کنید، درمانگر می‌تواند تکنیک‌های ذخیره انرژی را به شما یاد دهد تا فعالیت‌هایتان ساده‌تر شود، مثلاً هنگام تهیه غذا به جای اینکه بایستید بنشینید. اگر نمی‌توانید بخوابید یا علائم افسردگی را دارید، روانشناس توانبخش می‌تواند با شما تمرین کند تا با گفتگو درمانی علائم خود را بهبود ببخشید.

بهبودی از کووید – 19 چقدر طول می‌کشد؟

کارشناسان همچنان در حال مطالعه روی افرادی هستند که از کووید – 19 بهبود یافته‌اند، اما چیزی که تاکنون با اطمینان می‌دانیم این است که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، فشارخون بالا و یا نقص سیستم ایمنی، بر مدت زمان ریکاوری از کووید 19 اثر می‌گذارند. اگر شما دچار مورد خفیفی از کووید – 19 باشید، ممکن است در عرض یکی دو هفته حالتان خوب شود، در حالی که موارد شدیدتر این بیماری ممکن است سه تا شش هفته و یا حتی بیشتر طول بکشد.
اگر در ICU بستری شده باشید، ممکن است دچار سندرم بعد از مراقبت‌های ویژه و یا تغییرات روحی و ادراکی شوید که بعد از اقدامات درمانی جهت نجات از یک بیماری یا آسیب روی می‌دهند. شما هم مانند هر کسی که به دلیل دیگر بیماری‌های تنفسی در بیمارستان بستری می‌شود، ممکن است دچار علائم فیزیکی و روحی شوید که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشند. طول مدت زمانی که بدن نیاز دارد تا از ویروس کرونا پاکسازی شود، هنوز مشخص نیست. اما پژوهش‌ها در مورد فهم این مسئله همچنان در حال انجامند.

اختلالات احتمالی بعد از بستری شدن به دلیل کووید – 19 چه هستند؟

هر چند تأثیرات کووید – 19 هنوز مورد مطالعه‌اند، محققان دریافته‌اند این بیماری می‌تواند بر ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و مغز اثر بگذارند.
اختلالات و آسیب‌های احتمالی بعد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک عفونت ویروسی تنفسی مانند کووید 19 شامل موارد زیر می‌شود:
. تنگی نفس
. سرفه
. ضعف عضلانی
. گلودرد
. مشکل در بلع
. مشکل در حرف زدن
. مشکل در راه رفتن و انجام کارهای روزمره
. اضطراب
. افسردگی
. اختلال استرس پس از سانحه
. اختلالات ادراکی
. خستگی
. زخم بستر
. بی‌خوابی

طی بستری شدن در بیمارستان چه اتفاقی می‌تواند بیفتد که بر ریکاوری شما از این بیماری اثر بگذارد؟

وقتی شما به دلیل کووید – 19 در بیمارستان بودید، احتمالاً بابت مشکلات تنفسی خود تحت درمان قرار گرفتید. درمان پزشکی که برای کمک به تنفس شما به کار می‌رود، و عوارض جانبی احتمالی این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند. یکی از اثرات تمام این درمان‌ها، ضعف عضلانی ناشی از مدت طولانی در تختخواب بودن است.

لوله تنفسی (تراکستومی)
وقتی شما نیاز به تنفس کمکی دارید، پزشکان ممکن است لوله‌ای در حلق و نای‌تان قرار دهند. این لوله با ونتیلاتور مرتبط است که هوا را به ریه‌هایتان وارد و از آن خارج می‌نماید. اگر شما مدت زمان طولانی به لوله تنفسی نیاز داشته باشید، ممکن است تراکستومی شوید. تراکستومی به ایجاد یک سوراخ در گردن و نای است که لوله تنفسی در آن جای داده می‌شود. هر دوی این درمان‌ها معمولاً شامل تزریق داروهای مخدر نیز می‌شوند تا شما بیشتر احساس راحتی کنید. عوارض جانبی مرتبط با داشتن لوله تنفسی شامل گلودرد، مشکل در بلع و حرف زدن، دلریوم، اختلالات ادراکی، اضطراب و افسردگی می‌شود.

لوله تغذیه
اگر به دلیل استفاده از ونتیلاتور یا تحت تأثیر داروی مخدر قادر به بلع غذا نباشید، ممکن است لوله‌ی باریکی از طریق بینی وارد معده‌تان شود تا از این طریق دارو و غذا دریافت کنید. عوارض جانبی این نوع درمان می‌تواند شامل گلودرد و مشکل در بلع و حرف زدن شود.
اگر پیش از ترخیص از بیمارستان قادر به بلع غذا نباشید، ممکن است این لوله از طریق دیواره‌ی شکم در معده‌تان کار گذاشته شود تا مواد غذایی و دارو به شما برسد. این ابزار تا زمانی که بتوانید غذا ببلعید در محل باقی می‌ماند.

وضعیت خوابیده روی شکم
شاید شما را روی شکمتان بخوابانند تا مقدار اکسیژن در پایین ریه‌هایتان بیشتر شود و کمکتان کند ترشحات تنفسی را دفع کنید. از عوارض جانبی خوابیدن روی شکم می‌توان ضعف عضلانی و درد قسمت بالای بدن را نام برد.

معیار ترخیص از بیمارستان به دلیل کووید – 19 چیست؟

پیش از اینکه از بیمارستان ترخیص شوید باید از نظر پزشکی وضعیت ثابتی داشته باشید. یعنی نیاز به اقدامات فوری پزشکی نداشته باشید. پیش از ترخیص از بیمارستان چند پزشک متخصص، روند بهبودی شما را از چند جهت بررسی خواهند کرد، مثلاً وضعیت راه رفتن، فکر کردن و تصمیم‌گیری و انجام فعالیت‌های روزمره مانند حمام کردن و لباس پوشیدن.

ممکن است به چه پیگیری‌ها و مراقبت‌های بعدی نیاز داشته باشید؟

بعد از بهبودی از کووید – 19 و ترخیص از بیمارستان ممکن است مدتی طول بکشد تا به شرایط نرمال برگردید. شما ممکن است به توانبخشی سرپایی نیاز داشته باشید و یا نیازمند یک روان‌درمانگر برای کنترل و مدیریت اختلالات فیزیکی و ادراکی و رفتاری‌تان که با بیماری مرتبط هستند باشید.
این اختلالات بسیار معمول هستند و می‌توانند درمان شوند. شما باید با تیم پزشکی خود در ارتباط باشید تا هرگونه عارضه قبلی یا علامت جدید را با آن‌ها در میان بگذارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.