تبیان، دستیار زندگی

9 روش برای برقراری ارتباط با افراد مسن در روزهای خانه‌نشینی

چگونه در قرنطینه به سالمندان کمک کنیم؟

همه ما می‌دانیم که سالمندان در اپیدمی ویروس کرونا بیشتر در معرض خطر هستند و فاصله و انزوای اجتماعی بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس است، هرچند که انزوا از نظر روحی و روانی ناسالم است، به خصوص برای افراد مسنی که تنها زندگی می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرنطینه
در نتیجه‌ی فاصله اجتماعی و توصیه به قرنطینه کردن خود، اکنون سالمندان بیش از هر زمان دیگری در تنهایی به سر می‌برند. با این وجود، این اپیدمی می‌تواند زمانی برای برقراری ارتباط افراد با همسایگان و آشنایان مسن باشد و موجب بروز خلاقیت در نحوه تعامل با دوستان و خانواده افراد مسن شود. در ادامه به نه روش برای برقراری ارتباط با سالمندان در زمان قرنطینه اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید...

1. برای آن‌ها کاری انجام دهید

روش‌های زیادی برای کمک به سالمندانی که اطراف شما زندگی می‌کنند وجود دارد که می‌تواند شامل کمک به یک سالمند در تهیه برخی مواد غذایی مورد نیاز، بیرون بردن زباله‌های منزلشان، بردن یک وعده غذایی گرم یا کمک به آن‌ها برای انجام اقدامات بهداشتی توصیه شده در مبارزه با کووید 19 باشد. می‌توان با انجام همه این کارها به این افراد کمک کرد. این‌ها اقدامات مهمی برای سالم نگه داشتن سالمندانی است که در جامعه زندگی می‌کنند و همچنین می‌تواند اضطراب آن‌ها و اعضای خانواده‌شان را کاهش دهد.

2. به طور منظم با آن‌ها تماس بگیرید

این آسان‌ترین کار و امری معمول بین اعضای خانواده است. با این وجود، چرا این کار را برای یک فرد سالمند که جزئی از اعضای خانواده شما نیست انجام ندهید؟ مثلاً برای فرد مسنی که همسایه شما است و یا هر از چند گاهی با او در منطقه زندگی‌تان برخورد می‌کنید. سالمندان همیشه از تماس شما استقبال می‌کنند تا در دوره قرنطینه احساس تنهایی نکنند. آن‌ها همیشه از مصاحبت با شما خوشحال می‌شوند، پس با این کار روزشان را روشن‌تر کنید.
شما همچنین می‌توانید افراد مسن را با سایر ابزارهای ارتباطی آشنا کنید تا تنهایی آن‌ها را بشکنید.

حرکات کششی یکی از راه‌های ساده‌ای است که افراد مسن می‌توانند در مواقعی که بیش از حد در حالت نشسته قرار گرفته‌اند، انجام دهند. ورزش نشسته هم می‌تواند یک فعالیت عالی برای آنان باشد. خوب است در مورد تمریناتی که برای سالمندان مؤثر است جستجو کنید


3. آن‌ها را با تکنولوژی تعاملی آشنا کنید

اگر افراد سالمندی که می‌شناسید با آخرین پیشرفت‌های ارتباط آنلاین آشنا نیستند، این یک راه عالی برای ایجاد تنوع در ارتباط و ارائه یک ابزار جدید برای سرگرم شدن با آشنایان و خانواده است. واتساپ و اینستاگرام گزینه‌های خوبی هستند؛ البته پلتفرم‌های مختلف هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در اینجا نگاهی گذرا به بعضی از گزینه‌های محبوب در دیگر کشورها می‌اندازیم:
Skype و FaceTime (از شرکت اپل)، سال‌هاست که محبوبیت زیادی دارند. اگر آن‌ها هرگز از این ابزارها استفاده نکرده‌اند، اکنون زمان مناسبی برای یادگیری این برنامه‌های گفتگوی ویدیویی است.
Zoom، به شما اجازه می‌دهد در کنار موارد دیگر، صفحه نمایش خود را نیز به اشتراک بگذارید. بنابراین می‌توانید چیزهایی را به طور آنلاین به آن‌ها نشان دهید.
Snapchat به طور وسیعی توسط نوجوانان مورد هدف قرار گرفته است اما، هیچ مانعی برای لذت بردن از فیلترهای اسنپ چت و گذراندن اوقات لذت‌بخش با نوه‌ها توسط مادربزرگ‌ها وجود ندارد.
برای استفاده از این ابزارها، فرد نیاز به داشتن تبحر خاص در استفاده از تکنولوژی ندارد. به‌محض ورود به محیط این نرم‌افزارها، آن‌ها بسیار سرگرم خواهند شد. همچنین می‌توانند از این موارد به عنوان روش‌های جدید برای ایجاد تنوع در تعاملات آنلاین خود با سایر دوستان و خانواده استفاده کنند.

4. یک بسته مراقبتی برای سرگرم شدن تهیه کنید

این ایده متفکرانه برای افرادی است که ممکن است به مدت دو هفته در قرنطینه باشند. شما می‌توانید یک بسته مراقبتی شامل دی وی دی یا دیسک، موسیقی، پازل یا هر سرگرمی مورد علاقه فرد سالمند درست کنید، و همه این‌ها را با ضدعفونی‌کننده دست تمیز کرده و سپس در یک پاکت کاملاً بسته به همراه یک یادداشت قرار دهید. اگر فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید، این کار می‌تواند فرصتی برای یک بازدید کوتاه باشد. در این صورت می‌توانید در این زمان بررسی کنید که آیا فرد سالمند به‌خوبی غذا می‌خورد و آیا داروهای مورد نیازش را دارد یا خیر.

5. از طریق موسیقی و خاطرات مورد علاقه‌شان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید

یک پیشنهاد برای یک حرکت شگفت‌انگیز این است که یک لیست پخش موسیقی مفید و مثبت با توجه به علاقه فرد سالمند تهیه کنید. درست کردن لیست پخش موسیقی‌های قدیمی یا موسیقی‌هایی که خاطرات را در ذهن تداعی می‌کنند، راهی عالی برای ایجاد احساسات مثبت است.
متخصصین توصیه می‌کنند عکس‌های قدیمی را به اشتراک بگذارید. عکس‌های قدیمی خاطرات خوب را به یاد می‌آورند. تحقیقات نشان داده‌اند که حتی افرادی که دارای انواع شدید زوال عقل هستند به تصاویر پاسخ می‌دهند. 

6. یک هدیه هنری برایشان بفرستید

از نوه‌های افراد سالمندی که در تنهایی هستند بخواهید برایشان یک کاردستی هنری بسازند. اگر خودتان نیز تمایل به هنر دارید، برای آن‌ها یک چیز شخصی بسازید که نشان دهید همیشه به آن‌ها فکر می‌کنید.

7. آن‌ها را تشویق کنید که حتی اگر نمی‌توانند از منزل خارج شوند، در خانه فعال باشند

البته اگر در مورد تحرک فرد سالمند نگرانی‌هایی وجود دارد، باید از استفاده از پله‌ها منع شوند. و اگر می‌دانید خانه‌های آن‌ها به هم ریخته و پرتراکم است، باید در مورد تشویق آن‌ها به تحرک نیز احتیاط کنید. با این حال، حرکات کششی یکی از راه‌های ساده‌ای است که افراد مسن می‌توانند در مواقعی که بیش از حد در حالت نشسته قرار گرفته‌اند، انجام دهند. ورزش نشسته هم می‌تواند یک فعالیت عالی برای آنان باشد. خوب است در مورد تمریناتی که برای سالمندان مؤثر است جستجو کنید.
همچنین روش‌هایی وجود دارد که می‌توان خلاقانه با قرنطینه سازگار شد. به عنوان مثال، اگر فرد سالمند عاشق گلف باشد، می‌توانید به راحتی با استفاده از یک چوب گلف، یک توپ و یک فنجان، یک زمین گلف خانگی درست کنید.

8. آن‌ها را تشویق کنید تا روند پیگیری اخبار را تغییر دهند

بسیاری از سالخوردگان که تنها هستند عادت دارند تلویزیون را روشن بگذارند که این کار در زمان‌هایی مانند این روزها، تکرار و دلسردکننده و البته باعث اضطراب بی‌مورد و حتی افسردگی می‌شود. در اینجا چند توصیه خوب وجود دارد: صبح‌ها یک بار اخبار را دنبال کرده و سپس یک بار هم در شب خبرها را چک کنند. اگر افراد سالمند نیاز دارند که تلویزیون همیشه روشن باشد، تماشای شبکه‌های مستند و برنامه‌های این چنین می‌تواند گزینه خوبی باشد. مشاهده برنامه‌های آنلاین هم می‌تواند برای سالمندان تنها در دوران قرنطینه، سرگرم‌کننده باشد.

9. آن‌ها را تشویق کنید تا با سایر سالمندان ارتباط برقرار کنند

اگر آن‌ها را تشویق به استفاده از فناوری‌های تعاملی ذکر شده کنید، می‌توانند با هم‌سالان خود در فعالیت‌ها شرکت کنند. انزوای اجتماعی به معنای پایان یافتن معاشرت نیست. شبکه‌های اجتماعی را به آن‌ها را معرفی کنید. آن‌ها ممکن است از میزان لذتی که از استفاده از این موارد می‌برند تعجب کنند. برای برخی، این می‌تواند راهی برای یافتن دوستان جدید از نقاط بسیار دور باشد و برایشان پنجره‌ای به سوی دنیای جدید باز کند. همچنین می‌توان آن‌ها را تشویق کرد که با دیگر سالمندان جامعه و یا حلقه اجتماعی، دوست شده و به طور منظم از یکدیگر باخبر شوند. همچنین بازی‌های آنلاین بسیاری وجود دارد که تعاملی هستند و می‌توانند جایگزین بازی‌های رومیزی رو در رو و غیره شوند.
در مواقع بحرانی، همه ما به انجام یک کار مفید نیاز داریم. سالمندان، مانند هر شخص دیگری، دوست دارند به مردم کمک کنند. تعامل اجتماعی برای انسان بسیار ضروری است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.