تبیان، دستیار زندگی

مایونز گیاهی

در روزهای قرنطینه سس مایونز خانگی درست کنید

اگر در این روزهای قرنطینگی به دنبال جایگزین مناسبی برای سس‌های معمولی هستید می‌توانید با کمک سیر و زردچوبه یک سس مایونز خانگی تهیه کرده و به همراه سالادها، ساندویچ‌ها و غذاهای دیگر میل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مایونز گیاهی
حال که محدودیت‌های جدیدی اعمال شده و قرنطینه شدیم ساعات بیکاری‌مان بیشتر شده و خیلی از افراد از روی بیکاری و کسالت به سمت خوردن می‌روند. حتماً می‌دانید که پرخوری و نداشتن تحرک بدنی مناسب نتیجه‌ای جز اضافه وزن و چاقی نخواهد داشت. بنابراین بهتر است حواستان به خورد و خوراکتان باشد. سس مایونز یکی از آن دست چاشنی‌های پرمصرفی است که چاق‌کننده بوده و به سلامتی آسیب می‌رساند. اگر در این روزهای قرنطینگی به دنبال جایگزین مناسبی برای سس‌های معمولی هستید می‌توانید با کمک سیر و زردچوبه یک سس مایونز خانگی تهیه کرده و به همراه سالادها، ساندویچ‌ها و غذاهای دیگر میل کنید.

سس مایونز خانگی با سیر و زردچوبه: چرا و چگونه؟

تهیه سس مایونز خانگی چند مزیت دارد: اول اینکه باعث می‌شود یک سس 100 درصد طبیعی و با ارزش غذایی بالا داشته باشید. دوم اینکه تهیه آن آسان بوده و از محصولات آماده بهتر است. این سس گیاهی یک جایگزین مناسب و کم کالری برای سس مایونزهای چرب بیرون است و طعم خوبی نیز به سالادها و غذاها می‌دهد. اگر نمی‌خواهید در این روزهای خانه‌نشینی چند کیلو اضافه وزن روی دستتان بماند به سراغ مواد غذایی کم‌چرب و کم کالری بروید.

ترکیب اصلی زردچوبه ماده‌ای به نام «کورکومین» است که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و برای حفظ سلامت جسمی و روحی مفید است

سس مایونز گیاهی که «وگانز» نامیده می‌شود از جمله چاشنی‌هایی است که با مواد اولیه کاملاً گیاهی تهیه می‌شود. این سس مایونز بافت و طعم نزدیک به سس‌های معمولی دارد؛ اما ترکیبات آن کم کالری و سالم‌تر است. کافی است مقداری سیر و زردچوبه تهیه کنید که حتماً می‌دانید هر دو جزو سالم‌ترین‌ها بوده و ارزش غذایی بالایی دارند. ترکیب این دو ماده غذایی سالم و خوشمزه به همراه چند ماده اولیه، یک سس سالم و ارزان‌قیمت در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید با خیال راحت و بدون ترس از چاقی از آن استفاده کنید.

ارزش غذایی سیر

سیر علاوه بر اینکه طعم خوبی دارد یک ماده غذایی مغذی محسوب می‌شود که برای سلامتی بدن مفید است. سیر در تهیه انواع غذاها و داروها به کار می‌رود. این ماده غذایی کم کالری است و مقداری کربوهیدرات و پروتئین به بدن می‌رساند. سیر حاوی میزان قابل‌توجهی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر و مقداری کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 است.

ارزش غذایی زردچوبه

زردچوبه حاوی خواص زیادی برای سلامتی بدن است به همین دلیل نیز در ترکیب اصلی بسیاری از داروهای گیاهی وجود دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر استفاده از زردچوبه در سرتاسر جهان بیشتر شده است. دلیل آن نیز آشنایی هر چه بیشتر مردم با ارزش غذایی این ادویه است. ترکیب اصلی زردچوبه ماده‌ای به نام «کورکومین» است که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و برای حفظ سلامت جسمی و روحی مفید است. زردچوبه همچنین حاوی پتاسیم، کلسیم، فیبر، سدیم، مس، ویتامین‌های B3، C، E و K، آهن، پروتئین، منیزیم و زینک است.

طرز تهیه سس مایونز یا سیر و زردچوبه

مایونزی که از سیر و زردچوبه تهیه می‌شود یک چاشنی گیاهی است که می‌توانید از آن در تهیه انواع غذاها استفاده کنید. خوشبختانه میزان کالری این نوع سس اندک بوده و در عین حال مواد مغذی خوبی به بدن می‌رساند. در کنار این دو ماده غذایی لازم است که شیر سویا نیز تهیه کنید.

مواد لازم:
شیر سویا         نصف لیوان معادل 125 میلی‌لیتر
روغن‌زیتون      نصف لیوان معادل 125 میلی‌لیتر
زردچوبه           1 قاشق کوچک معادل 4 گرم
سیر                2 حبه
آب لیموترش   2 قاشق غذاخوری معادل 30 میلی‌لیتر
نمک              به میزان لازم

روش تهیه:
برای شروع لازم است که شیر سویا را در یک ظرف تمیز بریزید. شما می‌توانید شیر سویا را خودتان تهیه کنید و یا از بیرون بخرید. سپس نصف لیوان روغن‌زیتون و یک قاشق کوچک زردچوبه و دو حبه سیر پوست کنده و له شده را به آن اضافه کنید. در نهایت دو قاشق آب لیموترش را اضافه کرده و مقداری نمک برحسب ذائقه‌تان نیز به سس بزنید. وقتی تمام مواد را اضافه کردید به کمک همزن یا گوشت‌کوب برقی و یا همزن دستی به مدت چند دقیقه به خوبی هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بافت سس مانند بافت مایونزهای معمولی شود.
سس آماده شده را داخل شیشه تمیز ریخته و در آن را به خوبی ببندید. می‌توانید این سس را به مدت 4 تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید. اگر نمی‌خواهید از آب لیموترش استفاده کنید می‌توانید به جای آن سرکه سیب بریزید.

حرف آخر

فرقی نمی‌کند که بخواهید وزنتان را کنترل و یا به شیوه گیاهخوارها از سس استفاده کنید. شما می‌توانید این سس خوشمزه را تهیه کرده و با انواع سالادها میل کنید. این دستور تهیه سس مایونز گیاهی ارزش غذایی بالایی دارد. به همین دلیل نیز یک انتخاب و جایگزین مناسب است که بتوانید بدون نگرانی از چاق شدن برای تهیه غذاها استفاده کنید. یادتان باشد برای داشتن تغذیه‌ای سالم باید به سراغ مواد غذایی 100 درصد طبیعی بروید. بهتر است برای تهیه این سس مواد اولیه‌تان تازه باشد تا طعم خوبی را تجربه کنید. در نهایت اینکه در مصرف هر نوع ماده غذایی از زیاده‌روی بپرهیزید. چون زیاده‌روی در مصرف هر نوع چاشنی یا سسی می‌تواند کالری بیشتری به بدنتان برساند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.