تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه لبو و فواید آن

لبو یکی از سالم ترین سبزیجات است که در شب های سرد پاییز و زمستان بسیار دلچسب است و برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لبو

 با فرا رسیدن فصل سرما، تمایل افراد به خوردن لبو زیاد می شود.لبو همان چغندر پخته است که طعم و مزه ای بی نظیری دارد.

 لبو ،منبع خوبی از اسید فولیک هستند وسرشار از مواد مغذی مانند آهن, منگنز, مس, پتاسیم و منیزیم است که همه آن ها منافع فردی خود را دارند.

مفیدترین و بهترین بخش چغندر برگ آن است و ساقه های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.

 لبو را می توانید به روش های مختلفی تهیه کنید ،هم می توانید روی شعله ی گاز آن را درست کنید و هم در فر گاز ، و هم در زودپز . در ادامه اشاره ای به طرز تهیه آن می پردازیم.


 پخت لبو روی اجاق گاز


مواد لازم:

آب : سه لیوان

چغندر کوچک : سه عدد

شکر : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

ابتدا چغندر را به کمک برس به خوبی بشویید تا گل و لای آن از بین برود و تمیز شود سپس چغندرهای تمیز شده را به همراه آب درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا چغندرها نرم و پخته شوند و حدود دو لیوان از آب آن باقی بماند.

در مرحله بعدی ، لبوها را از درون قابلمه بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت حلقه ای لبوها را برش بزنید. برش های لبو را دوباره درون آب لبو بیندازید و مقداری شکر یا عسل به آب لبو اضافه کنید و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا لبوها به مدت یک ساعت دیگر پخته شوند و آب لبو به کمتر از یک لیوان برسد.

 برای طرز تهیه لبو در زودپز ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید سپس آن ها را به همراه سه لیوان آب و شکر درون زودپز بریزید و در زودپز را ببندید و اجازه دهید تا چغندر به مدت یک ساعت و نیم درون زودپز پخته شود و بعد از یک ساعت و نیم چغندرها را از درون زودپز بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت دلخواه خود برش بزنید.


تهیه لبو در فر


 برای پخت لبو می توانید از فر هم استفاده کنید. در این روش ابتدا چغندرها را بشویید و آن ها را بعد از خشک کردن درون کاغذ آلومینیومی یا فویل بپیچید. سپس چغندرها را به مدت یک ساعت درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است قرار دهید تا پخته و نرم شوند.

 بعد از یک ساعت لبوها را از درون فر خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید و لبوها را به صورت حلقه ای برای سرو برش بزنید.

 البته در مایکروفر هم می توانید لبو را بپزید . در این روش به چغندر و مقداری سرکه نیاز دارید. برای طرز تهیه لبو در مایکروفر ابتدا چغندرها را بشویید و سر و ته آن ها را بزنید سپس پوست چغندرها را بگیرد و آن ها را به صورت ورقه ورقه برش بزنید و مقداری سرکه روی برش های چغندر بمالید. سپس مایکرو فر را روی درجه حرارت بالا تنظیم کنید توجه داشته باشید که برای طرز تهیه ۲۵۰ گرم چغندر زمان را باید روی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تنظیم کنید و برای پخت نیم کیلوگرم چغندر زمان را باید روی ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

نکته: برای خوشرنگ شدن لبو بعد از اینکه چغندرها مقداری نرم شدند چند قاشق سرکه به آب آن ها اضافه کنید.

تهیه لبو در زودپز


برای اینکه لبو زودتر بپزد، می توانید از زودپز استفاده کنید. در این روش به چغندر و آب و شکر نیاز دارید. برای طرز تهیه لبو در زودپز ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید سپس آن ها را به همراه سه لیوان آب و شکر درون زودپز بریزید و در زودپز را ببندید و اجازه دهید تا چغندر به مدت یک ساعت و نیم درون زودپز پخته شود و بعد از یک ساعت و نیم چغندرها را از درون زودپز بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت دلخواه خود برش بزنید.

تهیه لبو با شیره ی انگور


لبو را می توانید با شیره ی انگور هم تهیه کنید. برای پختن لبو با شیره انگور، در ابتدا لبو ها را به خوبی بشویید اما نباید سر و ته آنها را جدا کنید ؛چون این کار موجب خواهد شد که لبو ها بعد از پخت، رنگ زیباتری داشته باشند.

سپس لبو ها را داخل قابلمه ای بریزید و روی آنها را نیز با آب پر کنید به طوری که سطح لبو ها به طور کامل با آب پوشیده شود، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت پخته شده و آماده شوند.

 بعد از دو ساعت که لبو ها پخت ، لبو ها را بیرون آورید و پوست آنها را بکنید و سر و ته لبو ها را نیز جدا کنید.سپس ، در داخل قابلمه و به آب لبو ها به هر میزانی که دوست دارید، شیره انگور اضافه کنید و بعد لبو های خرد شده را به آب لبو اضافه کنید، سپس دوباره آن را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت دیگر با حرارت کم بپزد و خوب جا بیفتد، اکنون لبو هایی خوشرنگ و خوشمزه با طعم شیره آماده شده و می توانید در ظرف دلخواه خود سرو کنید.

نکات:

 برای اینکه رنگ لبو از بین نرود، قبل از پختن لبو پوست آن را نگیرید.

اضافه کردن شکر به لبو باعث بهتر شدن رنگ آن می شود و طبیعت سرد لبو را نیز خنثی می کند.
دسر لبو

طرز تهیه دسر لبو:


 با لبو می توانید دسر خوشمزه ای درست کنید.برای تهیه این دسر خوشمزه و آسان به مواد زیر نیاز دارید:

شیر: دو سوم پیمانه

پوره لبو: یک دوم پیمانه

خامه پاکتی صورتی: یک عدد

شکر: 4 تا 6 قاشق سوپ خوری سر پر

پودر ژلاتین: 3 قاشق چای خوری سر پر

آب: یک چهارم پیمانه

شکر: 2 تا 3 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه :

برای تهیه دسر ابتدا پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب کتری بگذارید تا شفاف و بیرنگ شود. لبوها را با آب بپزید. وقتی پخته شد، شکر را اضافه کنید و بگذارید آب لبو کمی غلیظ شود.

بعد از سرد شدن لبو را کامل با گوشتکوب برقی یا آسیاب برقی پوره کنید. پوره، خامه و شکر را با دور کُند همزن مخلوط کنید تا شکر حل شود. سپس شیر و آب لبو را که غلیظ و مثل سس شده اضافه کنید و هم بزنید. حواس تان باشد زیادی هم نزنید که کف می کند.

بعد ژلاتین حل شده را که ولرم شده، اضافه کنید و هم بزنید. سپس در قالب مورد نظر که چرب شده بریزید و شش ساعت در یخچال بماند تا آماده شود. بعد با خامه فرم گرفته و سس لبو تزیین کنید. سس بعد از جوشیدن آب لبو و غلیظ شدن  به دست می آید.

 وجود کلسیم ،بتائین ، ویتامین های (ب)، آهن و آنتی اکسیدان در لبو آن را به بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق می کند و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.


 خواص لبو:


 لبو برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد. فشار خون بالا را کنترل می کند و آن را کاهش می دهد، به درمان دیابت کمک کند، می تواند برای بیماری های قلبی موثر باشد، کم خونی را درمان کند و وزن را کاهش دهد. در ادامه برخی از این فواید برای سلامتی را بیان می کنیم:

لبو مفید برای قلب:


نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. مصرف آب لبو از سکته‌ی قلبی که در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلبی به وجود می آید ، پیشگیری می‌کند.

لبو مفید برای کبد:

وجود کلسیم ،بتائین ، ویتامین های (ب)، آهن و آنتی اکسیدان در لبو آن را به بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق می کند و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

 همچنین در لبو مس و روی وجود دارد که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

خواص لبو برای زیبایی:

لبو دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند برای زیبایی صورت و مو تاثیرگذار باشد. لبو جای آکنه و جوش را درمان می کند و می تواند پوست شادابی به شما ببخشد. به همین دلیل کافیست سرکه را با آب چغندر مخلوط کنید تا بتوانید پوست خود را پاکسازی کنید.

همچنین باید گفته شود که لبو در درمان چین و چروک و انواع لکه های پوستی مفید است و می تواند پوست شما را جوان کند. خوب است بدانید علاوه بر خواص لبو برای پوست، تاثیرات مثبتی روی افزایش رشد مو نیز دارد. لبو حاوی انواع ویتامین ها و مواد آلی است که به تقویت مو کمک می کند.

افزایش بنیه و قدرت بدنی:

در لبو اکسید نیتریک وجود دارد و همین به استراحت رگ های خونی کمک می کند و مطمئن می شود که اکسیژن بیشتری می تواند به ماهیچه ها و اندام های شما برسد. هرچه بافت بیشتر اکسیژن بگیرد،موثرتر است.
لبو

 بهبود سلامت مغز:

یکی دیگر از خواص لبو این است که سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.
درمان کم خونی :

 یکی دیگر از خواص لبو درمان کم خونی است. کم خونی بر اثر کمبود آهن در بدن به وجود می آید. همانطور که گفتیم لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد و در نتیجه از کم خونی بدن جلوگیری می کند.

تقویت استخوانها:

کلسیم موجو در لبو باعث می شود که به تقویت و استحکام استخوانهای بدن کمک کند.

کاهش وزن و لاغری:

 یکی دیگر از فواید لبو این است که به کاهش وزن کمک می‌کند. شیرینی موجود در لبو طبیعی است و برای همین است که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

 همچنین لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌های عالی برای کاهش وزن است.

جلوگیری از رشد سلول‌های تومور

رشد سلول‌های تومور غیر قابل پیش‌بینی است. در بیشتر موارد، افراد تومور دارند و حتی نمی‌دانند که به این بیماری بسیار وحشتناک مبتلا هستند. بنابراین، پیش از آن‌که این اتفاق برایتان رخ دهد، از آن جلوگیری کنید. برای این منظور لبو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این ریشه‌ی خوراکی رنگدانه‌های بتالئین دارد. چون بتالئین باعث کاهش رشد سلول‌های تومور در بدن انسان می‌شود.

 به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.


 جلوگیری از مشکلات تنفسی :

مطالعات نشان داده است که لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. همچنین لبو سرشار از ویتامین (ث) است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند.ویتایمنی (ث) به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که فواید زیادی برای سلامتی دارد.به همین خاطر خوردن لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

خواص لبو برای کودکان:

لبو نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان هم دارای خواص بسیار است. لبو برای کودکانی که در معرض ابتلا به کم خونی و فقر آهن هستند، بسیار موثر است. همچنین می تواند یبوست را در کودکان درمان و به هضم غذا کمک کند. همچنین باید گفت که لبو دارای بتینین و ویتامین (ث) است که این مواد برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن، بسیار مفید است.

 خواص دیگر:


به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

فولیک اسید یکی از مواد مغذی است که مادران باردار برای داشتن یک بارداری سالم به آن نیاز دارند.

 لبو سرشار از ویتامین (آ) است که برای چشمان سالم ضروری است.

خوردن لبو در هر روز می تواند به شدت خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش دهد.

لبو نیز یکی از معدود غذاهایی است که کالری کمی دارد و حاوی هیچ کلسترولی نیست.

خوردن چغندر پخته رعشه را معالجه می کند.

 این گیاه خوشمزه برای درد پشت، مثانه و امراض مقعد مفید است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .