تبیان، دستیار زندگی

7 توصیه مهم به کم درآمدها

چگونه با درآمد کم زندگی کنیم؟

زندگی با حقوق کم ممکن است در بعضی مواقع کار دشواری باشد اما با نگرش مناسب و چند نکته خوب، سبک زندگی صرفه جویانه شما نیز می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی راحت و لذت‌بخش شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حقوق کم، درآمدپایین،هزینه زندگی،مخارج،اجاره خانه،مستأجر،پس انداز،میزان درآمد،تخفیف ویژه،صرفه جویی،تخفیفان،کسب درآمد،درآمدزایی،آینده مالی،شرایط اقتصادی،نیاز،خواسته،لباس مارک دار،عادت های بد،سیگار،نوشابه،قبض آب و برق،استخدام پرستار
هرکسی در زندگی برای خود آرزوها و خواسته‌هایی دارد که به‌ناچار برای رسیدن به آنها باید هزینه‌هایی بپردازد اما متأسفانه شرایط اقتصادی و دخل‌وخرج زندگی به بسیاری از ما اجازه نمی‌دهد تا به تمام خواسته‌هایمان برسیم؛ درنتیجه راهی جز رعایت اعتدال در خرید و مصرف و مدیریت زندگی با درآمد کم نداریم اما چگونه این امر امکان‌پذیر است؟!

پس‌انداز کنید

هر زمان که حقوق خود را دریافت کردید، 10 الی 20 درصد از حقوقتان را در حساب دیگری پس‌انداز کنید. این کار باعث می‌شود اولاً جلوی خرج‌های اضافی‌تان گرفته شود، ثانیاً پس‌انداز به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری، از آن پول بردارید و به قولی کار خودتان را راه بیندازید!

در مورد محل زندگی‌تان تجدیدنظر کنید

اگر دخلتان به خرجتان نمی‌خورد و عین حقوقتان را تمام و کمال باید برای اجاره خانه بدهید، وقت آن است که به فکر تغییر محل زندگی‌تان باشید چراکه محل زندگی تأثیر بسزایی در هزینه‌های زندگی دارد. اجاره خانه، هزینه حمل‌ونقل، هزینه خوراک، هزینه پوشاک و سایر هزینه‌های زندگی به‌طور چشمگیری بین محله‌ها و شهرها باهم متفاوت است؛ چنانچه طبق آخرین گزارش مرکز آمار در سال 1398، گران‌ترین استان ایران برای زندگی تهران و ارزان‌ترین استان کهکیلویه و بویر احمد و بعدازآن یزد است اما علاوه بر این دو شهر، هزینه زندگی در شهرهایی همچون یاسوج، بوشهر، کرمان و بیرجند هم در مقایسه با تهران بسیار ارزان‌تر است؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به میزان درآمدتان چند سالی را به شهر دیگری مهاجرت کنید.

با تخفیف خرید کنید

سایت‌های زیادی وجود دارد که برای کمک به‌ صرفه جویی در هزینه‌ها طراحی‌شده‌اند؛ مانند تخفیفان، نت برگ، گلد تگ، فراتگ و...شما می‌توانید با استفاده از این سایت‌ها تقریباً با نصف قیمت به بهترین رستوران شهر و مراکز تفریحی بروید و پوشاک موردنیاز خود را با تخفیف ویژه خریداری کنید. همچنین توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه‌ها مواد غذایی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف خریداری کنید؛ گاهی با تخفیف‌های ویژه در این فروشگاه‌ها، قیمت برخی اجناس تا 50% کاهش پیدا می‌کند.

از همسرتان بخواهید کسب درآمد کند

اگر متأهل هستید و با حقوق کم زندگی می‌کنید، در صورتی موفق خواهید شد که شما و همسرتان باهم کارکنید. زندگی در شرایط اقتصادی موجود آن‌هم با حقوق اندک بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و این روند به‌مرورزمان زندگی را به کشمکش‌های مالی خواهد کشاند. شما تصور کنید در یک بازی فوتبال اگر تنها نیمی از بازیکنان هرروز در تمرین حاضر شوند، این تیم در چند بازی پیروز خواهد شد؟! احتمالاً در تمام بازی‌ها شکست خواهد خورد؛ زندگی مشترک هم این‌گونه است. اگر قرار باشد یک نفر با درآمد کم و هزینه‌های سرسام‌آور تمام هزینه‌های زندگی و خواسته اهالی خانه را تأمین کند، زندگی کم‌کم به شکست خواهد انجامید؛ بنابراین برای بهبود زندگی و ساختن آینده مالی بهتر از همسرتان درخواست کنید تا با درآمدزایی حتی در منزل، شمارا در امور مالی همراهی کند.

به خواسته‌هایتان نه بگویید

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های بودجه‌بندی، درک تفاوت بین نیازها و خواسته‌ها است. به‌عنوان‌مثال، آب، غذا، خانه و لباس از نیازهای ضروری و اولیه هر انسانی است اما رفع این نیازهای ضروری به معنای آن نیست که شما هر شب غذای اعیانی و پرخرج بخورید، لباس‌های مارک‌دار بپوشید و یا خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید که در وسع مالی‌تان نیست. این‌ها خواسته‌های کاذب و بیش‌ازحد توان مالی است که می‌تواند شمارا در تأمین مخارج ضروری زندگی در تنگنا قرار دهد؛ بنابراین بر اساس میزان درآمدتان خرج کنید و تا حد امکان به خواسته‌هایتان نه بگویید تا پول برای هزینه‌های ضروری زندگی‌تان کم نیاورید. مثلاً به‌جای خرید کفش 600 هزارتومانی، به خرید کفش 100 هزارتومانی رضایت دهید. یادتان باشد شرایط همیشه این‌گونه نخواهد ماند و در شرایط فعلی این کار اقتصادی‌ترین و منطقی‌ترین راه برای تنظیم میزان درآمد با تأمین نیازهای ضروری زندگی است و الا هیچ آدمی از پوشیدن کفش و لباس مارک و مرغوب بدش نمی‌آید.

عادت‌های بد را کنار بگذارید

یکسری عادات بد در زندگی وجود دارد که به‌صورت پنهان عمل می‌کنند و منابع مالی شما را بی‌آنکه متوجه باشید، هدر می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، مصرف سیگار و نوشابه، خرید اقلام لوکس و گران‌قیمت از روی چشم و هم‌چشمی، سفارش غذا از رستوران و... ازجمله عادات بدی است که موجب هدر رفتن پول شما می‌شوند؛ بنابراین اگر عادت‌های بد شما بر امور مالی خانواده‌تان تأثیر می‌گذارد، وقت آن رسیده که با ترک عادات بد هزینه‌های خود را کاهش داده و استفاده بهتری از پول خود کنید. مثلاً اگر شما عادت داشته باشید روزانه 5 نخ سیگار 18 هزارتومانی بکشید، ماهانه 135 هزار تومان بابت مصرف سیگار هدر داده‌اید. این تنها یکی از عادات بد است؛ ممکن است در زندگی شما، عادات بد دیگری وجود داشته باشد که هزینه ماهانه آنها به حدود 200-300 هزار تومان برسد که با این مقدار پول می‌توانید پول قبض آب و برق و گاز و مقداری از مایحتاج ضروری خانه را تأمین کنید.

هزینه‌های زندگی را مدیریت کنید

مدیریت هزینه‌های زندگی به معنی بهترین بهره‌وری با حداقل امکانات است. اگرچه امکانات مالی شما محدود است اما می‌توانید با مدیریت هزینه زندگی، تغییراتی در زندگی‌تان ایجاد کرده و به فکر کاهش هزینه‌ها باشید. به‌عنوان‌مثال:

-بعضی کالاها هستند که می‌توانند جانشین هم شوند. مثلاً برای تأمین پروتئین غذایی، انواع گوشت قرمز و سفید وجود دارد. لازم نیست وقتی حقوقتان کم است، حتماً هم گوشت قرمز بخرید و هم سفید.

-بسیاری از وسایلی که در خانه شما درست‌کار نمی‌کنند و یا خراب‌شده‌اند، نیاز به تعویض ندارند بلکه می‌توانید با صرف هزینه کمتری آنها را تعمیر کنید.

- اگر به دلیل اشتغال مجبور به استخدام پرستار برای کودکتان هستید و نیمی از حقوقتان را باید بابت مراقبت از کودکتان بپردازید، بهتر است با روش‌هایی ازجمله کمک گرفتن از دوست، همسایه، پدر و مادر و... هزینه نگهداری از کودکتان را کاهش دهید.

- اگر برای رفتن به سرکار از خودروی شخصی استفاده می‌کنید و برای این کار باید هزینه زیادی را بابت بنزین بدهید، می‌توانید از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.