تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه راتاتویی

یکی از غذاهای خوشمزه ی گیاهی که با بادمجان درست می شود و طرفداران جهانی دارد،راتاتویی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
راتاتویی
راتاتویی غذایی گیاهی است که اصالت آن متعلق به کشور فرانسه است، البته بهتر است بدانید طعم و مزه ی این غذا، بیشتر به یتیمچه ایرانی نزدیک است. این غذای گیاهی نونی  از سبزیجات مختلف درست میشود و لازمه ی تهیه آن بادمجان است .

غذای راتاتویی را سال‌هاست در آشپزخانه مشهورترین رستوران‌های دنیا به عنوان پیش غذا و غذای اصلی تهیه می کنند و اسم اصلی آن «رتتویی نیکواز» است. راتاتویی را با خمیر هم درست می‌کنند. در قابلمه هم می‌توانید رتتویی را درست کنید.
 در ادامه طرز تهیه راتاتویی را می گوییم:

 مواد لازم:

بادمجان: ۵ عدد
هویج: ۳ عدد
گوجه فرنگی: ۵ عدد
کدو سبز: ۵ عدد
سیر: ۳ حبه
روغن زیتون: یک دوم لیوان دسته‌دار
فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای زرد یا سبز: ۱ عدد بزرگ
رزماری یا ریحان: یک دوم لیوان دسته‌دار
پودر زیره: سه چهارم قاشق چایخوری
کرفس: ۱ ساقه
فلفل تند: ۲ عدد متوسط
سس کچاپ: ۲ قاشق غذاخوری

 راتاتویی غذایی گیاهی است که اصالت آن متعلق به کشور فرانسه است، البته بهتر است بدانید طعم و مزه ی این غذا، بیشتر به یتیمچه ایرانی نزدیک است. این غذای گیاهی نونی از سبزیجات مختلف درست میشود و لازمه ی تهیه آن بادمجان است .


 طرز تهیه:

همان طور که گفتیم این غذای خوشمزه را هم می توانید در فر درست کنید و هم در قابلمه . اگر بخواهید در فر درست کنید ابتدا باید فر را را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن زیتون تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس هویج و کرفس نگینی خرد شده را هم به پیازها اضافه کنید تا تفت بخورند و سبک شوند. در هر مرحله برای سرخ کردن مواد مقداری روغن زیتون اضافه کنید.

 در مرحله ی بعدی فلفل دلمه‌ای و فلفل تند را روی شعله ملایم گاز کباب کنید. حبه‌های سیر را هم رنده کنید و سپس به مخلوط پیاز، هویج و کرفس اضافه کنید و خوب هم بزنید. بوی سیر که بلند شد، سس کچاپ، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل، پودر زیره و زردچوبه را هم اضافه کنید و هم بزنید. رزماری تازه را هم اضافه کنید، اگر هم رزماری ندارید از ریحان تازه هم می‌توانید استفاده کنید. این مایه به عنوان سس راتاتویی است.

سس آماده شده را کف قالب فر یا ظرف مخصوص فر بریزید و کف ظرف را سس راتاتویی بریزید  تا کاملا کف ظرف را سس بپوشانید. حالا بادمجان، گوجه فرنگی و کدو را هم به صورت حلقه‌ای (با پوست یا بدون پوست) برش بزنید. حلقه‌ها را از لبه قالب به صورت مورب و در مراحل آخر روی هم بچینید تا قالب پر شود. اگر قالب گرد نیست به همان شکل قالب مواد را به صورت ردیفی بچینید.

روی مواد را با یک فویل بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا بپزد و آماده سرو شود. بعد از این مدت فویل را بردارید و اگه سبزیجات پخته و نرم شده بودند گریل فر را روشن کنید تا روی سبزیجات برشته شده و آب اضافی آن‌ها کشیده شود. راتاتویی را با نان میل کنید.

  این غذای خوشمزه بیشتر در وعده شام مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می توانیددر وعده ناهار هم به عنوان غذای اصلی و یا در کنار غذاهایی مانند پاستا و ماکارونی استفاده کنید.


 پخت راتاتویی در قابلمه

اگر فر ندارید می توانید راتاتویی را در قابلمه درست کنید. برای این کار ابتدا به همین روش سس را آماده کنید. سپس کدو، بادمجان و گوجه فرنگی را خرد کنید و جداگانه تفت دهید و به سس اضافه کنید. ۵ یا ده دقیقه مواد را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا سس خوب به خرد مواد برود و راتاتویی طعم بگیرد.

 این غذای خوشمزه بیشتر در وعده شام مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می توانیددر وعده ناهار هم به عنوان غذای اصلی و یا در کنار غذاهایی مانند پاستا و ماکارونی استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .