تبیان، دستیار زندگی

با همسر زودرنج و حساس چطور رفتار کنیم؟

حساس‌بودن و زودرنجی یکی از پدیده‌هایی است که بیشترین مشکل را برای خود فرد ایجاد می‌کند و فرد زودرنج همیشه احساس افسردگی و ناراحتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همسر زودرنج
جالبه اگر دقت کرده باشید، به خاطر اینکه اطرافیان به شخص زود رنج خیلی گفتند، "تو خیلی زود رنج و حساسی" دیگه خودش هم کاملا قبول داره که زود رنجه، اما نمیدونه چی کار کنه؟!

افراد زود رنج اعتماد به نفس پایینی دارند

افراد زود رنج، یاد بگیرن که تفکر متعادل و منعطف داشته باشن. یعنی انتظارات غیر منطقی شون از دیگران را کم کنند و نسبت به مسائل، کمتر حساس بشن.

به همین دلیله که نباید طوری با اونها رفتار کرد که انگار مشکلی ندارند؛ چون افسرده تر و در نتیجه، زود رنج تر میشن.

این نکته مهم را یادتون نره که افراد زودرنج، مثل افراد درون گرا هستند؛ یعنی علاقه زیادی به "تنهایی" دارند.

خوبه بدونید که ریشه زود رنجی، در وراثت (ژنتیک)، تربیت نادرست خانوادگی و یا در افسردگیه.

البته زودرنجی و حساس بودن، فقط "نقص" نیس؛ بلکه میتونه یه جور "ویژگی" هم باشه.

یعنی افراد زودرنج یه ویژگی های مثبتی هم دارند.

مثلا: در انجام وظایف، عالی هستن؛ با دقت و سرعت خوبی کارها را انجام میدن؛ عاطفی و دل رحم و مهربون هستن؛ تمرکز خوبی دارند و در کارها عمیق میشن.


اما ازدواج با یه فرد زودرنج، بسیار سخته

چون با کوچک ترین مسئله ای (بارها در روز) ناراحت میشن، قهر می کنن و با گریه خودشون رو خالی می کنن و بدتر اینه که شما هر روز شاهد تکرار این مسئله هستید.

این افراد نسبت به برخی از آب و هواها و خوراکی ها آلرژی دارند. حتی نسبت به صدا و لمس شدن هم ممکنه حساسیت نشون بدن.

همسر زودرنج

با این تیپ افراد چطور رفتار کنیم؟

اونها را دعوا نکنید، نقد نکنید. به جای اصلاح همسر زودرنجتون، سعی کنید به شدت مهربون و رمانتیک باشید. چون اونها به شدت رفتار احساسی رو می پسندند. اگه میخواهید با همسر زودرنج، زندگی خوبی تا آخر عمر داشته باشید، هر چیزی را که باعث ناراحتیش میشه (که به خط قرمزها معروفه) انجام ندید.

نکته مثبتش اینجاست که شما اون خطر قرمزها رو "در مدت کوتاه" می تونید بشناسید و نیازی به زمان طولانی و آزمون و خطاهای فراوان نیست.

در مقابل خواسته های همسر زودرنجتون، زود عکس العمل نشون بدید، و اگه نمی تونید خواسته های اون رو واقعا انجام بدید، دلایل تون رو با مهربونی توضیح بدید. چون بدترین چیز، بی توجهی به اونهاست.



اما اگه حالا به هر دلیلی همسرتون ناراحت شد، بذارید چند دقیقه تنها باشه و بهش مهلت بدید. بعد با ابراز محبت به سمتش برید. باز هم اگه شما رو پس زد، این دفعه بیشتر از قبل بهش مهلت بدید و مجددا به او سر بزنید.


چی کار کنیم که افسردگیش کمتر بشه؟

یکی از بهترین راه حل ها برای همسر زودرنج تون (و حتی اگه زود رنج هم نیست) تقویت اعتماد بنفس اونه. هر چقدر اعتماد به نفسش بالاتر بره، افسردگی و خطر افسردگیش کمتر میشه و در نتیجه، زودرنجیش هم کمتر میشه.

یه راه حل دیگه اینکه که افراد زود رنج، یاد بگیرن که تفکر متعادل و منعطف داشته باشن. یعنی انتظارات غیر منطقی شون از دیگران را کم کنند و نسبت به مسائل، کمتر حساس بشن.وقتی توقعت از بقیه، معمولی باش، از پاسخ های منفی اونها کمتر اذیت میشی، یه راه درمان خوب دیگه هم، رفتن پیش مشاوره.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .