تبیان، دستیار زندگی

دسرخورها بخوانند

دسرها و اهمیت آن در تغذیه ما

کم نیست تعداد افرادی که عاشق دسر هستند و کلاً به خاطر خوردن آن سر میز غذا حاضر می‌شوند. شاید پیش‌تر توصیه می‌شد دسر به طور کلی از رژیم غذایی حذف شود اما باید بدانید که مصرف دسر سالم نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند فرصتی برای بهبود تغذیه باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دسر
بدون شک بر کسی پوشیده نیست که زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی سرشار از قند برای سلامتی مضر است. اما مصرف دسر به این معنی نیست که دسرتان الزاماً شیرین و پرچرب باشد. شما گزینه‌های بهتری نیز پیش رو دارید. بنابراین اگر عاشق دسر هستید اما در عین حال به سلامتی و تناسب اندامتان نیز اهمیت می‌دهید کافیست انتخاب‌های سالم و هوشمندانه‌ای داشته باشید.

هر دسری سالم نیست

بدون شک هر نوع دسری که بعد از غذا صرف می‌شود سالم نیست. برای اینکه دسرهای سالمی میل کنید ابتدا باید یک باور نادرست را دور بریزید: دسرهایی که از شیر تهیه شده‌اند مانند ماست هستند! این باور کاملاً غلط است. چون در برخی موارد تصور می‌شود دسری که از شیر تهیه شده است در هر صورت سالم بوده و مانند ماست است. اما واقعیت این است که ماست از نظر ترکیب و خواص از دسرهای دیگری که از شیر تهیه می‌شوند متفاوت است. در ادامه چند نوع دسر سالم و خوب را معرفی می‌کنیم.

دسر خوب: ماست

اگر عاشق دسر هستید نیازی نیست که خودتان را از علاقه‌تان محروم کنید. چون می‌توانید از فرصت استفاده کرده و ماست میل کنید. ماست‌ها حاوی پروبیوتیک هستند. و این ترکیبات چیزی جز باکتری‌های زنده و مفید برای بدن نبوده و می‌توانند محیط روده را به تصرف خود در بیاورند. نتایج پژوهشی که در مجله American family Physician به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف منظم پروبیوتیک‌ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های معده و روده کمک زیادی می‌کنند. باید بدانید که پروبیوتیک‌ها همچنین مانع از بروز اسهال شده و برای درمان بیماری‌های مزمن نیز مؤثر عمل می‌کنند. محققان بر این عقیده هستند که پروبیوتیک‌ها باعث بهبود بیماری‌های التهابی مربوط به روده‌ها می‌شوند که متأسفانه برای برخی از این بیماری‌ها داروی خاصی وجود ندارد. در نتیجه، می‌توان گفت که دو راه برای برخورداری از فواید پروبیوتیک‌ها وجود دارد. راه اول این است که مکمل پروبیوتیک مصرف کنید؛ اما روش دوم بخصوص برای طرفداران دسر این است که ماست را به عنوان دسر میل کنند.

پروبیوتیک‌ها باعث بهبود بیماری‌های التهابی مربوط به روده‌ها می‌شوند که متأسفانه برای برخی از این بیماری‌ها داروی خاصی وجود ندارد. در نتیجه، می‌توان گفت که دو راه برای برخورداری از فواید پروبیوتیک‌ها وجود دارد. راه اول این است که مکمل پروبیوتیک مصرف کنید؛ اما روش دوم بخصوص برای طرفداران دسر این است که ماست را به عنوان دسر میل کنند


دسر خوب: میوه‌ها

برخی از متخصصان در گذشته توصیه می‌کردند که باید از مصرف میوه به عنوان دسر خودداری کرد. به عقیده این متخصصان بهتر است میوه قبل از غذا مصرف شود تا احساس سیری بیشتری ایجاد کند. با این حال نتایج بررسی‌های اخیر چندان موافق این نظریه نیست. به عقیده برخی متخصصان مصرف میوه در هر ساعتی از روز مفید است. نتایج بررسی‌هایی که در مجله Critical Reviews in Food Science and Nutrition به چاپ رسیده حاکی از این است که پولیفنول‌های موجود در میوه‌ها با کاهش میزان التهاب در بدن در ارتباط هستند. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود میوه را به عنوان دسر و البته میان وعده مصرف کنید. برای رسیدن به هدفتان بهتر است از میوه‌های سرشار از فیبرهای محلول در آب مانند سیب استفاده کنید. به گفته محققان سیب حاوی میزان زیادی فیبر به نام پکتین است که باعث بهبود سلامت روده‌ها می‌شود.

دسرهای ناسالم

حال که صحبت از اهمیت دسر در برنامه غذایی است بهتر است بدانید که همه دسرها سالم نبوده و برایتان مفید نیستند. علاوه براین واژه دسر همیشه مساوی است با یک پیاله پر از خوردنی شیرین و احتمالاً چرب. باید بدانید که انواع پودینگ‌ها، دسرهای خامه‌ای، پنکیک‌ها و کارامل و غیره که بسیار رایج هستند، سرشار از قندهای ساده و افزودنی‌ها هستند که در تعادل قند خونتان اختلال ایجاد می‌کنند. مصرف این نوع دسرها به صورت گه‌گاه مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما بدانید که مصرف منظم این‌گونه دسرهای شیرین و چرب باعث بروز مشکل مقاومت سلول‌های بدن به انسولین شده و زمینه بروز دیابت را فراهم می‌سازند. به یاد داشته باشید که دیابت نوعی بیماری مزمن است که روی وضعیت کل بدن تأثیر منفی می‌گذارد. متأسفانه بعد از ابتلا به این بیماری امکان خلاص شدن از آن غیرممکن است. از طرف دیگر نتایج برخی از پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که بین این بیماری و خطر بروز سرطان ارتباط وجود دارد. البته برای اثبات این مسئله به بررسی‌های بیشتر و تکمیلی نیاز هست؛ اما پیشگیری از بروز چنین بیماری‌هایی باید در اولویت قرار بگیرد. برای این کار نیز لازم است (اگر نمی‌توانید از دسر چشم‌پوشی کنید) مراقب انتخاب‌هایتان باشید و برای دسر یا میان وعده به سراغ انواع سالم آن بروید.

اهمیت دسرهای سالم در برنامه غذایی

تمام مواد غذایی خواص یکسانی ندارند. به همین دلیل نیز باید حواستان به انتخاب دسرتان باشد. واقعیت این است که انتخاب شما می‌تواند روی کیفیت کلی تغذیه‌تان تأثیر بگذارد. مهم نیست که چقدر در تهیه غذای اصلی از نظر سالم بودن وقت و انرژی گذاشته‌اید. اگر دسر شیرین مصرف کنید تمام تلاشتان بر باد می‌رود. البته همچنان تأکید می‌کنیم که نیازی به محروم کردن دائمی خودتان نیست. اگر علاقه‌مند به چنین دسرهایی هستید می‌توانید در مناسبت‌های خاص از آن میل کنید؛ اما بدانید اگر این کار را تبدیل به عادت روزانه بکنید آسیب جدی به سلامتی‌تان خواهید زد. در حالت کلی بهتر است دسر را بعد از غذای اصلی میل کنید. با انتخاب میوه یا ماست می‌توانید دسر فوق‌العاده‌ای مصرف کنید. این مواد غذایی از نظر طعم کمی شیرین هستند و مصرف آن‌ها نه تنها میل به مصرف شیرینی را برطرف می‌کنند بلکه به بهبود وضعیت سلامتی‌تان نیز کمک می‌کنند. حتی می‌توانید داخل ماستتان میوه‌های مناسب خرد کنید و از طعم آن لذت ببرید.
در نهایت اینکه بدانید انواع ماست‌ها نیز سالم نیست. بهتر است قبل از خرید، ترکیبات محصولی که انتخاب کرده‌اید را به دقت مطالعه کنید و از خرید محصولی که حاوی قندها و افزودنی‌هاست بپرهیزید. ماست‌هایی که حاوی افزودنی‌ها و انواع طعم‌های مختلف و حاوی قند هستند ارزش غذایی بالایی ندارند. همچنین می‌توانید برای ایجاد تنوع، هر از گاهی ماست یونانی میل کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.