تبیان، دستیار زندگی

حواستان به تمیزی رختخوابتان باشد

هرچند وقت یک‌بار باید ملحفه‌ها را بشوییم؟

تصور کنید که بعد از یک روز کاری بسیار خسته‌کننده، با پشت سر گذاشتن جلسات مهم کاری و خستگی مفرط، در پایان شب تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید، پریدن روی رختخواب و خوابیدن روی ملحفه‌های نرم و گرم است. بسته به اینکه هرچند وقت یک‌بار ملحفه‌های خود را می‌شویید، در گودالی از پوست‌های مرده، مایت‌هایی که دوست دارند بر روی سلول‌های پوستی جشن بگیرند، قارچ‌ها و آلودگی‌ها می‌پرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شستن ملحفه ها
حتی اگر هرگز درحالی‌که لباس بیرون به تن دارید، روی رختخواب نخوابیدید، و یا در حالی که ساندویچ می‌خورید به بالش‌های نرم خود تکیه نداده‌اید و یا بعد از تمرین‌های سخت ورزشی در حالی که غرق عرق هستید، برای یک چرت شیرین روی تخت دراز نکشیده‌اید، باز هم ملحفه‌های شما زود به زود آلوده خواهند شد.
سلول‌های پوستی، روزانه از بدن جدا شده و روی ملحفه‌ها جای می‌گیرند و می‌توانند سبب رشد باکتری‌ها و مایت‌های خاص شوند. این جمع شدن روز به روز اجرام و موجودات ریز می‌تواند شانس ابتلا به عفونت را در شما بالا ببرد، به ویژه اگر سابقه بیماری پوست و یا جراحات و یا زخم‌های مزمن دارید. این حالت حتی می‌تواند بر تنفس شما نیز اثر بگذارد.
بنابراین، حالا که متوجه شدید چه قدر ممکن است مشکل‌زا باشد، در اینجا درباره همه آنچه باید در مورد تمیز نگه داشتن محل خوابتان بدانید، خواهیم گفت:

هرچند وقت یک‌بار باید ملحفه خود را بشویید؟

به گفته استاد بالینی میکروب‌شناسی و آسیب‌شناسی: حداقل باید هفته‌ای یک‌بار ملحفه‌های خود را تمیز کنید.
آکادمی پوست آمریکا (AAD) نیز توصیه می‌کند هفته‌ای یک‌بار ملحفه‌های خود را بشویید؛ اما به پیشنهاد این سازمان، بهتر است روبالشی‌های خود را هفته‌ای دو تا سه بار نیز تعویض کنید.

چرا باید ملحفه‌ها را زود به زود بشویید؟

شما درون ملحفه‌های خود می‌خزید، آن‌ها را با سلول‌های پوستی (50 میلیون در روز!)، عرق، آرایش، لوسیون‌ها، موها و هر چیز دیگری، پر می‌کنید؛ از گرده و شوره حیوانات خانگی گرفته تا کپک قارچ و ذرات خاک.
همه این‌ها با دوز ناسالمی از باکتری‌ها همراه خواهند بود. عرق می‌تواند آلودگی‌ها و ای.کلای (نوعی باکتری) را با خود داشته باشد، که با به تعویق انداختن شستن ملحفه‌ها، به تکثیر ادامه می‌دهند.
سلول‌های مرده پوستی و عرق هردو غذایی برای مایت‌های همراه گرد و غبار هستند که آن‌ها را به تختخواب جذب کرده و موجب تکثیرشان می‌شود. اگرچه احتمالاً شما دوست ندارید این موجودات ریز خزنده را در آغوش بگیرید، اما این موجودات عموماً بی‌ضرر هستند. از طرف دیگر، فضولات آن‌ها می‌تواند موجب تشدید آلرژی و آسم شود. حتی اگر شما آلرژی ندارید، آن‌ها می‌توانند همچنان موجب بیدار شدن شما با چشمان قرمز و گرفتگی بینی شوند.
بسیاری از مردم متوجه نیستند که یک‌سوم زندگی خود را در معرض این آلرژن‌ها می‌گذرانند. این بدون در نظر گرفتن زمان‌هایی است که در تختخواب صرف تماشای فیلم می‌کنید.

در مورد پوستتان چطور؟ آیا ملحفه‌های تمیز مانع جوش زدن زیاد پوست می‌شود؟

شست‌وشوی ملحفه‌ها لزوماً آکنه پوستی شما را رفع نمی‌کند، اما می‌تواند بر تعدادی از بیماری‌های پوستی که ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت یا سابقه قبلی ایجاد شود، تأثیر بگذارد. برخی از این مشکلات شامل اگزما، بریدگی و زخم است. لکه‌های خشک، فلس مانند، خارش‌دار یا گوشت تحریک شده در معرض خطر ابتلا به عفونت است، به این معنا که ممکن است شما علاوه بر عفونت اولیه به یک عفونت ثانویه نیز مبتلا شوید که می‌تواند یک عفونت باکتریایی یا یک ویروس مانند هرپس باشد.

اگر شب زیاد عرق می‌کنید، باید بیش از دیگران، ملحفه‌های خود را تعویض کنید. همین مورد برای افرادی که در خواب آبریزش دهان دارند، از مواد آرایشی یا مرطوب کننده‌های سنگین در هنگام خواب استفاده می‌کنند، صدق می‌کند

همچنین این عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگری از جمله فولیکولیت، هنگامی که فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند، و هیدرآدنیت عفونی، هنگامی که جوش‌ها و برآمدگی‌ها بر روی پوست ایجاد می‌شود، که دوباره مستعد ابتلا به عفونت هستند، شوند.
این بدان معنا نیست که اگر یک هفته از شستشو صرف‌نظر کنید، ابتلا به یکی از این مشکلات پوستی را تضمین کرده‌اید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. همه بارها و بارها از شست‌وشو غافل می‌شوند. اما شستن ملحفه‌ها به طور منظم باید جزئی از اقدامات بهداشتی روتین‌تان باشد که شامل استحمام منظم، شستشوی منظم لباس و حفظ نظافت محیط است. بعید به نظر می‌رسد که این روش‌ها به طور کامل از بروز مشکلات خاص پوستی جلوگیری یا آن‌ها را درمان کنند، با این وجود، روش‌های خوبی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت یا آلودگی هستند.

آیا شرایط خاصی وجود دارد که باید ملحفه‌های خود را بیشتر از یک‌بار در هفته بشویید؟

مطمئناً! اگر شب زیاد عرق می‌کنید، باید بیش از دیگران، ملحفه‌های خود را تعویض کنید. همین مورد برای افرادی که در خواب آبریزش دهان دارند، از مواد آرایشی یا مرطوب کننده‌های سنگین در هنگام خواب استفاده می‌کنند، صدق می‌کند. همچنین بهتر است کسانی که به اختلالات شبانه که موجب خاراندن پوست می‌شود، دچار هستند، ملحفه‌های خود را به دفعات بیشتری در هفته، تعویض کنند.
اگر متوجه ملحفه‌های کاملاً آلوده به مواردی مانند خون، ذرات بزرگ پوست، شوره حیوانات خانگی، زردی ناشی از عرق یا لکه‌های دیگر شدید، باید سریعاً ملحفه‌های خود را بشویید. در غیر این صورت، به نظر می‌رسد شستن ملحفه‌ها یک‌بار در هفته کافی باشد.
خوشبختانه نیازی به بیرون رفتن و خرید مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن ملحفه‌ها نیست. اگر شوینده‌ای دارید که برای لباس‌هایتان مناسب است، برای ملحفه‌ها نیز مفید خواهد بود. همچنین می‌توانید از مواد شوینده ضد آلرژی و دارای رایحه خوش استفاده کنید.
مشکل اصلی که برخی از درماتولوژیست‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، این نیست که بیماران ملحفه‌های خود را به اندازه کافی منظم نمی‌شویند که منجر به عفونت‌های جدی می‌شود، بلکه این است که آن‌ها برای شستن ملحفه و لباس خود از مواد شوینده‌ای که باعث خارش و تحریک پوست می‌شوند، استفاده می‌کنند.

خوب! چه باید کرد اگر واقعاً وقت نداشته باشید که هفته‌ای یک‌بار ملحفه‌های خود را بشویید؟

اگر به دلیل زمان و دلیل اقتصادی قادر به شستن مرتب ملحفه‌های های خود نیستید، ملحفه خود را برگردانید. البته این چیزی نیست که توسط تحقیقات ثابت شده باشد، اما اگر واقعاً تحت فشار هستید، این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا تمیزترین قسمت ملحفه با پوست شما تماس پیدا کند. سپس، پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را حداقل با استفاده از مواد شوینده ضد آلرژی یک هفته بعد از برگرداندن، بشویید.

اما حتی اگر هفته‌ای یک‌بار ملحفه خود را بشویید، ممکن است تختخواب شما بسیار آلوده باشد!

با گذشت زمان، نیروی جاذبه زمین به ذرات و باکتری‌ها کمک می‌کند تا به داخل تشک و بالش شما نفوذ کنند.
ممکن است فکر کنید تنها راه‌حل، تخلیه تشک و بالش است، اما راهی برای جلوگیری از تجمع باکتری وجود دارد که استفاده از روکش‌های تشک و بالش نفوذناپذیر است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.